Rzucanie palenia. Fakty i mity

Istnieje wiele sposobów na rzucenie nałogu palenia papierosów. Można nawet powiedzieć, że istnieje tyle sposobów na rzucenie palenia, ilu palaczy. Każdy ma swój. Jak zrobić tak, żeby było dobrze i łatwiej podejść do zrywania z nałogiem. W mojej ocenie jest to odpowiednia motywacja i edukacja. Trzeba wiedzieć co się w naszym ciele dzieje podczas palenia, gdzie dym tytoniowy dociera i co powoduje? Lista tych 10 porad ma odpowiedzieć na pytanie co zrobić, aby rzucić palenie skutecznie. Co jest prawdą, a co zostało zmyślone i jest tylko mitem.

1. FAKT – musisz wiedzieć kiedy rzucisz palenie

Może to zabrzmieć potwornie, ale musisz ustawić datę, kiedy chcesz rzucić palenie i od tego dnia całkowicie przestać. To jeden z najskuteczniejszych sposobów rzucania palenia bez wsparcia farmakologicznego. Większość badań pokazuje, że jest to najbardziej sprawny  i efektywny sposób na rzucenie nałogu. Jeśli nie jesteś wystarczająco silny, aby to zrobić, staraj się stopniowo zmniejszać ilość papierosów, które paliłeś codziennie. Obie metody będą mimo wszystko pozytywne dla twojego zdrowia.

2. MIT – w rzucaniu palenia jesteś sam ze sobą

Powiedz wszystkim, że jesteś w trakcie zrywania z nałogiem. Twoja rodzina, przyjaciele, koledzy z pewnością Cię wspomogą. Pomoc psychiczna jest naprawdę potrzebna. Czasami jest to jedyna rzecz, która powstrzymuje od palenia w najtrudniejszych chwilach.

3. FAKT – otocznie ma znaczenie

Staraj się spędzić jak najwięcej czasu w miejscach, w których palenie jest zabronione. Nie musiałbyś palić z powodu nacisku miejsca, w którym się znajdujesz.

4. MIT – rzucę z paczką w torebce

Palenie to odruch. Jak masz długopis w ręku to się nim bawisz – obracasz, pstrykasz, podrzucasz itp. Tak samo jest z paleniem. Pozbądź się popielniczek, zapalniczek i wszystkich papierosów, cygar, tytoniu i innych rzeczy związanych z paleniem. Jeśli nie masz ich w otoczeniu, łatwiej będzie Ci nie palić.

5. FAKT – musisz wiedzieć po co rzucasz

Staraj się zrozumieć, dlaczego palisz. Jeśli dostrzeżesz, że to, co robisz, jest bezcelowe, będziesz w dobrym stanie, aby zaprzestać palenia.

Napisz listę powodów, dla których chcesz to zatrzymać i zatrzymaj ją przy sobie. Ta lista przypomni Ci twój cel.

6. MIT – nie palę? Przytyję!

Nie bój się, że przybierzesz na wadze. Wielu ludzi obawia się otyłości i palą, ponieważ chcą pozostać szczupli. Czy warto? Dla mnie odpowiedź jest prosta. Musisz pamiętać, że po zaprzestaniu palenia twoje ciało jest w szoku. To zajmie trochę czasu, aby przyzwyczaić się do "nowej" sytuacji i osiągnąć równowagę.

7. FAKT – nie będzie łatwo.

Przygotuj się na niektóre objawy odstawienia. Mają tendencję do osiągania szczytów po 12-24 godzinach, a następnie stopniowo ustępują w ciągu 2-4 tygodni.

8. MIT – jestem tak silny i zdrowy jak inni. Ćwiczenia.

Trening fizyczny pomaga organizmowi regenerować się, usuwać toksyny oraz pomaga utrzymać ciało w dobrej kondycji. Po kilku latach palenia prawdopodobnie nie będziesz w stanie trenować tak dużo, jak twoi koledzy niepalący w tym samym wieku (oczywiście nie zawsze jest to regułą), a także twoje ciało nie jest tak odporne. Mogę cię zapewnić, że rzucenie palenia sprawi, że poczujesz się lepiej.

9. FAKT - witaminy pomogą zregenerować organizm. Dieta

Owoce i warzywa pomogą ci uzupełnić wszystkie niedobory witamin i minerałów. Prawdopodobnie twoje ciało jest również bardzo słabe i odwodnione, więc pij większe ilości wody. Pomoże ci to być w dobrym stanie szybciej.

10. MIT – wystarczy silna wola

W niektórych przypadkach siła woli nie wystarczy. Nikotynowa terapia zastępcza (NRT) jest czasem jedynym sposobem dla pacjentów potrzebujących pomocy farmakologicznej. Porozmawiaj ze swoim farmaceutą lub lekarzem, aby zaproponować Ci najlepsze lekarstwo. Możesz wybierać spośród dużej ilości leków, ponieważ obecnie NRT naprawdę rozwija się na rynku leków.

Zawsze znajdzie się powód na zerwanie z nałogiem. Trzeba tylko znaleźć tę siłę w sobie. Powodzenia.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus