×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Picie herbaty przedłuża życie – zwłaszcza gdy jest zielona

Chińczycy i Japończycy od wieków nie mieli wątpliwości co do oddziaływania herbaty na organizm. Obecnie coraz więcej stricte naukowych dowodów świadczy o tym, że picie jej ma niezwykle pozytywny wpływ na zdrowie. Najnowsze z badań dowodzi, że już trzy filiżanki herbaty tygodniowo mogą uchronić nas przed chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz przedwczesną śmiercią z innych przyczyn. Najlepsze efekty w tym względzie daje picie zielonej herbaty oraz uczynienie z tego stałego nawyku.

Autorami badania są naukowcy z Chińskiej Akademii Nauk Medycznych, co może przemawiać za pewną tendencyjnością analizy, choć z drugiej strony wielkość próby i długi okres badawczy dodają jej wiarygodności. 

Szeroko zakrojone badanie na miłośnikach herbaty

Badacze wzięli pod lupę stan zdrowia i nawyki dotyczące picia herbaty u nieco ponad 100 tysięcy mieszkańców Chin, którzy nie przebyli udaru, zawału serca ani nowotworu żadnego typu. Dane o stanie ich zdrowia zostały skompilowane z informacjami o częstotliwości picia herbaty. W ten sposób uczestników badania podzielono na mających nawyk picia herbaty, co oznaczało wypijanie jej co najmniej trzy razy w tygodniu oraz nieposiadających takiej maniery, a więc spożywających ją rzadziej. Dane na temat zdrowia uczestników badania były zbierane przez około 7 lat, a ich analiza pokazała, że przedstawiciele grupy „nawykowej” mieli niższe ryzyko zapadnięcia na niektóre choroby. W ich przypadku rozwój chorób serca następował nieco później, a ogólna długość życia była o ponad rok dłuższa niż u osób, które piły herbatę rzadziej lub wcale.

Fani herbaty wypadali znacznie lepiej w statystykach dotyczących udaru i chorób serca – jej picie miało zmniejszać ryzyko wystąpienia tych schorzeń o około 20 proc.

Pij herbatę i bądź zdrowszy

Dodatkowo u 14 tysięcy badanych sprawdzano, w jaki sposób zmiana nawyków związanych z piciem herbaty wpłynęła na ich stan zdrowia, przy czym rozstrzał miedzy jego pierwszą a druga oceną wyniósł średnio osiem lat. Następne badanie, mające sprawdzić wstępne wnioski, przeprowadzono po upływie pięciu kolejnych. Jak się okazało, ci z badanych, którzy utrzymali nawyk picia herbaty, uzyskali jeszcze lepsze wyniki w kwestii obniżenia ryzyka najpoważniejszych schorzeń. W przypadku chorób serca i udaru było ono aż o 39 proc. niższe w porównaniu do pijących herbatę rzadziej. Z kolei gdy mowa o ogólnym ryzyku śmierci z rozmaitych przyczyn było ono o 29 proc. niższe w grupie fanów herbaty.
Jak tłumaczą naukowcy – za większość pozytywnego wpływu herbaty na zdrowie odpowiadają zawarte w niej polifenole, które jednak nie są przechowywane w organizmie przez dłuższy czas.

Aby odczuć wpływ związków polifenolowych na zdrowie, należy uzupełniać ich stężenie. Stąd tak ważne jest, by picie herbaty, zwłaszcza zielonej, która zawiera ich najwięcej, stało się nawykiem.

To właśnie badania na niej skupione pokazały, że picie wywarów tego rodzaju obniża ryzyko zapadnięcia na choroby serca i udar o aż 25 proc. Również zdecydowana większość osób biorących udział we wspomnianym badaniu, sklasyfikowanych jako nałogowo pijący herbatę, wybierała właśnie zieloną. U tych, którzy preferowali czarną odmianę herbaty efekty prozdrowotne były znacznie mniej widocznie.

Jeśli herbata, to zielona

Może to wynikać z faktu, że czarna herbata przechodzi proces fermentacji, która przy okazji prowadzi do utlenienia polifenoli, pozbawiając je naturalnych właściwości. Dodatkowo w wielu społeczeństwach czarna herbata jest pita z mlekiem, co także negatywnie wpływa na aktywność jej prozdrowotnych składników, a do tego zwiększa ogólne spożycie tłuszczy. Jeśli wiec chcemy poprawić stan swojego zdrowia poprzez drobne zmiany w codziennych nawykach, najlepszym wyjściem będzie zamiana herbaty czarnej na zieloną lub pamiętanie o tym, by pić ją przynajmniej kilka razy w tygodniu.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. Tea drinkers live longer, „sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200109105508.htm, [dostęp:] 20.01.2020.
  2. Xinyan Wang, Fangchao Liu, Jianxin Li i inni, Tea consumption and the risk of atherosclerotic cardiovascular disease and all-cause mortality: The China-PAR project, „European Journal of Preventive Cardiology”, 2020; 204748731989468 DOI: 10.1177/2047487319894685.

Podziel się: