Jak wzmocnić organizm dziecka po chorobie?

Infekcje są bardzo charakterystyczne dla pory jesiennej. Klucz do powrotu do zdrowia to odpowiednie leczenie. Warto zadbać również o wzmocnienie organizmu po przebytej chorobie, zwłaszcza u dzieci.

Według danych Państwowego Zakładu Higieny od września systematycznie rośnie liczba zachorowań wywołanych przez wirusy grypy i przeziębienia, szczyt przypada na marzec. W ciągu całego roku odnotowuje się ponad 4 miliony chorych, a w listopadzie powyżej 460 tysięcy. Prawie połowa zachorowań dotyczy dzieci do 14 roku życia. Dane obrazują, jak ważne jest wzmocnienie organizmu po jesiennej infekcji po to, by zminimalizować ryzyko w kolejnych miesiącach.

Niezależnie od wieku każda osoba powinna pomyśleć o wzmocnieniu organizmu po przebytej infekcji. Szczególną uwagę należy zwrócić na dzieci, gdyż w większym stopniu są na nią narażone. W ich przypadku istotnym czynnikiem wpływającym na zwiększoną zachorowalność jest nie tylko niesprzyjająca pogoda, ale również duże skupiska, w których przebywają przez większą część dnia.

Jak wzmocnić organizm po chorobie? Witaminami!

Przede wszystkim należy zwiększyć podaż witamin. Walka z infekcją jest dla organizmu bardzo wyczerpująca. Pierwszy krok to uzupełnienie powstałych deficytów, zwłaszcza witamina C, D, E i witaminy z grupy B.

Dr Linus Pauling, laureat Nagrody Nobla, stwierdził, że przyjmowanie dużych dawek witaminy C pomaga powstrzymać przeziębienie. Analiza 29 badań z udziałem ponad 11 tys. uczestników dowodzi, iż 200 mg dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji o 50 proc. u sportowców. Wbrew pozorom nie jest to pokaźna ilość – jedna duża czerwona papryka zawiera jej ok. 300 mg. Najwięcej witaminy C zawierają: czarna porzeczka (182 mg w 100 g owoców), natka pietruszki, jarmuż, chrzan, brokuły.

Badania przeprowadzone w Queen Mary University w Londynie udowadniają działanie ochronne witaminy D. Profesor Adrian Martineau z QMUL zaobserwował, że stała suplementacja zwiększa poziom peptydów drobnoustrojowych wykazujących działanie zbliżone do antybiotyków, może nawet dorównywać szczepionce przeciw grypie oraz chorobom grypopodobnym. Martineau dostrzegł związek między spadkiem poziomu witaminy D w okresie jesienno-zimowym a zwiększoną zachorowalnością.

Badania opublikowane w The Journal of American Medical Association wykazują istotny wpływ witaminy E na poprawę odporności. Naukowcy potwierdzili na przykład, że jej niedobór wiąże się z częstszymi infekcjami górnych dróg oddechowych .

Obszerne badania nad wpływem witaminy B6 przeprowadzone w Centrum Badawczym Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia w Chinach w kooperacji z Oregon State University w USA dowodzą, że jej niedobór znacząco wpływa na osłabienie odporności. Ze względu na złożony proces metabolizowania witamin z grupy B ich suplementacja jest konieczna w celu zachowania prawidłowych funkcji układu odpornościowego. To samo dotyczy witaminy B12 i kwasu foliowego.

Mikroelementy i probiotyki na odporność

Układ odpornościowy to niezwykle złożony mechanizm. Prawidłowe funkcjonowanie jest warunkowane przez naturalne procesy starzenia, dynamiczny miejski styl życia i niedostateczną ilość składników odżywczych w pożywieniu. Właściwa praca zależy nie tylko od witamin, ale też mikroelementów.

Cynk odgrywa istotną rolę w rozwoju i funkcjonowaniu komórek odpowiedzialnych za odporność wrodzoną oraz komórek natural killer. Zapobiega uszkodzeniom wywoływanym przez wolne rodniki podczas stanów zapalnych. Niedostateczna ilość cynku w organizmie zaburza również pracę makrofagów, które, zamiast pełnić funkcję ochronną, same zaczynają wytwarzać cytokiny zapalne. Znajdziemy go w zarodkach pszennych, pestkach dyni, słonecznika, sezamie i kakao lub kompleksach witaminowych. Tak samo, jak selen, jego korzystny wpływ na odpowiedź immunologiczną potwierdzają liczne badania.

Na szczególną uwagę zasługują także probiotyki. W trakcie kuracji silnymi lekami działają osłaniająco. Niektóre szczepy bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus wzmacniają układ odpornościowy, znacznie zmniejszając prawdopodobieństwo nawrotów przeziębienia. Probiotyki zwiększają ochronę przed infekcjami wirusowymi, a ich suplementacja może służyć jako mechanizm zapobiegania chorobom i ich leczenia. To samo dotyczy drożdży probiotycznych, Saccharomyces boulardii.

Podsumowując, wzmocnienie organizmu dziecka po chorobie powinno opierać się na zwiększonej podaży witamin oraz mikroelementów, które należy dostarczać zarówno w zdrowej, zróżnicowanej diecie, jak i w suplementach dedykowanych najmłodszym. W odpowiednim odżywianiu powinny znaleźć się probiotyki – w formie suplementów lub jogurtów czy kiszonek. Warto zwrócić uwagę na odpowiednią odzież, aby nie dopuszczać do wychłodzenia albo przegrzania ciała dziecka.


Podziel się: