Pielęgnacja skóry jesienią. O czym należy pamiętać

Jesień, na szczęście, nie jest najgorszym okresem dla naszej skóry. Warunki pogodowe ogólnie nie są najprzyjemniejsze, to prawda, ale umiarkowana temperatura oraz wysoka wilgotność są dla skóry o wiele lepsze, niż letni upał lub zimowy mróz. Co prawda silny wiatr na pewno daje się we znaki i podstępnie, bardzo powoli wysusza naszą skórę, ale są łatwe sposoby, żeby sobie z tym poradzić. Nasza skóra w każdy jesienny dzień, jest narażona na wiele czynników, które mogą działać na nią szkodliwie. W szczególności należy chronić bardzo delikatną, skłonną do alergii oraz wrażliwą cerę. W dzisiejszym artykule kilka ważnych zasad, które powinny przynieść ulgę skórze w jesienne dni. Jest to o tyle ważne, że głównym celem jesiennej pielęgnacji skóry, jest zapewnienie wprowadzenia jej w dobrym stanie w okres zimowy, który jest najbardziej wymagający.

1.    Nawilżaj codziennie

Skóra po lecie jest wysuszona. Nie jest łatwo zabezpieczyć ją przed szkodliwymi warunkami, kiedy jest ona osłabiona. Często po lecie skóra przez długie tygodnie się łuszczy i rwie. Warto wtedy zadbać przede wszystkim o prawidłowy poziom nawilżenia. Należy wybrać dobry krem nawilżający, odpowiedni do naszych potrzeb. Nasza skóra na pewno nam za to podziękuje promiennym wyglądem, a do tego będzie gładka i miękka. Wystarczy jedynie trochę wysiłku. Dodatkowo należy dbać o usta. Jest to cienka warstwa naszej skóry, która nie zawiera gruczołów łojowych, chroniących ją przed zimnem. Dlatego usta często szybko schną, pierzchną i skóra zaczyna pękać. Warto porozkładać sobie kilka pomadek w różnych miejscach. W kieszeni kurtki, w łazience, w szufladzie w pracy itp. Przypomni to o fakcie, że usta również wymagają nawilżenia.

2.    Krem z filtrem również jesienią

Słońce operuje nie tylko latem. Jesienią również, choć nieco słabiej, działają promienie ultrafioletowe UVA i UVB. Nie dajmy się oszukać pochmurnym dniom. Nawet takie słońce może spowodować oparzenie słoneczne. Kosmetyki z filtrami przeciwsłonecznymi powinno się nakładać na 20 minut przed ekspozycją słoneczną, wtedy ich skuteczność jest największa. Zalecany w tym okresie filtr powinien mieścić się w granicach 4-10 SPF. Pomadka do ust również powinna zawierać filtr przeciwsłoneczny. Nie ma jednak większego sensu, aby kremy z filtrami przeciwsłonecznymi nakładać na noc.

W nocy zadbajmy o to, aby krem był tłusty i zawierał dużą porcję składników odżywczych. A w dzień warto nakładać lżejszy krem z filtrem, aby zabezpieczyć skórę przed słońcem i nie czuć dyskomfortu tłustej i lepkiej skóry.

3.    Skup się na oczyszczaniu

Skórę trzeba odpowiednio oczyszczać. Powinno też się oduczyć odruchu dotykania twarzy czy nadmiernego drapania – powoduje to dodatkowe, miejscowe zakażenia i problemy skórne. Jesień to bardzo dobry okres, aby wyjść do kosmetyczki. Dni są krótsze, słońce operuje odrobinę słabiej. Skóra będzie miała więcej czasu na odpoczynek po zabiegach kosmetycznych.

Mikrodermabrazja i oczyszczanie skóry to podstawowe zabiegi, które przywracają skórze blask i bardzo dobrze ją dotleniają. Dobrze oczyszczona skóra, przyjmie więcej składników odżywczych. Stanowi to kluczowy element uzupełnienia jej niedoborów po lecie oraz przygotowania przed wymagającą zimą.

4.    Witaminy w służbie zdrowej skóry

Jeśli chcemy dodatkowo dostarczyć ważnych składników odżywczych, można wspomóc się składnikami, które mogą wpływać na stan skóry. Dobrze jest na co dzień dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych w postaci dobrze zbilansowanej diety. Dla skóry szczególnie ważne są witaminy i minerały. Większość z nich znajdziemy w owocach i warzywach. W aptece dostępne są specjalnie dobrane preparaty witaminowe. Tak samo jak i dieta odżywcza nie są one jednak skuteczne od pierwszego użycia. Nutrikosmetyki lub nutraceutyki nie tylko opóźniają starzenie się skóry, ale również poprawiają kondycję cery i dodatkowo wpływają na poprawę stanu włosów i paznokci. Aby najlepiej wspomóc funkcjonowanie naszej skóry powinniśmy szukać następujących składników:

Witamina A – reguluje proces rogowacenia naskórka. Bierze udział w odnowie skóry.
Witamina B – posiada działanie przeciwzapalne, reguluje złuszczanie naskórka, hamuje pękanie skóry, w szczególności w kącikach ust, pomaga przy trądziku i łojotoku, wzmacnia włosy i hamuje ich wypadanie.
Witamina C – posiada silne działania antyoksydacyjne, wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych oraz poprawia ich elastyczność, może redukować przebarwienia.
Witamina E – posiada działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne oraz pośrednio wpływa na nawilżenie.

Witaminy te są często łączone ze sobą przez co mogą działać skuteczniej. Dodaje się do nich również inne substancje. Związki te mogą posiadać działanie antyoksydacyjne np. flawonoidy, karotenoidy i koenzym Q10. Dodatek kolagenu czy elastyny może uzupełnić naturalne braki tych włókien w skórze. Izoflawony mogą wzmacniać strukturę skóry. Selen spowalnia procesy starzenia. Jod wygładza skórę oraz reguluje jej przetłuszczanie. Kwasy tłuszczowe omega-3 poprawiają procesy utrzymywania wody w naskórku.

Wszystkie zabiegi, które dotyczą skóry, wymagają czasu. Zarówno kremy jaki i preparaty witaminowe nie są skuteczne od pierwszego użycia. Trzeba uzbroić się w cierpliwość. Efekty kuracji będą widoczne po około miesiącu regularnego stosowania. Aby wzmocnić efekty trzeba również pamiętać o odpowiedniej ilości snu i ruchu na świeżym powietrzu. Wtedy nasza skóra na pewno odetchnie po trudnym, upalnym lecie i przed jeszcze bardziej wymagającą i mroźną zimą.


Podziel się: