Jak zacząć ćwiczyć, by wyszło nam to na zdrowie?
Michał Posmykiewicz

Jak zacząć ćwiczyć, by wyszło nam to na zdrowie?

Coraz więcej osób cierpi z powodu nadwagi. Sprzyja temu głównie siedzący tryb życia – do pracy jedziemy samochodem, na zakupy również, a po powrocie do domu siadamy przed telewizorem i zaczynamy podjadać niezdrowe przekąski. Również w ciągu dnia, kiedy zaczynamy być głodni, sięgamy po słodycze albo zamawiamy coś niezdrowego. Taka dieta w połączeniu z praktycznie zerową aktywnością fizyczną sprawia, że waga zaczyna pokazywać coraz większą liczbę kilogramów. Na szczęście coraz więcej osób zaczyna dostrzegać problem swojej wagi i próbuje zrzucić zbędne kilogramy. Nie zawsze jednak zabieramy się za to we właściwy sposób, w związku z czym efekty także nie będą nas zadowalały – i ostatecznie łatwo się poddajemy. Jak zacząć ćwiczyć, aby wyszło nam to na zdrowie i abyśmy zrzucili w końcu zbędne kilogramy?

Przede wszystkim – zanim zaczniemy trenować – musimy sobie ustalić cel, jaki chcemy osiągnąć. Musimy zdecydować, czy trening ma tylko ukształtować naszą sylwetkę, czy też chcemy schudnąć. Jeśli wybieramy opcję numer dwa, czyli schudnięcie, musimy też ustalić, ile kilogramów chcemy zrzucić. Ponadto koniecznie musimy zastanowić się nad tym, ile czasu będziemy w stanie wygospodarować na aktywność fizyczną w ciągu tygodnia – wtedy chociaż wstępnie oszacujemy czas, jaki będzie potrzebny na osiągnięcie zamierzonego celu.

Kiedy już ustalimy cel naszych treningów, wtedy możemy zacząć ustalać właściwe ćwiczenia oraz ich harmonogram. Koniecznie trzeba pamiętać o tym, aby nie narzucać sobie od razu morderczego tempa ćwiczeń – jeśli bowiem osoba, która przez kilka lat nie uprawiała żadnego sportu nagle zacznie trenować z programem dla zaawansowanych, bardzo szybko się zniechęci i porzuci ćwiczenia. Dlaczego? Ponieważ nie będzie w stanie wytrzymać narzuconego tempa ćwiczeń i będzie się jej wydawało, że po prostu jest do niczego, a to przecież nieprawda – ćwiczenia należy zaczynać od tych mało obciążających, aby nabrać kondycji i dopiero z biegiem czasu powinno się intensyfikować nasze treningi, osiągając w końcu upragniony „stopień dla mocno zaawansowanych”.

Jakie ćwiczenia powinniśmy wybrać dla siebie?

Wszystko zależy od tego, czy chcemy jedynie bardziej ukształtować naszą sylwetkę, czy zrzucić zbędne kilogramy.

Absolutnie jednak nie powinniśmy układać sobie treningów samodzielnie – nie wiemy bowiem, jakie partie mięśni powinny najmocniej pracować w konkretniej sytuacji, poza tym możemy zbyt mocno przeciążać ćwiczeniami mięśnie, co może doprowadzić nie tylko do powstania zakwasów, ale nawet do naderwania mięśni czy ścięgien.

Dlatego też cykl ćwiczeń powinien nam zaplanować trener fitness – nawet, jeśli wiemy, że nie będziemy ćwiczyć na siłowni, tylko w domowym zaciszu, i tak warto udać się do takiego specjalisty chociaż raz. Trener wypyta o nasz cel, zobaczy, jak dużą liczbę kilogramów mamy do zrzucenia i na tej podstawie ustali nam harmonogram ćwiczeń, które śmiało będziemy mogli wykonywać również w domu.

Czy warto wspomagać się suplementami dla aktywnych?

Oczywiście. Jakie suplementy dla sportowców wybrać?

Przede wszystkim kreatynę – można ją zażywać zarówno przed treningiem, jak i po nim. Jak działa kreatyna? Przede wszystkim pomaga w rozbudowie masy mięśniowej. Jeśli ćwiczymy i spalamy tłuszcz, to dzięki kreatynie będzie on także przekształcał się w masę mięśniową.

Bardzo popularne przy różnego rodzaju treningach są też odżywki białkowe, które zazwyczaj przyjmuje się po treningu. Tego typu odżywki wpływają na rozbudowę masy mięśniowej, w związku z czym są one polecane przede wszystkim dla mężczyzn.

Obecnie dość często stosowane są także suplementy diety będące aminokwasami. Najpopularniejsza jest glutamina – dostępna w postaci zarówno kapsułek, jak i proszku do rozpuszczania. Glutamina przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i wpływa też na masę mięśniową. Można zażywać ją zarówno wtedy, kiedy trenujemy, jak i w dni beztreningowe.

Warto też w czasie treningów wspomagać się batonami energetycznymi, które zawierają białko, węglowodany, błonnik oraz witaminy i minerały – takie batony dają nam przysłowiowy zastrzyk energii do ćwiczeń, nie mają one natomiast tzw. pustych kalorii, dzięki czemu nie powodują odkłaniania się tkanki tłuszczowej.

W czasie treningów trzeba też pomyśleć o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Najlepiej w czasie treningu i po nim pić płyny izotoniczne przeznaczone dla osób trenujących – w takich płynach znajdują się wszystkie minerały i witaminy dobrane we właściwych proporcjach – po to, aby nie doszło do odwodnienia organizmu w czasie intensywnego pocenia się.

Kiedy ćwiczymy, musimy też pamiętać o odpowiedniej suplementacji magnezem. W czasie intensywnych ćwiczeń dochodzi bowiem do jego utraty i jeśli nie będziemy go systematycznie uzupełniać, nasze mięśnie będą reagować na jego brak dokuczliwymi skurczami.

Pamiętaj: właściwie zaplanowany trening na pewno pomoże osiągnąć uprawniony cel, a źle dobrane ćwiczenia mogą skończyć się źle dla naszego zdrowia!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij