×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Ciemna czekolada łagodzi objawy depresji

Na chandrę zjedz czekoladę — większość z nas świetnie zna tę radę i z ochotą wprowadza ją w życie. Poprawa samopoczucia wywołana przez słodycze to jednak nie tylko pobożne życzenie, ale fakt naukowy, pod warunkiem, że mowa o gorzkiej czekoladzie. Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Kanady jako pierwsi znaleźli związek między jedzeniem czekolady i łagodzeniem objawów depresji.

Istotny jest fakt, że badania nie były prowadzone przy wsparciu żadnego z producentów czekolady, co zwiększa wiarygodność sformułowanych wniosków. Czekoladzie w roli antydepresantu przyglądali się naukowcy z University College London we współpracy z badaczami z kanadyjskiego Uniwersytetu w Calgary, a badanie objęło obywateli USA.

Naukowcy zebrali dane o konsumpcji czekolady oraz samopoczuciu od niemal 14 tys. dorosłych osób, a następnie zestawili je z czynnikami potencjalnie wpływającymi na nastrój, takimi jak: wygląd (konkretnie waga i wzrost), stan cywilny, pochodzenie etniczne, dochody czy poziom wykształcenia.

Analiza wykazała, że osoby, które regularnie jadały ciemną czekoladę (gdzie za regularność uważa się jedzenie jej codziennie), były aż o 70 proc. mniej narażone na wystąpienie symptomów depresji od tych, które nie jadły jej w ogóle.

Ilość zjedzonej czekolady nie miała wpływu na wynik — poprawie samopoczucia sprzyja zarówno kostka, jak i tabliczka.

Przyjemność jedzenia ma znaczenie

Obniżone ryzyko wystąpienia symptomów depresji odnotowano także u osób jedzących inne typy czekolady, nie tylko ciemną, ale naukowcy nie znaleźli potwierdzenia „terapeutycznego” oddziaływania czekolady mlecznej lub białej. Co więcej, wykazano, że osoby jedzące czekoladę dowolnego typu rzadziej były otyłe, zarabiały więcej i mniej chętnie sięgały po papierosy. Wnioski z badania obserwacyjnego mówią również, że pozytywny wpływ ciemnej czekolady na samopoczucie występuje jedynie, jeśli jest ona subiektywnie smaczna dla osoby jedzącej. To może sugerować, że nasze preferencje i forma podania również mogą wpływać na to, w jaki sposób mózg reaguje na czekoladę. W tym sensie endorfiny towarzyszące czerpaniu przyjemności z jedzenia również mogą mieć znaczenie.

Badanie wskazuje na związek miedzy jedzeniem ciemnej czekolady i łagodzeniem objawów depresji, ale nie można mówić o relacji przyczynowo–skutkowej. Zamiłowanie do czekolady osób, które nie wykazują objawów depresji może wynikać na przykład z faktu, że spadek nastroju zniechęca do jedzenia słodyczy w ogóle. Niemniej jednak naukowcy chcą nadal zgłębiać ten kierunek badań, by ostatecznie potwierdzić lub zaprzeczyć antydepresyjnym właściwościom kakaowych tabliczek.

Czekoladowe neuromodulatory

Z czego wynikają antydepresyjne właściwości czekolady? W opinii naukowców ich źródło kryje się w fenyletylaminie, czyli obecnym w niej neuromodulatorze wpływającym na nastrój. Kolejnym składnikiem czekolady mogącym poprawiać samopoczucie są przeciwutleniacze, które pomagają łagodzić stany zapalne w organizmie mogące nasilać objawy depresyjne.

Wpływ czekolady na mózg potwierdzają różne inne badania, przyglądające się jej wpływowi na funkcjonowanie kognitywne. Może ona między innymi poprawiać pracę mózgu u osób starszych dotkniętych pierwszymi symptomami demencji, jak również poprawiać przepływ krwi do mózgu, co także usprawnia jego pracę, z czym wiąże się również obecna w niej kofeina i teobromina.

Wspomniane badanie ma charakter stricte obserwacyjny, podobnie jak szereg innych podnoszących kwestię związku jedzenia czekolady z depresją. Z tego względu badania tego typu mogą przynosić skrajnie odmiennie wnioski. W sprzeczności z opisanymi wyżej ustaleniami stoi na przykład badanie naukowców z San Diego z 2010 roku, zgodnie z którym ryzyko depresji rośnie wraz z ilością jedzonej czekolady. W tym wypadku zjawisko to tłumaczono faktem, że chorzy na depresję mogą próbować poprawić swoje samopoczucie, jedząc czekoladę, co pokazuje, że konsumpcja czekolady jest nie tyle przyczyną, co skutkiem złego samopoczucia.

Dlaczego warto jeść ciemną czekoladę?

Przez wzgląd na jej ochronny wpływ na skórę, czekoladę warto zabierać na plażę i jeść między kąpielami słonecznymi. Zawarte w niej przeciwutleniacze chronią skórę przez szkodliwym wpływem promieniowania ultrafioletowego, pod warunkiem, że jest jedzona regularnie. Wiele badań wskazuje także, że czekolada pozytywnie wpływa na serce. Mowa o obniżeniu o połowę ryzyka śmierci z tytuły chorób serca i o jedną trzecią zwapnień arterii — w przypadku jedzenia ciemnej czekolady przynajmniej dwa razy w tygodniu. Z tym efektem wiąże się potwierdzony naukowo fakt obniżania poziomu złego cholesterolu i zwiększania dobrego w związku z jedzeniem ciemnej czekolady. Obecne w czekoladzie flawonoidy mogą również poprawiać przepływ krwi i obniżać jej ciśnienie.

 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. UCL, People who eat dark chocolate less likely to be depressed, "neurosciencenews.com" [online] https://neurosciencenews.com/dark-chocolate-depression-14641/, [dostęp:] 08.08.2019 r.  
  2. S. E. Jackson, L. Smith, J. Firth i in., Is there a relationship between chocolate consumption and symptoms of depression? A cross‐sectional survey of 13,626 US adults, "Depression & Anxiety", First published: 29 July 2019 https://doi.org/10.1002/da.22950
  3. K. Woznicki, More Chocolate Means More Depression, or Vice Versa, "webmd.com" [online] https://www.webmd.com/depression/news/20100426/more-chocolate-means-more-depression-or-vice-versa, [dostęp:] 08.08.2019 r.
  4. Healthline, 7 Proven Health Benefits of Dark Chocolate "helathline.com" [online] https://www.healthline.com/nutrition/7-health-benefits-dark-chocolate, [dostęp:] 08.08.2019 r.

Podziel się: