5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego ważne jest, aby była przeprowadzona mądrze a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na „dietę” popełnia błędy, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, depresją a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

Niewłaściwe podejście do procesu odchudzania

Wiele osób zaczyna się odchudzać bez wyznaczenia sobie konkretnego celu i planu działania. Szukają w sieci „najlepszej diety” a najlepiej „diety cud”, sięgają po suplementy, medykamenty i produkty odchudzające niewiadomego pochodzenia, które mogą okazać się śmiertelnie niebezpieczne. Chcą szybko, bez wysiłku i zmiany stylu życia zrzucić zbędne kilogramy. To podstawowy i najczęstszy błąd, którego efekty mogą być co najwyżej chwilowe i niosą za sobą ryzyko poważnych problemów zdrowotnych. Przechodzenie na „dietę” a nawet samo słowo „dieta” wywołuje konsekwencje psychologiczne w postaci stresu emocjonalnego, wyrzutów sumienia i izolacji społecznej. Nie pójdę ze znajomymi na kolację, bo trzeba będzie coś zjeść, albo pójdę, tylko przez cały dzień nic nie zjem, a jak zjem, to będę miał wyrzuty sumienia. Stres stymuluje wydzielanie kortyzolu, a ten z kolei znacznie utrudnia redukcję wagi. Nadmiar kortyzolu rozregulowuje gospodarkę hormonalną (insulina, lepty, grelina) zwiększając ochotę na podjadanie a szczególnie na słodycze.

Należy zastanowić się nad tym, co chcę osiągnąć i w jaki sposób będę do tego celu dążył, ponieważ brak planu działania to 90% prawdopodobieństwa, że nie uda mi się go osiągnąć. Najlepiej zmienić swój styl życia i odżywiania na bardziej zdrowy, bo tylko długotrwały proces może zapewnić trwały efekt.

Brak znajomości fizjologii własnego ciała i podstaw działania metabolizmu

Niewłaściwe odżywianie nie zawsze stanowi jedyną przyczynę problemów z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała. Istnieje wiele chorób, jak choćby niedoczynność tarczycy, choroby immunologiczne, insulinooporność czy leptynooporność, które należy wykluczyć zanim zaczniemy się odchudzać. Wystarczy zrobić podstawowe badania krwi i analizę poziomu hormonów zanim zaczniemy się odchudzać.

Błędem jest również drastyczne zmniejszenie ilości spożywanych pokarmów oraz całkowita rezygnacja z węglowodanów i tłuszczy. Zbyt duży deficyt kaloryczny rozregulowuje gospodarkę hormonalną powodując znaczne spowolnienie metabolizmu. Jest to szczególnie widoczne u osób, które się często odchudzają. Powtarzające się cykle zbyt dużego deficytu kalorycznego prowadzą do zahamowania zdolności organizmu do spalania tłuszczu a kolejne diety stają się coraz mniej efektywne. Organizm zaciąga dług energetyczny spowodowany głodzeniem i stara się go spłacić przy każdej okazji magazynując tkankę tłuszczową na wypadek kolejnego deficytu. Jest to tzw. efekt „yo-yo”, tracimy kilogramy, które po zakończeniu diety wracają z nawiązką.

Niewłaściwy sposób odżywiania i nawodnienia

To, co i w jakich ilościach spożywamy ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu i utrzymania prawidłowej wagi ciała. Aby odchudzanie było skuteczne a przede wszystkim zdrowe, nasza dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Należy dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych takich, jak węglowodany, białka, tłuszcze witaminy i minerały. Równie ważna jest częstotliwość przyjmowania posiłków i sposób ich przygotowania. Błędem jest eliminowanie źródeł któregokolwiek z wyżej wymienionych składników. Nie należy rezygnować całkowicie z węglowodanów i tłuszczy, które są podstawowym źródłem energii i składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego a w szczególności mózgu. Nie wolno eliminować również źródeł białka, które jest konieczne do zachowania prawidłowej masy tkanki mięśniowej. Składniki te należy ograniczyć ilościowo. Posiłki powinny być przygotowywane na świeżo z pełnowartościowych produktów. Nie należy spożywać diet przemysłowych, fast foodów i wysoko przetworzonej żywności. Zbyt długie odstępy między posiłkami generują napady głodu i skłonności do podjadania. Nie wolno również rezygnować ze śniadania, które jest podstawowym posiłkiem w ciągu dnia, wpływającym na syntezę hormonów regulujących wszystkie procesy fizjologiczne. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na proces redukcji wagi jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Zbyt niska podaż płynów może stymulować retencję wody i powstawanie obrzęków. Należy wypijać przynajmniej 2-3 litry wody dziennie.

Brak wiedzy na temat zapotrzebowania energetycznego własnego organizmu i kontroli ilości spożywanych kalorii

Przechodząc na dietę najczęściej nie zastanawiamy się nad tym ile kalorii dostarczaliśmy organizmowi jedząc „normalnie” i jakie jest nasze zapotrzebowanie energetyczne. Niestety jest to błąd, który może zniweczyć nasze plany na kolejne miesiące, gdyż tylko stopniowe obniżanie ilości dostarczanych kalorii powoduje zdrową redukcję wagi ciała bez zaburzania metabolizmu. Po osiągnięciu satysfakcjonującego nas celu musi nastąpić proces odwrotny polegający na stopniowym zwiększaniu ilości kalorii. Nie wolno od razu wracać do „normalnego” jedzenia, ponieważ spowolniony metabolizm nie będzie w stanie wykorzystać nadmiaru energii i wystąpi efekt „yo-yo”. Wszechobecna i modna żywność typu „fit” dla wielu może okazać się zgubna szczególnie, jeśli nie będą sprawdzać kaloryczności produktów. Zdrowy energetyczny fit batonik potraktowany, jako przekąska może dostarczyć tyle samo kalorii, co pełnowartościowy posiłek. Należy czytać etykiety i zwracać uwagę na skład i kaloryczność produktów.

Brak aktywności fizycznej lub aktywność niedostosowana do naszej fizjologii

Prawidłowo zbilansowana dieta z zachowaniem niewielkiego deficytu kalorycznego stanowi ok 70% sukcesu w odchudzaniu, pozostałe 30% to aktywność fizyczna. Nie należy z niej rezygnować, gdyż korzystnie wpływa nie tylko na spalanie tkanki tłuszczowej, ale pozwala również zachować odpowiednią zawartość tkanki mięśniowej. Osoby trenujące w siłowni często skupiają się głównie na aerobach rezygnując z treningów o wysokiej intensywności z obciążeniem. Niestety jest to błąd, ponieważ udowodniono, że treningi o wysokiej intensywności i z dużym obciążeniem pozwalają spalić dużo więcej kalorii. Zbyt częste i zbyt długie treningi mogą również niekorzystnie wpływać na redukcję wagi ciała, ponieważ nasilają uwalnianie kortyzolu.

Zdrowa i trwała redukcja wagi jest możliwa wystarczy, że przeanalizujesz swoje dotychczasowe próby zrzucenia zbędnych kilogramów i wyeliminujesz podstawowe błędy. Kluczem do sukcesu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych i stylu życia. 

Podziel się: