Rzucanie palenia. Fakty i mity
Krzysztof Słomiak

Rzucanie palenia. Fakty i mity

Istnieje wiele sposobów na rzucenie nałogu palenia papierosów. Można nawet powiedzieć, że istnieje tyle sposobów na rzucenie palenia, ilu palaczy. Każdy ma swój. Jak zrobić tak, żeby było dobrze i łatwiej podejść do zrywania z nałogiem. W mojej ocenie jest to odpowiednia motywacja i edukacja. Trzeba wiedzieć co się w naszym ciele dzieje podczas palenia, gdzie dym tytoniowy dociera i co powoduje? Lista tych 10 porad ma odpowiedzieć na pytanie co zrobić, aby rzucić palenie skutecznie. Co jest prawdą, a co zostało zmyślone i jest tylko mitem.

1. FAKT – musisz wiedzieć kiedy rzucisz palenie

Może to zabrzmieć potwornie, ale musisz ustawić datę, kiedy chcesz rzucić palenie i od tego dnia całkowicie przestać. To jeden z najskuteczniejszych sposobów rzucania palenia bez wsparcia farmakologicznego. Większość badań pokazuje, że jest to najbardziej sprawny  i efektywny sposób na rzucenie nałogu. Jeśli nie jesteś wystarczająco silny, aby to zrobić, staraj się stopniowo zmniejszać ilość papierosów, które paliłeś codziennie. Obie metody będą mimo wszystko pozytywne dla twojego zdrowia.

2. MIT – w rzucaniu palenia jesteś sam ze sobą

Powiedz wszystkim, że jesteś w trakcie zrywania z nałogiem. Twoja rodzina, przyjaciele, koledzy z pewnością Cię wspomogą. Pomoc psychiczna jest naprawdę potrzebna. Czasami jest to jedyna rzecz, która powstrzymuje od palenia w najtrudniejszych chwilach.

Polecane dla Ciebie

3. FAKT – otocznie ma znaczenie

Staraj się spędzić jak najwięcej czasu w miejscach, w których palenie jest zabronione. Nie musiałbyś palić z powodu nacisku miejsca, w którym się znajdujesz.

4. MIT – rzucę z paczką w torebce

Palenie to odruch. Jak masz długopis w ręku to się nim bawisz – obracasz, pstrykasz, podrzucasz itp. Tak samo jest z paleniem. Pozbądź się popielniczek, zapalniczek i wszystkich papierosów, cygar, tytoniu i innych rzeczy związanych z paleniem. Jeśli nie masz ich w otoczeniu, łatwiej będzie Ci nie palić.

5. FAKT – musisz wiedzieć po co rzucasz

Staraj się zrozumieć, dlaczego palisz. Jeśli dostrzeżesz, że to, co robisz, jest bezcelowe, będziesz w dobrym stanie, aby zaprzestać palenia.

Napisz listę powodów, dla których chcesz to zatrzymać i zatrzymaj ją przy sobie. Ta lista przypomni Ci twój cel.

6. MIT – nie palę? Przytyję!

Nie bój się, że przybierzesz na wadze. Wielu ludzi obawia się otyłości i palą, ponieważ chcą pozostać szczupli. Czy warto? Dla mnie odpowiedź jest prosta. Musisz pamiętać, że po zaprzestaniu palenia twoje ciało jest w szoku. To zajmie trochę czasu, aby przyzwyczaić się do "nowej" sytuacji i osiągnąć równowagę.

7. FAKT – nie będzie łatwo.

Przygotuj się na niektóre objawy odstawienia. Mają tendencję do osiągania szczytów po 12-24 godzinach, a następnie stopniowo ustępują w ciągu 2-4 tygodni.

8. MIT – jestem tak silny i zdrowy jak inni. Ćwiczenia.

Trening fizyczny pomaga organizmowi regenerować się, usuwać toksyny oraz pomaga utrzymać ciało w dobrej kondycji. Po kilku latach palenia prawdopodobnie nie będziesz w stanie trenować tak dużo, jak twoi koledzy niepalący w tym samym wieku (oczywiście nie zawsze jest to regułą), a także twoje ciało nie jest tak odporne. Mogę cię zapewnić, że rzucenie palenia sprawi, że poczujesz się lepiej.

9. FAKT - witaminy pomogą zregenerować organizm. Dieta

Owoce i warzywa pomogą ci uzupełnić wszystkie niedobory witamin i minerałów. Prawdopodobnie twoje ciało jest również bardzo słabe i odwodnione, więc pij większe ilości wody. Pomoże ci to być w dobrym stanie szybciej.

10. MIT – wystarczy silna wola

W niektórych przypadkach siła woli nie wystarczy. Nikotynowa terapia zastępcza (NRT) jest czasem jedynym sposobem dla pacjentów potrzebujących pomocy farmakologicznej. Porozmawiaj ze swoim farmaceutą lub lekarzem, aby zaproponować Ci najlepsze lekarstwo. Możesz wybierać spośród dużej ilości leków, ponieważ obecnie NRT naprawdę rozwija się na rynku leków.

Zawsze znajdzie się powód na zerwanie z nałogiem. Trzeba tylko znaleźć tę siłę w sobie. Powodzenia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kim są WWO? Czy jesteś jednym z nich?

    WWO to pojęcie oznaczające osoby wysoko wrażliwe. Pod terminem tym kryje się cała gama cech, które wyróżniają tego typu ludzi, stanowiąc o ich wyjątkowości. Warto wiedzieć, w jaki sposób traktować osoby WWO, aby czuły się komfortowo i mogły w pełni wykorzystywać swój potencjał w pracy, w związkach i innych sferach życia.  

  • Problemy z zaśnięciem – przyczyny, jak sobie radzić?

    Problemy z zaśnięciem to coraz powszechniejsze zjawisko, które może dotyczyć tak naprawdę każdego – niezależnie od wieku, płci czy przynależności etnicznej. Za tym dotkliwym problemem często kryje się bezsenność, ale również szereg zaburzeń zarówno psychicznych, jak i somatycznych. 

  • Perfekcjonizm – czym jest i jak sobie z nim radzić?

    Dzisiejsze czasy kreują nowe modele pożądanych zachowań i postaw – jedna z nich jest perfekcjonizm, który ma swoje źródła między innymi w wyidealizowanym świecie znanym z mediów społecznościowych. Jednak perfekcjonizm może być również dużą trudnością dla obarczonego nim człowieka, która znacznie utrudnia życie i relacje z innymi ludźmi.

  • Skąd się bierze déjà vu i czy jest to niebezpieczne zjawisko?

    Déjà vu to jeden z najbardziej tajemniczych stanów, jakie występują w ludzkim umyśle. Co jakiś czas doświadcza go niemal każdy człowiek, a jednak wciąż nie udało się wypracować jednolitej naukowej interpretacji tego dość niepokojącego zjawiska. Jedno jest pewne – déjà vu na chwilę zaburza nasze postrzeganie teraźniejszości, zasiewając wątpliwość, czy przypadkiem „to się już kiedyś nie działo?".  

  • Wybudzanie się w nocy – budzenie się w nocy i problem z zaśnięciem

    Wybudzanie się w środku nocy należy do bardzo frustrujących, a jednocześnie niestety powszechnych sytuacji, które co jakiś czas dotykają każdego z nas. Jeśli powtarza się to regularnie, należy poszukać przyczyny i wyeliminować czynnik, który wywołuje nocne, niechciane pobudki. Poza tym warto poznać uniwersalne, sprawdzone sposoby, które mogą być skuteczne w radzeniu sobie z wybudzaniem się w nocy.

  • Syndrom paryski – co to jest, na czym polega?

    Wizyta w Paryżu to dla wielu turystów spełnienie odwiecznego marzenia. Niestety, czasem potęgowane przez lata emocje, oczekiwania i wyidealizowane wyobrażenia potrafią odbić się negatywnie na zdrowiu. Przekonały się o tym osoby, które doświadczyły tajemniczego syndromu paryskiego. 

  • Paraliż senny – czym jest i jak się przejawia?

    Zaburzenia snu są powszechnym zjawiskiem dotykającym co drugą osobę na świecie. Wśród nich wyróżnić można bardzo nieprzyjemne doznanie, jakim jest paraliż senny. Charakteryzuje się on uczuciem całkowitego bezwładu ciała przy zachowaniu pełnej świadomości. Co jest przyczyną powstawania tego niepokojącego zjawiska, które w potocznym wyobrażeniu kojarzy się z obecnością demonów?

  • Labilność emocjonalna – czym jest, w jaki sposób się przejawia, jak sobie z nią radzić?

    Nagłe wybuchy gniewu, płaczu czy złości, chwiejność nastrój i stanów psychicznych oraz przesadna wrażliwość to jedne z najważniejszych cech wyróżniających osoby labilne emocjonalnie. Warto znać przyczyny tego stanu oraz proponowane sposoby radzenia sobie z nim.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij