Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?
Sylwia Stwora

Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?

Osiem i więcej godzin pracy biurowej przy braku systematycznej aktywności fizycznej oraz nieprawidłowych nawykach żywieniowych to najszybsza droga do wzrostu wagi i problemów ze zdrowiem. Ale tak samo, jak można przytyć w pracy, równie dobrze można się tam odchudzać. Niezbędna jest odrobina samozaparcia i zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń, aby dbanie o szczupłą sylwetkę przy siedzeniu za biurkiem wiązało się z sukcesem.

Przede wszystkim, zacznij od wprowadzenia w życie zasady „Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia”. Po nocnym wypoczynku organizm potrzebuje energii do działania. Jeśli zignorujesz potrzebę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz zmagać się z nieustannym uczuciem głodu i w efekcie, za jednym razem możesz zjeść tyle, ile zwykle nawet w ciągu całego dnia. Dotyczy to głównie tych dni, kiedy znajdujesz czas na posiłek dopiero wieczorem i próbujesz wówczas nadrobić straty oraz zagłuszyć coraz głośniejsze burczenie w brzuchu. Brak śniadania sprzyja też ciągłemu podjadaniu, zwłaszcza czegoś słodkiego i wysokokalorycznego. A wystarczy, że pierwszy posiłek dnia będzie zbilansowany i lekki, a także bogaty w błonnik, witaminy oraz minerały, w tym wapń. Dobrym wyborem będzie miseczka owsianki na chudym mleku z dodatkiem rodzynek, orzechów i banana bądź jajko na miękko z kromką chleba razowego obłożoną liściem sałaty oraz plasterkami szynki z indyka, pomidora oraz paskami papryki. Takie zestawy są pełne błonnika, który pęczniejąc w żołądku, syci na dłużej, a przy okazji usprawnia przemianę materii.

Codziennie staraj się również zjadać jeden ciepły posiłek. Zrób rozeznanie w okolicy pod kątem lokali gastronomicznych oraz ich menu. Zamawiając obiad, wybieraj zdrowe i „odchudzone” dania. Przykładowo, filet rybny na parze z warzywami, grillowaną pierś z kurczaka z ryżem i surówką czy sałatkę bez dodatku majonezu, a z sosem vinegret na bazie oliwy z oliwek. Lepszym rozwiązaniem na kontrolowanie tego, co trafia na Twój talerz jest samodzielne przygotowanie obiadu do pracy. Zwłaszcza, jeśli w biurze masz mikrofalówkę. Posiłek możesz przyrządzić w trakcie gotowania dla reszty rodziny. Najprostsza do zrobienia będzie zupa. Możesz ją wzbogacić o brązowy ryż, razowy makaron czy kaszę, a w przypadku zupy-krem sprawdzi się łyżka gęstego jogurtu. Zabierając do pracy własne posiłki, wykorzystuj plastikowe pojemniki do przechowywania żywności lub, w przypadku płynnych produktów, kubki termiczne.

Jeśli uwielbiasz podjadać, z listy przysmaków wyrzuć batony, cukierki, słone przekąski, fast foody, drożdżówki, napoje gazowane i inne produkty dostarczające organizmowi tzw. puste kalorie. Ich miejsce powinny zająć warzywa, owoce – świeże i suszone, orzechy, migdały, pieczywo chrupkie, a także jogurty naturalne, maślanki czy kefiry.

Staraj się jeść regularnie, co 3 godziny, i mniejsze porcje. To pozwoli Ci utrzymać poziom cukru we krwi na stałym poziomie, a tym samym zapobiec nagłym atakom wilczego apetytu.

Koniecznie miej w zasięgu ręki butelkę z niegazowaną wodą mineralną, nie tylko ze względu na to, aby utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu, ale także, aby w razie nagłego napadu głodu, chwilowo go zagłuszyć. Dbaj o to, aby w ciągu dnia wypijać co najmniej 2 l napojów. Oprócz wody, sięgaj po herbaty ziołowe i owocowe. Zamiast kawy do pobudzenia organizmu wykorzystuj energetyzujące działanie yerba mate. Przekonaj się także do czerwonej i zielonej herbaty.

Zmiana nawyków żywieniowych musi być też poparta aktywnością fizyczną. Wykorzystuj przerwy w pracy na dotlenienie organizmu, np. w porze lunchu wyjdź do pobliskiego parku. Możesz też fundować sobie gimnastykę za biurkiem, zamiast windy wykorzystywać schody, a idąc do ksero robić skłony, przysiady czy pajacyki. Wracając do domu, wysiądź przystanek wcześniej bądź zrezygnuj z jazdy autem lub komunikacją miejską na rzecz roweru. Dbaj o to, aby codziennie poświęcić przynajmniej 30 minut na ruch, np. spacer. Warto też wykorzystać weekend i nadrobić sportowe zaległości, fundując sobie aktywny wypoczynek w postaci np. rodzinnej wyprawy rowerowej czy joggingu z psem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • EKUZ – aktualne informacje o ubezpieczeniach zdrowotnych

    Każdy mieszkaniec Polski, o ile jest ubezpieczony w NFZ, może korzystać z bezpłatnej, publicznej opieki zdrowotnej na terenie państw Unii Europejskiej i w krajach członkowskich EFTA, jeśli posiada EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wyrobienie pozwala na pokrycie niektórych kosztów opieki zdrowotnej za granicą.

  • Miód rzepakowy

    Ma specyficzny zapach oraz smak i jest najzdrowszy jedzony w gęstej, kremowej formie na kanapce lub w orzeźwiającej lemoniadzie. Miód rzepakowy może pomóc przy wielu dolegliwościach, również w stanach ogólnego zmęczenia i osłabienia.

  • Miód spadziowy

    Miód spadziowy jest bardzo specyficzną odmianą pszczelego przysmaku. Powstaje nie na bazie kwiatowych pyłków, ale spadzi, czyli lepkiej substancji zbierającej się na drzewach oraz krzewach, zarówno iglastych, jak i liściastych.

  • Miód akacjowy

    Na wrzody, zgagę, problemy z układem moczowym czy w okresie nadmiernego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Miód akacjowy kryje w sobie nie tylko walory smakowe, ale także efektywnie zwalcza i zapobiega wielu dolegliwościom. Ze względu na słodki smak, idealnie zda egzamin w leczeniu domowymi sposobami dzieci. Natomiast w przypadku niemowląt może zastąpić cukier przy konieczności dosładzania jedzenia.

  • Miód gryczany

    Miód gryczany nie na darmo nazywany jest miodem starców – dzięki dużej zawartości rutyny, idealnie wspiera funkcjonowanie serca oraz naczyń krwionośnych, chroniąc je przed licznymi chorobami, zwłaszcza nadciśnieniem i zmianami o charakterze miażdżycowym. Nektar o intensywnym zapachu pozyskiwany z kwiatów gryki pomoże również przy anemii będącej następstwem niedoboru żelaza.

  • Nietypowe miody z różnych stron świata

    Miody powstają pod prawie każdą szerokością geograficzną, na bazie roślin charakterystycznych dla danego regionu. W Polsce do tej grupy należą m.in. lipa, akacja czy rzepak. Z kolei we Włoszech popularny jest miód z eukaliptusa, w Grecji – z tymianku, na Hawajach przysmak wytwarza się z kwiatów drzewa makadamia, a na dalekim Madagaskarze z liczi.

  • Orzechy włoskie

    Zwykle chrupie się je jako przekąskę pomagającą usprawnić pracę mózgu, jednak orzechy włoskie, kształtem przypominające ten organ, pomagają utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji cały organizm.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij