×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Jak uniknąć problemów trawiennych w okresie świątecznym?

Z pewnością każdy z nas zmagał się kiedyś z problemami trawiennymi – w szczególności po przejedzeniu. Kolka, wzdęcia, ból brzucha, zaparcia lub biegunki to ważne sygnały wysyłane przez przeciążony układ pokarmowy. Najczęściej przyczyna zaburzeń trawienia nie jest jednak groźna - wynika ze spożywania wielu ciężkostrawnych posiłków. A świąteczna atmosfera, w której trudno oprzeć się najróżniejszym potrawom, wyjątkowo nie sprzyja dbaniu o układ pokarmowy.

Proces trawienia jest długi oraz bardzo skomplikowany. Bierze w nim udział wiele enzymów oraz narządów, które muszą ze sobą ściśle współpracować, aby rozłożyć złożone cząsteczki pokarmu, pozyskać z nich energię, a następnie przemieszczać je wzdłuż przewodu pokarmowego. Ten kilkugodzinny proces nie będzie mógł odbywać się prawidłowo, jeśli nie zostaną zastosowane odpowiednie przerwy pomiędzy posiłkami lub gdy zjemy więcej niż powinniśmy. Oto kilka zasad, które będą pomocne w dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie w czasie wzmożonej pracy układu pokarmowego.

Rób odpowiednie przerwy

Postaraj się, by przerwy między posiłkami wynosiły 2-3 godziny i unikaj podjadania o później porze, aby dać organizmowi czas na regenerację. Jedz przy tym powoli, doceniając smak potrawy. Głód będzie wtedy szybciej zaspokojony i unikniesz przejedzenia. W przerwach od posiłków pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu: najlepsza będzie woda z cytryną, która pobudzi metabolizm.

Aktywność fizyczna

Nic tak nie poprawi samopoczucia po obfitym posiłku, jak półgodzinny spacer. Zamiast siedzieć przy stole zastawionym kuszącymi daniami, znajdź czas na oddech na świeżym powietrzu. Ruch poprawi motorykę jelit, przez co nie będziesz czuł się ociężały, a dyskomfort pokarmowy zniknie.

Kontroluj to, co jesz

Przygotowując potrawy we własnej kuchni możesz skuteczne monitorować ilość cukrów i tłuszczy, które trafiają na talerz. Warto zamienić smażenie mięs w panierce na przygotowanie pełnego smaku dania w piekarniku, a zamiast tłustych sosów z majonezem dodać do sałatki sos na bazie olejów roślinnych czy jogurtu naturalnego. Korzystne będzie również włączenie do świątecznego jadłospisu błonnika, którego źródłem są m.in. owoce cytrusowe i brązowy ryż. Nie tylko sprawi, że poczujesz się syty, ale będzie także przeciwdziałać zaparciom oraz zahamuje wchłanianie toksyn z pożywienia. Postaraj się również ograniczyć dodawanie do potraw ostrych przypraw podrażniających śluzówkę żołądka.

Pomoc z apteki

Jeśli chcesz się odpowiednio przygotować i uniknąć problemów żołądkowych, wypróbuj zioła, które wspomogą pracę układu pokarmowego. W kuchennym zaciszu możesz przygotować napar z mięty, kopru włoskiego czy rumianku, które dzięki działaniu rozkurczającemu i wzmagającemu trawienie skutecznie poradzą sobie z bólem brzucha. Łyżka octu jabłkowego z wodą wypita po ciężkostrawnym posiłku również złagodzi uczucie ciężkości. Pomocne będą również leki oraz suplementy dostępne w aptece. Krople żołądkowe, płyny doustne zawierające wyciągi z dębu, szałwii, tymianku oraz tabletki z wyciągiem z karczocha przyniosą ulgę po obfitym posiłku. O wybór odpowiedniego preparatu można poprosić farmaceutę w aptece. Zgagę i uczucie pieczenia w przełyku zniwelują wodorowęglan sodu, wodorotlenek glinu oraz ranitydyna. Na wzdęcia najskuteczniejsze będą leki z simetikonem.

Zastosowanie się do powyższych zaleceń powinno przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia. Świąteczne objadanie raczej nie przysporzy wtedy większych problemów.

Należy jednak pamiętać, że to, co jemy wpływa na nasze zdrowie i czasem warto odpuścić sobie zjedzenie ciężkostrawnego dania, zamiast później kombinować, jak poradzić sobie z dolegliwościami. Jeśli pomimo odpowiedniej diety i zastosowania środków leczniczych problemy dalej będą nam towarzyszyć, należy udać się do lekarza w celu wykonania dokładnych badań.

Podziel się: