Zmiany aktywności fizycznej w różnym wieku

Chyba się starzeję! Coraz częściej nachodzą mnie refleksje-porównania mojej obecnej kondycji i sprawności fizycznej z tą sprzed kilkunastu lat.

Podobno to typowe dla osób po czterdziestce. Wspominam czasy, kiedy mając dwadzieścia lat mogłem niedospać nocy, a mimo to następnego dnia czułem się świetnie i nie brakowało mi sił na ciężkie treningi. Cóż, czas płynie nieubłaganie i nie można go zatrzymać... Mając za sobą ponad dwadzieścia lat wyczynowego uprawiania sportu i ponad dziesięć lat aktywności rekreacyjnej chciałbym podzielić się Państwem kilkoma spostrzeżeniami na ten temat.

Z wiekiem nasze ciało i sprawność fizyczna ulega, niestety, stopniowemu pogorszeniu. Proces ten zaczyna przyszpieszać około czterdziestego roku życia. Dotyczy to prawie wszystkich cech motorycznych takich jak siła, szybkość, moc, gibkość, zwinność, skoczność. W mniejszym stopniu dotyczy wytrzymałości, a zwłaszcza długich wysiłków związanych z bieganiem i chodzeniem. Ta cecha stosunkowo długo daje się rozwijać i utrzymuje się na zadowalającym pozimie. Nie przypadkiem obserwujemy tak dużą popularność różnego rodzaju biegów masowych, a ostatnio również zawodów nordic walking.

Zmiany dotyczą też wszystkich narządów i mięśni potrzebnych nam do prawidłowego funkcjonowania. Jak sobie z tym radzić? Jakie formy treningu można wprowadzić aby te zmiany opóźnić i być w relatywnie dobrej formie przez wiele lat? Najlepiej zacząć przyzwyczajać swój organizm do umiarkowanego wysiłku już wieku kilkunastu lat. Nawyki nabyte jeszcze w szkole często pozostają nam na długie lata.

Będąc w młodym wieku stawiamy przede wszystkim na wszechstronność. Próbujmy jak najszerszej gamy sportów począwszy od gier zespołowych po pływanie, bieganie, jazdę na nartach. Możemy naszą aktywność dostosować do pór roku panujących w naszym klimacie. Na przykład w zimie skoncentrować się na sportach halowych, takich jak siatkówka, koszykówka czy halowa piłka nożna. Nie zapominamy oczywiście o nartach! Na wiosnę, gdy już robi się cieplej, wychodzimy w teren pobiegać, pospacerować lub pojeździć na rowerze. Lato to tenis, pływanie i sporty wodne. Taki podział na "pory roku" pozwala zachować dobrą formę i wszechstronność, która nie pozwala nam się nudzić..

Wraz z upływem lat nie jesteśmy już w stanie utrzymywać na tak wysokim poziomie aktywności fizycznej. Staramy się wtedy obniżyć intensywność zajęć i wyselekcjonwać te dyscypliny, które naprawdę lubimy. Popularna siłownia jak najbardziej ale z akcentem nie na masę mięśniową, a na utrzymanie sprawności. Zajęcia powinny być bardzo wszechstronne z zachowaniem spokojnego tempa. Bardzo istotną rzeczą w każdym wieku jest rozgrzewka przed jakąkolwiek aktywnością fizyczną. Jednak jej znaczenie zdecydowanie wzrasta z wiekiem. Nie powinniśmy lekceważyć rozgrzewki w postaci krótkiego truchtu i ćwiczeń rozciągających.To pozwoli uniknąć nam nieptrzebnych urazów i pozwoli szybciej złapać właściwy rytm planowanych zajęć.

Staramy się oczywiście nie szarżować i nie poprawiać osiągnięć z przeszłości za wszelką cenę. Chęć udowodnienia sobie i światu, że jeszcze możemy wiele, jest przeogromna ale starajmy się nad nią zapanować. W naszej aktywności po czterdziestce nie to jest najważniejsze. Chodzi przede wszystkim o pobudzenie naszego układu krwionośnego i ruchu, czas na rekordy niestety juz minął...

Jak to jest z aktywnością w wieku seniora czyli po sześdziesiątce? Decydującą rzeczą przed podjęciem jakiegokolwiek treningu powinna być konsultacja z lekarzem i wstępne badania, które określą nam poziom wydolności i dadzą odpowiedź jaki rodzaj sportu jest dla takiej osoby najbardziej odpowiedni.

Na koniec wspomnę o jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy wspomagającej naszą aktywność fizyczną bez względu na wiek. Mam na myśli dietę, bo to ona niezmiennie towarzyszy nam przez całe życie. Jest takie powiedzenie "jesteś tym, co jesz" - ta sentencja trafia w samo sedno. To co dostarczamy organizmowi ma ogromny wpływ na to jak się czujemy i jak się regenerujemy po wysiłku.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus