Jak wybierać mięso i wędliny?

Osoby które lubią jeść mięso i wędliny mają czasem pewne wątpliwości, czy to jest dla nich zdrowe. Bądź świadomym konsumentem w sklepie – dowiedz się co wybierać, by bez poczucia winy jeść mięsne dania.

Znajdź sklepy, gdzie jest duży ruch, a w późnych godzinach otwarcia sklepu jest mały wybór – będzie to oznaczać, że towar sprzedawany jest na bieżąco i jest zawsze świeży. 

Mięso – wybieraj chudsze gatunki. Drób z którego zdejmiesz skórę (kurczak, indyk), chuda wołowina, cielęcina, z wieprzowiny tylko schab i polędwiczka. Jeżeli kupujesz karczek, nie oszukuj się że kupiłeś chudy kawałek. Nie ma chudego karczku, nawet gdy jest mniej poprzerastany tłuszczem. To samo odnosi się do żeberek, golonki, boczku – z natury nie mogą być chude.

Wędliny – różnorodność jest tu ogromna, choć większość gatunków nie zasługuje na uwagę osoby, która dba o zdrowe odżywianie. Duża zawartość tłuszczu, środków wiążących wodę i samej wody (co prawda jest zdrowa, ale nie za nią płacimy!), konserwantów zawierających azotany i azotyny. Piękny różowy kolor nie jest, niestety, wyznacznikiem jakości – jest to oznaka dużej zawartości chemii.

Jakie wędliny warto wybierać?

Przede wszystkim te, gdzie na przekroju widać mięsne włókna, mają nieregularny kształt, czasem gdzieś pasmo tłuszczu, niedoskonałości w wyglądzie – dziurki, pęknięcia. Wędliny wytwarzane przemysłowo maja idealny kształt, równiutka strukturę, są wilgotne na przekroju, szynki maja doklejony tłuszczyk. Wielu z nas wybiera wędliny drobiowe, sądząc że są zdrowsze, ale dotyczy to tylko tych wysokogatunkowych, droższych np. filet z indyka. Mielone wędliny drobiowe mogą mieć więcej tłuszczu niż szynka wieprzowa. Pamiętajmy że parówki cielęce nie są z cielęciny – jest tam bardzo symboliczny jej dodatek, a reszta – tłuszcz, inne mięsa (a raczej odpadki powstające przy produkcji innych wędlin), białko sojowe i inne substancje wiążące wodę. Podobnie jest z drobiowymi.

Przy kupnie mięsa i wędlin powinna obowiązywać nas zasada – zdrowiej kupić i zjeść mniej droższych i lepszej jakości, niż więcej słabej jakości i smaku. Kupuj te o barwie bladej i szarawej – np. pieczony schab, szynkę, polędwicę, obsuszane, dojrzewające. Bardzo dobrą alternatywą jest upieczenie mięsa w domu. Jeżeli masz okazję kupuj mięso i wędliny z upraw ekologicznych lub naturalnych.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus