Na zmianę czasu żeń-szeń i rhodiola!

Na przełomie pór roku, przy dużych zmianach pogody, wielu z nas doświadcza uciążliwego obniżenia nastroju oraz spadku życiowej energii. Na nasze samopoczucie może także wpłynąć zbliżająca się zmiana czasu z letniego na zimowy. Jak sobie z tym radzić?

Zmiana czasu

25 października nastąpi przejście z czasu letniego na astronomiczny (zimowy). W nocy z soboty na niedzielę wskazówki zegarów cofniemy z godz. 3:00 na 2:00, zyskując tym samym dodatkową godzinę snu.

Odbywająca się dwa razy w roku zmiana czasu ma się przyczynić do efektywniejszego wykorzystania światła dziennego i oszczędności energii, choć opinie co do tych korzyści są podzielone.

W państwach Unii Europejskiej obowiązuje bezterminowa dyrektywa UE ze stycznia 2001 roku,  na mocy której na czas zimowy przechodzi się w ostatnią niedzielę października, a powrót do czasu letniego przypada na ostatnią niedzielę marca. Zmiana czasu w Polsce regulowana jest rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 5 stycznia 2012 r. w sprawie wprowadzenia i odwołania czasu letniego środkowoeuropejskiego w latach 2012–2016.

Jak wynika z danych zamieszczonych na portalu  WorldTimeZone.com, rozróżnienie na czas letni i zimowy obowiązuje niemal we wszystkich krajach europejskich. Wyjątkiem jest Islandia. W 2011 roku - po raz ostatni - czas z zimowego na letni zmienili też Rosjanie.

Żeń-szeń (Panax ginseng) – roślinna deska ratunku

Żeń-szeń to niepozorna bylina. Najcenniejszy w żeń-szeniu jest jego charakterystyczny, przypominający kształtem człowieka, korzeń (Ginseng radix). Mimo iż dawno minęły już czasy kiedy żeń-szeń miał wartość złota, nadal jest on niezwykle cenionym adaptogenem.

Adaptogen – cóż to takiego?

Niewiele jest roślin o wyjątkowym, specyficznym działaniu adaptogennym. Adaptogeny to substancje pochodzenia naturalnego, zwiększające zdolność organizmu do przystosowywania się do zmiennych warunków środowiska, w tym wahań pogodowych. Takie właściwości ma właśnie żeń-szeń. Do innych znanych adaptogenów należą cytryniec chiński (Schisandra chinensis) czy różeniec górski (Rhodiola rosea).

Żeń-szeń – doskonałym afrodyzjakiem

W medycynie tradycyjnej Chin korzeń żeń-szenia znany był jako środek afrodyzyjny. Jednym z ważniejszych mechanizmów wpływu na aktywność seksualną jest zwiększanie wytwarzania tlenku azotu w śródbłonku naczyń ciał jamistych i warunkowane tym działanie naczyniorozszerzające.

Czym kierować się w wyborze preparatu z żeń-szeniem?

Głównymi składnikami biologicznie czynnymi żeń-szenia są ginsenozydy. Znanych jest wiele ich odmian (Rb1, R b2, R c, R d, Re, R f, R g1, R g2). Obecnie jedynym źródłem Ginseng radix są uprawy. Korzenie zbiera się z roślin 4-6-letnich. Ponieważ żeń-szeń jest rośliną uprawną jakość jego korzeni może różnić się znacznie pomiędzy poszczególnymi uprawami. Dobrej jakości preparaty z żeń-szenia są zawsze standaryzowane na określoną zawartość ginsenozydów. Za efekty odpowiedzialna jest jednak nie tylko ogólna zawartość ginsenozydów, ale również wzajemne ich proporcje.

Niekorzystne oddziaływania z przyjmowanymi lekami?

Przyjmowanie żeń-szenia może nieznacznie obniżać poziom glukozy we krwi (wzmagać działanie leków przeciwcukrzycowych), niwelować działanie leków przeciwnadciśnieniowych (choć tu dane nie są spójne) czy wzmagać działanie leków przeciwzakrzepowych (zwiększając ryzyko krwawień). Wyciąg z żeń-szenia może wchodzić też w interakcje z lekami zawierającymi tzw. inhibitory monoaminooksydazy. Są to najczęściej leki przeciwdepresyjne oraz leki stosowane w chorobie Parkinsona. Osoby przyjmujące tego typu leki powinny zasięgnąć opinii lekarza przed zastosowaniem preparatów zawierających wyciągi z żeń-szenia.

Czy żeń-szeń nie obniży skuteczności hormonalnej antykoncepcji?

Przyjmuje się, że produkty zawierające żeń-szeń nie wpływają na skuteczność kuracji hormonalnej antykoncepcyjnej (niezależnie od formy podania leku antykoncepcyjnego). Należy jednak wspomnieć, że żeń-szeń ma słabe działanie estrogenne.

Czy sportowcy mogą przyjmować żeń-szeń?

Tak. Żeń-szeń jest nawet polecany osobom uprawiającym sport. Nie zawiera on żadnych substancji dopingujących i może być stosowany nawet podczas zawodów, na których przeprowadzane są kontrole antydopingowe. Żeń-szeń nie upośledza też zdolności psychomotorycznych, tzn. w czasie jego przyjmowania można prowadzić pojazdy i obsługiwać urządzenia mechaniczne.

O jakiej porze dnia najlepiej przyjmować żeń-szeń?

Najlepsze efekty stosowania osiąga się stosując preparat codziennie, najlepiej rano, w czasie posiłku. Preparat stosowany tuż przed snem może powodować bezsenność.

Czy mogę zaoszczędzić przy zakupie preparatów z żeń-szeniem?

Żeń-szeń to preparat przeznaczony do regularnego stosowania w dłuższym czasie. Najlepsze efekty uzyskuje się po 3-miesięcznym okresie stosowania. Dlatego żeń-szeniowe preparaty najlepiej kupować w ekonomicznych opakowaniach gwarantujących dużo niższy koszt dzienny niż podstawowe opakowanie.

Czy żeń-szeń można stosować przez cały rok?

Tak, ale zgodnie z dawkowaniem opisanym na ulotce informacyjnej dołączanej do preparatu i koniecznie z przerwami. Przedłużone stosowanie dużych dawek żeń-szenia może powodować bezsenność, nerwowość, wzrost ciśnienia krwi, wysypkę skórną i poranną biegunkę (tzw. zespół żeń-szeniowy).

Różeniec górski (Rhodiola rosea)

Różeniec górski znany także jako arktyczny korzeń, to roślina posiadająca liczne właściwości prozdrowotne. Występuje w wielu rejonach świata o klimacie chłodnym lub umiarkowanym, m.in. na terenach Eurazji, Ameryki Płn., w tundrze lub wysokich górach. Właściwości lecznicze arktycznego korzenia docenią osoby szczególnie wrażliwe na zmiany pogodowe. Różeniec posiada właściwości przeciwdepresyjne, zwiększa odporność na stres, a także pomaga w utrzymaniu zdrowia psychicznego. Łagodzi niepokój, ułatwia szybki powrót do równowagi psychicznej. Rhodiola ma również pozytywny wpływ na układ krążenia, chroni serce przed arytmią i reguluje ciśnienie krwi.

Różeniec górski wpływa na procesy zapamiętywania i uczenia się, więc warto zażywać go w okresie wytężonej pracy umysłowej. Jak dowodzą liczne badania, arktyczny korzeń posiada wiele właściwości korzystnych dla funkcjonowania organizmu. Poza wyżej opisanymi zwiększa wydolność fizyczną, a nawet może zapobiegać rozwojowi choroby Alzheimera.

Herbatka z różeńca

Napar z różeńca może przygotować każdy. Należy łyżeczkę suszonych ziół wrzucić do szklanki i zalać wrzątkiem do 3/4 jej objętości. Tak przygotowany napar pijemy 2 razy w ciągu dnia w równych porcjach.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus