Stres nie sprzyja ładnej cerze

Nadmierny stres nie jest korzystny dla naszych organizmów. Odbija się on także negatywnie na wyglądzie skóry, która staje się ziemista i sucha.

Stres jest to swoista reakcja organizmu na nagły lub długotrwały stan zaburzenia równowagi pomiędzy obciążeniami, a naszymi zasobami, tzn. naszą umiejętnością radzenia sobie ze stresem.

Stres może mieć dwa oblicza - jedno jest niezbędne nam do życia - tzw. stres pozytywny.
Umiarkowany jego poziom motywuje nas do działania i jest motorem napędowym naszej aktywności.

Jednakże, kiedy odczuwamy zbyt duże natężenie obciążeń, tzn. brak nam już możliwości radzenia sobie ze stresem - wówczas mówimy o stresie negatywnym. Jego kumulacja doprowadza do przemęczenia, odczuwamy to jako zmęczenie i brak energii do działania, jesteśmy drażliwi i każde nowe zadanie wywołuje w nas frustrację. Brak nam ochoty do działania i jesteśmy apatyczni.

Czym jest stres przewlekły?

Szybkie tempo życia, ciągłe niedosypianie i brak odreagowania stresów dnia codziennego kumulują się bardzo długo, czasem latami i niezauważalnie atakują nasz organizm. Ponieważ nie ma natychmiastowej reakcji organizmu, nie zauważamy zachodzących w nas zmian, a wszelkie nasze gorsze nastroje czy zły stan zdrowia traktujemy jako coś normalnego. Tymczasem stres jest poważną chorobą cywilizacyjną, a jego działanie wywiera bardzo niekorzystny wpływ na nasze organizmy.

Jak działa stres?

Stres krótkotrwały wywołuje w nas wyraźnie niepokój, lęk - odczuwamy drżenie rąk, pocenie się dłoni, na twarzy często pojawia się rumień. Są to reakcje związane z wydzielaniem się adrenaliny - tzw. hormonu stresu, który pierwotnie służył nam do obrony, szykował organizm na walkę lub ucieczkę.

Adrenalina

Adrenalina powoduje zwiększony dopływ krwi do serca, niepokój mięśni, rozszerza źrenice, przyspiesza oddech. Podnosi się ciśnienie krwi, zwężają naczynia, przyśpiesza czynność serca. Wpływa także na pracę oskrzeli, przewodu pokarmowego oraz podnosi stężenie glukozy we krwi, tak, aby organizm mógł długo być aktywny. To działanie hormonu stresu jest jasne i zrozumiałe w momencie, kiedy człowiek potrzebuje faktycznie zacząć szybko reagować.

Ale co się dzieje, kiedy emocje już opadną? Wówczas odczuwamy spadek mocy, nagle zaczynają nas boleć mięśnie i czujemy ich drżenie. Jak pisałam wcześniej - nie jest możliwe życie bez stresu, to on napędza nas do działania i motywuje do pracy. Ale kiedy stres staje się długotrwały i silny, dochodzi do szeregu reakcji w naszych organizmach, a ich działanie jest dla nas niszczące. Jednym z efektów działania stresu jest proces tworzenia wolnych rodników.

Wolne rodniki

Są to komórki, które utraciły jeden elektron i próbują go odzyskać od atomów napotkanych na drodze. Charakteryzuje je duża aktywność.

Wolne rodniki niszczą m.in. białka, czyli kolagen i elastynę - struktury odpowiedzialne za elastyczność naszej skóry. Wolne rodniki atakują także lipidy, które odpowiadają za elastyczność i nawilżanie skóry.

Działanie stresu na skóre

Stres, a dokładnie szereg reakcji, jakie on powoduje, sprawia, że nasza skóra, często jako pierwsza reaguje na jego działanie.

Pierwsze objawy to nadwrażliwość, pieczenie, swędzenie, nadmierne przesuszenie lub, w przypadku cer tłustych czy mieszanych nadmierne wydzielanie serum. Ponieważ w wyniku stresu zaburzone zostaje oddychanie komórkowe na skutek zaburzeń w krążeniu krwi, komórki nie pozbywają się produktów przemiany materii oraz nie otrzymują substancji odżywczych niesionych z krwią. Ma to istotny wpływ na funkcjonowanie komórek, czyli każdego narządu.

Na skórze jest to widoczne poprzez brak właściwego kolorytu, skóra staje się ziemista i sucha w dotyku. Mogą pojawić się rozszerzone naczynia krwionośne. W przypadku cery suchej dochodzi do odwodnienia skóry, staje się ona szorstka w dotyku, cera tłusta stara się jakby wyregulować poziom lipidów, doprowadzając do ich nadprodukcji, co oznacza pojawienie się stanów zapalnych czy ropnych.

Higiena psychiczna

Bardzo ważne jest, aby po przepracowanym dniu znaleźć chwilę dla siebie, chwilę relaksu.

Najlepszym sposobem jest aktywność fizyczna, która dzięki temu, że pobudza mięśnie do pracy, w tym serce, pobudza też układ krwionośny, który ma szanse niejako „oczyścić się” i pozbyć szkodliwych produktów przemiany materii. Wysiłek fizyczny reguluje także pracę serca. To wszystko ma zbawienny wpływ na skórę, która w wyniku aktywności układu krwionośnego skóra zostaje odżywiona, a komórki skóry są zaopatrywane w tlen, tak bardzo potrzebny do ich prawidłowej pracy.

Wysiłkiem fizycznym mogą być nie tylko ćwiczenia, ale zwykły spacer - ważne żeby trwał on powyżej 20 min. Ćwiczeniami, które pozwalają na doskonałe wyciszenie się i poznanie swojego organizmu jest joga.

Podczas ćwiczeń wyrównuje się ciśnienie krwi, a dzięki pracy mięśni usuwane są toksyny. W jodze ważne jest prawidłowe oddychanie, co jest bardzo istotne, gdyż większość z nas w ciągu dnia oddycha nie prawidłowo wykonując zbyt płytkie oddechy. Prowadzi to do niedotlenienia komórek.

Doskonałym sposobem na wyciszenie jest pielęgnacja cery w zaciszu domowej łazienki. Kiedy jesteś bardzo zmęczona stwórz w łazience domowy salon kosmetyczny. Chodzi o to, byś cieszyła się z zabiegów pielęgnacyjnych, relaksowała się zapachem kosmetyków. Warto nałożyć maskę nawilżającą czy dotleniającą i np. poleżeć w wannie z ciepłą wodą. Spróbuj włączyć uspakajającą muzykę i poświęć te 15-20 minut tylko dla siebie.

Zabieg odstresowujący

Postaraj się przygotować miłą, relaksującą atmosferę w łazience, świece czy kominek o aromaterapii w prosty sposób przeniosą cię w nastrój SPA.

  1. Zmycie twarzy mleczkiem czy żelem kosmetycznym
    Nałóż kilka kropel preparatu myjącego na wilgotny wacik i powolnymi kolistymi ruchami rozprowadź mleczko po całej twarzy. Pamiętaj - najpierw należy zmyć oczy i usta. Zmieniaj często wacik.
  2. Tonizacja
    W tym celu możesz użyć gotowego toniku lub zastąpić go wodą mineralną z kilkoma kroplami cytryny, cytrusowy zapach zaraz sprawi, ze poczujesz się jak na wakacjach
  3. Możesz wykonać peeling - znów możesz użyć gotowego lub przygotuj go sama - do 3 łyżek tłustego mleczka kosmetycznego, czy lekkiego kremu wsyp 3 łyżki wiórków kokosowych i zaaplikuj na twarz. Znów wolnymi i kolistymi ruchami rozprowadź tak przygotowany preparat i masuj kilka minut, całość zmyj wodą.
  4. Jeśli odczuwasz pieczenie oczu możesz nałożyć kompres z naparu z mocnej herbaty (czarnej lub zielonej), kompres może być letni lub schłodzony wcześniej lekko w lodówce.
  5. Jeśli masz maseczkę kosmetyczną nałóż ją i pozostaw na taki czas, jaki wskazany jest na opakowaniu. Natomiast jeśli nie masz maseczki nałóż krem nawilżający lub dotleniający i pozostaw go aż do całkowitego wchłonięcia. W tym, czasie możesz wykonać peeling dłoni i wmasować w nie krem.
  6. Zadbaj o oczy. Nie musisz od razu kupować specjalnego kremu pod oczy, warto wiedzieć że każdy krem do stosowania na twarz został przebadany przez okulistów i może być stosowany także na okolice oczu, a więc i pod oczy oraz na powieki. Warto użyć kremu odżywczego, który wzmocni bardzo słabą barierę lipidową naskórka skóry wokół oczu.
  7. Jeśli masz wannę pozwól sobie na 15 minut leniuchowania. Nic tak nie relaksuje jak ciepła kąpiel z dodatkiem piany, olejków aromatycznych czy soli do kąpieli.

Wskazana wizyta u kosmetyczki

Warto też skorzystać z wizyty u kosmetyczki. Można pokusić się o tzw. bomby witaminowe. Cera poddana długiemu działaniu stresu potrzebuje zastrzyku energii, jaka tkwi w witaminach. Taki zabieg doda skórze kolorytu i przywróci jej równowagę.

Ważne są także zabiegi dotleniające i poprawiające krążenie krwi.

Jeśli masz cerę tłustą lub mieszaną wskazane są zabiegi łagodzące stany zapalne. Nie polecam oczyszczania skóry, gdyż zabieg taki daje efekt tylko na krótki moment. Po kilku dniach cera zareaguje wzmożoną produkcją serum i pojawią się nowe zmiany skórne.

Oprócz pielęgnacji twarzy możesz zafundować sobie też masaż całego ciała, cudownie rozluźnia mięśnie znosząc uczucie zmęczenia.

Każdy z nas ma swoje sposoby walki ze stresem, warto tak zaplanować swój czas wolny, aby nie tylko zajmować się wówczas domem, ale także i sobą.

Jeśli brakuje ci czasu postaraj się położyć spać 20 minut wcześniej i przez te 20 minut oddychaj miarowo i głęboko, postaraj się myśleć tylko o rzeczach miłych i pozytywnych.

Znając wroga, jakim jest stres, wiesz jak z nim walczyć, a walkę należy zacząć od wypracowania własnych metod walki ze stresem.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus