Ziołowe wsparcie w poprawie trawienia

Wszelkie spotkania w gronie przyjaciół i rodziny to dla wielu z nas dobra okazja by częstować gości czymś więcej niż codzienny obiad. Przygotowujemy specjalności rodzinne, a w święta serwujemy potrawy zarezerwowane specjalnie na tę okazję. Aby podane potrawy miały wyrazisty smak, ściśle przestrzegamy przepisów kulinarnych, nawet jeśli zawierają niezbyt zdrowe składniki. Usprawiedliwiamy ich dodatek tym, że jemy je tylko „od święta”. Często jednak, po takim przyjęciu lub świątecznym spotkaniu odczuwamy dyskomfort, pełność w żołądku, zgagę.

Po obfitych, tłustych i ciężkostrawnych posiłkach może dokuczać nieprzyjemne odbijanie, wzdęcia i gazy. Gdy organizujemy spotkanie przy stole, z pewnością nie chcielibyśmy, by nasi goście źle się czuli po posiłkach, którymi zostaną poczęstowani. Warto zatem zadbać nie tylko o wyśmienite menu, ale także o dobre samopoczucie gości. W tym celu wyeliminuj z menu potrawy i napoje, które wywołują lub nasilają dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego (np. pokarmy tłuste i ostro przyprawione, napoje gazowane), do przygotowania potraw użyj naturalnych ziół wspomagających proces trawienia. Po posiłkach poczęstuj gości herbatką na dobre trawienie. Warto też mieć w domu środek wspomagający wydzielanie soku żołądkowego, wspomagający perystaltykę jelit oraz działający rozkurczająco. 

Jak możemy poprawić trawienie?

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów ułatwiających proces trawienia. Wybrać można ziołowe preparaty jednoskładnikowe lub mieszanki ziół. Dostępne są również preparaty w postaci tabletek, kropli i toników.

Jakie składniki powinien zawierać dobry preparat wspomagający trawienie?

Korzystny wpływ na proces trawienia ma ekstrakt z liści karczocha zwyczajnego (Cynara scolymus), tradycyjnie stosowany przy niestrawności oraz osłabieniu wydzielania żółci. Warto pamiętać, że przeciwwskazaniem do stosowania karczocha jest m.in. alergia na karczochy lub inne rośliny z rodziny Astrowatych.

Napar z rumianku również wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego poprzez działanie rozluźniające. Równie korzystny wpływ na procesy trawienne ma herbatka z kopru włoskiego. Koper pobudza perystaltykę jelit i zwiększa wydzielanie soku żołądkowego. Jest skutecznym środkiem wiatropędnym, pomaga zmniejszyć wzdęcia. Tradycyjnie w problemach gastrycznych, zwłaszcza przebiegających z bólem brzucha, stosuje się herbatkę miętową, nie jest ona jednak zalecana w przypadku zgagi. Dobrym wyborem może być herbatka złożona z kilku składników wspomagających trawienie. W składzie takiej herbatki powinny więc znaleźć się takie składniki jak np.: liść mięty pieprzowej (Mentha piperita), owoc anyżu (Pimpinella anisium), owoc kopru włoskiego (Foeniculum vulgare), owoc kminku zwyczajnego (Carum carvi), korzeń lukrecji (Glycyrrhiza glabra).

Osoby chorujące na nadciśnienie, powinny sięgnąć po produkt bez lukrecji, lub ograniczyć jej spożywanie.

Wyciągi roślinne wspomagające trawienie występują również w postaci toników bezalkoholowych. W tonikach dobrej jakości znajdziemy wyciągi z dziewanny, arcydzięgla, anyż gwieździsty, imbir. Są to głównie surowce goryczkowe i aromatyczno-gorzkie. Zawarte w nich olejki eteryczne i gorycze działają pobudzająco na wydzielanie soków trawiennych, śliny, żółci i soku żołądkowego. Tonik zastosowany przed jedzeniem, bardzo dobrze pobudza apetyt. 

Warto wspomnieć, że wiele cennych ziół to również przyprawy. Kurkuma, lubczyk, majeranek, oregano, bazylia wzbogacą walory smakowe potrawy, a także pomogą trawić bez nieprzyjemnych odczuć.

Warto stosować dodatek pojedynczych ziół do przygotowywanych potraw zamiast gotowych mieszanek z dodatkami wzmacniającymi smak i aromat potraw.

Co jeszcze możemy zrobić?

Nie bez znaczenia jest tryb życia do którego przywykliśmy. Będąc zaproszonym na przyjęcie warto zachować umiar. Częstujmy się i kosztujmy wszystkiego, ale w niewielkich ilościach. Objadanie się sprzyja wystąpieniu nieprzyjemnych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Warto czasem zrezygnować z transportu samochodem. Powrót do domu spacerem, na pewno pozwoli poczuć się lepiej nawet po obfitym posiłku i długim biesiadowaniu przy stole.


Podziel się: