Źle skomponowana dieta może prowadzić do ślepoty
Katarzyna Szulik

Źle skomponowana dieta może prowadzić do ślepoty

Dobrze skomponowana dieta jest podstawą zdrowego życia, bo to właśnie dzięki niej dostarczamy organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Uboga, monotonna dieta może prowadzić do niedoborów i związanych z nimi dolegliwości, ale również do konsekwencji takich jak nadwaga czy otyłość — gdy przemyślane posiłki zastępujemy fast–foodowymi gotowcami. Przykład brytyjski pokazuje, że skrajnie uboga dieta może skutkować nawet utratą wzroku.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu, którzy przeanalizowali przypadek nastolatka z neuropatią nerwu wzrokowego wywołaną przez czynniki żywieniowe. Przypadki tego typu, prowadzące do utraty zdrowia na drodze niedożywienia, dotyczą krajów, w których z różnych względów dostęp do żywności jest utrudniony. W krajach Zachodu najczęstszą przyczyną tego schorzenia są dolegliwości jelit lub przyjmowanie leków utrudniających wchłanianie składników odżywczych z układu trawiennego. 

Kiepska dieta kradnie wzrok

Przypadek nastolatka z Bristolu pod tym względem wymyka się standardowej klasyfikacji, ponieważ u niego nie wystąpiły problemy z jelitami ani z niedożywieniem. Do lekarza pierwszego kontaktu zgłosił się z objawami chronicznego zmęczenia, które powiązano z niedoborem witaminy B12, jednak nie stwierdzono żadnych objawów sugerujących niewłaściwe odżywianie — BMI pacjenta mieściło się w ogólnie przyjętej normie. Już rok później pacjent zgłosił się z problemami ze wzrokiem i słuchem, a w wieku 17 lat całkowicie stracił wzrok. Poszukując przyczyn, lekarze stwierdzili w jego organizmie niedobór szeregu składników odżywczych, poza witaminą B12 również witaminy D, miedzi, selenu oraz minerałów budujących kości. Niedobory wynikały z ubogiej diety bazującej na białym pieczywie, wysoko przetworzonej wieprzowinie i frytkach.

To doprowadziło ich do konkluzji, że w tym wypadku właśnie dieta uboga w składniki odżywcze stała się przyczyną utraty wzroku, co w dobie ogromnej popularności fast foodów i niezdrowego jedzenia w ogóle powinno być przestrogą dla wszystkich.

Przy ocenie stanu zdrowia pacjenta i jakości jego odżywiania lekarze powinni brać pod uwagę, że indeks masy ciała oraz kaloryczność posiłków nie powinny być jedynymi wskaźnikami stanu zdrowia. 

Zdrowe żywienie kontra dieta

Sposób żywienia ma kluczowe znaczenie dla zdrowia, ale niekoniecznie rozumiany jako przywiązanie do konkretnej diety — sugerują badania naukowców z Beth Israel Deaconess Medical Center. Przeanalizowali oni trzy diety, zbilansowane, ale różniące się poziomem węglowodanów, białek i tłuszczy nienasyconych, by sprawdzić, czy któryś z tych składników odżywczych będzie oddziaływać lepiej na zdrowie serca. Jak się okazało, pacjenci przebywający na każdej z diet doświadczyli poprawy kondycji serca w stosunkowo krótkim czasie. To dowodzi, że ważniejsze od preferowanego wyboru diety jest to, by żywienie było zbilansowane i zawierało wszystkie składniki odżywcze niezbędne do codziennego funkcjonowania. To, czy zdecydujemy się na zwiększenie części z nich nie zmienia ogólnie prozdrowotnego charakteru sposobu żywienia. 

Polecane dla Ciebie

Zaufaj piramidzie

W razie wątpliwości związanych z tym, jak powinna wyglądać dieta, warto zapoznać się z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

U jej podstaw znajduje się sport i rekreacja, powyżej warzywa i owoce (przy czym warzywa powinny stanowić większość roślin w diecie), a następnie produkty z pełnego ziarna, nabiał, chude mięsa i ryby, a na samym szczycie produkty bogate w cukier oraz tłuszcze. Zdrowa dieta powinna zawierać je wszystkie, ale w odpowiednich proporcjach, ze zdecydowaną przewagą warzyw, owoców i zbóż oraz dodatkiem mięsa, tłuszczy i cukrów pod postacią słodyczy. W zbilansowanej diecie można także wygospodarować miejsce na niekoniecznie zdrowe przekąski, pod warunkiem, że będą wyłącznie okazyjnym dodatkiem, a nie jej podstawą, a całość zostanie spięta regularną aktywnością fizyczną w wybranym rodzaju. 

  1. R. Harrison, V Warburton, A. Lux, D. Atan, Blindness Caused by a Junk Food Diet, “Annals of Internal Medicine”, 2019; DOI: 10.7326/L19-0361.
  2. University of Bristol, Poor diet can lead to blindness, case study shows "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190903091437.htm, [dostęp:] 04.09.2019 r.
  3. C. Kovell, E. H. Yeung, E. R. Miller i in., Healthy diet reduces markers of cardiac injury and inflammation regardless of macronutrients: Results from the OmniHeart trial, „International Journal of Cardiology”, 2019; DOI: 10.1016/j.ijcard.2019.07.102.
  4. Beth Israel Deaconess Medical Center, Healthy foods more important than type of diet to reduce heart disease risk: Researchers compare three popular diets and find all three reduce heart injury, “sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190828115238.htm, [dostęp:] 04.09.2019 r.
  5. K. Wolnicka, A. Taraszewska, Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży — co nowego? „ncez.pl” [online], https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy---co-nowego-, [dostęp:] 04.09.2019 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Leki przeciwwirusowe na grypę. Czym jest amantadyna, rymantadyna, oseltamiwir i zanamiwir?

    Najsilniejszymi lekami przeciwwirusowymi na grypę są: amantadyna, rymantadyna (leki starej generacji), oseltamiwir i zanamiwir (leki nowej generacji). Stosowane są jedynie na wskazanie lekarza, który tylko w uzasadnionych przypadkach wdroży leczenie tymi substancjami. Mają one charakter wirusostatyczny, a leczenie z ich udziałem trwa najczęściej 5. dni. Jakie są przeciwwskazania do stosowania leków przeciwwirusowych, jaki jest ich mechanizm działania oraz kiedy leki na grypę są skuteczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Cynk – suplementacja, niedobory i nadmiar. Czy tabletki z cynkiem pomoga odzyskać węch i smak?

    Prawidłowy poziom cynku wynosi u osób dorosłych 11–18 µmol/l (70–120 µg/dl), natomiast u dzieci 11–24 µmol/l (70–160 µg/dl). Jego odpowiednia ilość pomaga zachować piękny wygląd skóry, włosów i paznokci. Cynk pełni bardzo istotne funkcje w metabolizmie komórkowym, wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego oraz działanie zmysłów smaku i węchu. Jakie jeszcze właściwości ma cynk, czy utrata powonienia przy COVID-19  to powód, dla którego warto go suplementować oraz czym jest cynk chelat aminokwasowy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Tabletka „dzień po” – czym jest antykoncepcja awaryjna?

    Antykoncepcja awaryjna, potocznie nazywana tabletką „dzień po”, stosowana jest już po odbytym stosunku seksualnym, który był niezabezpieczony lub gdy inne zastosowane metody antykoncepcji okazały się niewystarczające. Ma ona na celu zapobiec zapłodnieniu przez blokowanie lub opóźnianie owulacji. Obecnie dostępne są dwa rodzaje tabletek „dzień po”. Czym się różnią? Jak działają? Czy można je dostać bez recepty?

  • Czym są beta-blokery i kiedy należy je stosować? Leki nowej generacji

    Efektem działania beta-blokerów jest m.in. zwolnienie akcji serca i jego kurczliwości, zmniejszenie zapotrzebowania mięśnia sercowego na tlen czy zmniejszenie ilości krwi, jaką podczas skurczu wyrzucają komory serca. W Polsce najczęściej rekomendowane przez lekarzy beta-blokery to: bisoprolol, metoprolol, nebiwolol. Beta-blokery są dopuszczone do leczenia nadciśnienia u kobiet w okresie ciąży, ponieważ uważane są za grupę leków stosunkowo bezpiecznych dla płodu.

  • Wazelina – jak działa?

    Wazelina od lat cieszy się popularnością wśród ludzi w każdym wieku ze względu na jej uniwersalne zastosowanie. W poniższym artykule omawiamy wszystkie zalety i właściwości wazeliny, a także sprawdzamy, czy jej stosowanie jest bezpieczne.

  • Czym są modulatory homocysteiny? Jak wpływa na zmęczenie i poziom hormonów?

    Homocysteina jest aminokwasem. Nieregulowany poziom tej cząsteczki sprzyja rozwojowi chorób układu krwionośnego u ludzi. Suplementy z modulatorami homocysteiny zawierają zazwyczaj witaminę B6, B12, kwas foliowy i betainę (trimetyloglicynę, TMG). Wyniki licznych badań naukowych wskazują, że regularne przyjmowanie przez minimum kilka tygodni modulatorów homocysteiny może przyczynić się do obniżenia nadmiernego poziomu homocysteiny we krwi.

  • Czy warto brać antyoksydanty w tabletkach, kroplach lub kapsułkach?

    Antyoksydanty w postaci tabletek to suplementy diety zawierające związki, które mogą pomóc w ochronie komórek organizmu przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. Niektóre przykłady przeciwutleniaczy, które można znaleźć w postaci tabletek, to witaminy C i E, beta-karoten i selen. Przyjmowanie suplementów antyoksydacyjnych nie jest jednak zasadne w każdej sytuacji. Zawsze zaleca się rozmowę z lekarzem przed przyjęciem jakichkolwiek suplementów diety.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij