Po jakie preparaty sięgać przed bieganiem? - portal DOZ.pl
Po jakie preparaty sięgać przed bieganiem?
Krzysztof Słomiak

Po jakie preparaty sięgać przed bieganiem?

Aby nasz organizm mógł czerpać z aktywności fizycznej maksimum korzyści, warto zadbać o obecność wszystkich elementów składowych prawidłowo wykonanego i bezpiecznego treningu. Niezwykle ważne jest przygotowanie do wysiłku, poprzez każdorazowe wykonywanie rozgrzewki przed oraz ćwiczeń rozciągających i relaksujących mięśnie po wysiłku. Kilkuminutowy marsz po półgodzinnym joggingu pozwoli znormalizować tętno i powrócić układowi sercowo-naczyniowemu do optymalnego tempa pracy.

Czas dany mięśniom na wzrost i regenerację -  czy to poprzez właściwą ilość snu w ciągu doby, kąpiele wodne, lecznicze masaże czy odpowiednio dobraną suplementację – stanowi gwarancję, że wykonywany przez nas trening będzie najbardziej efektywny i przyniesie zamierzone efekty.

Naturalny doping

Podczas wymagających treningów biegowych najczęściej pojawiają się niedobory żelaza, kwasu foliowego oraz potasu. Pomocne może okazać się wzbogacenie naszej diety w większą ilość buraków. Jednak punkt zainteresowania sportowców i osób intensywnie trenujących fizycznie warzywami tymi, wynika z nieco innego powodu. Od momentu pojawienia się pierwszych doniesień łączących suplementację azotanami (podawanymi głównie w formie soku z buraków) z poprawą zdolności wysiłkowych, ukazało się wiele prac oceniających skuteczność tego składnika. Rozwiano mit o potencjalnej szkodliwości azotanów, wykazując obecność w wyciągu z buraka silnych antyoksydantów, które uniemożliwiają powstawanie szkodliwych nitrozoamin. W przypadku przyjęcia ok. 500 ml soku z buraków na 2-3 godziny przed planowanym wysiłkiem obserwowano normalizację ciśnienia krwi podczas treningu oraz niższy przyrost powysiłkowego kwasu mlekowego we krwi. Może to stanowić dowód nie tylko na zwiększający wydolność potencjał wyciągów z tego warzywa, ale także przyspieszający i łagodzący regenerację potreningową. Co więcej, lepsze wyniki korzystnego wpływu wyciągu z buraka na wydolność obserwowano również u osób mniej wytrenowanych.  

L-karnityna

L-karnityna jest cząsteczką, która transportuje kwasy tłuszczowe (substraty energetyczne) do mitochondriów – miejsc w komórkach (na przykład naszych mięśni), gdzie ulegają one przemianom, w których powstaje energia niezbędna do prawidłowej pracy. Udział L-karnityny w stymulacji przemian metabolicznych, zwiększa potencjał energetyczny pracujących mięśni.

Nasilając procesy spalania kwasów tłuszczowych, L-karnityna hamuje powstawanie tkanki tłuszczowej, a tym samym pomocna jest w walce z otyłością i miażdżycą.

W następstwie jej działania zmniejsza się zapotrzebowanie kaloryczne i polepsza tolerancja organizmu na wysiłek. Niedobory mogą pojawiać się u osób niedożywionych, stosujących nieprawidłową, ubogą dietę, a także u osób na diecie wegańskiej, gdyż w produktach pochodzenia roślinnego (warzywa, owoce) karnityna występuje w śladowych ilościach. 

Polecane dla Ciebie

Aminokwasy

Kolejnym, z gamy suplementów pomagających nam radzić sobie ze zmęczeniem i zapobiegającym przetrenowaniu, są aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, tak zwane BCAA. Pod tym tajemniczym skrótem kryją się nazwy trzech aminokwasów: leucyny, waliny i izoleucyny. Wszystkie należą do grupy aminokwasów egzogennych, co oznacza, że nasz organizm nie jest w stanie ich sam wytwarzać i muszą być dostarczane z zewnątrz, np. w postaci pożywienia lub suplementów diety. Odpowiednie ilości aminokwasów rozgałęzionych w organizmie dodatnio wpływają na budowanie masy mięśniowej, redukcję tkanki tłuszczowej oraz eliminowanie zmęczenia potreningowego. Powodują wyrzut insuliny do krwi, co przyczynia się do minimalizacji efektów katabolicznych, związanych z utratą mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym. Organizm pragnie nadrobić straty – a BCAA pomagają nam w uzupełnieniu tych strat lub ich zminimalizowaniu – kiedy stosujemy preparat przed lub w trakcie treningu. Warto pamiętać, że ich ilość dostarczanych w diecie powinna być dostosowana do naszej masy ciała. W badaniach naukowych spotykamy się zazwyczaj z zakresem dawkowania od 0,8 do 2g na 10kg masy ciała.

Nie ma pracy mięśni bez stawów

Każdy ruch możliwy jest dzięki obecności ruchomych połączeń naszych kości, jakimi stawy. Są one pokryte są bardzo odporną na ścieranie chrząstką szklistą, aby zminimalizować tarcie podczas wykonywania ruchów. Przy intensywnym obciążeniu układu kostno-stawowego zwiększa się ryzyko urazów, warto zatem zadbać o prawidłowe uzupełnienie składników budulcowych tkanki chrzęstnej, aby zapobiec kontuzjom, przez które będziemy zmuszeni porzucić nasz sportowy plan. Możemy to zrobić poprzez zadbanie o elementy składowe substancji międzykomórkowej – takie jak kolagen, kwas hialuronowy czy proteoglikany, np. glukozamina. Ta ostatnia jest nawet polecana jako lek w chorobie zwyrodnieniowej stawów, szczególnie kolanowych. Choć wyniki badań wciąż nie są jednoznaczne, mając na uwadze powyższe informacje - w razie pojawienia się u nas bólów kostno-stawowych podczas lub po wykonaniu treningu można szukać rozwiązania nie tylko poprzez staranniejsze wykonywanie ćwiczeń rozgrzewających i rozciągających, ale także poprzez odpowiednie zbilansowanie diety i ewentualne uzupełnienie zidentyfikowanych braków. 

Stracisz? Uzupełnij!

Zwiększony poziom wysiłku fizycznego wiąże się nie tylko z większym wydatkiem energetycznym, ale także z większymi ubytkami w naszym organizmie. Wraz z potem tracimy wodę oraz niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mikro- i makroelementy, między innymi: mocznik, kwas mlekowy, tłuszcze, węglowodany, a także związki mineralne. Do najważniejszych soli należy zaliczyć związki sodu, chloru, potasu, żelaza oraz magnezu. W związku z tym, prawidłowe nawodnienie dla komórek mogą zapewnić jedynie rozwory wodne, bogate w elektrolity. Nie tylko zaspokoją szybciej pragnienie, ale także przyczynią się do unormowania ciśnienia wewnątrzkomórkowego, zmniejszą opuchliznę, unormują prace komórek. Podobnie – jeśli pijemy duże ilości kawy czy herbaty, które poprzez wzmaganie diurezy mogą szybciej przyczyniać się do utraty elektrolitów, możemy rozważyć wspomaganie się preparatami magnezu, które uchronią nas od bolesnych skurczów czy krępujących drgań powiek.

Pamiętajmy, że najlepiej przyswajalne są preparaty w postaci soli organicznych, a gwarancją dokonania najbardziej odpowiedniego wyboru będzie konsultacja z farmaceutą.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Marihuana medyczna – co warto o niej wiedzieć?

    U schyłku okresu PRL, w 1985 r. wprowadzono przepisy karne, które zakazały używania w Polsce marihuany. Kontrowersje wywoływał pogląd, że wykorzystanie tej substancji do celów medycznych stało się również niedostępne, a wręcz karalne. Dopiero po 32 latach (w 2017 r.) stworzono przepisy, które formalnie zezwoliły na legalne wprowadzanie marihuany do obrotu jako surowca farmaceutycznego, a także zastosowanie jej w leczeniu i łagodzeniu objawów towarzyszących określonym chorobom.  Co warto wiedzieć o marihuanie medycznej?

  • Świąteczne przejedzenie. Jak radzić sobie ze wzdęciami?

    W Święta Bożego Narodzenia jemy dużo – to fakt. Faktem jest też to, że przejedzeniu towarzyszą nieprzyjemne dolegliwości, takie ból brzucha, uczucie pełności w jamie brzusznej, gazy. Czym tak naprawdę są wzdęcia i jak radzić sobie z przejedzeniem?

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych – wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Leki na uspokojenie bez recepty – co zawierają i czy są skuteczne?

    Żyjemy we względnie dynamicznych czasach. Szybkość zmian odbija się na sferze emocjonalnej człowieka. Statystyki mówią, że co druga osoba, odczuwa częste napady złości, stresu lub agresji w ciągu dnia. W aptekach istnieją leki bez recepty, które mają wykazywać działanie uspokajające. Najczęściej są to preparaty ziołowe. Środki te ze względu na zawartość substancji czynnych wykorzystuje się w lecznictwie. Co najczęściej znajduje się w składzie leków uspokajających bez recepty? Jaka jest skuteczność ziołowych środków na uspokojenie? 

  • Chrypka – przyczyny, leczenie, domowe sposoby

    Zachrypnięty głos może być wynikiem podrażnienia lub zranienia strun głosowych wskutek nadwyrężenia głosu lub choroby. Kiedy chrypka może okazać się groźna? Jak pozbyć się chrypy przy pomocy domowych sposobów?

  • Drapanie w gardle – co oznacza? Przyczyny i domowe sposoby

    Drapanie, swędzenie lub gryzienie w gardle – to zwykle objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Te nieprzyjemne uczucia, które towarzyszą chorobom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, można złagodzić za pomocą preparatów na gardło dostępnych w aptece, a także dzięki domowym sposobom. W jaki sposób?  Podpowiadamy.

  • Przewiane ucho – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

    Czy po wieczornym spacerze odczuwasz ból lub słyszysz szum w uszach? To może być przyczyna przewianego ucha. Przypadłość ta dotyczy wszystkich osób, zarówno młodszych, jak i starszych. Najczęściej jednak pojawia się u dzieci do 6. roku życia. Jakie są przyczyny przewianego ucha? Jak leczyć przewiane ucho domowymi sposobami?  Kiedy udać się do laryngologa? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij