Zakwaszenie organizmu

Reklamy straszą nas ostatnio zakwaszeniem organizmu opisując je wręcz jako ciche niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia. Ile w tym prawdy? Czy możemy tego uniknąć?

Czemu nasz organizm bywa zakwaszony?

Nasze ciało to złożone laboratorium. W procesach zachodzących w komórkach naszego ciała powstają kwaśne metabolity. Należą do nich dwutlenek węgla oraz kwasy nielotne jak kwas mlekowy. Równowaga kwasowo-zasadowa jest precyzyjnie regulowana. Organizm musi bowiem utrzymać pH osocza w wąskich widełkach: 7,35-7,45. Jak sobie z tym radzi? Pomagają mu w tym układ oddechowy (usuwający z organizmu dwutlenek węgla) oraz nerki.

Lista produktów kwasotwórczych

Najbardziej zakwaszającymi produktami są pokarmy pochodzenia zwierzęcego: mięso, mleko, sery, masło, jajka, ryby. Związane jest to z dużą zawartością aminokwasów siarkowych w składzie białek zwierzęcych. Pamiętajmy jednak, że te produkty są nam niezbędne, a kluczem jest właściwe skomponowanie posiłku. Kwasotwórczy będzie też deser popity kawką oraz używki takie jak alkohol i nikotyna. Oprócz diety znaczenie mają także stres (stymulujący wyrzut hormonów wzmagających reakcje kwasotwórcze) i ruch, a raczej brak tego ostatniego. Codzienna porcja wysiłku fizycznego sprawia bowiem, że procesy przemiany materii (również związków o kwaśnych odczynie) przebiegają na wyższych obrotach.

Co alkalizuje?

Pewne produkty są kwasotwórcze, inne zasadotwórcze. I nie chodzi tu o ich smak, a raczej skład. Doskonale alkalizują organizm prawie wszystkie surowe warzywa, owoce, a także świeże soki. Od razu nasuwa się więc wniosek o spożywaniu wraz z każdym posiłkiem owocu lub warzywa (jeśli mamy mięsny obiad, koniecznie zrównoważmy go surówką). Naszym sprzymierzeńcem pod tym względem będą też mleko, migdały czy ... kasza jaglana.

Zasadotwórcza kasza jaglana (jaglanka)

Warto poświęcić więcej uwagi wspomnianej kaszy jaglanej. Otóż kasza jaglana w Polsce święciła triumfy popularności dawno temu, potem o niej zapomniano, a dziś znów wraca do łask. Jej drobne, żółte ziarenka mają bowiem niezaprzeczalne właściwości prozdrowotne. Można ją jadać na rozmaite sposoby, do obiadu zamiast ziemniaków czy makaronu, ale także w postaci deseru. Kaszę tą możemy również z powodzeniem zapiekać.

Badania laboratoryjne

Dobrym wykładnikiem odzwierciedlającym równowagę kwasowo-zasadową jest gazometria krwi. Do dokładnej charakterystyki stanu równowagi kwasowo-zasadowej potrzebny jest cały panel oznaczeń wykonywanych w krwi tętniczej, polegający na określeniu pH (kwasowości) krwi oraz ciśnień parcjalnych: tlenu (pO2) i dwutlenku węgla (pCO2). Tego typu analizę krwi zleca się jednak rzadko, np. w przypadku schorzeń płuc lub nerek. Pamiętajmy też, że badanie przy pomocy papierków lakmusowych, w przeciwieństwie do badań przedstawionych wyżej, nie jest miarodajnym wykładnikiem.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus