×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Masz trudności z koncentracją? To może być wina diety

Praca w domu, która w związku z pandemią stała się codziennością wielu z nas, nie sprzyja koncentracji. Warto więc zadbać, by stworzyć możliwie najlepsze warunki dla naszego mózgu, co wiąże się również z właściwą dietą. Badania naukowców z Ohio State University wykazały, że zjedzenie nawet jednego posiłku bogatego w tłuszcze nasycone dziennie fatalnie wpływa na koncentrację, zwłaszcza w przypadku kobiet. Czy zatem zdrowa i lekka dieta sprzyja nie tylko sylwetce, ale też mózgowi?

Dieta kontra koncentracja

Wspomniane badanie zostało wykonane na próbie 51 kobiet, a jego celem było sprawdzenie, jak poradzą sobie z wypełnieniem testu na koncentrację po zjedzeniu posiłku bogatego w tłuszcze nasycone oraz nienasycone, w tym wypadku na bazie oleju słonecznikowego. Pierwszym etapem badania był trwający 10 minut komputerowy test oceniający koncentrację, składający się z serii zadań i czynności mających pokazać, z jakiego poziomu koncentracji „startują” uczestniczki. 

Następnie grupę podzielono na połowę i podano im identyczne posiłki, przyrządzone jednak z wykorzystaniem różnych tłuszczy. Grupa pierwsza zjadła jajka, herbatniki oraz kiełbaskę z indyka przyrządzone na bazie oleju palmowego, zawierającego dużo tłuszczy nasyconych. Osoby z grupy drugiej zjadły dokładnie to samo, ale do przyrządzenia dań został użyty olej słonecznikowy. Oba posiłki zawierały 930 kalorii, by w ten sposób odpowiadać kaloryczności popularnych zestawów fast foodowych. 

Po pięciu godzinach od zjedzenia posiłku kobiety zostały poproszone ponowne przejście testu. Kolejny etap badania nastąpił po upływie od 1 do 4 tygodni, gdy uczestniczki przeszły dokładnie tę samą drogę poza zamianą typu posiłków. Te z nich, które najpierw jadły dania na bazie tłuszczy nasyconych otrzymały te, na bazie nienasyconych i odwrotnie. 

Dodatkowym elementem badania była analiza próbek krwi pobranych na czczo, by sprawdzić, czy zawierają one zapalną molekułę wskazującą na obecność toksyny będącej przejawem nieszczelności przewodu pokarmowego. Naukowcy mierzyli również ten wskaźnik, by przy okazji sprawdzić tezę mówiącą, że ta dolegliwość także wpływa na koncentrację. 

Tłuszcz pogarsza pracę mózgu

Jak się okazało, po zjedzeniu posiłku bogatego w tłuszcze nasycone wszystkie uczestniczki wypadły gorzej podczas testu koncentracji w porównaniu z wynikami, które uzyskano po posiłku na bazie oleju słonecznikowego. W przypadku kobiet, u których wykryto toksynę wskazującą na nieszczelny przewód pokarmowy, pogorszenie koncentracji nie miało związku z typem tłuszczu – oba wysokokaloryczne posiłki wpłynęły na nią negatywnie.

Taki efekt prawdopodobnie wiąże się z faktem, że spożywanie posiłków bogatych w tłuszcze prowadzi do powstania stanu zapalnego w organizmie, który obejmuje także mózg, ponieważ kwasy tłuszczowe są w stanie przeniknąć barierę krew–mózg. Ta teza została pozostawiona we wcześniejszych badaniach, a te, wykonane przez naukowców z Ohio University zdają się ją potwierdzać. 

W badaniu zidentyfikowano także inne czynniki, które mogły wpłynąć na pogorszenie koncentracji uczestniczek. Mowa o objawach depresji oraz ogólnym sposobie odżywiania. By zniwelować ten drugi czynnik, wszystkie uczestniczki przed rozpoczęciem badania poproszono o zjedzenie trzech ustandaryzowanych posiłków oraz poszczenie przez 12 godzin przed każdą wizytą w laboratorium. To pozwoliło pokazać, że próba sięgnięcia po wysokokaloryczne przekąski w celu złagodzenia stresu wywołanego pandemią dodatkowo pogarsza koncentrację, przy okazji podnosząc poziom zdenerwowania, związany z niemożnością efektywnego wykonywania obowiązków służbowych. 

Jeden posiłek zmienia wszystko

Wyniki badania są tym bardziej interesujące, że większość podobnych mu analiz uwzględniało to, w jaki sposób dieta może wpłynąć na koncentrację w dłuższym okresie czasu, zakładając, że jest on konieczny, by zmodyfikować fizjologię. Jak się okazuje, by zmiany zaszły w tej sferze, wystarczy jeden posiłek. Zaznaczyli także, że zawartość tłuszczu w obu posiłkach była wysoka. Obniżenie jej w przypadku dania na bazie oleju słonecznikowego prawdopodobnie pokazałoby jeszcze większą różnicę w wynikach testu na koncentrację.

Warto więc pamiętać, że warto planować lekkostrawne i zdrowe posiłki, które pomogą utrzymać koncentrację na wyższym poziomie.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. J. K. Kiecolt–Glaser, M. T. Bailey, W. B. Malarkey i in., Afternoon distraction: a high-saturated-fat meal and endotoxemia impact postmeal attention in a randomized crossover trial, “The American Journal of Clinical Nutrition” 2020; DOI: 10.1093/ajcn/nqaa085, [dostęp:] 14.05.2020 r.
  2. Ohio State University, Our ability to focus may falter after eating one meal high in saturated fat: Study also looks at effect of leaky gut on concentration, "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2020/05/200512134433.htm, [dostęp:] 14.05.2020 r.

Podziel się: