Ziołowe wsparcie w poprawie trawienia
Joanna Naczyńska

Ziołowe wsparcie w poprawie trawienia

Wszelkie spotkania w gronie przyjaciół i rodziny to dla wielu z nas dobra okazja by częstować gości czymś więcej niż codzienny obiad. Przygotowujemy specjalności rodzinne, a w święta serwujemy potrawy zarezerwowane specjalnie na tę okazję. Aby podane potrawy miały wyrazisty smak, ściśle przestrzegamy przepisów kulinarnych, nawet jeśli zawierają niezbyt zdrowe składniki. Usprawiedliwiamy ich dodatek tym, że jemy je tylko „od święta”. Często jednak, po takim przyjęciu lub świątecznym spotkaniu odczuwamy dyskomfort, pełność w żołądku, zgagę.

Po obfitych, tłustych i ciężkostrawnych posiłkach może dokuczać nieprzyjemne odbijanie, wzdęcia i gazy. Gdy organizujemy spotkanie przy stole, z pewnością nie chcielibyśmy, by nasi goście źle się czuli po posiłkach, którymi zostaną poczęstowani. Warto zatem zadbać nie tylko o wyśmienite menu, ale także o dobre samopoczucie gości. W tym celu wyeliminuj z menu potrawy i napoje, które wywołują lub nasilają dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego (np. pokarmy tłuste i ostro przyprawione, napoje gazowane), do przygotowania potraw użyj naturalnych ziół wspomagających proces trawienia. Po posiłkach poczęstuj gości herbatką na dobre trawienie. Warto też mieć w domu środek wspomagający wydzielanie soku żołądkowego, wspomagający perystaltykę jelit oraz działający rozkurczająco. 

Jak możemy poprawić trawienie?

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów ułatwiających proces trawienia. Wybrać można ziołowe preparaty jednoskładnikowe lub mieszanki ziół. Dostępne są również preparaty w postaci tabletek, kropli i toników.

Jakie składniki powinien zawierać dobry preparat wspomagający trawienie?

Korzystny wpływ na proces trawienia ma ekstrakt z liści karczocha zwyczajnego (Cynara scolymus), tradycyjnie stosowany przy niestrawności oraz osłabieniu wydzielania żółci. Warto pamiętać, że przeciwwskazaniem do stosowania karczocha jest m.in. alergia na karczochy lub inne rośliny z rodziny Astrowatych.

Napar z rumianku również wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego poprzez działanie rozluźniające. Równie korzystny wpływ na procesy trawienne ma herbatka z kopru włoskiego. Koper pobudza perystaltykę jelit i zwiększa wydzielanie soku żołądkowego. Jest skutecznym środkiem wiatropędnym, pomaga zmniejszyć wzdęcia. Tradycyjnie w problemach gastrycznych, zwłaszcza przebiegających z bólem brzucha, stosuje się herbatkę miętową, nie jest ona jednak zalecana w przypadku zgagi. Dobrym wyborem może być herbatka złożona z kilku składników wspomagających trawienie. W składzie takiej herbatki powinny więc znaleźć się takie składniki jak np.: liść mięty pieprzowej (Mentha piperita), owoc anyżu (Pimpinella anisium), owoc kopru włoskiego (Foeniculum vulgare), owoc kminku zwyczajnego (Carum carvi), korzeń lukrecji (Glycyrrhiza glabra).

Osoby chorujące na nadciśnienie, powinny sięgnąć po produkt bez lukrecji, lub ograniczyć jej spożywanie.

Wyciągi roślinne wspomagające trawienie występują również w postaci toników bezalkoholowych. W tonikach dobrej jakości znajdziemy wyciągi z dziewanny, arcydzięgla, anyż gwieździsty, imbir. Są to głównie surowce goryczkowe i aromatyczno-gorzkie. Zawarte w nich olejki eteryczne i gorycze działają pobudzająco na wydzielanie soków trawiennych, śliny, żółci i soku żołądkowego. Tonik zastosowany przed jedzeniem, bardzo dobrze pobudza apetyt. 

Warto wspomnieć, że wiele cennych ziół to również przyprawy. Kurkuma, lubczyk, majeranek, oregano, bazylia wzbogacą walory smakowe potrawy, a także pomogą trawić bez nieprzyjemnych odczuć.

Warto stosować dodatek pojedynczych ziół do przygotowywanych potraw zamiast gotowych mieszanek z dodatkami wzmacniającymi smak i aromat potraw.

Co jeszcze możemy zrobić?

Nie bez znaczenia jest tryb życia do którego przywykliśmy. Będąc zaproszonym na przyjęcie warto zachować umiar. Częstujmy się i kosztujmy wszystkiego, ale w niewielkich ilościach. Objadanie się sprzyja wystąpieniu nieprzyjemnych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Warto czasem zrezygnować z transportu samochodem. Powrót do domu spacerem, na pewno pozwoli poczuć się lepiej nawet po obfitym posiłku i długim biesiadowaniu przy stole.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij