Jaka dieta dla zapracowanych?
Ewa Gąsecka

Jaka dieta dla zapracowanych?

Świat pędzi, a my razem z nim. Coraz mniej jest domów, gdzie rodzina spotyka się na wspólnych posiłkach w ciągu dnia, jadamy poza domem. Jednocześnie rośnie nasza świadomość dotycząca zdrowego żywienia. Dowiedz się jak można spróbować pogodzić te dwa aspekty naszego życia

Mimo, że nasi rodzice i dziadkowie mieli gorszy dostęp do różnorodnej żywności i mniejszą świadomość zdrowotną, odżywiali się, pod pewnymi względami, lepiej i dobre nawyki zostały im do dzisiaj. Praca 8 godzin na dobę, a nie tak jak bywa obecnie 10-12, stałe godziny pracy, pozwalały na regularność posiłków.

Jedzenie przygotowywano wyłącznie w domu, w tym zawsze ciepły obiad – starsze pokolenia nie wyobrażały sobie, że może być inaczej. Jedynym odstępstwem były stołówki w zakładach pracy, w szkołach i na uczelniach, gdzie naprawdę tanio, można było zjeść w miarę przyzwoity obiad o właściwej porze dnia.

Restauracje w mieście zarezerwowane były na uroczyste, sporadyczne wyjścia i przyjęcia. Czytelnik, który ma poniżej 30 lat może nie wiedzieć że kiedyś nie było „fast food” , bo życie nie było „fast” – nikomu, do niczego, nie było to potrzebne.

Jak jest dzisiaj – wszyscy wiemy: szybkie życie, szybkie jedzenie. Każdy domownik wraca o innej porze dnia, pracujemy intensywnie i długo, nie znajdujemy czasu na zjedzenie porządnego posiłku, część z nas nie ma możliwości samodzielnego gotowania. Niektórym z nas pozostaje jedzenie poza domem.

Czy można to pogodzić z zasadami zdrowego żywienia?

Jak jeść zdrowo "na mieście"?

Proszę spróbować zastosować się do poniższych wskazówek – nie będzie to idealne rozwiązanie, ale lepsze niż jedzenie chaotyczne, tego, co jest pod ręką i w biegu.

  • Ustal priorytety – jeżeli zdrowe, regularne jedzenie jest dla Ciebie ważne, ustal pory posiłków, którym podporządkujesz inne zajęcia. Śniadanie jedz w domu lub jeżeli jesteś jedną z osób, które nic nie przełkną o 7.00 – jedz je w pracy, zarezerwuj na nie co najmniej 10 spokojnych minut.
  • Śniadanie i drugie śniadanie przygotuj w domu, niech to będą pełnowartościowe posiłki zawierające pełnoziarniste pieczywo, białko w postaci chudej wędliny lub pieczonego mięsa, może to być twarożek, jajko. Koniecznie dołącz świeże warzywa. Dobrą alternatywą jest sałatka przygotowana poprzedniego dnia w domu – nie polecam surówek i sałatek, które można kupić – mają dużo majonezu i cukru.
  • W porze obiadu wybierz bar, jadłodajnię lub restaurację, gdzie nie podaje się żywności typu „fast food”, a potrawy najbardziej podobne do domowych, albo mięso lub rybę z grilla. Wybieraj potrawy duszone, pieczone, grillowanie – unikaj smażonych, szczególnie w głębokim tłuszczu. Poproś o połowę porcji ziemniaków, ryżu lub kaszy, za to zamów większą porcję surówek lub innych warzyw. Zrezygnuj z frytek.
  • Wybieraj restaurację, gdzie jest duży ruch i sporo konsumentów. To zwiększa prawdopodobieństwo, że potrawy są świeże. Sprawdź czy menu nie jest zbyt obszerne – wtedy raczej możesz przypuszczać, że potrawy są świeżo przygotowywane, a nie rozmrażane przed podaniem.
  • Jeżeli musisz dbać o linię, wybieraj na obiad mięso lub rybę plus warzywa w dużej ilości.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij