Dlaczego najlepiej ćwiczyć na czczo? - portal DOZ.pl
Dlaczego najlepiej ćwiczyć na czczo?
Katarzyna Szulik

Dlaczego najlepiej ćwiczyć na czczo?

Kontrola poziomu cukru we krwi to nie tylko kwestia właściwej diety, ale także odpowiedniego planowania aktywności fizycznej w ciągu dnia – sugerują badania naukowców z uniwersytetów w Bath i Birmingham. Jak się okazuje, podejmowanie aktywności fizycznej o poranku, przed śniadaniem, pozwala utrzymać poziom cukru w normie, przy okazji ułatwiając spalanie tkanki tłuszczowej.

Ćwicz na czczo

Ta właściwość wiąże się z faktem, że poziom insuliny o poranku jest niższy, ponieważ został poprzedzony długim okresem nocnego „postu”. Gdy ćwiczymy, cukier jest pierwszym źródłem energii, ale jeśli jest go niewiele, nasze ciało sięga po zapasy w postaci tkanki tłuszczowej, co w konsekwencji powoduje , że ćwiczenia przynoszą lepsze efekty. To badanie uwzględniało jedynie mężczyzn, ale kolejne, weryfikujące jego wyniki, wezmą pod uwagę również kobiety. Warto dodać, że członkowie grupy eksperymentalnej i kontrolnej wykonywali te same ćwiczenia i jedli identyczne posiłki. 

Wyniki badań sugerują, że pory posiłków powinny być skorelowane z porami aktywności fizycznej, by osiągnąć jak najlepsze efekty ćwiczeń. Podejmowanie aktywności fizycznej przed posiłkiem, po dłuższym okresie „postu”, prowadzi do lepszej odpowiedzi organizmu na insulinę, co objawiało się przede wszystkim w mięśniach, a konkretnie we wzroście ilości białek kluczowych dla transportu glukozy z krwi do tkanki mięśniowej. 

Zrezygnuj z węglowodanów na śniadanie

Problemy z unormowaniem poziomu cukru we krwi maja oczywiście osoby z cukrzycą. W ich wypadku ważne jest przede wszystkim to, z czego składa się ich śniadanie. Badanie naukowców z University of British Columbia dowodzi, że najlepszym wyborem w ich wypadku będzie śniadanie bogate w tłuszcze, o niskiej zawartości węglowodanów, które ograniczy nagłe skoki poziomu cukru we krwi. W tej sytuacji zamiast owsianki, płatków z mlekiem czy nawet kanapek, znacznie lepszym wyborem o poranku będzie omlet lub jajka na bekonie. Co więcej, badani twierdzili, że rozpoczęcie dnia takim śniadaniem obniżało ich ochotę na słodycze w ciągu dnia, co również usprawnia regulację poziomu cukru we krwi. 

Polecane dla Ciebie

Duże śniadanie i mała kolacja to przepis na piękną sylwetkę

Może się to wydawać paradoksalne, ale duże śniadanie sprzyja utracie wagi. Takie wnioski płyną z badań naukowców z Uniwersytetu w Tel Avivie. Pokazały one, że osoby, dla których śniadanie było największym posiłkiem w ciągu dnia, mają znacznie większą szanse na utratę wagi niż te, które jedzą najwięcej po południu lub wieczorem. Taka dieta dodatkowo obniża ryzyko chorób układu sercowo–naczyniowego, cukrzycy, nadciśnienia i cholesterolu. 

Wynika to z faktu, że nasz metabolizm w dużej mierze zależy od rytmu dobowego. Uczestnicy eksperymentu, którzy przyjmowali większość kalorii o poranku, chudli szybciej, mieli niższe poziomy insuliny, glukozy i trójglicerydów we krwi na przestrzeni całego dnia. Pozytywnych efektów nie zmieniał fakt, że podawane im śniadanie zawierało niewielki deser, na przykład kawałek ciasta czy czekolady. Wspomniany eksperyment, w którym udział wzięły 93 otyłe kobiety pokazał, że przyjmowanie największej dawki kalorii o poranku pozwoliło im zrzucić niemal trzykrotnie więcej kilogramów od przedstawicieli grupy kontrolnej, którzy zjadali najwięcej na kolację. To badanie dowiodło także, że osoby w grupie „śniadaniowej” miały niższe poziomy regulującego głód hormonu, czyli greliny, co powodowało, że były mniej skłonne sięgać po przekąski w ciągu dnia. 

  1. University of Bath, Increase health benefits of exercise by working out before breakfast – new research, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019–10/uob–ihb101719.php, [dostęp:] 25.10.2019 r.
  2. C. R. Chang, M. E. Francois, J. P. Little, Restricting carbohydrates at breakfast is sufficient to reduce 24–hour exposure to postprandial hyperglycemia and improve glycemic variability, "The American Journal of Clinical Nutrition" 2019; DOI: 10.1093/ajcn/nqy261.
  3. D. Jakubowicz, M. Barnea, J. Wainstein, O. Froy, High Caloric intake at breakfast vs. dinner differentially influences weight loss of overweight and obese women, "Obesity" 2013; DOI: 10.1002/oby.20460.
  4. American Friends of Tel Aviv University, Eating a big breakfast fights obesity and disease, “sciencedaily.org” [online], www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130805131011.htm, [dostęp:] 25.10.2019 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij