O czym jeszcze warto pomyśleć planując ciążę

Decydując się na dziecko, każda kobieta musi postarać się odpowiednio przygotować do ciąży oraz porodu. Takie przygotowanie powinno rozpocząć się na około rok przed planowaną ciążą oraz obejmować wykonanie badań lekarskich, jak również właściwy styl życia, na który składa się odżywianie, aktywność fizyczna, używki oraz zabiegi pielęgnujące własne ciało.

  •     Szczepienia
  •     Witaminy
  •     Leki
  •     Antykoncepcja
  •     Masa ciała
  •     Odżywianie
  •     Używki
  •     Aktywność fizyczna
  •     Zadbane ciało

Szczepienia

Planując ciążę  kobieta musi zastanowić się czy nie powinna wykonać  jakichś szczepień, gdyż przed niektórymi chorobami zakaźnymi można się uchronić. 

Zalicza się  do nich przede wszystkim:

  • WZW B (wirusowe zapalenie wątroby typu B, żółtaczka typu B)

Jeśli kobieta nie była zaszczepiona, powinna to zrobić. WZW B jest chorobą, którą można zarazić się między innymi drogą  krwi. Dlatego w przypadku ewentualnego zakażenia niezaszczepionej matki, ryzyko zakażenia dziecka w czasie porodu jest duże. Dodatkowo, w okresie ciąży, wirus WZW B może doprowadzić nawet do poronienia.

  • Różyczka

Koniecznie należy oznaczyć poziom przeciwciał w surowicy, które chronią  przed wirusem różyczki. Każda dziewczynka w wieku 10-13 lat podlega obowiązkowemu szczepieniu, jednak z biegiem lat poziom przeciwciał zapobiegających zakażeniu może się zmniejszyć. Wtedy koniecznie należy się „odszczepić”. Wirus różyczki, który zaatakuje nieodporną kobietę w ciąży, może doprowadzić do powstania szeregu wad rozwojowych u płodu, poronienia lub urodzenia martwego dziecka.

Witaminy

Planując ciążę, kobieta powinna zacząć przyjmować witaminy, aby zapewnić  ich prawidłowy poziom w organizmie, nieco inny niż u kobiety, która nie planuje potomstwa. Przyszła matka musi zadbać o poziom niezbędnych składników odpowiedni dla siebie jak i dla dziecka. Najlepiej stosować specjalne zestawy witamin stworzone właśnie dla przyszłych matek. Mówiąc o witaminach, koniecznie należy wspomnieć o jednej z nich, a mianowicie o kwasie foliowym. Jest to najważniejsza witamina dla przyszłych matek. Należy zacząć ją przyjmować nawet 3 miesiące przed planowanym staraniem się o dziecko, choć najlepiej byłoby, aby stosowały ją wszystkie kobiety w wieku rozrodczym, które współżyją. Jej funkcja jest niesłychanie istotna, gdyż zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej u dziecka. Jej profilaktyczna dawka wynosi  0,4 mg dziennie, zaś u kobiet, u których w rodzinie obecne były przypadki wad układu nerwowego u dzieci – 4 mg dziennie. Suplementacja tej witaminy jest tym bardziej istotna, że ludzki organizm nie jest sam w stanie jej wyprodukować i cały jej zapas musi pochodzić z diety.

Przyjmowane leki

Jeśli kobieta przyjmuje na stałe leki z powodu przewlekłej choroby (nadciśnienie, cukrzyca, choroby tarczycy i wiele innych), koniecznie musi poinformować o tym ginekologa w trakcie pierwszej wizyty. Lekarz podejmie wtedy decyzję, czy może nadal je stosować czy też zajdzie konieczność zmiany terapii na inną. Absolutnie nie wolno zatajać przed lekarzem swoich chorób i zażywanych preparatów, gdyż tym sposobem można przyczynić się do zaszkodzenia nie tylko sobie, ale także swojemu przyszłemu dziecku.

Hormonalna antykoncepcja

Jeśli przyszła mama stosuje hormonalne środki antykoncepcyjne (tabletki, plastry, zastrzyki czy też wkładkę wewnątrzmaciczną), musi przestać ich używać co najmniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem starań o dziecko.  Preparaty hormonalne są bowiem przekształcane w kobiecym organizmie w metabolity, które krążą w naczyniach krwionośnych i mogą przedostawać się do płodu wywierając na dziecko niekorzystny wpływ, np. mogą doprowadzić do maskulinizacji, czyli pojawienia się cech męskich u żeńskich płodów. Okres trzymiesięczny to minimum, które umożliwia całkowite pozbycie się ich z kobiecego organizmu.

Masa ciała

Bardzo ważna sprawa, to kontrolowanie swojej wagi. Przed ciążą indeks BMI    (czyli stosunek masy ciała do wzrostu w metrach do kwadratu) powinien mieścić się w granicach normy, czyli pomiędzy 20 a 25. 

Niedowaga, czyli BMI poniżej 20, może znacznie utrudniać donoszenie ciąży i prowadzić nawet do poronienia. Za szczupłe kobiety często muszą przez całą ciążę leżeć, gdyż nawet najmniejszy wysiłek mógłby spowodować powikłania, włącznie z utratą dziecka.

Natomiast kobiety otyłe (BMI powyżej 25) są z kolei częściej narażone na wystąpienie szeregu chorób, groźnych zarówno dla nich, a przede wszystkim dla dziecka. Najczęstszymi chorobami związanymi z otyłością są cukrzyca i  nadciśnienie tętnicze.

Odżywianie

Planując ciążę, przyszła mama musi zacząć prawidłowo się odżywiać. Jej jadłospis ma być bogaty w  źródło cennych witamin i minerałów, czyli warzyw i owoców. Ważne są także substancje budulcowe, czyli głównie białko, którego najwięcej można znaleźć w nabiale oraz potrawach mięsnych. Niesłychanie ważnym elementem diety przyszłej są ryby bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega- 3 oraz omega-6, które pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu.  Należy jeść pięć mniejszych posiłków dziennie i zadbać o ich urozmaicenie. Każdy posiłek powinien zawierać około stu gramów warzyw lub owoców, które oprócz tego, że zawierają witaminy i mikroelementy, dodatkowo są bogate w błonnik, dzięki czemu regulują pracę jelit i zapobiegają zaparciom.

Używki

Przyszła mama powinna pozbyć się wszystkich złych nawyków. Nie wolno palić papierosów i pić alkoholu! Nikotyna i alkohol  znacznie zwiększają ryzyko rozwoju wad wrodzonych u dziecka, a także mogą obniżyć w znaczący sposób poziom intelektualny dziecka.  Jeśli chodzi o inną, popularną używkę – kawę, nie należy pić jej w dużych ilościach. Można spożywać umiarkowanie mocną kawę raz w tygodniu.

Aktywność fizyczna

Ważną  sprawą jest, aby przed ciążą wzmocnić nieco swoje mięsnie, aby w okresie ciąży mniej uskarżać się na bóle kręgosłupa oraz kończyn dolnych. Przyszła mama, której jak najbardziej może towarzyszyć przyszły tata, powinna chociaż raz w tygodniu uczestniczyć w zajęciach fizycznych. Można chodzić na basen, biegać, jak również wykonywać ćwiczenia rozciągające.

Zabiegi pielęgnujące ciało

Planując dziecko, nie można zapomnieć o swoim ciele. Wiela kobiet boi się zajścia w ciążę ze względu na zmianę sylwetki czy wyglądu skóry. Faktem jest, że w trakcie ciąży zachodzą pewne zmiany, ale w dużym stopniu możemy je kontrolować. Przede wszystkim należy przywiązywać dużą wagę do odpowiedniego nawilżenia skóry. Trzeba dbać, aby była elastyczna i jędrna. Dostępnych jest wiele preparatów poprawiających jej regenerację. Stosowanie ich zmniejszy w znacznym stopniu ryzyko wystąpienia rozstępów w okresie ciąży. Ponadto, już po urodzeniu dziecka, jędrna skóra znacznie szybciej ulegnie regeneracji i powróci do ładnego i zdrowego wyglądu. Przed ciążą można skusić się także parę razy na wizytę u kosmetyczki i zabieg ujędrniający całe ciało, a na pewno żadna kobieta nie będzie tego żałowała.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus