Rzucanie palenia. Fakty i mity
Krzysztof Słomiak

Rzucanie palenia. Fakty i mity

Istnieje wiele sposobów na rzucenie nałogu palenia papierosów. Można nawet powiedzieć, że istnieje tyle sposobów na rzucenie palenia, ilu palaczy. Każdy ma swój. Jak zrobić tak, żeby było dobrze i łatwiej podejść do zrywania z nałogiem. W mojej ocenie jest to odpowiednia motywacja i edukacja. Trzeba wiedzieć co się w naszym ciele dzieje podczas palenia, gdzie dym tytoniowy dociera i co powoduje? Lista tych 10 porad ma odpowiedzieć na pytanie co zrobić, aby rzucić palenie skutecznie. Co jest prawdą, a co zostało zmyślone i jest tylko mitem.

1. FAKT – musisz wiedzieć kiedy rzucisz palenie

Może to zabrzmieć potwornie, ale musisz ustawić datę, kiedy chcesz rzucić palenie i od tego dnia całkowicie przestać. To jeden z najskuteczniejszych sposobów rzucania palenia bez wsparcia farmakologicznego. Większość badań pokazuje, że jest to najbardziej sprawny  i efektywny sposób na rzucenie nałogu. Jeśli nie jesteś wystarczająco silny, aby to zrobić, staraj się stopniowo zmniejszać ilość papierosów, które paliłeś codziennie. Obie metody będą mimo wszystko pozytywne dla twojego zdrowia.

2. MIT – w rzucaniu palenia jesteś sam ze sobą

Powiedz wszystkim, że jesteś w trakcie zrywania z nałogiem. Twoja rodzina, przyjaciele, koledzy z pewnością Cię wspomogą. Pomoc psychiczna jest naprawdę potrzebna. Czasami jest to jedyna rzecz, która powstrzymuje od palenia w najtrudniejszych chwilach.

3. FAKT – otocznie ma znaczenie

Staraj się spędzić jak najwięcej czasu w miejscach, w których palenie jest zabronione. Nie musiałbyś palić z powodu nacisku miejsca, w którym się znajdujesz.

4. MIT – rzucę z paczką w torebce

Palenie to odruch. Jak masz długopis w ręku to się nim bawisz – obracasz, pstrykasz, podrzucasz itp. Tak samo jest z paleniem. Pozbądź się popielniczek, zapalniczek i wszystkich papierosów, cygar, tytoniu i innych rzeczy związanych z paleniem. Jeśli nie masz ich w otoczeniu, łatwiej będzie Ci nie palić.

5. FAKT – musisz wiedzieć po co rzucasz

Staraj się zrozumieć, dlaczego palisz. Jeśli dostrzeżesz, że to, co robisz, jest bezcelowe, będziesz w dobrym stanie, aby zaprzestać palenia.

Napisz listę powodów, dla których chcesz to zatrzymać i zatrzymaj ją przy sobie. Ta lista przypomni Ci twój cel.

6. MIT – nie palę? Przytyję!

Nie bój się, że przybierzesz na wadze. Wielu ludzi obawia się otyłości i palą, ponieważ chcą pozostać szczupli. Czy warto? Dla mnie odpowiedź jest prosta. Musisz pamiętać, że po zaprzestaniu palenia twoje ciało jest w szoku. To zajmie trochę czasu, aby przyzwyczaić się do "nowej" sytuacji i osiągnąć równowagę.

7. FAKT – nie będzie łatwo.

Przygotuj się na niektóre objawy odstawienia. Mają tendencję do osiągania szczytów po 12-24 godzinach, a następnie stopniowo ustępują w ciągu 2-4 tygodni.

8. MIT – jestem tak silny i zdrowy jak inni. Ćwiczenia.

Trening fizyczny pomaga organizmowi regenerować się, usuwać toksyny oraz pomaga utrzymać ciało w dobrej kondycji. Po kilku latach palenia prawdopodobnie nie będziesz w stanie trenować tak dużo, jak twoi koledzy niepalący w tym samym wieku (oczywiście nie zawsze jest to regułą), a także twoje ciało nie jest tak odporne. Mogę cię zapewnić, że rzucenie palenia sprawi, że poczujesz się lepiej.

9. FAKT - witaminy pomogą zregenerować organizm. Dieta

Owoce i warzywa pomogą ci uzupełnić wszystkie niedobory witamin i minerałów. Prawdopodobnie twoje ciało jest również bardzo słabe i odwodnione, więc pij większe ilości wody. Pomoże ci to być w dobrym stanie szybciej.

10. MIT – wystarczy silna wola

W niektórych przypadkach siła woli nie wystarczy. Nikotynowa terapia zastępcza (NRT) jest czasem jedynym sposobem dla pacjentów potrzebujących pomocy farmakologicznej. Porozmawiaj ze swoim farmaceutą lub lekarzem, aby zaproponować Ci najlepsze lekarstwo. Możesz wybierać spośród dużej ilości leków, ponieważ obecnie NRT naprawdę rozwija się na rynku leków.

Zawsze znajdzie się powód na zerwanie z nałogiem. Trzeba tylko znaleźć tę siłę w sobie. Powodzenia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • Przyczyny i objawy nerwicy – jakie są rodzaje i jak objawiają się zaburzenia nerwicowe?

    Nerwica to niepsychotyczne zaburzenie psychiczne, którego przyczyn najczęściej upatruje się w czynnikach środowiskowych oraz genetycznych. Objawy nerwicy nie obejmują wyłącznie sfery psychicznej (lęk, natrętne myśli), mogą także pochodzić ze strony układu oddechowego (np. trudności z oddychaniem), układu krążenia (np. przyspieszone tempo pracy serca), układu nerwowego (np. dezorientacja) czy układu pokarmowego (np. nudności i wymioty). W jaki jeszcze sposób mogą objawiać się zaburzenia nerwicowe?

  • Nerwica – leczenie. Jakie są metody walki z zaburzeniami nerwicowymi i jak długo trwa leczenie nerwicy?

    Metodą najczęściej stosowanej w ocenie nerwic jest psychoterapia, mająca na celu zrozumienie zastosowania opcji i modyfikację zachowania. W wymaganym stosowaniu lękowym należy zastosować leczenie farmakologiczne, przeważnie stosować leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe. Jak długo trwa leczenie nerwicy? Czy jesteś lekarzem, gdy zauważysz u siebie objawy towarzyszące nerwicom? 

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

    Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij