Zdrowe odżywianie – kupujemy pieczywo
Ewa Gąsecka

Zdrowe odżywianie – kupujemy pieczywo

Trudno wyobrazić sobie nasze odżywianie bez pieczywa. W sklepach mamy duży wybór i trudno nam się zorientować, które wybrać aby było smacznie i zdrowo. Zapoznaj się z kilkoma wskazówkami dietetyka i dokonuj świadomych wyborów.

Pieczywo jest produktem węglowodanowym, a wiadomo, że te mogą występować w postaci wysoko przetworzonej (tych powinniśmy unikać) i mało przetworzonej – te są dla nas właściwe. W przypadku pieczywa, im mniej oczyszczona mąka oraz brak chemicznych dodatków ulepszających, spulchniających, tym lepiej.

Szukajmy chleba z mąki pełnoziarnistej lub razowej. Prawdziwy chleb z pełnoziarnistej mąki jest zdrowy – zawiera wiele witamin z grupy B, kwas foliowy, żelazo, magnez, błonnik i wiele innych składników odżywczych. Białe, puchate pieczywo z supermarketu oprócz szybko przyswajalnej energii (czyli kalorii) nie ma prawie nic.

Jak rozpoznać w sklepie zdrowe pieczywo?

Niestety nie jest to łatwe, ponieważ tylko na chlebie opakowanym znajduje się etykieta ze składem. Najlepszy jest taki, który zawiera mąkę, wodę, zakwas, sól. Mąka – oznaczana jest numerem, im wyższy tym jest zdrowsza i zawiera więcej cennych składników, razowa to typ. 2000, pełnoziarnista 3000.

Chleb i bułki kupowane luzem nie maja etykiet, a z mojego doświadczenia wynika że sprzedawcy nie wiedzą z jakiej mąki są pieczone, znają tylko ich nazwę – np. „chleb razowy", „z ziarnem”, „wiejski na mleku”. Należy pamiętać, że chleb wieloziarnisty to najczęściej biały chleb z dodatkiem ziaren, chleb żytni może się składać tylko częściowo z mąki żytniej, reszta to pszenna, a kolor ciemny chleba może oznaczać dodatek barwnika – karmelu lub słodu.

Prawdziwy, razowy lub pełnoziarnisty chleb na zakwasie jest ciężki, lekko mokry w środku, dość twardy, na przekroju pęcherzyki powietrza są nieduże i nierówne. Ma przyjemny, specyficzny nieco kwaskowy zapach, nie wysycha, nie kruszy się przy krojeniu. Jest sporo droższy od „zwykłego” pieczywa, ale naprawdę warto zapłacić więcej, gdyż poza właściwościami zdrowotnymi bardziej syci i zjada się go do końca, gdyż długo nadaje się do spożycia (6-7 dni).

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij