Jak uniknąć problemów trawiennych w okresie świątecznym?
Krzysztof Słomiak

Jak uniknąć problemów trawiennych w okresie świątecznym?

Z pewnością każdy z nas zmagał się kiedyś z problemami trawiennymi – w szczególności po przejedzeniu. Kolka, wzdęcia, ból brzucha, zaparcia lub biegunki to ważne sygnały wysyłane przez przeciążony układ pokarmowy. Najczęściej przyczyna zaburzeń trawienia nie jest jednak groźna - wynika ze spożywania wielu ciężkostrawnych posiłków. A świąteczna atmosfera, w której trudno oprzeć się najróżniejszym potrawom, wyjątkowo nie sprzyja dbaniu o układ pokarmowy.

Proces trawienia jest długi oraz bardzo skomplikowany. Bierze w nim udział wiele enzymów oraz narządów, które muszą ze sobą ściśle współpracować, aby rozłożyć złożone cząsteczki pokarmu, pozyskać z nich energię, a następnie przemieszczać je wzdłuż przewodu pokarmowego. Ten kilkugodzinny proces nie będzie mógł odbywać się prawidłowo, jeśli nie zostaną zastosowane odpowiednie przerwy pomiędzy posiłkami lub gdy zjemy więcej niż powinniśmy. Oto kilka zasad, które będą pomocne w dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie w czasie wzmożonej pracy układu pokarmowego.

Rób odpowiednie przerwy

Postaraj się, by przerwy między posiłkami wynosiły 2-3 godziny i unikaj podjadania o później porze, aby dać organizmowi czas na regenerację. Jedz przy tym powoli, doceniając smak potrawy. Głód będzie wtedy szybciej zaspokojony i unikniesz przejedzenia. W przerwach od posiłków pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu: najlepsza będzie woda z cytryną, która pobudzi metabolizm.

Aktywność fizyczna

Nic tak nie poprawi samopoczucia po obfitym posiłku, jak półgodzinny spacer. Zamiast siedzieć przy stole zastawionym kuszącymi daniami, znajdź czas na oddech na świeżym powietrzu. Ruch poprawi motorykę jelit, przez co nie będziesz czuł się ociężały, a dyskomfort pokarmowy zniknie.

Kontroluj to, co jesz

Przygotowując potrawy we własnej kuchni możesz skuteczne monitorować ilość cukrów i tłuszczy, które trafiają na talerz. Warto zamienić smażenie mięs w panierce na przygotowanie pełnego smaku dania w piekarniku, a zamiast tłustych sosów z majonezem dodać do sałatki sos na bazie olejów roślinnych czy jogurtu naturalnego. Korzystne będzie również włączenie do świątecznego jadłospisu błonnika, którego źródłem są m.in. owoce cytrusowe i brązowy ryż. Nie tylko sprawi, że poczujesz się syty, ale będzie także przeciwdziałać zaparciom oraz zahamuje wchłanianie toksyn z pożywienia. Postaraj się również ograniczyć dodawanie do potraw ostrych przypraw podrażniających śluzówkę żołądka.

Pomoc z apteki

Jeśli chcesz się odpowiednio przygotować i uniknąć problemów żołądkowych, wypróbuj zioła, które wspomogą pracę układu pokarmowego. W kuchennym zaciszu możesz przygotować napar z mięty, kopru włoskiego czy rumianku, które dzięki działaniu rozkurczającemu i wzmagającemu trawienie skutecznie poradzą sobie z bólem brzucha. Łyżka octu jabłkowego z wodą wypita po ciężkostrawnym posiłku również złagodzi uczucie ciężkości. Pomocne będą również leki oraz suplementy dostępne w aptece. Krople żołądkowe, płyny doustne zawierające wyciągi z dębu, szałwii, tymianku oraz tabletki z wyciągiem z karczocha przyniosą ulgę po obfitym posiłku. O wybór odpowiedniego preparatu można poprosić farmaceutę w aptece. Zgagę i uczucie pieczenia w przełyku zniwelują wodorowęglan sodu, wodorotlenek glinu oraz ranitydyna. Na wzdęcia najskuteczniejsze będą leki z simetikonem.

Zastosowanie się do powyższych zaleceń powinno przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia. Świąteczne objadanie raczej nie przysporzy wtedy większych problemów.

Należy jednak pamiętać, że to, co jemy wpływa na nasze zdrowie i czasem warto odpuścić sobie zjedzenie ciężkostrawnego dania, zamiast później kombinować, jak poradzić sobie z dolegliwościami. Jeśli pomimo odpowiedniej diety i zastosowania środków leczniczych problemy dalej będą nam towarzyszyć, należy udać się do lekarza w celu wykonania dokładnych badań.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij