10 nawyków, które niszczą twoje włosy
Dominika Bagińska

10 nawyków, które niszczą twoje włosy

Dobre geny czy stan zdrowia mogą decydować o stanie twoich włosów. Jednak tym, co najbardziej im szkodzi, mogą być złe nawyki. Oto lista tych najczęstszych.

1. Stres

Badanie z 2007 roku opublikowane w „American Academy of Dermatology” potwierdziło, że stres może wywoływać problemy dermatologiczne, takie jak trądzik czy łamliwe paznokcie. Stres może też sprawić, że włosy wcześniej wejdą w fazę telogenu, czyli wypadania. Zdarza się tak często do około trzech miesięcy od silnych przeżyć. Pocieszające jest to, że po 6-9 miesiącach włosy zwykle odrastają. Tak czy inaczej, by cieszyć się bujną fryzurą, warto walczyć ze stresem. Spróbuj prostych, odstresowujących praktyk: medytuj, ćwicz głębokie oddechy, staraj się nie zadręczać negatywnymi myślami. Zdaniem psychologów 80% rzeczy, których się obawiamy (i co potęguje stres) nigdy się nie wydarzy...

2. Uboga dieta

Brytyjskie Towarzystwo Trychologiczne potwierdza, że złe odżywianie ma wpływ na stan włosów: tracą blask, stają się łamliwe, szybciej wypadają. Jeśli włosy zaczęły wypadać nagle i nie można tego powiązać z żadną chorobą ani naturalnymi procesami zachodzącymi w organizmie, należy przyjrzeć się swojemu sposobowi odżywiania. To dobry moment, by wprowadzić produkty bogate w witaminy i składniki mineralne odpowiedzialne za kondycję włosów i skóry głowy. Do najważniejszych mikroelementów, które mają wpływ na stan włosów, należą cynk, miedź i żelazo, a także biotyna. Korzystnie na kondycję włosów oraz paznokci wpływa również skrzyp polny. Jak jednak podaje publikacja z 2017 roku z „Dermatology Practical and Conceptual”, samodzielne suplementowanie mikroelementów może wywoływać odwrotne działanie. Dlatego zawsze najbezpieczniej skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Lepiej też unikać monodiet oraz diet szybko odchudzających. Najlepiej zasięgnąć porady dietetyka. 

3. Narzędzia do stylizacji

Badanie z 2001 roku opublikowane w „Annals of Dermatology” potwierdziło, że używanie suszarki powoduje więcej powierzchniowych uszkodzeń struktury włosa niż suszenie naturalne.

Gorące suche powietrze suszarki może powodować chropowatość, suchość i utratę koloru. Jednak okazuje się, że odsunięcie suszarki na odległość 15 cm i stałe nią poruszanie powoduje relatywnie mniej uszkodzeń.

Włosy zniszczone nadmiernym przesuszeniem można regenerować, stosując maski czy szampony zawierające skoncentrowane naturalne składniki – np. wyciąg z czarnej rzodkwi, mydlnicy lekarskiej czy bursztynu. 

4. Za dużo chemii

Chemikalia, takie jak nadtlenek wodoru i amoniak znajdujące się w farbach do włosów, mogą spowodować, że włosy staną się cieńsze i będą wypadać. Z kolei wodorotlenek sodu stosowany np. przy permanentnym prostowaniu włosów, może nie tylko osłabić włosy (otwierając na stałe ich powierzchnię), ale też podrażnić skórę głowy. Są też doniesienia na temat wpływu farby do włosów na wzrost zachorowań na raka krwi. Jednak jak dotąd potwierdzono to tylko w przypadku osób zajmujących się zawodowo fryzjerstwem, i to w niewielkim odsetku. Co robić? Na wszelki wypadek warto postawić na naturalne preparaty do włosów: mineralne farby i płukanki koloryzujące oraz domowe sposoby ich odżywiania, jak np. olej rycynowy, olej kokosowy, oliwa, żółtko jaja, miód czy siemię lniane.

5. Pływanie w chlorowanej wodzie

W badaniu z 2000 roku opublikowanym w „Journal of Dermatology” naukowcy przetestowali 67 elitarnych zawodowych pływaków z japońskiej kadry narodowej i 54 osoby niepływające. Okazało się, że 61% pływaków miało symptomy utraty koloru włosów w porównaniu z grupą kontrolną. Przyczyniła się do tego utrata keratynowej otoczki włosa i zmniejszenie liczby naturalnych barwników włosa (melanosomów). Jeśli kochasz chodzić na basen, wybieraj tylko okazjonalnie tę z chlorowaną wodą. Zakładaj też szczelny czepek. Koniecznie umyj włosy od razu po kąpieli w basenie. Nie pozwól, by wyschły nieumyte.

6. Zbyt mocne czesanie i tapirowanie

Brutalne czesanie, szarpanie i tapirowanie niszczą włosy, bo je plączą. Mogą prowadzić do osłabienia struktury włosa, jego rozdwajania i łamania. Jeśli nie możesz się powstrzymać, rób to tylko okazjonalnie i zawsze dobrym grzebieniem. Pamiętaj też, by natapirowaną fryzurę rozczesać przed snem. Zaczynaj od końcówek, przez całą długość, aż po nasadę włosów.

7. Noszenie ciasnego kucyka

W 2016 roku, w badaniu opublikowanym w „Journal of the American Academy of Dermatology”, naukowcy znaleźli silne powiązanie między spięciami tworzonymi ciasno, tuż przy samej skórze głowy (kucyki, warkocze, węzły i koki), a łysieniem lub stopniową utratą włosów. Badanie przeprowadzono na grupie Afroamerykanek, które najczęściej zaplatają ciasno włosy.

Lepiej zrezygnować z takich fryzur lub zmniejszyć częstotliwość ich stosowania na rzecz upięć luźniejszych, na niższych partiach włosów, które w o wiele mniejszym stopniu negatywnie wpłyną na ich strukturę.

Włosy potrzebują czasu na regenerację. Nie wiąż ich zaraz po umyciu, a kiedy to tylko możliwe – noś rozpuszczone. Jeżeli jesteś przyzwyczajona do związywania włosów przed snem, również powinnaś z tego zrezygnować – wymęczone po całym dniu włosy także w nocy nie będą miały chwili wytchnienia.

8. Szczotkowanie na mokro

Mokre kosmyki są dużo bardziej wrażliwe i podatne na wyrywanie i łamanie, zwłaszcza przy szczotce z kolcami. Dlatego ze szczotkowaniem najbezpieczniej jest poczekać lub wysuszyć włosy suszarką na średnich obrotach, choć najzdrowiej byłoby pozwolić im wyschnąć naturalnie. Jeśli się spieszysz, rozczesz wilgotne włosy rzadkim grzebieniem z grubymi zębami, najlepiej drewnianym, ewentualnie własnymi palcami – delikatnie od nasady. Przed rozczesaniem włosów można nałożyć odżywkę pielęgnującą. Jeśli natomiast masz zamiar użyć szczotki do suszenia, warto wybrać taką z jak najmniejszą liczbą kolców. Ideałem będzie stosowanie szczotki z naturalnym włosiem.

9. Częste mycie

Zbyt częste mycie może spowodować utratę naturalnego nawilżenia, co powoduje łamliwość.

Włosy naprawdę nie potrzebują codziennego mycia; zazwyczaj taki zabieg wynika z naszych przyzwyczajeń.

Jeśli nie widzisz innego wyjścia, korzystaj z delikatnych i profesjonalnych produktów pielęgnacyjnych. Pielęgnacja nie powinna być agresywna. Pora przestawić myślenie: włosy pielęgnujemy, nie myjemy. Choć wydaje się nam, że to tylko zwykła, mechaniczna czynność oczyszczania, podczas mycia włosów rozpoczyna się ich pielęgnacja. Są zalecenia, by myć włosy trzy razy w tygodniu. Jeśli się pocisz lub używasz wielu środków do stylizacji, myj włosy co dwa dni szamponami bez SLS, które nie podrażniają skóry głowy.

10. Zbyt gorąca woda

Zbyt gorąca woda może zmyć naturalną warstwę ochronnego tłuszczu z włosów, bez którego włosy staną się suche i kruche. Może to sprawić, że będą bardziej podatne na złamania i wypadanie. Bierz letnie prysznice nie dłużej niż przez 10-15 minut. Na koniec spłucz końcówki lodowatą wodą, by zamknąć łuski włosa.

Źródła:

  1. https://www.sciencedaily.com/releases/2007/11/071109194053.htm
  2. https://www.hairscientists.org/hair-and-scalp-conditions/nutrition-and-hair-health
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315033/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3229938/
  5. https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/hair-dyes.html
  6. http://www.dermatologytimes.com/dermatology/what-causes-hair-loss-after-permanent-hair-dyeing
  7. https://www.belgraviacentre.com/blog/links-between-hair-dye-chemicals-and-hair-loss/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11092265
  9. http://www.doctormed.pl/info/uroda/co-niszczy-moje-wlosy/
  10. https://www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160427165334.htm
  11. http://www.doctormed.pl/info/uroda/co-niszczy-moje-wlosy/

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Oparzenia słoneczne – pierwsza pomoc

    Oparzenie słoneczne to nasilony rumień skóry, połączony z uczuciem pieczenia, a nierzadko i pęcherzami, pojawiający się po ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Skóra, zamiast zostać opalona, staje się czerwona i wrażliwa na dotyk. Sezon urlopowy w pełni, ale beztroskie plażowanie może skończyć się dla skóry boleśnie już po pierwszym dniu urlopu. Jak zapobiegać oparzeniom słonecznym oraz jak radzić sobie, gdy wystąpią?

  • Filtry w okularach przeciwsłonecznych. Jak działają i dlaczego powinny być dobrej jakości?

    Są nieodłącznym atrybutem każdego słonecznego dnia. Najczęściej sięgamy po nie latem, jednak w ciągu całego roku powinniśmy mieć je przy sobie, aby chronić nasze oczy przed działaniem promieni słonecznych. Mowa oczywiście o okularach przeciwsłonecznych, które – oprócz pełnienia funkcji dodatku do stylizacji – powinny stanowić barierę chroniącą jeden z naszych zmysłów: wzrok. Podobnie jak przy zakupie ubrań, butów, żywności czy kosmetyków zwracamy uwagę na ich jakość, tak i w przypadku wyboru okularów słonecznych powinniśmy dobrać takie, które będą odpowiednie do naszych potrzeb nie tylko pod względem wizualnym, ale przede wszystkim jakościowym.

  • Kwas kojowy i jego zastosowania w kosmetologii, kosmetyce i medycynie

    Kwas kojowy (5-hydroksy-2-(hydroksymetylo)-4H-pirano-4-on) jest związkiem chemicznym naturalnego pochodzenia. Jest produkowany przez wiele gatunków grzybów i bakterii. Można go znaleźć w sfermentowanych produktach kuchni azjatyckiej – np. w sosie sojowym, paście miso czy winie ryżowym. Znany jest głównie ze względu na swoje działanie rozjaśniające. Ta niewielka cząsteczka chemiczna wykazuje także szereg innych ciekawych właściwości, dzięki którym znalazła o wiele szersze zastosowane praktyczne.

  • Tatuaż z henny dla dzieci i dorosłych – czy jest bezpieczny?

    Henna jest naturalnym barwnikiem pozyskiwanym z roślin, który wykorzystuje się w przemyśle kosmetycznym. Tatuaże z henny są popularną metodą tatuowania ciała, gdyż w przeciwieństwie do naturalnych tatuaży, znikają po kilku tygodniach bez pozostawienia śladu. Należy jednak pamiętać, że henna jest dość częstym alergenem, powodującym reakcje uczuleniowe na skórze.  

  • Blizny po ospie – jak im zapobiec? Co na nie stosować?

    Blizny po ospie – czy można im zapobiec? Co stosować, aby pozbyć się nieestetycznych dziur lub plam po ospie? Podpowiadamy, co robić, aby ich uniknąć, a także wskazujemy, które preparaty będą pomocne w ich rozjaśnieniu i spłyceniu.  

  • Niacynamid i jego właściwości – czym jest i na co pomoże?

    Niacynamid, znany również jako nikotynamid, to substancja będąca składową witaminy B3 (niacyny). Charakteryzuje się niezwykle szerokim spektrum działania. Czym jest dokładnie, jakie ma działanie i jak wykorzystać te właściwości dla swoich korzyści zdrowotnych? O tym piszemy poniżej. 

  • Kaolin (glinka porcelanowa, glinka biała) – jakie ma właściwości?

    Kaolin to drobnokrystaliczny minerał ilasty stosowany w lecznictwie i – z czego jest najbardziej znany – w kosmetyce. Glinka to nazwa kaolinu spopularyzowana właśnie w tej dziedzinie. Czym dokładnie jest glinka, jakie ma właściwości i jak ją zastosować? Zapraszamy do lektury. 

  • PEG (glikol polietylenowy) w kosmetykach i lekach – czy jest szkodliwy? Jakie są objawy uczulenia na PEG?

    Glikol polietylenowy (PEG) to składnik wielu produktów kosmetycznych oraz leków. To, jaką pełnią funkcję, zależy od ich budowy. W poniższym artykule przybliżamy PEG, a w zasadzie PEG-i – rodzinę glikoli polietylenowych, które ze względu na swoje właściwości towarzyszą nam na co dzień. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij