Jak wybierać mięso i wędliny?
Ewa Gąsecka

Jak wybierać mięso i wędliny?

Osoby które lubią jeść mięso i wędliny mają czasem pewne wątpliwości, czy to jest dla nich zdrowe. Bądź świadomym konsumentem w sklepie – dowiedz się co wybierać, by bez poczucia winy jeść mięsne dania.

Znajdź sklepy, gdzie jest duży ruch, a w późnych godzinach otwarcia sklepu jest mały wybór – będzie to oznaczać, że towar sprzedawany jest na bieżąco i jest zawsze świeży. 

Mięso – wybieraj chudsze gatunki. Drób z którego zdejmiesz skórę (kurczak, indyk), chuda wołowina, cielęcina, z wieprzowiny tylko schab i polędwiczka. Jeżeli kupujesz karczek, nie oszukuj się że kupiłeś chudy kawałek. Nie ma chudego karczku, nawet gdy jest mniej poprzerastany tłuszczem. To samo odnosi się do żeberek, golonki, boczku – z natury nie mogą być chude.

Wędliny – różnorodność jest tu ogromna, choć większość gatunków nie zasługuje na uwagę osoby, która dba o zdrowe odżywianie. Duża zawartość tłuszczu, środków wiążących wodę i samej wody (co prawda jest zdrowa, ale nie za nią płacimy!), konserwantów zawierających azotany i azotyny. Piękny różowy kolor nie jest, niestety, wyznacznikiem jakości – jest to oznaka dużej zawartości chemii.

Jakie wędliny warto wybierać?

Przede wszystkim te, gdzie na przekroju widać mięsne włókna, mają nieregularny kształt, czasem gdzieś pasmo tłuszczu, niedoskonałości w wyglądzie – dziurki, pęknięcia. Wędliny wytwarzane przemysłowo maja idealny kształt, równiutka strukturę, są wilgotne na przekroju, szynki maja doklejony tłuszczyk. Wielu z nas wybiera wędliny drobiowe, sądząc że są zdrowsze, ale dotyczy to tylko tych wysokogatunkowych, droższych np. filet z indyka. Mielone wędliny drobiowe mogą mieć więcej tłuszczu niż szynka wieprzowa. Pamiętajmy że parówki cielęce nie są z cielęciny – jest tam bardzo symboliczny jej dodatek, a reszta – tłuszcz, inne mięsa (a raczej odpadki powstające przy produkcji innych wędlin), białko sojowe i inne substancje wiążące wodę. Podobnie jest z drobiowymi.

Przy kupnie mięsa i wędlin powinna obowiązywać nas zasada – zdrowiej kupić i zjeść mniej droższych i lepszej jakości, niż więcej słabej jakości i smaku. Kupuj te o barwie bladej i szarawej – np. pieczony schab, szynkę, polędwicę, obsuszane, dojrzewające. Bardzo dobrą alternatywą jest upieczenie mięsa w domu. Jeżeli masz okazję kupuj mięso i wędliny z upraw ekologicznych lub naturalnych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij