×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Źle skomponowana dieta może prowadzić do ślepoty

Dobrze skomponowana dieta jest podstawą zdrowego życia, bo to właśnie dzięki niej dostarczamy organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Uboga, monotonna dieta może prowadzić do niedoborów i związanych z nimi dolegliwości, ale również do konsekwencji takich jak nadwaga czy otyłość  gdy przemyślane posiłki zastępujemy fastfoodowymi gotowcami. Przykład brytyjski pokazuje, że skrajnie uboga dieta może skutkować nawet utratą wzroku.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu, którzy przeanalizowali przypadek nastolatka z neuropatią nerwu wzrokowego wywołaną przez czynniki żywieniowe. Przypadki tego typu, prowadzące do utraty zdrowia na drodze niedożywienia, dotyczą krajów, w których z różnych względów dostęp do żywności jest utrudniony. W krajach Zachodu najczęstszą przyczyną tego schorzenia są dolegliwości jelit lub przyjmowanie leków utrudniających wchłanianie składników odżywczych z układu trawiennego. 

Kiepska dieta kradnie wzrok

Przypadek nastolatka z Bristolu pod tym względem wymyka się standardowej klasyfikacji, ponieważ u niego nie wystąpiły problemy z jelitami ani z niedożywieniem. Do lekarza pierwszego kontaktu zgłosił się z objawami chronicznego zmęczenia, które powiązano z niedoborem witaminy B12, jednak nie stwierdzono żadnych objawów sugerujących niewłaściwe odżywianie — BMI pacjenta mieściło się w ogólnie przyjętej normie. Już rok później pacjent zgłosił się z problemami ze wzrokiem i słuchem, a w wieku 17 lat całkowicie stracił wzrok. Poszukując przyczyn, lekarze stwierdzili w jego organizmie niedobór szeregu składników odżywczych, poza witaminą B12 również witaminy D, miedzi, selenu oraz minerałów budujących kości. Niedobory wynikały z ubogiej diety bazującej na białym pieczywie, wysoko przetworzonej wieprzowinie i frytkach.

To doprowadziło ich do konkluzji, że w tym wypadku właśnie dieta uboga w składniki odżywcze stała się przyczyną utraty wzroku, co w dobie ogromnej popularności fast foodów i niezdrowego jedzenia w ogóle powinno być przestrogą dla wszystkich.

Przy ocenie stanu zdrowia pacjenta i jakości jego odżywiania lekarze powinni brać pod uwagę, że indeks masy ciała oraz kaloryczność posiłków nie powinny być jedynymi wskaźnikami stanu zdrowia. 

Zdrowe żywienie kontra dieta

Sposób żywienia ma kluczowe znaczenie dla zdrowia, ale niekoniecznie rozumiany jako przywiązanie do konkretnej diety — sugerują badania naukowców z Beth Israel Deaconess Medical Center. Przeanalizowali oni trzy diety, zbilansowane, ale różniące się poziomem węglowodanów, białek i tłuszczy nienasyconych, by sprawdzić, czy któryś z tych składników odżywczych będzie oddziaływać lepiej na zdrowie serca. Jak się okazało, pacjenci przebywający na każdej z diet doświadczyli poprawy kondycji serca w stosunkowo krótkim czasie. To dowodzi, że ważniejsze od preferowanego wyboru diety jest to, by żywienie było zbilansowane i zawierało wszystkie składniki odżywcze niezbędne do codziennego funkcjonowania. To, czy zdecydujemy się na zwiększenie części z nich nie zmienia ogólnie prozdrowotnego charakteru sposobu żywienia. 

Zaufaj piramidzie

W razie wątpliwości związanych z tym, jak powinna wyglądać dieta, warto zapoznać się z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

U jej podstaw znajduje się sport i rekreacja, powyżej warzywa i owoce (przy czym warzywa powinny stanowić większość roślin w diecie), a następnie produkty z pełnego ziarna, nabiał, chude mięsa i ryby, a na samym szczycie produkty bogate w cukier oraz tłuszcze. Zdrowa dieta powinna zawierać je wszystkie, ale w odpowiednich proporcjach, ze zdecydowaną przewagą warzyw, owoców i zbóż oraz dodatkiem mięsa, tłuszczy i cukrów pod postacią słodyczy. W zbilansowanej diecie można także wygospodarować miejsce na niekoniecznie zdrowe przekąski, pod warunkiem, że będą wyłącznie okazyjnym dodatkiem, a nie jej podstawą, a całość zostanie spięta regularną aktywnością fizyczną w wybranym rodzaju. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. R. Harrison, V Warburton, A. Lux, D. Atan, Blindness Caused by a Junk Food Diet, “Annals of Internal Medicine”, 2019; DOI: 10.7326/L19-0361.
  2. University of Bristol, Poor diet can lead to blindness, case study shows "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190903091437.htm, [dostęp:] 04.09.2019 r.
  3. C. Kovell, E. H. Yeung, E. R. Miller i in., Healthy diet reduces markers of cardiac injury and inflammation regardless of macronutrients: Results from the OmniHeart trial, „International Journal of Cardiology”, 2019; DOI: 10.1016/j.ijcard.2019.07.102.
  4. Beth Israel Deaconess Medical Center, Healthy foods more important than type of diet to reduce heart disease risk: Researchers compare three popular diets and find all three reduce heart injury, “sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190828115238.htm, [dostęp:] 04.09.2019 r.
  5. K. Wolnicka, A. Taraszewska, Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży — co nowego? „ncez.pl” [online], https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy---co-nowego-, [dostęp:] 04.09.2019 r.

Podziel się: