Czy probiotyki obniżają ryzyko raka płuc?
Katarzyna Szulik

Czy probiotyki obniżają ryzyko raka płuc?

Palenie papierosów, smog czy obciążenie genetyczne przychodzą na myśl w pierwszej chwili, gdy mowa o czynnikach ryzyka rozwoju raka płuc. Najnowsze badanie nad specyfiką tego nowotworu sugeruje jednak, że prawdopodobieństwo jego rozwoju może być uzależnione również od diety, konkretnie od zawartych w nim prebiotyków i probiotyków. 

W kręgu zainteresowania naukowców znalazły się więc pokarmy prebiotyczne, czyli bogate w błonnik oraz probiotyczne, w których znajdują się żywe kultury bakterii pozytywnie wpływających na zdrowie. To właśnie dokonane w ostatnich latach odkrycia przypisujące probiotykom i prebiotykom ważną rolę we właściwym funkcjonowaniu organizmu w wielu jego aspektach, skłoniły badaczy do zajęcia się tym tematem również w kontekście raka płuc. W tym wypadku przedmiotem badań zespołu stały się przede wszystkim jogurt i błonnik. 

Prebiotyki i probiotyki obniżają ryzyko raka płuc

Wnioski na temat związku raka płuc z dietą zostały wyciągnięte na podstawie badania, w którym wzięło udział niemal 1,5 mln osób z całego świata. Uczestnicy musieli przekazać naukowcom informacje o swojej diecie, na podstawie których oszacowano ile jogurtu i błonnika spożywają na co dzień. W ocenie ryzyka wystąpienia raka płuc wzięto pod uwagę również wiek, pochodzenie etniczne, poziom edukacji, wagę i palenie papierosów.

Po 9 latach od pierwszego zbioru informacji u niemal 20 tys. uczestników rozwinął się rak płuca, a analiza danych o żywieniu chorych pozwoliła wysnuć wniosek, że zarówno konsumpcja błonnika, jak i jogurtu, była mocno skorelowana z wystąpieniem choroby. Ci z uczestników, którzy spożywali najwięcej błonnika byli o 17 proc., mniej narażeni na wystąpienie raka płuc od jedzących go najmniej. W przypadku częstej konsumpcji jogurtu ryzyko zmalało o 19 proc. w stosunku do osób, które nie jadły go w ogóle. Nawet niewielka ilość jogurtu w diecie obniżała ryzyko wystąpienia raka płuc o 15 proc. 

Zmiana diety nie zaszkodzi

Co ciekawe, relacja między spożywaniem wspomnianych produktów a ryzykiem raka płuc była najbardziej widoczna u uczestników spożywających alkohol, zwłaszcza w znacznych ilościach. 

Wyniki badania pozwalają postawić tezę, że dieta bogata w błonnik i dobre bakterie może chronić przed rozwojem raka płuc. To jednak wyłącznie teza, ponieważ w wynikach naukowcy nie uwzględnili źródeł pochodzenia błonnika, ani rodzaju i cech jogurtu spożywanego przez uczestników. 

Wyniki badań opublikowane na łamach JAMA Oncology Cancer są kolejnymi z wielu ujawnionych w ostatnich latach, które wskazują na powiązanie między zdrowiem płuc a florą jelitową. Wspólne badanie naukowców z Marshall University School of Pharmacy oraz Tulane School of Medicine sugeruje, że kondycja mikroflory jelitowej może mieć związek z powstawaniem stanu zapalnego w płucach. Gdy jest ona w dobrej kondycji, bakterie są w stanie produkować metabolity hamujące rozwój zapalenia. Istnieją również badania mówiące, że spożycie błonnika może wpływać na funkcjonowanie płuc. 

Polecane dla Ciebie

Bakterie „karmią” raka płuc?

Z kolei naukowcy z Massachusetts Institute of Technology sugerują, że bakterie w płucach mogą sprzyjać rozwojowi guza nowotworowego, ponieważ komórki nowotworowe mogą je modyfikować tak, by zapewnić sobie lepsze warunki do wzrostu. Te wnioski wyciągnięto z badania na myszach zmodyfikowanych genetycznie tak, by rozwinął się u nich rak płuc. U zwierząt przebywających w warunkach sterylnych, a więc bez kontaktu z bakteriami, stwierdzono znacznie mniejsze guzy niż w grupie żyjącej w normalnych warunkach uwzględniających istnienie bakterii. Co więcej, naukowcom udało się znacząco zmniejszyć rozmiar guzów poprzez podawanie myszom antybiotyków.

  1. J. Jeong Yang, D. Yu, Y.-B. Xiang, i in., Association of Dietary Fiber and Yogurt Consumption With Lung Cancer Risk, A Pooled Analysis, "JAMA Oncology", Published online October 24, 2019. doi:10.1001/jamaoncol.2019.4107.
  2. J. P. McAleer, J. K. Kolls, Contributions of the intestinal microbiome in lung immunity, "European Journal of Immunology", Published online 2017 Aug 31. doi: 10.1002/eji.201646721.
  3. H. Kan, J. Stevens, G. Heiss i in., Dietary fiber, lung function, and chronic obstructive pulmonary disease in the atherosclerosis risk in communities study, "American Journal of Epidemiology" 2008 Mar 1;167(5):570-8. Epub 2007 Dec 5.
  4. Ch. Jin, G. K. Lagoudas, Ch. Zhao i in., Commensal Microbiota Promote Lung Cancer Development via γδ T Cells, "Cell", Jan. 31, 2019; DOI: 10.1016/j.cell.2018.12.040.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Leki przeciwwirusowe na grypę. Czym jest amantadyna, rymantadyna, oseltamiwir i zanamiwir?

    Najsilniejszymi lekami przeciwwirusowymi na grypę są amantadyna, rymantadyna (leki starej generacji), oseltamiwir i zanamiwir (leki nowej generacji). Stosowane są jedynie na wskazanie lekarza, który tylko w uzasadnionych przypadkach wdroży leczenie tymi substancjami. Mają one charakter wirusostatyczny, a leczenie z ich udziałem trwa najczęściej 5. dni. Jakie są przeciwwskazania do stosowania leków przeciwwirusowych, jaki jest ich mechanizm działania oraz kiedy leki na grypę są skuteczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Etenzamid – składnik leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Właściwości, przeciwwskazania

    Etenzamid, czyli salicylan, to składnik, który często jest łączony z kwasem acetylosalicylowym i kofeiną. Komplet tych związków sprawia, że ich skuteczność przeciwbólowa lub przeciwzapalna jest bardzo wysoka. Zazwyczaj preparaty z tym składnikiem zalecane są w bólach głowy, bólach mięśniowo-szkieletowych, a także bólach o umiarkowanym nasileniu o podłożu zapalnym. Czy u dzieci można stosować etenzamid, jaka jest bezpieczna, maksymalna dawka dzienna tej substancji dla osoby dorosłej i jaki jest mechanizm działania etenzamidu? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Izotretynoina – działanie, dawkowanie, skutki oboczne, zasady terapii

    W ostatnich latach bardzo popularne stało się leczenie trądziku izotretynoiną. Pomimo wielu skutków ubocznych, z jakimi wiąże się ta terapia, decydują się na nią nawet te osoby, u których trądzik nie jest wyjątkowo nasilony. Czym jest izotretynoina, dlaczego kobiety w ciąży nie mogą jej stosować oraz jak wylicza się dawkę skumulowaną?

  • MSM – co to jest siarka organiczna? Skuteczność, wskazania, przeciwwskazania

    Siarka organiczna MSM wpływa korzystnie na stawy, mięśnie i kości. Badania nad tym pierwiastkiem pokazują, że jednoczesna suplementacja MSM i chondroityny, glukozaminy lub kwasu bosweliowego może zwiększyć skuteczność terapii wspomagającej leczenie stanów zapalnych stawów. Jak dawkować MSM, jakie są przeciwwskazania do suplementacji siarki i czym się kierować wybierając preparat z siarką organiczną?

  • Ubichinol – co to jest? Wskazania do stosowania koenzymu Q10, dawkownie, efekty

    Ubichinol to aktywna forma koenzymu Q10, przez niektórych określana mianem „super paliwa" dla organizmu. Jest związkiem chemicznym z grupy chinonów, który wpływa na funkcjonalność komórek, dbając o ich prawidłowy rozwój. Aby uzupełnić niedobory koenzymu Q10, warto wybierać suplementy zawierające jego aktywną postać, która uważana jest za łatwiej przyswajalną niż postać utleniona – ubichinon. Kiedy stosować ubichinol, jak dawkować koenzym Q10 i na jakie efekty można liczyć, zażywając go regularnie?

  • Chlorella – jakie ma właściwości? Czy warto ją stosować i jak dawkować?

    Chlorella jest zieloną algą, która należy do grupy zielenic. Zawiera więcej kwasu foliowego i żelaza niż inne pokarmy roślinne. Suplementacja chlorelli może wpływać korzystnie na obniżenie czynników predysponujących do chorób sercowo-naczyniowych i metabolicznych, stanowić element uzupełniający niedobory białka, a także być stosowana podczas detoksu organizmu. Jak dawkować chlorellę, czy można ją stosować w ciąży lub podawać ją dzieciom, a także jakie mogą być skutki uboczne suplementacji tego produktu typu superfood?

  • Chlorheksydyna – w czym wystepuje? Leki z nią w składzie

    Chlorheksydyna to jeden ze środków najpowszechniej stosowanych do celów antyseptyki. Warto wiedzieć w jakich produktach występuje oraz jakie są przeciwwskazania do jego użycia. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij