Więcej warzyw w diecie to niższe ciśnienie krwi - portal DOZ.pl
Więcej warzyw w diecie to niższe ciśnienie krwi
Katarzyna Szulik

Więcej warzyw w diecie to niższe ciśnienie krwi

Dieta roślinna niesie za sobą szereg korzyści zdrowotnych, a to w połączeniu z rosnącym asortymentem wegańskiej i wegetariańskiej żywności sprawia, że coraz więcej osób porzuca nabiał i mięso. Okazuje się, że czerpanie korzyści z roślinnej diety nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Naukowcy z University of Warwick odkryli, że spożywanie niewielkich ilości mięsa i nabiału obok solidnej porcji warzyw wpływa zbawiennie na ciśnienie krwi, w sposób wyraźny je obniżając. 

Redukcja mięsa jest dobra dla zdrowia

Zgodnie z wnioskami płynącymi z publikacji w piśmie Journal of Hypertension, każda próba redukcji mięsa i nabiału w diecie na rzecz roślin jest dobra dla zdrowia, a konkretnie obniża ciśnienie krwi, co wiąże się z mniejszym ryzykiem zawału serca, udaru i chorób układu sercowo–naczyniowego. 

Wspomniane wnioski zostały podsumowane po analizie dostępnych badań na ten temat wykonywanych w warunkach klinicznych, w ramach których dokonano porównania siedmiu różnych typów diet roślinnych (lub głównie roślinnych – część z nich dopuszczała spożycie niewielkich ilości nabiału i mięsa) ze standardową mięsno–nabiałową dietą. W ten sposób naukowcy chcieli się przekonać, w jaki sposób każda z nich wpłynie na wysokość ciśnienia krwi. Za dietę spełniającą kryteria roślinnej uznano taką, w której dominują owoce, warzywa, produkty z pełnego ziarna, strączki, orzechy i nasiona, jak również tę, gdzie poza roślinami spożywa się niewielkie ilości nabiału i mięsa. Wśród siedmiu typów diet uwzględnionych w badaniu znalazły się:

  • dieta nordycka, w której dominują rośliny, ryby jaja,
  • dieta bogata w warzywa i owoce,
  • dieta wysokobłonnikowa, w której dominuje pełne ziarno i warzywa strączkowe,
  • dieta laktoowowegetariańska, a więc roślinna z dopuszczeniem nabiału i jaj,
  • dieta DASH, czyli dieta dla serca, z ograniczeniem soli, cukru i tłuszczy nasyconych,
  • dieta śródziemnomorska, gdzie ogranicza się mięso na rzecz dużych ilości warzyw, owoców, mięs, ryb, jaj i orzechów,
  • dieta wegańska, a więc składająca się wyłącznie z produktów roślinnych.
  • diety roślinne (wegańska i wegeteriańska), a więc całkowicie pozbawione mięsa, są uważane za sprzyjające niższemu ciśnieniu krwi, ale jak dotąd nie badano, czy okazyjna konsumpcja mięsa i nabiału wpływa na ich skuteczność w tej sferze. 

Im więcej roślin w diecie, tym niższe ciśnienie

W ramach analizy naukowcy wzięli pod lupę 41 badań z udziałem niemal 8,5 tysiąca uczestników. Jak się okazało, większość wyżej wspomnianych diet prowadziła do obniżenia ciśnienia. W największym stopniu dotyczyło to diety DASH, stworzonej z myślą o osobach mających problemy kardiologiczne i związane z sercem.

U osób na niej przebywających ciśnienie udało się obniżyć o 5.53/3.79 mmHg w przypadku zdrowej diety kontrolnej i aż o 8.74/6.05 w przypadku diety standardowej, a więc niezbilansowanej. Naukowcy szacują, że zwiększenie udziału roślin w każdej diecie pozwalała obniżyć ryzyko udaru o 14 proc., zawału serca o 9 proc. praz śmiertelności z tytułu chorób tego rodzaju o 7 proc. Można więc wnioskować, że aby pomóc sercu, nie trzeba całkowicie eliminować mięsa czy nabiału z diety i każda próba zwiększenia ilości roślin w codziennym jadłospisie sprzyja zdrowiu. Autorzy badania dodają, że redukcja spożycia mięsa i nabiału to również dobra informacja dla planety, ponieważ przełoży się na niższą emisję gazów cieplarnianych i ograniczenie rozmiarów terenów rolniczych związane z mniejszą potrzebą hodowli zwierząt. 

Polecane dla Ciebie

Niższe ciśnienie krwi to mniejsze ryzyko chorób

Wysokie ciśnienie jest jednym z najważniejszych czynników ryzyka w przypadku ataków serca, udarów oraz innych schorzeń układu sercowo–naczyniowego. Zmniejszenie ciśnienia krwi niesie za sobą szereg korzyści zdrowotnych. Można to osiągnąć, zmieniając dietę na zdrowszą, ale także, rezygnując z używek czy zwiększając poziom aktywności fizycznej. Szacuje się, że zwiększenie udziału roślin w diecie jest w stanie zapobiec nawet 5 milionom zgonów rocznie powiązanych między innymi z ogólnym obniżeniem ciśnienia.

  1. The effect of plant–based dietary patterns on blood pressure: a systematic review and meta–analysis of controlled intervention trials, Journal of Hypertension 2020, DOI: 10.1097/HJH0000000000002604, [dostęp:] 27.07.2020 r.
  2. University of Warwick, Plant–based diets shown to lower blood pressure even with limited meat and dairy, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020–07/uow–pds072420.php, [dostęp:] 27.07.2020 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Ocet jabłkowy – właściwości i zastosowanie. Czy warto go pić?

    Ocet jabłkowy wydaje się być remedium na wiele dolegliwości, ale czy słusznie? Jakie właściwości ma ocet jabłkowy i jak samodzielnie przygotować go w domu? Jak go mądrze stosować? Podpowiadamy.

  • „Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Tamaryndowiec malabarski a proces odchudzania?

    Garcinia cambogia to suplement diety, który przez wielu określany jest mianem preparatu ułatwiającego odchudzanie. Występuje zarówno w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów, jak i herbat ziołowych. Jej wpływ na odchudzanie opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejszeniu apetytu i podwyższeniu temperatury ciała. Udowodniono, że efekt termogeniczny sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że garcinia cambogia może jedynie wspomóc proces odchudzania, który powinien być oparty na konsekwentnej samodyscyplinie, ujemnym bilansie kalorycznym i zwiększonej ilości aktywności fizycznej. Który suplement z tamaryndowca malabarskiego wybrać, czy osoby chore na cukrzycę mogą przyjmować garcinia cambogia i czy suplementacja tym „spalaczem tłuszczu" ma jakieś skutki uboczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Repelenty – rodzaje. Jak stosować środki odstraszające owady?

    Ukąszenia owadów często skutkują miejscowym obrzękiem, świądem oraz bólem, które przeważnie – w przypadku braku uczulenia – dość szybko ustępują. Wiele zwierząt przenosi jednak poważne schorzenia, takie jak borelioza, dlatego w celu ochrony ludzkiego zdrowia powinno stosować się środki zapobiegawcze – repelenty. Jakie rodzaje środków na komary i kleszcze są najskuteczniejsze?

  • Czy to prawda, że woda utleniona może utrudniać gojenie ran?

    Woda utleniona, czyli inaczej nadtlenek wodoru, stosuje się najczęściej w postaci 3% roztworu. Ma ona głównie właściwości bakteriobójcze, oczyszczające rany i zmiękczające strupy. Wskazaniem do zastosowania wody utlenionej mogą być także m.in. łagodne infekcje jamy ustnej i gardła. Jak właściwie stosować wodę utlenioną, czy można nią wybielać zęby i czyścić uszy?

  • Olejek THC – co należy o nim wiedzieć?

    Marihuana medyczna w formie ekstraktu olejowego to stosunkowo nowa metoda wykorzystywana w terapii wielu schorzeń. Olejek THC używa się jako surowiec do wytwarzania leków recepturowych dostępnych na receptę. Jakie właściwości ma olejek THC?

  • Kwas borowy (borny) – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

    Kwas borowy to związek chemiczny posiadający bardzo szerokie zastosowanie – i to zarówno w przemyśle, jak i do indywidualnego użytku. Jego właściwości sprawiają, że warto zainteresować się tym kwasem, ale również mieć wiedzę, kto nie powinien stosować kwasu bornego.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij