Przeziębienie a sport - portal DOZ.pl
Przeziębienie a sport
Justyna Bielecka

Przeziębienie a sport

Czujesz „łamanie w kościach” i zastanawiasz się, czy warto zrezygnować z treningu? Dowiedz się kiedy ćwiczenia mogą przyspieszyć powrót do zdrowia, a kiedy osłabiają siły obronne organizmu.

Czy przeziębienie można wypocić?

Przeziębienie jest krótkotrwałą (zwykle do tygodnia) infekcją wirusową, która obejmuje górne drogi oddechowe. Do jej głównych objawów należą katar, kaszel oraz ból gardła. W niektórych przypadkach również podwyższona temperatura ciała. 

Przeziębienie nie wymaga rezygnacji z aktywności fizycznej, warto jednak zadbać o to, by nie był  on zbyt forsowny. Osoby regularnie uprawiające sport mogą sobie pozwolić na lekki trening (jogging, joga, pilates, spokojna przejażdżka rowerowa, ćwiczenia z małymi obciążeniami) – ich ciało jest bowiem przyzwyczajone do wysiłku.

Wysiłek fizyczny w czasie przeziębienia jest raczej niewskazany dla osób prowadzących siedzący tryb życia – osłabiony organizm dużo łatwiej przeforsować.  Ćwiczenia fizyczne zalecane są po powrocie do zdrowia.

Pamiętaj:

  • Nawadniaj organizm - ćwicząc w okresie przeziębienia nie wolno zapominać o uzupełnianiu płynów
  • Należy również zadbać o odpowiedni ubiór, a w okresie jesiennym i zimowym szczególnie zwrócić uwagę na nienarażanie organizmu na duże wahania temperatury (po wyjściu z siłowni, klubu fitness warto udać się prosto do domu). Jeśli różnice temperatur i silny wiatr są duże – warto zrezygnować z treningu.
  • Wyśpij się - po skończonym wysiłku warto zapewnić sobie możliwość wyspania się. To pozwoli organizmowi na regenerację.
  • Czujesz się gorzej? Odpuść - jeżeli podczas ćwiczeń poczujesz, że stan chorobowy pogarsza się, przerwij ćwiczenia.

Umiarkowany wysiłek podczas przeziębienia może poprawić stan zdrowia:

  • W wyniku aktywności fizycznej uwolnione zostaną endorfiny, które poprawią samopoczucie.
  • Wysiłek aktywizuje pracę układu odpornościowego, który mobilizuje organizm do produkcji przeciwciał  (w ograniczonym jednak zakresie)
  • Niewielkie podniesienie temperatury ciała mobilizuje organizm do walki z drobnoustrojami

Polecane dla Ciebie

Ćwiczenia a grypa

Objawy grypowe są bezwzględnym sygnałem do zaniechania treningu i pozostania w łóżku.  Zrezygnuj z treningu, gdy:

  •     masz dreszcze i bóle mięśni 
  •     gorączkujesz
  •     odczuwasz dolegliwości ze strony układu pokarmowego (wymioty, biegunka)

Ćwiczenia fizyczne znacznie obciążyłyby osłabiony chorobą organizm, co mogłoby skutkować zaostrzeniem objawów, a także być groźne dla zdrowia. 

Powrót do zdrowia – powolny powrót do treningów

Wiele osób dbających o tężyznę fizyczną chce wrócić do ćwiczeń jak tylko poczują  poprawę samopoczucia. Jest to ryzykowne podejście.

Wracanie do treningu po chorobie powinno przebiegać stopniowo. W przeciwnym razie wzrasta ryzyko nawrotu infekcji.

Poczułeś się lepiej? Odczekaj jeszcze dzień, dwa, zanim wrócisz do ćwiczeń. Pamiętaj, by powoli zwiększać intensywność ćwiczeń. Powrót do pełnej sprawności i dotychczasowego planu treningu powinien nastąpić po około 2 tygodniach. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij