Jak zacząć ćwiczyć, by wyszło nam to na zdrowie? - portal DOZ.pl
Jak zacząć ćwiczyć, by wyszło nam to na zdrowie?
Michał Posmykiewicz

Jak zacząć ćwiczyć, by wyszło nam to na zdrowie?

Coraz więcej osób cierpi z powodu nadwagi. Sprzyja temu głównie siedzący tryb życia – do pracy jedziemy samochodem, na zakupy również, a po powrocie do domu siadamy przed telewizorem i zaczynamy podjadać niezdrowe przekąski. Również w ciągu dnia, kiedy zaczynamy być głodni, sięgamy po słodycze albo zamawiamy coś niezdrowego. Taka dieta w połączeniu z praktycznie zerową aktywnością fizyczną sprawia, że waga zaczyna pokazywać coraz większą liczbę kilogramów. Na szczęście coraz więcej osób zaczyna dostrzegać problem swojej wagi i próbuje zrzucić zbędne kilogramy. Nie zawsze jednak zabieramy się za to we właściwy sposób, w związku z czym efekty także nie będą nas zadowalały – i ostatecznie łatwo się poddajemy. Jak zacząć ćwiczyć, aby wyszło nam to na zdrowie i abyśmy zrzucili w końcu zbędne kilogramy?

Przede wszystkim – zanim zaczniemy trenować – musimy sobie ustalić cel, jaki chcemy osiągnąć. Musimy zdecydować, czy trening ma tylko ukształtować naszą sylwetkę, czy też chcemy schudnąć. Jeśli wybieramy opcję numer dwa, czyli schudnięcie, musimy też ustalić, ile kilogramów chcemy zrzucić. Ponadto koniecznie musimy zastanowić się nad tym, ile czasu będziemy w stanie wygospodarować na aktywność fizyczną w ciągu tygodnia – wtedy chociaż wstępnie oszacujemy czas, jaki będzie potrzebny na osiągnięcie zamierzonego celu.

Kiedy już ustalimy cel naszych treningów, wtedy możemy zacząć ustalać właściwe ćwiczenia oraz ich harmonogram. Koniecznie trzeba pamiętać o tym, aby nie narzucać sobie od razu morderczego tempa ćwiczeń – jeśli bowiem osoba, która przez kilka lat nie uprawiała żadnego sportu nagle zacznie trenować z programem dla zaawansowanych, bardzo szybko się zniechęci i porzuci ćwiczenia. Dlaczego? Ponieważ nie będzie w stanie wytrzymać narzuconego tempa ćwiczeń i będzie się jej wydawało, że po prostu jest do niczego, a to przecież nieprawda – ćwiczenia należy zaczynać od tych mało obciążających, aby nabrać kondycji i dopiero z biegiem czasu powinno się intensyfikować nasze treningi, osiągając w końcu upragniony „stopień dla mocno zaawansowanych”.

Jakie ćwiczenia powinniśmy wybrać dla siebie?

Wszystko zależy od tego, czy chcemy jedynie bardziej ukształtować naszą sylwetkę, czy zrzucić zbędne kilogramy.

Absolutnie jednak nie powinniśmy układać sobie treningów samodzielnie – nie wiemy bowiem, jakie partie mięśni powinny najmocniej pracować w konkretniej sytuacji, poza tym możemy zbyt mocno przeciążać ćwiczeniami mięśnie, co może doprowadzić nie tylko do powstania zakwasów, ale nawet do naderwania mięśni czy ścięgien.

Dlatego też cykl ćwiczeń powinien nam zaplanować trener fitness – nawet, jeśli wiemy, że nie będziemy ćwiczyć na siłowni, tylko w domowym zaciszu, i tak warto udać się do takiego specjalisty chociaż raz. Trener wypyta o nasz cel, zobaczy, jak dużą liczbę kilogramów mamy do zrzucenia i na tej podstawie ustali nam harmonogram ćwiczeń, które śmiało będziemy mogli wykonywać również w domu.

Czy warto wspomagać się suplementami dla aktywnych?

Oczywiście. Jakie suplementy dla sportowców wybrać?

Przede wszystkim kreatynę – można ją zażywać zarówno przed treningiem, jak i po nim. Jak działa kreatyna? Przede wszystkim pomaga w rozbudowie masy mięśniowej. Jeśli ćwiczymy i spalamy tłuszcz, to dzięki kreatynie będzie on także przekształcał się w masę mięśniową.

Bardzo popularne przy różnego rodzaju treningach są też odżywki białkowe, które zazwyczaj przyjmuje się po treningu. Tego typu odżywki wpływają na rozbudowę masy mięśniowej, w związku z czym są one polecane przede wszystkim dla mężczyzn.

Obecnie dość często stosowane są także suplementy diety będące aminokwasami. Najpopularniejsza jest glutamina – dostępna w postaci zarówno kapsułek, jak i proszku do rozpuszczania. Glutamina przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i wpływa też na masę mięśniową. Można zażywać ją zarówno wtedy, kiedy trenujemy, jak i w dni beztreningowe.

Warto też w czasie treningów wspomagać się batonami energetycznymi, które zawierają białko, węglowodany, błonnik oraz witaminy i minerały – takie batony dają nam przysłowiowy zastrzyk energii do ćwiczeń, nie mają one natomiast tzw. pustych kalorii, dzięki czemu nie powodują odkłaniania się tkanki tłuszczowej.

W czasie treningów trzeba też pomyśleć o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Najlepiej w czasie treningu i po nim pić płyny izotoniczne przeznaczone dla osób trenujących – w takich płynach znajdują się wszystkie minerały i witaminy dobrane we właściwych proporcjach – po to, aby nie doszło do odwodnienia organizmu w czasie intensywnego pocenia się.

Kiedy ćwiczymy, musimy też pamiętać o odpowiedniej suplementacji magnezem. W czasie intensywnych ćwiczeń dochodzi bowiem do jego utraty i jeśli nie będziemy go systematycznie uzupełniać, nasze mięśnie będą reagować na jego brak dokuczliwymi skurczami.

Pamiętaj: właściwie zaplanowany trening na pewno pomoże osiągnąć uprawniony cel, a źle dobrane ćwiczenia mogą skończyć się źle dla naszego zdrowia!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij