Przeziębienie a sport
Justyna Bielecka

Przeziębienie a sport

Czujesz „łamanie w kościach” i zastanawiasz się, czy warto zrezygnować z treningu? Dowiedz się kiedy ćwiczenia mogą przyspieszyć powrót do zdrowia, a kiedy osłabiają siły obronne organizmu.

Wysiłek fizyczny eksploatuje organizm, regularna aktywność sprawia jednak, że ciało nabywa większej odporności.

Świadczą o tym m.in. wyniki obserwacji lekarzy, a także samych sportowców - osoby regularnie uprawiające sport rzadziej zapadają na infekcje bakteryjne i wirusowe.

Czy przeziębienie można wypocić?

Przeziębienie jest krótkotrwałą (zwykle do tygodnia) infekcją wirusową, która obejmuje górne drogi oddechowe. Do jej głównych objawów należą katar, kaszel oraz ból gardła. W niektórych przypadkach również podwyższona temperatura ciała. 

Przeziębienie nie wymaga rezygnacji z aktywności fizycznej, warto jednak zadbać o to, by nie był  on zbyt forsowny. Osoby regularnie uprawiające sport mogą sobie pozwolić na lekki trening (jogging, joga, pilates, spokojna przejażdżka rowerowa, ćwiczenia z małymi obciążeniami) – ich ciało jest bowiem przyzwyczajone do wysiłku.

Wysiłek fizyczny w czasie przeziębienia jest raczej niewskazany dla osób prowadzących siedzący tryb życia – osłabiony organizm dużo łatwiej przeforsować.  Ćwiczenia fizyczne zalecane są po powrocie do zdrowia.

Pamiętaj:

  • Nawadniaj organizm - ćwicząc w okresie przeziębienia nie wolno zapominać o uzupełnianiu płynów
  • Należy również zadbać o odpowiedni ubiór, a w okresie jesiennym i zimowym szczególnie zwrócić uwagę na nienarażanie organizmu na duże wahania temperatury (po wyjściu z siłowni, klubu fitness warto udać się prosto do domu). Jeśli różnice temperatur i silny wiatr są duże – warto zrezygnować z treningu.
  • Wyśpij się - po skończonym wysiłku warto zapewnić sobie możliwość wyspania się. To pozwoli organizmowi na regenerację.
  • Czujesz się gorzej? Odpuść - jeżeli podczas ćwiczeń poczujesz, że stan chorobowy pogarsza się, przerwij ćwiczenia.

Umiarkowany wysiłek podczas przeziębienia może poprawić stan zdrowia:

  • W wyniku aktywności fizycznej uwolnione zostaną endorfiny, które poprawią samopoczucie.
  • Wysiłek aktywizuje pracę układu odpornościowego, który mobilizuje organizm do produkcji przeciwciał  (w ograniczonym jednak zakresie)
  • Niewielkie podniesienie temperatury ciała mobilizuje organizm do walki z drobnoustrojami

Ćwiczenia a grypa

Objawy grypowe są bezwzględnym sygnałem do zaniechania treningu i pozostania w łóżku.  Zrezygnuj z treningu, gdy:

  •     masz dreszcze i bóle mięśni 
  •     gorączkujesz
  •     odczuwasz dolegliwości ze strony układu pokarmowego (wymioty, biegunka)

Ćwiczenia fizyczne znacznie obciążyłyby osłabiony chorobą organizm, co mogłoby skutkować zaostrzeniem objawów, a także być groźne dla zdrowia. 

Powrót do zdrowia – powolny powrót do treningów

Wiele osób dbających o tężyznę fizyczną chce wrócić do ćwiczeń jak tylko poczują  poprawę samopoczucia. Jest to ryzykowne podejście.

Wracanie do treningu po chorobie powinno przebiegać stopniowo. W przeciwnym razie wzrasta ryzyko nawrotu infekcji.

Poczułeś się lepiej? Odczekaj jeszcze dzień, dwa, zanim wrócisz do ćwiczeń. Pamiętaj, by powoli zwiększać intensywność ćwiczeń. Powrót do pełnej sprawności i dotychczasowego planu treningu powinien nastąpić po około 2 tygodniach. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij