Wiemy, czemu waga rośnie wraz z wiekiem
Katarzyna Szulik

Wiemy, czemu waga rośnie wraz z wiekiem

Naukowcy z Instytutu Karolinska (Szwecja) odkryli odpowiedź na pytanie dlaczego wraz z wiekiem szybciej zyskujemy na wadze i trudniej ją tracimy, nawet zachowując zdrową dietę i aktywny tryb życia. Okazuje się, że za ten stan rzeczy odpowiedzialny jest obrót lipidów w tkance tłuszczowej, który wraz z wiekiem ulega zmianom, powodując zmiany w jej rozkładzie i stabilności.

Dlaczego tyjemy wraz z wiekiem?

Badanie było prowadzone na stosunkowo skromnej próbie 54 kobiet i mężczyzn, ale uzyskane wyniki okazały się bardzo interesujące. Ich wiarygodność podkreśla fakt, że okres badawczy wyniósł aż 13 lat. Niezależnie od tego czy we wskazanym okresie uczestnicy stracili na wadze, czy przytyli, u wszystkich zaobserwowano spadek tempa obrotu lipidów, a więc szybkości, z jaką tłuszcz jest spalany i magazynowany.

Oznacza to, że nawet zachowując identyczną dietę przez kilkanaście lat, w późniejszym wieku przyczyni się ona do większego przyrostu wagi niż na początku jej stosowania. Jedynym sposobem na to, by uniknąć tego efektu jest więc redukcja kaloryczności posiłków wraz z wiekiem.

Starszy wiek to wolniejsze spalanie

Naukowców zainteresowało także, czy identyczne zjawisko zajdzie u osób, które przeszły operację zmniejszenia żołądka. W tym badaniu udział wzięło 41 kobiet po takim zabiegu, u których obrót lipidowy analizowano w okresie siedmiu lat od operacji bariatrycznej. Jak się okazało, przyspieszenie spalania było możliwe tylko u tych z kobiet, u których tuż przed operacją było ono bardzo wolne. 

Badanie prowadzone przez Szwedów jest pierwszym, które dostarcza dowodów na to, że wzrost wagi wraz z wiekiem nie musi mieć związku z czynnikami zewnętrznymi . Nastąpi niezależnie od tego, jaki tryb życia prowadzi dana osoba, a jedyna różnica dotyczy tempa i wielkości tego przyrostu. Te spostrzeżenia są cenne między innymi w kontekście opracowywania nowych strategii walki z nadwagą i otyłością u osób w starszym wieku. Dotychczasowe badania dowiodły, że obrót lipidów można zwiększyć dzięki aktywności fizycznej, więc chcąc zachować zdrową sylwetkę nie powinno się z niej rezygnować również na późniejszych etapach życia. 

Jesz późno, przytyjesz więcej

Inne badanie nad otyłością prowadzone w tym roku wiąże przybieranie na wadze z porami posiłków. Jedno z powszechnych przekonań dotyczących żywienia mówi, że jedzenie w późnych godzinach sprzyja przybieraniu na wadze. Tę tezę potwierdziło badanie z 2011 r., zgodnie z którym jedzenie (lub picie) po godzinie 20 jest związane z wyższym ryzykiem nadwagi i otyłości. W tym wypadku tę tendencję powiązano również z krótszym snem, a niewysypianie się znajduje się wśród czynników sprzyjających przybieraniu na wadze. 

We wspomnianym badaniu udział wzięło 36 osób ze stwierdzoną nadwagą lub otyłością, które dzieliły się z badaczami informacjami na temat stylu życia, w tym godzinami posiłków i przyzwyczajeniami dotyczącymi snu. Dodatkowo w okresie badawczym każdy z uczestników nosił monitor snu i aktywności fizycznej. Osoby biorące udział w eksperymencie miały również dokumentować swoje posiłki za pomocą specjalnej aplikacji telefonicznej. 

Jak się okazało, osoby, które jadały posiłki później, miały wyższe BMI i większą zawartość tłuszczu w organizmie od reszty. Nie stwierdzono jednak, żeby średni czas snu miał jakikolwiek wpływ na przybieranie na wadze u żadnej z osób biorących udział w badaniu.

  1. P. Arner, S. Bernard, L. Appelsved i in., Adipose lipid turnover and long-term changes in body weight, „Nature Medicine” 2019; 25 (9): 1385 DOI: 10.1038/s41591-019-0565-5.
  2. Karolinska Institutet, Why people gain weight as they get older "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190909193211.htm, [dostęp:] 11.09.2019 r.
  3. K. G. Baron, K. J. Reid, A. S. Kern, P. C. Zee, Role of sleep timing in caloric intake and BMI, “Obesity (Silver Spring)” 2011 Jul;19(7):1374-81. doi: 10.1038/oby.2011.100. Epub 2011 Apr 28.
  4. T. Newman, More evidence links weight gain to meal times "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/324785.php, [dostęp:] 11.09.2019 r.
  5. A. Zaman, C. A. Rynders, S. Steinke i in., Guided Presidential Posters: Obesity, Adipocyte Biology and AppetiteLater Timing of Energy Intake Associates with Higher Fat Mass in Adults with Overweight and Obesity, ENDOExpo, Booth 330, March 23, 2019.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij