Picie herbaty przedłuża życie – zwłaszcza gdy jest zielona
Katarzyna Szulik

Picie herbaty przedłuża życie – zwłaszcza gdy jest zielona

Chińczycy i Japończycy od wieków nie mieli wątpliwości co do oddziaływania herbaty na organizm. Obecnie coraz więcej stricte naukowych dowodów świadczy o tym, że picie jej ma niezwykle pozytywny wpływ na zdrowie. Najnowsze z badań dowodzi, że już trzy filiżanki herbaty tygodniowo mogą uchronić nas przed chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz przedwczesną śmiercią z innych przyczyn. Najlepsze efekty w tym względzie daje picie zielonej herbaty oraz uczynienie z tego stałego nawyku.

Autorami badania są naukowcy z Chińskiej Akademii Nauk Medycznych, co może przemawiać za pewną tendencyjnością analizy, choć z drugiej strony wielkość próby i długi okres badawczy dodają jej wiarygodności. 

Szeroko zakrojone badanie na miłośnikach herbaty

Badacze wzięli pod lupę stan zdrowia i nawyki dotyczące picia herbaty u nieco ponad 100 tysięcy mieszkańców Chin, którzy nie przebyli udaru, zawału serca ani nowotworu żadnego typu. Dane o stanie ich zdrowia zostały skompilowane z informacjami o częstotliwości picia herbaty. W ten sposób uczestników badania podzielono na mających nawyk picia herbaty, co oznaczało wypijanie jej co najmniej trzy razy w tygodniu oraz nieposiadających takiej maniery, a więc spożywających ją rzadziej. Dane na temat zdrowia uczestników badania były zbierane przez około 7 lat, a ich analiza pokazała, że przedstawiciele grupy „nawykowej” mieli niższe ryzyko zapadnięcia na niektóre choroby. W ich przypadku rozwój chorób serca następował nieco później, a ogólna długość życia była o ponad rok dłuższa niż u osób, które piły herbatę rzadziej lub wcale.

Fani herbaty wypadali znacznie lepiej w statystykach dotyczących udaru i chorób serca – jej picie miało zmniejszać ryzyko wystąpienia tych schorzeń o około 20 proc.

Pij herbatę i bądź zdrowszy

Dodatkowo u 14 tysięcy badanych sprawdzano, w jaki sposób zmiana nawyków związanych z piciem herbaty wpłynęła na ich stan zdrowia, przy czym rozstrzał miedzy jego pierwszą a druga oceną wyniósł średnio osiem lat. Następne badanie, mające sprawdzić wstępne wnioski, przeprowadzono po upływie pięciu kolejnych. Jak się okazało, ci z badanych, którzy utrzymali nawyk picia herbaty, uzyskali jeszcze lepsze wyniki w kwestii obniżenia ryzyka najpoważniejszych schorzeń. W przypadku chorób serca i udaru było ono aż o 39 proc. niższe w porównaniu do pijących herbatę rzadziej. Z kolei gdy mowa o ogólnym ryzyku śmierci z rozmaitych przyczyn było ono o 29 proc. niższe w grupie fanów herbaty.
Jak tłumaczą naukowcy – za większość pozytywnego wpływu herbaty na zdrowie odpowiadają zawarte w niej polifenole, które jednak nie są przechowywane w organizmie przez dłuższy czas.

Aby odczuć wpływ związków polifenolowych na zdrowie, należy uzupełniać ich stężenie. Stąd tak ważne jest, by picie herbaty, zwłaszcza zielonej, która zawiera ich najwięcej, stało się nawykiem.

To właśnie badania na niej skupione pokazały, że picie wywarów tego rodzaju obniża ryzyko zapadnięcia na choroby serca i udar o aż 25 proc. Również zdecydowana większość osób biorących udział we wspomnianym badaniu, sklasyfikowanych jako nałogowo pijący herbatę, wybierała właśnie zieloną. U tych, którzy preferowali czarną odmianę herbaty efekty prozdrowotne były znacznie mniej widocznie.

Jeśli herbata, to zielona

Może to wynikać z faktu, że czarna herbata przechodzi proces fermentacji, która przy okazji prowadzi do utlenienia polifenoli, pozbawiając je naturalnych właściwości. Dodatkowo w wielu społeczeństwach czarna herbata jest pita z mlekiem, co także negatywnie wpływa na aktywność jej prozdrowotnych składników, a do tego zwiększa ogólne spożycie tłuszczy. Jeśli wiec chcemy poprawić stan swojego zdrowia poprzez drobne zmiany w codziennych nawykach, najlepszym wyjściem będzie zamiana herbaty czarnej na zieloną lub pamiętanie o tym, by pić ją przynajmniej kilka razy w tygodniu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij