Jak wzmocnić organizm dziecka po chorobie?
Marta Figas

Jak wzmocnić organizm dziecka po chorobie?

Infekcje są bardzo charakterystyczne dla pory jesiennej. Klucz do powrotu do zdrowia to odpowiednie leczenie. Warto zadbać również o wzmocnienie organizmu po przebytej chorobie, zwłaszcza u dzieci.

Według danych Państwowego Zakładu Higieny od września systematycznie rośnie liczba zachorowań wywołanych przez wirusy grypy i przeziębienia, szczyt przypada na marzec. W ciągu całego roku odnotowuje się ponad 4 miliony chorych, a w listopadzie powyżej 460 tysięcy. Prawie połowa zachorowań dotyczy dzieci do 14. roku życia. Dane obrazują, jak ważne jest wzmocnienie organizmu po jesiennej infekcji po to, by zminimalizować ryzyko w kolejnych miesiącach.

Niezależnie od wieku każda osoba powinna pomyśleć o wzmocnieniu organizmu po przebytej infekcji. Szczególną uwagę należy zwrócić na dzieci, gdyż w większym stopniu są na nią narażone. W ich przypadku istotnym czynnikiem wpływającym na zwiększoną zachorowalność jest nie tylko niesprzyjająca pogoda, ale również duże skupiska, w których przebywają przez większą część dnia.

Jak wzmocnić organizm dziecka po chorobie? Witaminami!

Przede wszystkim należy zwiększyć podaż witamin. Walka z infekcją jest dla organizmu bardzo wyczerpująca. Pierwszy krok to uzupełnienie powstałych deficytów, zwłaszcza witamina C, D, E i witaminy z grupy B.

Badania przeprowadzone w Queen Mary University w Londynie udowadniają działanie ochronne witaminy D. Profesor Adrian Martineau z QMUL zaobserwował, że stała suplementacja zwiększa poziom peptydów drobnoustrojowych wykazujących działanie zbliżone do antybiotyków, może nawet dorównywać szczepionce przeciw grypie oraz chorobom grypopodobnym. Martineau dostrzegł związek między spadkiem poziomu witaminy D w okresie jesienno-zimowym a zwiększoną zachorowalnością.

Badania opublikowane w The Journal of American Medical Association wykazują istotny wpływ witaminy E na poprawę odporności. Naukowcy potwierdzili na przykład, że jej niedobór wiąże się z częstszymi infekcjami górnych dróg oddechowych .

Obszerne badania nad wpływem witaminy B6 przeprowadzone w Centrum Badawczym Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia w Chinach w kooperacji z Oregon State University w USA dowodzą, że jej niedobór znacząco wpływa na osłabienie odporności. Ze względu na złożony proces metabolizowania witamin z grupy B ich suplementacja jest konieczna w celu zachowania prawidłowych funkcji układu odpornościowego. To samo dotyczy witaminy B12 i kwasu foliowego.

Mikroelementy i probiotyki na odporność dziecka

Układ odpornościowy to niezwykle złożony mechanizm. Prawidłowe funkcjonowanie jest warunkowane przez naturalne procesy starzenia, dynamiczny miejski styl życia i niedostateczną ilość składników odżywczych w pożywieniu. Właściwa praca zależy nie tylko od witamin, ale też mikroelementów.

Cynk odgrywa istotną rolę w rozwoju i funkcjonowaniu komórek odpowiedzialnych za odporność wrodzoną oraz komórek natural killer. Zapobiega uszkodzeniom wywoływanym przez wolne rodniki podczas stanów zapalnych. Niedostateczna ilość cynku w organizmie zaburza również pracę makrofagów, które, zamiast pełnić funkcję ochronną, same zaczynają wytwarzać cytokiny zapalne. Znajdziemy go w zarodkach pszennych, pestkach dyni, słonecznika, sezamie i kakao lub kompleksach witaminowych. Tak samo, jak selen, jego korzystny wpływ na odpowiedź immunologiczną potwierdzają liczne badania.

Na szczególną uwagę zasługują także probiotyki. W trakcie kuracji silnymi lekami działają osłaniająco. Niektóre szczepy bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus wzmacniają układ odpornościowy, znacznie zmniejszając prawdopodobieństwo nawrotów przeziębienia. Probiotyki zwiększają ochronę przed infekcjami wirusowymi, a ich suplementacja może służyć jako mechanizm zapobiegania chorobom i ich leczenia. To samo dotyczy drożdży probiotycznych, Saccharomyces boulardii.

Podsumowując, wzmocnienie organizmu dziecka po chorobie powinno opierać się na zwiększonej podaży witamin oraz mikroelementów, które należy dostarczać zarówno w zdrowej, zróżnicowanej diecie, jak i w suplementach dedykowanych najmłodszym. W odpowiednim odżywianiu powinny znaleźć się probiotyki – w formie suplementów lub jogurtów czy kiszonek. Warto zwrócić uwagę na odpowiednią odzież, aby nie dopuszczać do wychłodzenia albo przegrzania ciała dziecka.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij