Rozciąganie przed bieganiem
Krzysztof Słomiak

Dlaczego warto biegać? Korzyści wynikające z treningów biegowych

Do zalet biegania, poprawiających nasze zdrowie i możliwości fizyczne, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Regularnie wykonywana aktywność fizyczna przyczynia się do poprawy parametrów krwi, obniżenia odkładającego się w naczyniach cholesterolu, uregulowania glikemii i uwrażliwienia tkanek na insulinę. Zapobiega to rozwijaniu się chorób, takich jak cukrzyca, miażdżyca tętnic, choroby serca i układu krążenia. Jeśli należysz do osób, które bardziej niż zasadę „lepiej zapobiegać niż leczyć” cenią efektywność w pracy – tutaj również bieganie może okazać się czynnikiem wpływającym na Twoje lepsze wyniki. Dlaczego warto uwzględnić biegową terapię antystresową w naszym planie dnia?

Zadbaj o swoje zdrowie

Analizy wpływu ćwiczeń aerobowych zarówno u pacjentów z otępieniem lub łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, jak i u badanych grup osób zdrowych pokazały znaczącą przewagę w testach zdolności poznawczych osób ćwiczących – w porównaniu do osób nieuprawiających sportu. Jeden rok ćwiczeń aerobowych wiązał się z lepszą przestrzenną pamięcią i znacznie większymi objętościami hipokampa – obszaru w naszym mózgu odpowiedzialnym za konsolidowanie pamięci, kontrolę emocji i zdolność uczenia się. Potwierdzono również, że hipokamp może ulec uszkodzeniu pod wpływem stresu, ponieważ przewlekle podwyższone stężenie kortyzolu powoduje neurodegenerację jego komórek. Co więcej, biegając regularnie, wzmocnisz swoje ciało, co może przynieść daleko idące korzyści zdrowotne. A więc zyskuje nie tylko ciało, ale również i umysł.

Terapia skojarzona, czyli antydepresant i analgetyk

Już trzydziestominutowy wysiłek fizyczny jest sygnałem dla mózgu do wzmożenia produkcji i wydzielania do krwi endogennych opioidów – endorfin, które powszechnie uznawane są za hormony szczęścia. Poza poprawą nastroju, która w literaturze często opisywana jest jako „euforia biegacza”, hormony te mają jeszcze jedną zaletę. Działają jak wewnętrznie produkowana morfina, czyli blokują te same miejsca – odpowiedzialne za odczuwanie bólu – co najsilniejsze substancje używane w lecznictwie. Efekt taki może utrzymywać się jeszcze po zakończeniu ćwiczeń, a opisywany w literaturze potencjał uzależniający opioidów możemy w tym wypadku potraktować z przymrużeniem oka – jak naszego sprzymierzeńca zmuszającego nas do częstszego podejmowania wysiłku.

Podczas biegania zadbaj o prawidłowe nawodnienie. Najlepsze elektrolity dla biegaczy znajdziesz na DOZ.pl

Powiązane produkty

Bieganie może być łatwą formą aktywności

W ciągu doby powinno się znaleźć czas na trzydzieści minut poświęcone tylko samemu sobie. Jeśli wymówką jest brak czasu na odpoczynek, spróbuj przekonać się, czy Twój organizm nie jest bardziej zrelaksowany po kilkunastominutowym szybkim spacerze niż po popołudniowej drzemce lub przerwie na social media.

Jeżeli do tej pory wolałeś spędzać więcej czasu z przyjaciółmi bądź rodziną, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zaangażował ich do wspólnych ćwiczeń. A jeśli nie zawsze jest to możliwe, zastanów się, czy warto poświęcić trzydzieści minut na to, aby budować relacje będąc bardziej zrelaksowanym, pełnym energii i dobrego humoru, którym możesz obdarowywać swoich bliskich. Jednak na tym nie kończą się korzyści dla rodziny płynące z biegania.

Bądź lepszym rodzicem

Z pewnością troszczysz się o zdrowie swoich dzieci. Zależy Ci na tym, aby czuły się dobrze i wystrzegały wszystkich chorób. Czy wystarczy jednak, jeśli będziesz je upominał, informował o tym, co służy zdrowiu, a co mu szkodzi, i nakłaniał do noszenia czapki?

Dzieci uczą się przez obserwację i naśladowanie dorosłych. Mimowolnie chłoną schematy, którymi posługujemy się na co dzień. Czy tego chcemy, czy nie – niejednokrotnie sami jesteśmy odwzorowaniem naszych opiekunów. Zastanów się, jakie nawyki mogą być dobre dla Twojego dziecka. Czy regularna aktywność fizyczna, którą obserwują, i dbałość o zdrowy tryb życia powinny być czymś, co będą uważały za istotną część swojego życia? Każdy dobry zwyczaj przyniesie owoc w postaci lepszego życia dzieci. Zaszczep im przykład regularnej aktywności fizycznej, a wytworzysz u nich odporność na choroby cywilizacyjne w ich późniejszym dorosłym życiu.

Jeśli chcesz mieć pieniądze – zacznij biegać

Uzasadnienie tej kontrowersyjnej tezy wydaje się być dość proste. Nie chodzi tu o to, że bieganie jest jednym z najtańszych sportów na świecie, chociaż warto zauważyć, że poza wygodnym obuwiem nie wymaga większych lub nawet żadnych nakładów finansowych. Nie potrzebujesz trenera, sprzętu czy wynajmowania sali gimnastycznej. Zależność można znaleźć nieco głębiej. Ludzie, którzy dobrze zarabiają, potrafią tak organizować sobie pracę, aby przy jak najmniejszym nakładzie czasowym przynosiła ona najbardziej wymierne rezultaty. Niezbędna jest im do tego dyscyplina, samokontrola i świadomość własnych możliwości, dzięki którym skutecznie dążą do postawionego sobie celu. Jeśli brakuje Ci tych cech, nie ma lepszej metody na ich pozyskanie niż przez regularne uprawianie sportu.

Przełamywanie chwilowej niechęci do wyjścia z domu w deszczową pogodę pokaże Ci, że jesteś konsekwentny i zdeterminowany w swoich dążeniach, a rozwinięte umiejętności dyscyplinowania się pomogą w osiąganiu kolejnych celów.

Bieganie zdecydowanie jest sportem, który warto wypróbować. Korzyści z niego płynące są warte przetestowania, a nuż stanie się on stały elementem naszego dnia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij