dziewczyna podczas wysiłku je żel energetyczny
Alicja Świątek

Żele energetyczne – jak używać? Czy są tylko dla sportowców?

Podczas długotrwałej, zwiększonej aktywności fizycznej, jak udział w maratonie, intensywny trening czy wyścig kolarski, organizm potrzebuje dużej ilości energii, którą czerpie z glukozy i glikogenu. W celu utrzymania wydolności na tym samym poziomie oraz niedopuszczenia do uczucia zmęczenia dobrym rozwiązaniem jest stosowanie żeli energetycznych, które w prosty sposób dostarczają łatwo przyswajalne węglowodany i pozwalają utrzymać cukier na odpowiednim poziomie.

  1. Co to są żele energetyczne? Czy są zdrowe?
  2. Jak działają żele energetyczne?
  3. Jak korzystać z żeli energetycznych? Przed, w trakcie czy po treningu?
  4. Co powinien mieć w składzie najlepszy żel energetyczny? Które wybrać?

Co to są żele energetyczne? Czy są zdrowe?

Żele energetyczne są suplementami diety stanowiącymi skoncentrowane źródło energii w postaci łatwo przyswajalnych węglowodanów. Wspierają organizm w okresie zwiększonego wysiłku. Zwykle występują w postaci półpłynnych żeli o różnych smakach:

  • cytrynowy,
  • zielone jabłuszko,
  • caffe latte,
  • banan,
  • truskawka,
  • pomarańcza,
  • cola.

Żele energetyczne spożywane doraźnie podczas zwiększonej aktywności fizycznej nie powinny stanowić zagrożenia dla zdrowia. Jednak zastępowanie nimi zbilansowanej diety czy też nadmierne spożywanie żeli energetycznych może być niekorzystne, ponieważ niektóre z nich zawierają duże ilości cukrów prostych, ulepszaczy, sztucznych słodzików, barwników czy aromatów. Dodatkowo mają wysoki indeks glikemiczny, przez co bardzo szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, co może być niebezpieczne w przypadku osób z chorobami metabolicznymi takimi jak cukrzyca.

Jak działają żele energetyczne?

Mechanizm działania żeli energetycznych polega na szybkim dostarczeniu do organizmu węglowodanów o dobrej przyswajalności. Zazwyczaj zawierają źródło cukrów prostych, takich jak glukoza i fruktoza, które są świetnym paliwem energetycznym.

Podczas bardzo intensywnej aktywności fizycznej, jak np. bieg w maratonie, organizm wyczerpuje zapasy energii w postaci glikogenu magazynowanego w tkance mięśniowej i wątrobie, co może prowadzić do obniżenia poziomu glukozy we krwi, a w konsekwencji do pojawienia się zmęczenia i zmniejszenia wydolności. Spożycie w takim momencie żelu energetycznego pozwala na podniesienie poziomu cukru we krwi i dodanie energii. Niektóre żele energetyczne zawierają w swoim składzie dodatek elektrolitów, które zapobiegają odwodnieniu oraz uzupełniają niedobory sodu, magnezu i potasu, czyli pierwiastków traconych wraz z potem przy zwiększonym wysiłku fizycznym.

Czy wiesz, jakie funkcje w organizmie pełni wątroba? Dowiedz się więcej na DOZ.pl

Powiązane produkty

Jak korzystać z żeli energetycznych? Przed, w trakcie czy po treningu?

Zazwyczaj żele energetyczne stosowane są w trakcie zwiększonej aktywności fizycznej, np. podczas długiego biegu w maratonie, długiej przejażdżki rowerowej, długotrwałego treningu. Spożywanie tego typu produktów jest rekomendowane, jeśli przewidywany czas trwania intensywnych ćwiczeń będzie wynosił powyżej godziny. Zazwyczaj wskazane jest przyjmowanie żeli energetycznych w regularnych odstępach czasu, co ok. 20-40 minut, aby utrzymać poziom glukozy we krwi na stałym, optymalnym poziomie. Jednakże istnieją również rekomendacje w zależności od rodzaju aktywności:

  • sporty wytrzymałościowe (bieganie w maratonie, intensywna jazda na rowerze, triathlon, wioślarstwo, kajakarstwo, pływanie, bieganie na nartach, łyżwiarstwo): 1 żel co 20-40 minut wysiłku,
  • inne sporty wytrzymałościowe (długotrwałe i intensywne wycieczki piesze, wycieczki górskie): 1 żel co 60-120 minut wysiłku,
  • sporty indywidualne (tenis, squash, badminton, szermierka): 1 żel co 30-45 minut wysiłku,
  • sporty drużynowe (piłka nożna, ręczna, koszykówka, siatkówka), fitness, trening siłowy, sztuki walki, sporty zimowe i wodne: 1 żel co 30-60 minut wysiłku.
triathlonista podczas zawodów
Wskazane jest przyjmowanie żeli energetycznych w regularnych odstępach czasu, co ok. 20-40 minut,
aby utrzymać poziom glukozy we krwi na stałym, optymalnym poziomie

Niektórzy preferują przyjmowanie żeli energetycznych ok. 10-20 minut przed rozgrzewką, aby skorzystać z tzw. wyrzutu energii od samego początku treningu. Będzie to dobra metoda zwłaszcza wtedy, gdy w ciągu wcześniejszych kilku godzin nie spożywaliśmy posiłków lub były one niewystarczające.

Przy dostarczaniu żeli energetycznych najważniejsze jest wsłuchanie się w potrzeby własnego organizmu, który spadkiem energii, uczuciem głodu oraz zmęczeniem zasygnalizuje spadek poziomu cukru i potrzebę przyjęcia źródła energii przykładowo w postaci żelu energetycznego.

Co powinien mieć w składzie najlepszy żel energetyczny? Które wybrać?

Najlepszy żel energetyczny powinien w szybki sposób dostarczać łatwo przyswajalnej energii, zmniejszać uczucie zmęczenia i zwiększać wydolność organizmu. Podstawowymi składnikami tego typu produktów są cukry proste: glukoza, fruktoza oraz pochodne cukrów prostych takie jak maltodekstryna. Maltodekstrynę uzyskuje się na drodze częściowej hydrolizy skrobi. Należy do złożonych węglowodanów, jest mieszaniną poli- i oligosacharydów, jednak pomimo tego wchłania się oraz jest absorbowana w przewodzie pokarmowym równie szybko jak glukoza, która jest cukrem prostym. Z tego powodu stanowi bardzo dobre źródło łatwo dostępnej energii, które zapobiega wystąpieniu zmęczenia podczas zwiększonej aktywności fizycznej.

Zwykle zawartość węglowodanów w jednym opakowaniu żelu energetycznego wynosi 20-30 gramów, co jest odpowiednią ilością do podniesienia poziomu glukozy we krwi i jednocześnie nie powoduje dolegliwości żołądkowych. Korzystne efekty może przynieść dodatek elektrolitów w składzie, np. soli sodu i potasu. Związki te są tracone wraz z potem podczas wzmożonej aktywności fizycznej, a ich nadmierna utrata może prowadzić do zaburzenia równowagi wodno-elektrolitowej i osłabienia. Warto wybierać produkty niezawierające sztucznych słodzików, aspartamu oraz sztucznych barwników, o jak najprostszym składzie oraz od sprawdzonych producentów, których produkty można znaleźć w aptece.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni (na bieżni), jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy staje się codziennym nawykiem. Jak zacząć biegać? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę, aby nie zrobić sobie krzywdy? Zobacz nasz poradnik ABC biegania dla początkujących. 

  • Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

    W temacie rozgrzewki przed treningiem każdy słyszał niejedno i każdy wie, że wykonywać ją trzeba. Czy jednak za teorią idzie praktyka? Czy wiesz, dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę i co możemy dzięki niej zyskać? Ile powinna trwać i czego należy w niej unikać? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

  • E-book "Dieta na obniżenie cholesterolu. Produkty, suplementacja, jadłospis"

    Podwyższony poziom cholesterolu to stan, który może stanowić zagrożenie, prowadząc do rozwoju miażdżycy. Możesz przejąć kontrolę nad swoim profilem lipidowym. Jednym z kluczowych elementów leczenia tego stanu jest zmiana stylu życia. Codzienna aktywność fizyczna czy zaprzestanie palenia tytoniu to nie wszystko. Najważniejsza jest twoja dieta.  

  • Czy trzeba myć banany przed jedzeniem?

    Nie myjesz bananów przed zjedzeniem? Czas to zmienić! Konieczność mycia warzyw i owoców przed spożyciem dla większości konsumentów jest oczywista. Z drobnym wyjątkiem. Żyjemy w przeświadczeniu, że produktów spożywczych, które przed zjedzeniem obiera się ze skóry, np. bananów, myć nie trzeba. Najwyższa pora zmienić dotychczasowe nawyki.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij