Jak uniknąć problemów trawiennych w okresie świątecznym?
Krzysztof Słomiak

Jak uniknąć problemów trawiennych w okresie świątecznym?

Z pewnością każdy z nas zmagał się kiedyś z problemami trawiennymi – w szczególności po przejedzeniu. Kolka, wzdęcia, ból brzucha, zaparcia lub biegunki to ważne sygnały wysyłane przez przeciążony układ pokarmowy. Najczęściej przyczyna zaburzeń trawienia nie jest jednak groźna - wynika ze spożywania wielu ciężkostrawnych posiłków. A świąteczna atmosfera, w której trudno oprzeć się najróżniejszym potrawom, wyjątkowo nie sprzyja dbaniu o układ pokarmowy.

Proces trawienia jest długi oraz bardzo skomplikowany. Bierze w nim udział wiele enzymów oraz narządów, które muszą ze sobą ściśle współpracować, aby rozłożyć złożone cząsteczki pokarmu, pozyskać z nich energię, a następnie przemieszczać je wzdłuż przewodu pokarmowego. Ten kilkugodzinny proces nie będzie mógł odbywać się prawidłowo, jeśli nie zostaną zastosowane odpowiednie przerwy pomiędzy posiłkami lub gdy zjemy więcej niż powinniśmy. Oto kilka zasad, które będą pomocne w dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie w czasie wzmożonej pracy układu pokarmowego.

Rób odpowiednie przerwy

Postaraj się, by przerwy między posiłkami wynosiły 2-3 godziny i unikaj podjadania o później porze, aby dać organizmowi czas na regenerację. Jedz przy tym powoli, doceniając smak potrawy. Głód będzie wtedy szybciej zaspokojony i unikniesz przejedzenia. W przerwach od posiłków pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu: najlepsza będzie woda z cytryną, która pobudzi metabolizm.

Aktywność fizyczna

Nic tak nie poprawi samopoczucia po obfitym posiłku, jak półgodzinny spacer. Zamiast siedzieć przy stole zastawionym kuszącymi daniami, znajdź czas na oddech na świeżym powietrzu. Ruch poprawi motorykę jelit, przez co nie będziesz czuł się ociężały, a dyskomfort pokarmowy zniknie.

Kontroluj to, co jesz

Przygotowując potrawy we własnej kuchni możesz skuteczne monitorować ilość cukrów i tłuszczy, które trafiają na talerz. Warto zamienić smażenie mięs w panierce na przygotowanie pełnego smaku dania w piekarniku, a zamiast tłustych sosów z majonezem dodać do sałatki sos na bazie olejów roślinnych czy jogurtu naturalnego. Korzystne będzie również włączenie do świątecznego jadłospisu błonnika, którego źródłem są m.in. owoce cytrusowe i brązowy ryż. Nie tylko sprawi, że poczujesz się syty, ale będzie także przeciwdziałać zaparciom oraz zahamuje wchłanianie toksyn z pożywienia. Postaraj się również ograniczyć dodawanie do potraw ostrych przypraw podrażniających śluzówkę żołądka.

Pomoc z apteki

Jeśli chcesz się odpowiednio przygotować i uniknąć problemów żołądkowych, wypróbuj zioła, które wspomogą pracę układu pokarmowego. W kuchennym zaciszu możesz przygotować napar z mięty, kopru włoskiego czy rumianku, które dzięki działaniu rozkurczającemu i wzmagającemu trawienie skutecznie poradzą sobie z bólem brzucha. Łyżka octu jabłkowego z wodą wypita po ciężkostrawnym posiłku również złagodzi uczucie ciężkości. Pomocne będą również leki oraz suplementy dostępne w aptece. Krople żołądkowe, płyny doustne zawierające wyciągi z dębu, szałwii, tymianku oraz tabletki z wyciągiem z karczocha przyniosą ulgę po obfitym posiłku. O wybór odpowiedniego preparatu można poprosić farmaceutę w aptece. Zgagę i uczucie pieczenia w przełyku zniwelują wodorowęglan sodu, wodorotlenek glinu oraz ranitydyna. Na wzdęcia najskuteczniejsze będą leki z simetikonem.

Zastosowanie się do powyższych zaleceń powinno przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia. Świąteczne objadanie raczej nie przysporzy wtedy większych problemów.

Należy jednak pamiętać, że to, co jemy wpływa na nasze zdrowie i czasem warto odpuścić sobie zjedzenie ciężkostrawnego dania, zamiast później kombinować, jak poradzić sobie z dolegliwościami. Jeśli pomimo odpowiedniej diety i zastosowania środków leczniczych problemy dalej będą nam towarzyszyć, należy udać się do lekarza w celu wykonania dokładnych badań.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij