Rzucanie palenia. Fakty i mity - portal DOZ.pl
Rzucanie palenia. Fakty i mity
Krzysztof Słomiak

Rzucanie palenia. Fakty i mity

Istnieje wiele sposobów na rzucenie nałogu palenia papierosów. Można nawet powiedzieć, że istnieje tyle sposobów na rzucenie palenia, ilu palaczy. Każdy ma swój. Jak zrobić tak, żeby było dobrze i łatwiej podejść do zrywania z nałogiem. W mojej ocenie jest to odpowiednia motywacja i edukacja. Trzeba wiedzieć co się w naszym ciele dzieje podczas palenia, gdzie dym tytoniowy dociera i co powoduje? Lista tych 10 porad ma odpowiedzieć na pytanie co zrobić, aby rzucić palenie skutecznie. Co jest prawdą, a co zostało zmyślone i jest tylko mitem.

1. FAKT – musisz wiedzieć kiedy rzucisz palenie

Może to zabrzmieć potwornie, ale musisz ustawić datę, kiedy chcesz rzucić palenie i od tego dnia całkowicie przestać. To jeden z najskuteczniejszych sposobów rzucania palenia bez wsparcia farmakologicznego. Większość badań pokazuje, że jest to najbardziej sprawny  i efektywny sposób na rzucenie nałogu. Jeśli nie jesteś wystarczająco silny, aby to zrobić, staraj się stopniowo zmniejszać ilość papierosów, które paliłeś codziennie. Obie metody będą mimo wszystko pozytywne dla twojego zdrowia.

2. MIT – w rzucaniu palenia jesteś sam ze sobą

Powiedz wszystkim, że jesteś w trakcie zrywania z nałogiem. Twoja rodzina, przyjaciele, koledzy z pewnością Cię wspomogą. Pomoc psychiczna jest naprawdę potrzebna. Czasami jest to jedyna rzecz, która powstrzymuje od palenia w najtrudniejszych chwilach.

Polecane dla Ciebie

3. FAKT – otocznie ma znaczenie

Staraj się spędzić jak najwięcej czasu w miejscach, w których palenie jest zabronione. Nie musiałbyś palić z powodu nacisku miejsca, w którym się znajdujesz.

4. MIT – rzucę z paczką w torebce

Palenie to odruch. Jak masz długopis w ręku to się nim bawisz – obracasz, pstrykasz, podrzucasz itp. Tak samo jest z paleniem. Pozbądź się popielniczek, zapalniczek i wszystkich papierosów, cygar, tytoniu i innych rzeczy związanych z paleniem. Jeśli nie masz ich w otoczeniu, łatwiej będzie Ci nie palić.

5. FAKT – musisz wiedzieć po co rzucasz

Staraj się zrozumieć, dlaczego palisz. Jeśli dostrzeżesz, że to, co robisz, jest bezcelowe, będziesz w dobrym stanie, aby zaprzestać palenia.

Napisz listę powodów, dla których chcesz to zatrzymać i zatrzymaj ją przy sobie. Ta lista przypomni Ci twój cel.

6. MIT – nie palę? Przytyję!

Nie bój się, że przybierzesz na wadze. Wielu ludzi obawia się otyłości i palą, ponieważ chcą pozostać szczupli. Czy warto? Dla mnie odpowiedź jest prosta. Musisz pamiętać, że po zaprzestaniu palenia twoje ciało jest w szoku. To zajmie trochę czasu, aby przyzwyczaić się do "nowej" sytuacji i osiągnąć równowagę.

7. FAKT – nie będzie łatwo.

Przygotuj się na niektóre objawy odstawienia. Mają tendencję do osiągania szczytów po 12-24 godzinach, a następnie stopniowo ustępują w ciągu 2-4 tygodni.

8. MIT – jestem tak silny i zdrowy jak inni. Ćwiczenia.

Trening fizyczny pomaga organizmowi regenerować się, usuwać toksyny oraz pomaga utrzymać ciało w dobrej kondycji. Po kilku latach palenia prawdopodobnie nie będziesz w stanie trenować tak dużo, jak twoi koledzy niepalący w tym samym wieku (oczywiście nie zawsze jest to regułą), a także twoje ciało nie jest tak odporne. Mogę cię zapewnić, że rzucenie palenia sprawi, że poczujesz się lepiej.

9. FAKT - witaminy pomogą zregenerować organizm. Dieta

Owoce i warzywa pomogą ci uzupełnić wszystkie niedobory witamin i minerałów. Prawdopodobnie twoje ciało jest również bardzo słabe i odwodnione, więc pij większe ilości wody. Pomoże ci to być w dobrym stanie szybciej.

10. MIT – wystarczy silna wola

W niektórych przypadkach siła woli nie wystarczy. Nikotynowa terapia zastępcza (NRT) jest czasem jedynym sposobem dla pacjentów potrzebujących pomocy farmakologicznej. Porozmawiaj ze swoim farmaceutą lub lekarzem, aby zaproponować Ci najlepsze lekarstwo. Możesz wybierać spośród dużej ilości leków, ponieważ obecnie NRT naprawdę rozwija się na rynku leków.

Zawsze znajdzie się powód na zerwanie z nałogiem. Trzeba tylko znaleźć tę siłę w sobie. Powodzenia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Marihuana – skutki palenia i wpływ na zdrowie. Marihuana a THC i CBD

    Zastanawiasz się, jakie są efekty zażywania marihuany, czy to narkotyk, czy uzależnia? Czy jest szkodliwa lub ma skutki uboczne? Jak długo działa? Jakie są skutki długotrwałego palenia? Jaki ma wpływ na płodność? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu. 

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych – wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Biofeedback – na czym polega? Zastosowanie u dzieci i u dorosłych. Trening biofeedback – efekty

    Biofeedback (biologiczne sprzężenie zwrotne) to nieinwazyjna metoda terapii polegająca na monitorowaniu przez specjalne urządzenie zmian fizjologicznych organizmu. Ma to na celu lepsze rozpoznawanie wpływu myśli i uczuć na fizjologię, dzięki czemu pacjent może nauczyć się kontrolować te funkcje organizmu, nad którymi w normalnych warunkach nie można panować (fale mózgowe czy napięcie mięśni). Biofeedback jest wykorzystywany w terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami koncentracji, stanami lękowymi, depresją, nadpobudliwością, padaczką, zaburzeniami autystycznymi czy niską odpornością na stres.

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

  • Co to jest social jet lag? Jak zaburzenia naturalnego rytmu dobowego wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie?

    Badania sugerują, że tendencja do regularnego snu w ciągu tygodnia i nagła zmiana tego wzorca w weekendy jest niekorzystna dla zdrowia i niesie za sobą przyrost masy ciała, zwiększone ryzyko nowotworów, depresji, chorób serca i schorzeń przewlekłych, takich jak cukrzyca. Czym jest chronotyp i co ma wspólnego z naszym samopoczuciem? Jak uporać się z tzw. społecznym jet lagiem?

  • THC a zdrowie – dlaczego tetrahydrokannabinol jest niebezpieczny?

    THC, czyli tetrahydrokannabinol, to najpopularniejszy składnik konopi znany niemalże na całym świecie. Jego popularność sprawiła, ze jest równocześnie najlepiej przebadaną substancją zawartą w tej rodzinie roślin. Opinia publiczna łączy THC z właściwościami psychoaktywnymi i uzależniającymi. Co to jest THC? Jak wpływa na organizm? Test na THC co warto wiedzieć? Jak przebiega oczyszczanie organizmu z THC? Podpowiadamy. 

  • Kannabinoidy – czym są i jak działają? Jaki mają wpływ na zdrowie?

    Kannabinoidy to niezwykle intensywnie badana grupa składników pochodzenia roślinnego. Ogromne pieniądze kierowane ze źródeł państwowych oraz komercyjnych powodują, że wiemy o tych składnikach coraz więcej. Kto z nas nie słyszał o marihuanie lub olejku CBD? To najpopularniejsze produkty, które zawierają kannabinoidy. Jest ich jednak na rynku zdecydowanie więcej.  

  • „Urwany film” po spożyciu alkoholu. Co wtedy dzieje się z mózgiem?

    Nadużywanie alkoholu jest związane z wieloma długotrwałymi problemami zdrowotnymi. Jedną z konsekwencji może być upośledzenie funkcji poznawczych i pamięci. Niektóre osoby po spożyciu alkoholu wykonują różne czynności, nawet złożone zadania, o których potem nie pamiętają. Naukowcy odkryli mechanizm, który jest molekularną podstawą tego zjawiska i mają nadzieję, że lepsze zrozumienie problemu pozwoli zapobiec wielu negatywnym konsekwencjom.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij