Trening w podskokach
Justyna Bielecka

Trening w podskokach

Kto z nas nie skakał w dzieciństwie choć raz na trampolinie? Okazuje się, że trampolina może być nie tylko źródłem przyjemności i dobrej zabawy, ale także świetnym przyrządem do ćwiczeń fizycznych.

Zastosowania

Trampolina może mieć  różnorakie zastosowania. Jako pierwsza nasuwa się na myśl zabawa. I słusznie, bo skoki na trampolinie to doskonały sposób na zabawę  i aktywny wypoczynek dla całej rodziny.  Nie wszyscy jednak wiedzą, że coraz większą popularność trampoliny zdobywają jako przyrząd do ćwiczeń zarówno w domu jak i klubie fitness, pozwalający wzmocnić mięśnie i zrzucić zbędne kilogramy. Stosowane są także w rehabilitacji do ćwiczeń poprawiających równowagę i koordynacje, także do odzyskiwania tzw. czucia głębokiego po urazach i zabiegach operacyjnych, np. po rekonstrukcji więzadeł w kolanie.

Dla kogo?

Ćwiczenia na trampolinie są łatwe i nieskomplikowane. Oprócz tego są mniej obciążające dla stawów niż jogging, zatem może je wykonywać każdy – zarówno dzieci, dorośli, jak i osoby starsze. 

Rodzaje

Trampoliny można podzielić  na dwie podstawowe kategorie: trampoliny ogrodowe oraz domowe. Te pierwsze są większe, mają dużą średnicę – 3, 4m. W związku z większą średnicą, także wybicie z nich jest większe. Dla potrzeb użytkowników domowych stworzono małe trampoliny, o średnicy maksymalnej 120cm. Wybicie z nich nie jest tak duże, zatem nie ma ryzyka uderzenia głową o sufit podczas zabawy lub ćwiczeń. Niewielkie gabaryty sprawiają, że można z nich korzystać bez problemu w domu, nie wymagają dużej przestrzeni. 

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Kupując trampolinę, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów, takich jak:

  • Rama: powinna być wykonana z wytrzymałego materiału, najlepiej ze stali – musi być sztywna i stabilna.
  • Sprężyny – od ich jakości zależy komfort skoków. Należy zwrócić uwagę na ich umocowanie do ramy oraz do materiału. Ważne jest też, aby były przykryte materiałem – zapewni to bezpieczeństwo podczas ćwiczeń.
  • Maksymalne dopuszczalne obciążenie – w zależności od tego, dla kogo będzie przeznaczona trampolina – dla dziecka czy osoby dorosłej. Najlepiej jest kierować się zasadą: im większe dopuszczalne maksymalne obciążenie, tym lepsza jakość produktu.
  • Siatki zabezpieczające – trampoliny ogrodowe mogą być wyposażone opcjonalnie w boczne siatki zabezpieczające. Warto się w nie zaopatrzyć, szczególnie jeśli z trampoliny będą korzystać dzieci.

 Zalety

Jedną z głównych zalet ćwiczeń na trampolinie jest wspomniana już wcześniej dostępność. Mogą na niej ćwiczyć wszyscy, niezależnie od wieku. Nie potrzeba też dużo przestrzeni, gdyż mała trampolina domowa zmieści się praktycznie wszędzie. 4 metry kwadratowe w zupełności wystarczą. Skoki na trampolinie nie obciążają stawów w takim stopniu jak bieganie, zatem mogą być doskonałą alternatywą dla joggingu dla osób skarżących się na bóle kolan lub bioder. Na pewno należy podkreślić korzyści związane z utratą zbędnych kilogramów. Godzina ćwiczeń na trampolinie pozwala spalić nawet do 1000 kcal, co czyni je jednymi z najbardziej efektywnych ćwiczeń odchudzających. Na trampolinie można wykonać zarówno trening aerobowy jak i trening cardio, który wzmocni mięsień sercowy i poprawi krążenie. Świetnie sprawdzi się także w treningu interwałowym. W trakcie podskoków mięśnie szybko, cyklicznie kurczą się i rozkurczają, podobnie jak podczas sprintu. Poprawia to ich wytrzymałość oraz ogólną wydolność całego organizmu.

Ćwiczenia te zapewniają harmonijny rozwój całego ciała. W trakcie podskoków angażowane są praktycznie wszystkie większe grupy mięśniowe – nóg, tułowia i ramion. Można także wykonywać ćwiczenia wzmacniające poszczególne grupy mięśni. Oprócz wymienionych zalet warto wspomnieć o redukcji stresu. Skacząc na trampolinie uwalniamy do krwi dawkę endorfin, które szybko poprawią nastrój.

Oto kilka przykładowych ćwiczeń, jakie można wykonać na trampolinie – zarówno tej małej, domowej, jak i na większej ogrodowej.

Podstawowymi ćwiczeniami na trampolinie są oczywiście podskoki. Podstawowe wybicie odbywa się z pozycji stojącej obunóż. Istnieją także modyfikacje takie jak wybicie z siadu lub też wybicie z kolan.

Przeskoki na boki

Utrzymując nogi złączone, przeskakuj obunóż z boku na bok. Tułów staraj się utrzymać  napięty, ustabilizowany, zbliżony do pionu. Poruszać powinna się dolna część ciała. Nogi w tym ćwiczeniu wykonują  ruch podobny do ruchu wahadła. Intensywnie ćwiczą mięśnie nóg oraz mięśnie skośne brzucha.

Przeskoki przód –  tył

Ćwiczenie podobne do poprzedniego, z tym że skoki wykonywane są w przód i w tył. Tutaj mocniej angażują się mięśnie brzucha, pośladków oraz mięśnie grzbietu.

Obrót o 180 stopni

Wykonując podskoki obunóż w miejscu, w fazie lotu (czyli wtedy, kiedy jesteś w górze) wykonaj ruch ramieniem tak, aby całe ciało obróciło się o 180 stopni. W tym ćwiczeniu intensywnie pracują mięśnie tułowia.

Skręty tułowia

Ćwiczenie podobne do obrotu, z tą różnicą, że obracać się będzie tylko dolna część tułowia. Górną część tułowia staraj się utrzymywać cały czas w tym samym ułożeniu.

Wbieganie i zbieganie z trampoliny

Stań przed trampoliną. Wejdź na nią prawą nogą, dostaw lewą, następnie zejdź na ziemię odpowiednio prawą i lewą nogą. To samo spróbuj wykonać w biegu. Następnie powtórz ćwiczenie, zaczynając od lewej nogi. To ćwiczenie wykonasz oczywiście jedynie na małej, domowej trampolinie.

Możliwości jest wiele, ich ilość zależy wyłącznie od fantazji ćwiczącego. Można wykonywać podczas podskoków rozkroki, szpagaty, „pajacyki”, unoszenie kolan i wiele, wiele innych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij