Jak uzupełnić elektrolity aptecznym i domowym sposobem?

Utrata elektrolitów to sytuacja stwarzająca zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odchylenie od normy stężenia elektrolitów może doprowadzić do zaburzeń pracy serca i układu nerwowego. Dlatego warto wiedzieć, jak uzupełnić elektrolity, gdy zajdzie taka potrzeba.

Uzupełnienie elektrolitów — dlaczego jest takie ważne?

Elektrolity konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu to sole jonów takich jak: sód, potas, wapń i magnez. Zaliczane są one do mocnych elektrolitów, czyli całkowicie rozpuszczalnych w płynach. Ich źródłem w naszym organizmie są spożywane przez nas woda i inne płyny oraz pożywienie.

Niedobór elektrolitów w naszym organizmie może mieć miejsce w czasie stanu chorobowego, któremu towarzyszą biegunka, wymioty lub gorączka. Do utraty elektrolitów może przyczynić się również zażywanie pewnych leków (np. na nadciśnienie tętnicze), intensywny wysiłek oraz silne upały. Nadmierna utrata elektrolitów skutkować powstaniem niebezpiecznego dla zdrowia odwodnienia.

Organizm jest bardzo wrażliwy na zmiany stężenia sodu, potasu czy magnezu. Manifestacją braku potasu we krwi są najczęściej zaburzenia pracy mięśnia sercowego, problemy z prawidłowym ciśnieniem krwi, skurcze mięśni oraz ciągłe uczucie podenerwowania i zmęczenia. Jony i chlorki sodu wiążą wodę, dzięki czemu utrzymują prawidłowe ciśnienie osmotyczne płynów. Zbyt duża utrata sodu może skutkować uczuciem osłabienia, zmęczenia, sennością, nudnościami i bólami głowy. Dlatego tak ważne jest niedopuszczenie do niedoboru elektrolitów w naszym organizmie. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak uzupełnić elektrolity.

Jak uzupełnić elektrolity, pijąc wodę mineralną?

Najprostszym sposobem na uzupełnienie elektrolitów jest picie dużej ilości wysokozmineralizowanej wody. Wody o wysokiej mineralizacji to wody wydobywane spod ziemi, o wysokiej czystości. Stężenie minerałów w tego typu wodach mieści się w przedziale od 1500 do 4000 miligramów na litr. Aby uzupełnić elektrolity za pomocą wody wysokozmineralizowanej, należy zwracać uwagę na stężenie poszczególnych minerałów. Woda powinna mieć w swoim składzie minimum 50 mg/l magnezu, 150 mg/l wapnia oraz do 1500 mg/l sodu i chlorków.

Woda wysokozmineralizowana rekomendowana jest dla sportowców oraz w trakcie dużych upałów. Spożycie zbyt dużej ilości wody o wysokiej zawartości minerałów może spowodować zaburzenie gospodarki elektrolitowej, dlatego bezpieczniej jest sięgnąć po wodę o średniej zawartości minerałów.

Jak uzupełnić elektrolity w inny sposób?

Sposobem na uzupełnienie elektrolitów jest wzbogacenie diety o produkty zawierające duże ilości potasu, magnezu i wapnia. Niezastąpionym i najlepiej przyswajalnym źródłem potasu jest sok pomidorowy. Wbrew powszechnym przekonaniom elektrolity dostarczamy nie tylko w produktach płynnych. Również tzw. „suche produkty” mogą być pomocne w dbaniu o prawidłowy poziom elektrolitów. Inne produkty o wysokim stężeniu potasu to banany i suszone morele. Braki magnezu można uzupełnić, jedząc pestki dyni, kakao i migdały. Domowe elektrolity uzupełniające poziom wapnia to oczywiście produkty mleczne, a także mięso ryb, strączki, warzywa zawierające zielony barwnik oraz marchew, kukurydza i orzechy. Jeżeli chodzi o sód, możemy go dostarczyć, zjadając kiszone ogórki, ryby morskie, oliwki lub ser żółty.

Jak uzupełnić elektrolity za pomocą napojów izotonicznych?

Napój izotoniczny to płyn, w którym stężenie poszczególnych elektrolitów odpowiada stężeniu płynów ustrojowych w organizmie. Napoje takie, oprócz wody i minerałów w odpowiednim stężeniu, zawierają także węglowodany, a czasami również witaminy. Dzięki wartościom ciśnienia osmotycznego zbliżonym do tego występującego w organizmie napoje te bardzo szybko i skutecznie nawadniają organizm, co pozwala utrzymać odpowiednie stężenie składników mineralnych oraz cukrów w organizmie. Tego typu napoje zaleca się podczas długich i intensywnych treningów, ponieważ nawadniają lepiej niż zwykła woda, a także uzupełniają ubytek energii.

Jeśli nie chcemy spożywać gotowych izotoników, możemy sobie przygotować tego typu napój w domu. Wystarczy 0,5 l wody połączyć z sokiem z połowy cytryny, szczyptą soli himalajskiej i trzema łyżkami miodu. Napój najlepiej spożywać następnego dnia po przygotowaniu — dokładnie wymieszać i przechowywać w szklanym opakowaniu.

Jak uzupełnić elektrolity produktami z apteki?

Kolejnym sposobem na uzupełnienie elektrolitów jest sięgnięcie po gotowe preparaty dostępne w aptece. Apteczne elektrolity dostępne są w saszetkach, kroplach i tabletkach musujących. Każdy z tych produktów rozpuszcza się w wodzie, a w przypadku dzieci elektrolity do picia są najczęściej smakowe, by dziecko chętnie je wypiło w zalecanej dawce. Niewątpliwą zaletą produktów elektrolitowych jest prostota użycia oraz odpowiedni skład. Skład oraz ilości poszczególnych substancji zostały dobrane w taki sposób, aby jak najszybciej przywrócić równowagę elektrolitową i ochronić organizm przed odwodnieniem. Aby zadbać o odpowiednie przyswojenie elektrolitów należy stosować je zgodnie z informacjami zawartymi na opakowaniu. W przypadku rozpuszczenia produktu w szaszetkach w zbyt dużej ilości wody zaburzone zostaną parametry fizyko-chemiczne, które zmniejszą przyswajalność składników i tym samym nie spełnią swojej roli.


Podziel się: