Witaminy, zioła i minerały dla seniorów
Magdalena Sochacka

Witaminy, zioła i minerały dla seniorów

Eliksir młodości poszukiwany jest od zarania dziejów. Robimy wszystko, żeby zatrzymać szybko pędzący czas. Wapń na mocne kości! Żeń-szeń na witalność! Czosnek na cholesterol! Czy powszechnie stosowane suplementy diety są bezpieczne dla często schorowanych, przyjmujących różne leki osób starszych?

Na co dzień otacza nas mnóstwo reklam zachęcających do troski o własne zdrowie. I dobrze, bo trzeba o nie dbać. Ważne tylko, by robić to rozsądnie. Niestety, często informacje o interakcjach lub działaniach niepożądanych niektórych substancji czy witamin są pomijane, a doprowadzić mogą do czasem nawet bardzo poważnych konsekwencji. Metabolizm osób starszych działa zupełnie inaczej niż młodego, zdrowego człowieka. Dlatego zawsze, jeśli nasi dziadkowie, rodzice bądź my sami sięgamy po jakiś nowy preparat, a cierpimy na choroby przewlekłe, z których powodu przyjmujemy jakieś leki, powinniśmy skonsultować to ze swoim lekarzem.

Wapń, len i aloes – warto na nie uważać

Nieprawdą jest, że wszystkie dostępne bez recepty produkty są bezpieczne. Mogą one wpływać na działanie innych farmaceutyków na różne sposoby, m.in. poprzez zaburzenie ich wchłaniania lub wydalania. Nawet, wydawałoby się, zupełnie bezpieczny i obojętny len może doprowadzić do słabszego przyswajania leków poprzez ograniczenie dostępu do błony śluzowej jelita.

Wapń jest bardzo potrzebny dla utrzymania zdrowych i mocnych kości, szczególnie u osób narażonych na osteoporozę. Często łatwiej jest połknąć tabletkę, niż zjeść odpowiednią ilość nabiału, szczególnie osobom w podeszłym wieku, gdy apetyt jest zazwyczaj bardzo słaby. Pamiętajmy jednak, że wapń przyjmowany w nadmiarze może okazać się niebezpieczny, szczególnie dla chorych zażywających lek nasercowy – digoksynę. Jony wapnia mogą zwiększać jej toksyczność. Podobnie działa też uważany za cudowny środek aloes. Warto tu wspomnieć także o witaminie D, która w naszych warunkach klimatycznych jest powszechnie zalecana. Jej niedobór niesie ze sobą ryzyko wielu zaburzeń. Muszą jednak uważać na jej suplementację osoby z niewydolnością nerek lub kamicą nerkową i o chęci jej stosowania zawsze poinformować prowadzącego lekarza.

Ostrożność przy cukrzycy

Pacjenci cierpiący na cukrzycę powinni za każdym razem dokładnie się zastanowić, zanim sięgną po preparat polecany przez sąsiadkę. Bardzo duża liczba kompleksów witaminowych, szczególnie pod postacią nalewek lub syropów, zawiera cukry, które mogą znacząco pogorszyć kontrolę glikemii. To z kolei wiąże się ze wzrostem ryzyka powikłań naczyniowych. Z drugiej strony powszechnie polecany osobom starszym żeń-szeń może nasilać działanie obniżające stężenie glukozy we krwi. Jest on tak zwaną substancją hipoglikemizującą. Ponadto powoduje wzrost ciśnienia tętniczego i nasila działanie leków przeciwdepresyjnych.

W trosce o serce

Wśród populacji powyżej 50 roku życia jest wiele osób wymagających leczenia przeciwkrzepliwego – cierpiących na migotanie przedsionków lub ze sztuczną zastawką serca. Najczęściej używane leki – warfaryna i acenocumarol – są antagonistami, substancjami działającymi przeciwnie do witaminy K. Należy więc zawsze prześledzić dokładnie skład wybranego przez nas medykamentu, bo jeśli witamina K w nim wystąpi, będzie osłabiać działanie przeciwzakrzepowe. Z kolei czosnek przyjmowany wraz z preparatami rozrzedzającymi krew nasila ich działanie. Podobnie Ginkgo biloba (miłorząb japoński), poprzez swój wpływ na płytki krwi, może przyczynić się do zwiększonego ryzyka krwawienia u tych chorych, a także przyjmujących przewlekle aspirynę lub inne niesteroidowe leki przeciwzapalne.

Co noc twój sen przerywają bolesne skurcze łydek? Wiele osób biegnie w takiej sytuacji do najbliższej apteki lub nawet sklepu spożywczego po magnez. I z jednej strony słusznie, bo może złagodzić on nieprzyjemne dolegliwości. Nie wolno jednak robić tego bezmyślnie. Magnez m.in. zmniejsza wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego – może więc nasilać anemię, albo nie poprawiać wyników morfologii krwi, mimo prawidłowej suplementacji. Samo żelazo z kolei obniża skuteczność działania niektórych antybiotyków. Nie powinno być zażywane podczas infekcji.

Trzeba pamiętać także o tym, że w trakcie stosowania dużej ilości leków, co w wieku podeszłym jest dość powszechnie spotykane, bardzo łatwo o wystąpienie reakcji alergicznej. Może więc warto ograniczyć do niezbędnego minimum dodatkowe specyfiki?

Nic, nawet najdroższy preparat nie zastąpi odpowiednio zbilansowanej diety oraz prowadzenia zdrowego trybu życia – bez nałogów i z regularnym wysiłkiem fizycznym, adekwatnym do naszego wieku i obciążeń medycznych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij