Świąteczny problem. Sposoby na zgagę i niestrawność

Jeśli zapytamy dzieci, z czym kojarzą im się Święta Bożego Narodzenia, to z pewnością usłyszymy przynajmniej dwie odpowiedzi, przede wszystkim z prezentami i choinką. Co natomiast powiedzą dorośli? Dla wielu z nas jest to długo wyczekiwane wydarzenie o charakterze duchowym, to czas rodzinnych spotkań, wspólnego kolędowania i obdarowywania się prezentami. Jest to również czas, kiedy zapominamy o diecie, bo któż mógłby sobie odmówić skosztowania 12 tradycyjnych potraw, sernika, szarlotki z lodami i innych pyszności, które piętrzą się na stole.

Jednak przyjemnie spędzony czas przy wigilijnym stole może skończyć się mniej przyjemnymi doznaniami w postaci niestrawności. Wg TNS OBOP problem ten dotyczy blisko dwóch trzecich Polaków. Co zrobić, aby dolegliwości żołądkowe nie popsuły nam świątecznego nastroju? Oto kilka sprawdzonych sposobów.

Niestrawność (dyspepsja) to zespół nieprzyjemnych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, objawiający się najczęściej zgagą, uczuciem pełności brzucha (wzdęcia), nudnościami i zaparciami, którego najczęstszą przyczyną jest niewłaściwa dieta i zbyt późne przyjmowanie zbyt obfitych posiłków. Nie jest to wprawdzie choroba, lecz częste epizody niestrawności powinny być skonsultowane z lekarzem, ponieważ mogą być objawem współtowarzyszącym poważniejszym zaburzeniom. Ze świąteczną niestrawnością możemy poradzić sobie domowymi sposobami lub za pomocą leków dostępnych w aptece.

Domowe sposoby na niestrawność i zgagę

Po pierwsze przeciwdziałaj

Kolacja przy wigilijnym stole to doskonała okazja do długich rozmów z najbliższymi, a jedzenie stanowi miły dodatek.

Jedz powoli, małymi porcjami i dobrze przeżuwaj pokarm, to właśnie na tym etapie zaczyna się wstępne trawienie, a dobrze rozdrobniony i wymieszany ze śliną pokarm będzie mniejszym obciążeniem dla żołądka. W miarę możliwości unikaj zbyt tłustych i smażonych potraw, a także nikotyny, która ogranicza przepływ krwi w obrębie żołądka i jelit utrudniając tym samym trawienie.

Aktywność fizyczna sprzyja przesuwaniu się treści pokarmowej w jelitach, dlatego warto po posiłku wybrać się na spacer, natomiast pozycja pozioma ciała może prowadzić do cofania się treści pokarmowej do przełyku i zgagi, dlatego drzemki nie są wskazane. Jeśli nie możesz wyjść na spacer po prostu usiądź i odpocznij, staraj się nie jeść bezpośrednio przed, a najlepiej na 3 godziny przed pójściem spać, organizm potrzebuje czasu na strawienie posiłku.

Zioła na niestrawność

Jeśli nie zastosowałeś się do poprzednich zaleceń lub okazały się one niewystarczające, pomocy możesz poszukać w naturze. Zioła stosowane są w problemach gastrycznych od wieków, a ich skuteczność w epizodach dolegliwości związanych z przejedzeniem jest tak wysoka, że najczęściej nie wymagają one stosowania farmaceutyków. Trudno wymienić wszystkie zioła, które mogłyby przyczynić się do poprawy trawienia i złagodzenia dolegliwości, dlatego podam tylko kilka najczęściej stosowanych, które możesz znaleźć także w swojej kuchni.

•    Mięta 
Napar ze świeżej lub suszonej mięty w postaci herbatek możesz pić zarówno w celu złagodzenia dolegliwości, jak i profilaktycznie.

•    Rumianek
Podobnie jak w przypadku mięty napar możesz pić profilaktycznie lub jeśli wystąpią dolegliwości. Wykazuje on działanie przeciwzapalne i łagodzące na błony śluzowe przewodu pokarmowego oraz działa rozkurczająco na mięśnie gładkie jelit.

•    Aloes
Nalewka z aloesu łagodzi objawy pieczenia charakterystyczne dla zgagi i ułatwia proces trawienia, możesz ją stosować po wystąpieniu objawów jak i profilaktycznie przed posiłkiem.

•    Lukrecja
W tym przypadku najlepiej skorzystaj z porady farmaceuty w aptece, który zaproponuje Ci gotowe preparaty lub powie jak przygotować odwar z korzenia lukrecji. Ułatwiają one trawienie i łagodzą objawy zgagi.

  • Imbir

Doskonale sprawdza się w łagodzeniu objawów niestrawności, nudności i zgagi. Możesz przygotować pyszną herbatę z kilkoma plastrami kłącza lub esencjonalny napar. W przypadku ataku zgagi ulgę przyniesie także żucie świeżego kłącza.

•    Koper włoski, kminek i anyż

Nasiona kopru, kminku i anyżu możesz połykać w całości lub przygotować z nich napar i spożywać przed posiłkami. Dzięki wysokiej zawartości olejków eterycznych łagodzą one skurcze jelit.

Wymienione powyżej zioła możesz kupić w postaci sypkich pojedynczych ziół lub też ich mieszanek, herbatek ekspresowych lub gotowych nalewek i kropli.

Do innych domowych sposobów należy stosowanie jabłkowego octu winnego, sody oczyszczonej i soków warzywnych neutralizujących zbyt wysoki poziom kwasów trawiennych.

Pomoc z apteki

Kiedy domowe sposoby nie przynoszą ulgi warto wybrać się do apteki i skorzystać z porady farmaceuty, który doradzi odpowiedni dla Ciebie preparat. Pamiętaj jednak, aby poinformować go o ewentualnych chorobach i zażywanych lekach.

Bez recepty kupisz zarówno leki ziołowe wspomagające trawienie jak i syntetyczne, w postaci tabletek do ssania, tabletek i kapsułek do połykania, kropli, a także tabletek musujących i syropów. Leki te są bezpieczne, jednak przed użyciem należy zapoznać się z ulotką lub skonsultować z lekarzem lub farmaceutą.

Jeśli nie chcesz, by niestrawność i zgaga popsuły Twój świąteczny nastrój zastosuj profilaktykę, aby nie dopuścić do wystąpienia objawów. Jeśli mimo to dolegliwości się pojawią sięgnij po zioła lub skorzystaj z fachowej porady farmaceuty.

Podziel się: