Do czego potrzebne są suplementy?

W obecnych czasach tempo życia cały czas wzrasta. Mimo iż mamy coraz więcej rozmaitych urządzeń mających nam ułatwiać życie i przyspieszać wykonywanie różnych czynności, to wciąż brakuje nam czasu. Cierpi na tym między innymi odżywianie. W codziennym pośpiechu nie mamy czasu na przygotowywanie zdrowych, pełnowartościowych posiłków, zatem szukamy środków zastępczych. Lekarstwem na to są coraz częściej suplementy diety.

Co to są suplementy?

Suplementy diety stanowią skoncentrowane źródło składników odżywczych. Stosuje się je w celu uzupełniania składników mineralnych czy witamin, których niedobór jest wynikiem zbyt ubogiej w te składniki diety. Suplementy występują w rozmaitych, łatwych do spożywania, postaciach – od tabletek, przez  kapsułki, płyny, proszki, aż do herbatek.

Suplementy często mylone są z lekami, ze względu na wspomniany wygodny sposób dawkowania. Należy jednak pamiętać, że służą one nie do leczenia, lecz do uzupełniania brakujących składników odżywczych. Aby odróżnić je od leków i uregulować status prawny, utworzono listę witamin i składników mineralnych, jakie w tych preparatach mogą być stosowane. Producenci są zobowiązani do umieszczania na opakowaniach określenia „suplement diety”, informowania o jego składzie i zalecanym sposobie dawkowania oraz możliwych działaniach niepożądanych.

Czy suplementacja jest potrzebna?

Lekarze oraz dietetycy mają różne opinie na ten temat. Jedni twierdzą iż suplementacja jest w ogóle nie potrzebna, jeżeli stosuje się odpowiednią dietę oraz spożywa wystarczające ilości warzyw i owoców. Zwolennicy natomiast mówią, iż w dzisiejszym świecie żywność jest wyjałowiona, ze względu na przyspieszony sposób produkcji, w związku z czym nie jest w stanie dostarczyć odpowiednich ilości składników odżywczych ludzkiemu organizmowi.

Jak rozpoznać niedobór składników odżywczych?

Skutki niedoborów mineralno-witaminowych mogą być różnorakie. Należą do nich między innymi: senność i chroniczne zmęczenie, obniżona odporność, rozdrażnienie, nadwaga i otyłość, niedowaga, problemy z paznokciami, włosami oraz cerą. W przypadku występowania niektórych z powyższych objawów, warto zastanowić się nad wzbogaceniem swojej diety w potrzebne substancje odżywcze.

Naturalne czy syntetyczne?

Przy zakupie suplementów do wyboru mamy zazwyczaj dwie główne grupy: środki syntetyczne, oraz te pozyskiwane w naturalny sposób. Zaletą pierwszych jest niewątpliwie ich cena. Wytworzenie syntetycznego preparatu jest o wiele łatwiejsze oraz tańsze. Ze względu na cenę są często wybierane przez konsumentów. Jednak niestety niska cena idzie w parze z niską przyswajalnością, bowiem tylko ok. 10-30% czynnych substancji jest wchłanianych do organizmu. Dlatego też ciężko jest uzyskać przy ich pomocy odpowiednie stężenie składników odżywczych, trudno także o długoterminowe efekty.

Preparaty naturalne są wytwarzane z naturalnych składników, zazwyczaj pozyskiwane tradycyjnymi metodami takimi jak obróbka termiczna czy destylacja. W trakcie takich zabiegów, substancje czynne zawarte w naturalnych produktach częściowo tracą  swoje właściwości w wyniku naruszenia ich struktury chemicznej. Jednak mimo to stosowanie preparatów naturalnych jest korzystniejsze, bo ich wchłanialność jest znaczniej większa, niż w przypadku ich syntetycznych odpowiedników. Ich cena jest również relatywnie wyższa, ale wiąże się to z lepszą jakością.

Zastosowanie i rodzaje suplementów

Istnieje wiele rodzajów suplementów. Oprócz wspomnianych wcześniej preparatów mających na celu uzupełnienie zbyt ubogiej diety, istnieją jeszcze również preparaty wspomagające odchudzanie oraz liczne suplementy dla sportowców.

Wśród suplementów odchudzających występują rozmaite preparaty w postaci kapsułek, tabletek,  koktajli mlecznych czy herbatek. Jednymi z popularniejszych środków są tzw. spalacze tkanki tłuszczowej. Przykładem takiego preparatu jest CLA czyli inaczej kwas linolowy, który wpływa na organizm niezależnie od wysiłku fizycznego, poprzez aktywne spalanie tkanki tłuszczowej zmagazynowanej w organizmie, a ponadto zapobiega odkładaniu się nowych komórek tłuszczowych. Inną grupę stanowią preparaty zmniejszające apetyt i poprawiające metabolizm. W tej grupie dużą popularnością cieszy się chrom, znany jako preparat zmniejszający apetyt – szczególnie na cukry. Do ograniczenia łaknienia stosuje się także błonnik, który dzięki temu, że wchłania wodę, pęcznieje, wypełniając żołądek oraz zmniejszając uczucie głodu.

Na rynku dostępne są także specjalnie skomponowane preparaty, które można stosować jako zamienniki posiłków. Są one bogate w składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W ten sposób można zastąpić jeden lub dwa posiłki w ciągu dnia.

Do efektywnego funkcjonowania wszystkich procesów organizmu, w tym również do odchudzania, potrzebne są witaminy i minerały. Brak pewnych witamin czy minerałów, oprócz tego, że nie pomaga schudnąć, może być także przyczyną tycia. Większość witamin i minerałów można dostarczyć w pożywieniu. W okresach wzmożonego wysiłku, także w okresie odchudzania, można uzupełniać niedobory w postaci suplementów witaminowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na witaminy z grupy B, witaminę A, C, D oraz E. Wśród minerałów  istotne w procesie odchudzania są wapń, magnez i potas (istotne dla funkcjonowania mięśni), chrom (odpowiedzialny za przemianę materii) oraz żelazo (odpowiedzialne za transport tlenu w czerwonych krwinkach).

Suplementy odchudzające mogą  być pomocne w procesie redukcji masy ciała. Pamiętajmy jednak, że największe działanie mają one w połączeniu z aktywnością fizyczną i dietą.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus