Oliwa czy swojski olej rzepakowy – co służy nam lepiej?
Sylwia Stwora

Oliwa czy swojski olej rzepakowy – co służy nam lepiej?

W czasach, gdy smażenie na smalcu czy margarynie uchodzi za prawdziwą zbrodnię wobec organizmu, częstym dylematem pozostaje wybór między oliwą z oliwek a olejem rzepakowym. Oba tłuszcze roślinne są wartościowymi produktami, jednak jeden przynosi więcej korzyści spożywany na zimno, a drugi bije innych na głowę, dostarczając najmniej nasyconych kwasów tłuszczowych odpowiedzialnych za choroby serca i układu krążenia.

Podczas gdy oliwa z oliwek króluje na południu Europy, skąd przywędrowała jako najzdrowszy tłuszcz na świecie głównie dzięki diecie śródziemnomorskiej, olej rzepakowy pełni rolę drugoplanową. Wciąż ciągnie się za nim niesława, jaką okrył się za sprawą zawartości kwasu erukowego uszkadzającego m.in. wątrobę czy pracę serca. Jednak to przekonanie należy odłożyć w niepamięć, gdyż obecnie do produkcji używane są jedynie szlachetne odmiany rzepaku (tzw. podwójnie ulepszanego).

Tłuszcz roślinny zwany oliwą północy zawiera zaledwie 7 proc. nasyconych kwasów tłuszczowych, podczas gdy w oliwie z oliwek jest ich dwa razy więcej (15 proc.). To kolejny argument za sięgnięciem po masz swojski produkt. Olej rzepakowy zawiera również korzystniejszą ilość kwasów Omega-6 w stosunku do Omega-3.

Jeśli chodzi o zawartość innych drogocennych składników, na tym polu również wygrywa nasz swojski tłuszcz. Zawiera sterole, które m.in. zmniejszają wchłanianie cholesterolu, a także polifenole (naturalne przeciwutleniacze) oraz witaminy A, E i K. Do tego sprzyja odchudzaniu, gdyż bardzo łatwo można go odsączyć z potrawy.

Na obu tłuszczach można smażyć, jednak oliwy lepiej nie doprowadzać do dymienia, gdyż nie tylko traci swoje właściwości, ale staje się szkodliwa dla organizmu. Optymalnie można po krótkim podgrzaniu dodać do niej wodę i przejść do duszenia. Najwięcej korzyści niesie jednak spożywana na zimno oraz w wersji extra virgin. Olej rzepakowy można jeść zarówno na ciepło, jak i na zimno, np. stosując do sałatek. Pod każdą postacią zachowuje właściwości prozdrowotne. Najlepiej sięgać po ten z pierwszego tłoczenia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • EKUZ – aktualne informacje o ubezpieczeniach zdrowotnych

    Każdy mieszkaniec Polski, o ile jest ubezpieczony w NFZ, może korzystać z bezpłatnej, publicznej opieki zdrowotnej na terenie państw Unii Europejskiej i w krajach członkowskich EFTA, jeśli posiada EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wyrobienie pozwala na pokrycie niektórych kosztów opieki zdrowotnej za granicą.

  • Miód rzepakowy

    Ma specyficzny zapach oraz smak i jest najzdrowszy jedzony w gęstej, kremowej formie na kanapce lub w orzeźwiającej lemoniadzie. Miód rzepakowy może pomóc przy wielu dolegliwościach, również w stanach ogólnego zmęczenia i osłabienia.

  • Miód spadziowy

    Miód spadziowy jest bardzo specyficzną odmianą pszczelego przysmaku. Powstaje nie na bazie kwiatowych pyłków, ale spadzi, czyli lepkiej substancji zbierającej się na drzewach oraz krzewach, zarówno iglastych, jak i liściastych.

  • Miód akacjowy

    Na wrzody, zgagę, problemy z układem moczowym czy w okresie nadmiernego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Miód akacjowy kryje w sobie nie tylko walory smakowe, ale także efektywnie zwalcza i zapobiega wielu dolegliwościom. Ze względu na słodki smak, idealnie zda egzamin w leczeniu domowymi sposobami dzieci. Natomiast w przypadku niemowląt może zastąpić cukier przy konieczności dosładzania jedzenia.

  • Miód gryczany

    Miód gryczany nie na darmo nazywany jest miodem starców – dzięki dużej zawartości rutyny, idealnie wspiera funkcjonowanie serca oraz naczyń krwionośnych, chroniąc je przed licznymi chorobami, zwłaszcza nadciśnieniem i zmianami o charakterze miażdżycowym. Nektar o intensywnym zapachu pozyskiwany z kwiatów gryki pomoże również przy anemii będącej następstwem niedoboru żelaza.

  • Nietypowe miody z różnych stron świata

    Miody powstają pod prawie każdą szerokością geograficzną, na bazie roślin charakterystycznych dla danego regionu. W Polsce do tej grupy należą m.in. lipa, akacja czy rzepak. Z kolei we Włoszech popularny jest miód z eukaliptusa, w Grecji – z tymianku, na Hawajach przysmak wytwarza się z kwiatów drzewa makadamia, a na dalekim Madagaskarze z liczi.

  • Orzechy włoskie

    Zwykle chrupie się je jako przekąskę pomagającą usprawnić pracę mózgu, jednak orzechy włoskie, kształtem przypominające ten organ, pomagają utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji cały organizm.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij