×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Więcej warzyw w diecie to niższe ciśnienie krwi

Dieta roślinna niesie za sobą szereg korzyści zdrowotnych, a to w połączeniu z rosnącym asortymentem wegańskiej i wegetariańskiej żywności sprawia, że coraz więcej osób porzuca nabiał i mięso. Okazuje się, że czerpanie korzyści z roślinnej diety nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Naukowcy z University of Warwick odkryli, że spożywanie niewielkich ilości mięsa i nabiału obok solidnej porcji warzyw wpływa zbawiennie na ciśnienie krwi, w sposób wyraźny je obniżając. 

Redukcja mięsa jest dobra dla zdrowia

Zgodnie z wnioskami płynącymi z publikacji w piśmie Journal of Hypertension, każda próba redukcji mięsa i nabiału w diecie na rzecz roślin jest dobra dla zdrowia, a konkretnie obniża ciśnienie krwi, co wiąże się z mniejszym ryzykiem zawału serca, udaru i chorób układu sercowo–naczyniowego. 

Wspomniane wnioski zostały podsumowane po analizie dostępnych badań na ten temat wykonywanych w warunkach klinicznych, w ramach których dokonano porównania siedmiu różnych typów diet roślinnych (lub głównie roślinnych – część z nich dopuszczała spożycie niewielkich ilości nabiału i mięsa) ze standardową mięsno–nabiałową dietą. W ten sposób naukowcy chcieli się przekonać, w jaki sposób każda z nich wpłynie na wysokość ciśnienia krwi. Za dietę spełniającą kryteria roślinnej uznano taką, w której dominują owoce, warzywa, produkty z pełnego ziarna, strączki, orzechy i nasiona, jak również tę, gdzie poza roślinami spożywa się niewielkie ilości nabiału i mięsa. Wśród siedmiu typów diet uwzględnionych w badaniu znalazły się:

  • dieta nordycka, w której dominują rośliny, ryby jaja,
  • dieta bogata w warzywa i owoce,
  • dieta wysokobłonnikowa, w której dominuje pełne ziarno i warzywa strączkowe,
  • dieta laktoowowegetariańska, a więc roślinna z dopuszczeniem nabiału i jaj,
  • dieta DASH, czyli dieta dla serca, z ograniczeniem soli, cukru i tłuszczy nasyconych,
  • dieta śródziemnomorska, gdzie ogranicza się mięso na rzecz dużych ilości warzyw, owoców, mięs, ryb, jaj i orzechów,
  • dieta wegańska, a więc składająca się wyłącznie z produktów roślinnych.
  • diety roślinne (wegańska i wegeteriańska), a więc całkowicie pozbawione mięsa, są uważane za sprzyjające niższemu ciśnieniu krwi, ale jak dotąd nie badano, czy okazyjna konsumpcja mięsa i nabiału wpływa na ich skuteczność w tej sferze. 

Im więcej roślin w diecie, tym niższe ciśnienie

W ramach analizy naukowcy wzięli pod lupę 41 badań z udziałem niemal 8,5 tysiąca uczestników. Jak się okazało, większość wyżej wspomnianych diet prowadziła do obniżenia ciśnienia. W największym stopniu dotyczyło to diety DASH, stworzonej z myślą o osobach mających problemy kardiologiczne i związane z sercem.

U osób na niej przebywających ciśnienie udało się obniżyć o 5.53/3.79 mmHg w przypadku zdrowej diety kontrolnej i aż o 8.74/6.05 w przypadku diety standardowej, a więc niezbilansowanej. Naukowcy szacują, że zwiększenie udziału roślin w każdej diecie pozwalała obniżyć ryzyko udaru o 14 proc., zawału serca o 9 proc. praz śmiertelności z tytułu chorób tego rodzaju o 7 proc. Można więc wnioskować, że aby pomóc sercu, nie trzeba całkowicie eliminować mięsa czy nabiału z diety i każda próba zwiększenia ilości roślin w codziennym jadłospisie sprzyja zdrowiu. Autorzy badania dodają, że redukcja spożycia mięsa i nabiału to również dobra informacja dla planety, ponieważ przełoży się na niższą emisję gazów cieplarnianych i ograniczenie rozmiarów terenów rolniczych związane z mniejszą potrzebą hodowli zwierząt. 

Niższe ciśnienie krwi to mniejsze ryzyko chorób

Wysokie ciśnienie jest jednym z najważniejszych czynników ryzyka w przypadku ataków serca, udarów oraz innych schorzeń układu sercowo–naczyniowego. Zmniejszenie ciśnienia krwi niesie za sobą szereg korzyści zdrowotnych. Można to osiągnąć, zmieniając dietę na zdrowszą, ale także, rezygnując z używek czy zwiększając poziom aktywności fizycznej. Szacuje się, że zwiększenie udziału roślin w diecie jest w stanie zapobiec nawet 5 milionom zgonów rocznie powiązanych między innymi z ogólnym obniżeniem ciśnienia.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. The effect of plant–based dietary patterns on blood pressure: a systematic review and meta–analysis of controlled intervention trials, Journal of Hypertension 2020, DOI: 10.1097/HJH0000000000002604, [dostęp:] 27.07.2020 r.
  2. University of Warwick, Plant–based diets shown to lower blood pressure even with limited meat and dairy, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020–07/uow–pds072420.php, [dostęp:] 27.07.2020 r.

Podziel się: