Terapia pozycyjna redukuje sen na plecach u ciężarnych
Katarzyna Szulik

Terapia pozycyjna redukuje sen na plecach u ciężarnych

Statystyki mówią, że większość kobiet w ciąży śpi na plecach przez około 25% czasu poświęconego na odpoczynek. Ten z pozoru niewinny fakt może stanowić zagrożenie dla dziecka, ponieważ sprzyja niskiej masie urodzeniowej oraz zwiększa ryzyko poronienia, co lekarze łączą z niedotlenieniem płodu wynikającym z przyjętej pozycji. Terapia sprzyjająca redukcji snu na plecach, stosowana np. u dorosłych mających problem z chrapaniem, może pomóc także kobietom w ciąży.

W redukcji czasu spędzanego na plecach w czasie snu pomaga noszenie specjalnego urządzenia umieszczanego w pasie. By sprawdzić jego skuteczność w grupie przyszłych mam, 25 zdrowych kobiet w zaawansowanej ciąży (między 32. a 38. tygodniem) poddano badaniom jakości ich snu przed dwie noce z rzędu. Podczas jednej, kontrolnej, spały jak zwykle, a podczas drugiej we wspomnianym pasie. W tym czasie mierzono ich tętno, saturację tlenową krwi oraz parametry oddychania podczas snu za pomocą urządzenia pletyzmograficznego (badającego ciśnienie krwi w kończynach) nałożonego na palec. Równocześnie monitorowano także tętno dziecka.

Badania nad efektami tej terapii u kobiet w ciąży pokazały, że w jej wyniku udało się zredukować czas spędzony na plecach w czasie snu z 48 do niecałych 30 minut w ciągu nocy, co przełożyło się na lepszą saturację tlenową oraz mniej przypadków spowolnienia tętna płodu. Wyniki dowodzą, że terapia pozycyjna jest skutecznym sposobem na redukcję snu na plecach u kobiet w zaawansowanej ciąży bez wpływu na komfort ich wypoczynku. Autorami badania są naukowcy ze Szkoły Pielęgniarstwa i Położnictwa na Uniwersytecie Południowoaustralijskim w Adelaide, a jego wyniki zostały opublikowane na łamach Journal of Clinical Sleep Medicine.

Jak zdrowo spać w ciąży?

Kwestie snu w ciąży stają się istotne zwłaszcza w trzecim trymestrze, gdy sylwetka zdecydowanie się zmienia, a przyjęta pozycja w sposób istotny wpływa także na zdrowie i komfort dziecka.

Nie zawsze kontrolujemy to, jaką pozycję przyjmujemy podczas snu, jednak warto pamiętać, by przynajmniej podczas zasypiania ułożyć się w sposób najbezpieczniejszy dla dziecka.

Lekarze i eksperci zalecają sen na lewym boku, który łączy komfort zarówno matki, jak i dziecka. Dodatkowo taka pozycja ułatwia przepływ krwi do łożyska i wspomaga pracę nerek zapobiegając obrzękom. Leżąc na lewym boku można zwiększyć swój komfort za pomocą poduszek podłożonych pod nogą i brzuchem. Dla lepszej wygody pojedyncze małe poduszki warto zastąpić jedną podłużną.

Sen na prawym boku nie jest wskazany, ponieważ w tej pozycji macica naciska na żyłę główną dolną, co utrudnia transport krwi i substancji odżywczych do łożyska i grozi jego niedotlenieniem. Matka również odczuwa dyskomfort, który objawia się zawrotami głowy, tendencją do omdleń oraz mroczkami przed oczami.

Kobiety w ciąży powinny unikać także snu na plecach, ponieważ macica z płodem wywiera wtedy nacisk na kręgosłup, jelita i żyłę główną dolną, co utrudnia przepływ krwi. Konsekwencje tej pozycji dla matki to przede wszystkim bóle pleców, trudności z oddychaniem i zakłócenia krążenia, co sprzyja występowaniu hemoroidów i spadkom ciśnienia krwi.

Jeśli chodzi o spanie na brzuchu, w trzecim trymestrze ciąży jest ono praktycznie niemożliwe, ale na początkowym etapie można robić to bez obaw, ponieważ macica ma wystarczająco dużo przestrzeni.

Komfort snu w ciąży może zwiększyć zakup odpowiedniego materaca – ciężarnym najlepiej służą materace twarde, utrzymujące kręgosłup we właściwej pozycji i podtrzymujące brzuch. Przed snem warto przewietrzyć sypialnię, unikać ciężkostrawnych posiłków i poprzedzić nocny wypoczynek ciepłą kąpielą. Problemy ze snem mogą zredukować także drzemki w ciągu dnia, które zmniejszają zmęczenie, przez co wieczorem organizm jest względnie odprężony i gotowy do długotrwałego wypoczynku. 

Śpij zdrowo i nie za długo

Dla zdrowia – nie tylko kobiet w ciąży – ważna jest także optymalna długość snu. Najnowsze badanie w tym kierunku prowadził zespół naukowców z Centrum Chirurgii Serca im. Onassisa w Atenach. Zgodnie z profilem kliniki, naukowców interesowało przede wszystkim to, w jaki sposób długość snu przekłada się na kondycję układu krążenia, a tym samym na zdrowie serca. Obiektem ich zainteresowania były osoby, które spały mniej niż 6, od 6 do 8 i ponad 8 godzin każdej nocy. Jak się okazało, na pracę układu krążenia najlepiej wpływała umiarkowana ilość snu, mieszcząca się w przedziale 6-8 godzin. Ze zdrowotnego punktu widzenia lepiej jednak nie dosypiać niż spędzać na śnie zbyt dużo czasu.

Osoby śpiące poniżej 6 godzin na dobę były o 11 procent bardziej zagrożone wystąpieniem chorób układu krążenia w porównaniu z tymi, których długość snu mieściła się w normie. Z kolei regularne przesypianie ponad 8 godzin na dobę zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia omówionych schorzeń o nawet 33 procent.

Źródło: Science Daily, Zdrowie.tvn.pl, Polska Agencja Prasowa

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

  • Szanse i metody na zajście w ciążę po chemio- i radioterapii

    Podczas tegorocznego zjazdu Europejskiego Towarzystwa Reprodukcji i Embriolgii odbywającego się online zaprezentowano najbardziej kompleksowy, jak dotąd, raport dotyczący skuteczności w zachowywaniu płodności u kobiet chorych na nowotwór. Jak wiadomo, chemio- i radioterapia często wiążą się z utratą płodności, dlatego coraz więcej kobiet decyduje się na pobranie i przechowanie jajeczek i embrionów jeszcze przed rozpoczęciem leczenia z myślą o wykorzystaniu ich po powrocie do zdrowia. 

  • Nadwaga w ciąży może negatywnie wpłynąć na rozwój mózgu dziecka

    Zwiększenie masy ciała w ciąży jest naturalnym zjawiskiem, jednak gdy waga zaczyna przyrastać w nadmiarze, może to oznaczać problemy nie tylko dla matki, ale również dla dziecka. Naukowcy z NYU School of Medicine postanowili przyjrzeć się ewentualnym konsekwencjom zdrowotnym nadmiernej wagi matki dla stanu zdrowia dziecka i odkryli, że może ona zaburzać rozwój jego mózgu i to już w drugim trymestrze ciąży. 

  • Chłopiec czy dziewczynka? To geny mężczyzny wpływają na płeć dziecka

    Oczekujesz dziecka? Zapewne najczęstszym pytaniem, które pada ze strony znajomych oraz rodziny jest to, jakiej płci będzie maluch. Wyniki pewnego eksperymentu sugerują, że tendencja do posiadania większej liczby synów lub córek jest dziedziczna.

  • Fizjoterapia w ciąży – wskazania i przeciwwskazania do zabiegów fizjoterapeutycznych w ciąży

    Fizjoterapia w ciąży pomaga zapobiegać i łagodzić stany związane ze zmianami, które zachodzą w ciele przyszłej mamy przez dziewięć kolejnych miesięcy. Są to np. bóle bioder, bóle kręgosłupa czy rozstęp mięśnia prostego brzucha, a także nietrzymanie moczu oraz bolesne stosunki seksualne. Nie wszystkie metody wykorzystywane w fizjoterapii można jednak stosować u ciężarnych. Jakie zabiegi są wskazane, a jakich należy unikać w ciąży?

  • Melisa, mięta, rumianek, pokrzywa, szałwia w ciąży – jakie zioła są bezpieczne dla ciężarnych, a które są w ciąży zakazane?

    Zioła w ciąży należy stosować rozsądnie, pamiętając o tym, iż w tym okresie należy zachować szczególną ostrość podczas przyjmowania leków, nawet preparatów naturalnych. Leczenie oraz samoleczenie w okresie ciąży jest ograniczone, w każdej sytuacji należy rozważyć stosunek korzyści do ryzyka.  Jakie zioła są bezpieczne dla ciężarnych, a jakie są w ciąży zakazane?

  • Ciąża a szczepionka przeciwko COVID-19

    Czy kobiety w ciąży mogą się zaszczepić przeciwko COVID-19? Co powinna wiedzieć przyszła mama zanim podejmie decyzję o takim szczepieniu? Czy karmienie piersią jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do szczepienia?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij