Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów
Krzysztof Słomiak

Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów

Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej w domu i przy stole. Zgodnie z zasadą: zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten jest pełen pysznych potraw. Co więcej, kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa aż do samego Sylwestra.

Tradycja mówi, aby w wieczór wigilijny spróbować wszystkich 12 potraw, które przygotowała gospodyni lub gospodarz wieczerzy. W statystycznym polskim domu jedzenia w święta jest tak dużo, że zostaje go na cały okres świąt. Jak jeść mądrze, żeby nie przesadzić i co zrobić kiedy nie możemy już się podnieść z fotela, a brzuch boli bardzo mocno i daje o sobie znać.

Porady dietetyczne

Paradoksalnie, Wigilię przetrwać dość łatwo. W prawdzie jedzenia jest dużo, ale to jedzenie postne, więc nie zawiera ciężkostrawnego mięsa.

Zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i zaleceniami specjalistów powinniśmy jeść mniej, ale częściej. Wigilię warto więc zacząć odrobinę wcześniej, ale za to przedłużyć czas, który spędzamy przy stole. Damy sobie o wiele więcej czasu na odpoczynek pomiędzy porcjami. W międzyczasie można też zrobić przerwę na rodzinny spacer. Nasz organizm w tym czasie odpocznie i przygotuje się na kolejną porcję pyszności.

Co więcej, nikt nie każe zjeść kilograma ryb, potem 10 pierogów, miski sałatki, zupy grzybowej oraz kilku ciast. Wybierajmy mądrze. Wyjdzie to nam na zdrowie. Mniejsze porcje o wiele bardziej sprawdzają się, w ten trudny dla układu pokarmowego dzień. Tradycja mówi spróbować, a nie zjeść ile się da. Dodatkowo warto popić wodą spożywane potrawy. Zdecydowanie nie zalecam gazowanych napojów, które napełnią układ pokarmowy gazem i będą powodowały wzdęcia, nie mówiąc już o alkoholu. Kiedy organizm mówi stop, powinniśmy przerwać jedzenie. Najgorszym co możemy zrobić, to zapychać się jedzeniem na siłę. Schody zaczynają się w pierwszy i drugi dzień świąt.

Zioła na trawienie

Schody zaczynają się kiedy przedłużamy okresy nadmiernego spożywania dużych ilości jedzenia. To zwykle pierwszego lub drugiego dnia świąt zaczyna się popularny ból brzucha. Aby temu zapobiec, dzień możemy zacząć od napoju z siemienia lnianego. Dostarczy on odpowiedniej ilości błonnika i przygotuje jelita do wytężonej pracy. Trawienie mogą wspomóc także napary ziołowe. Możemy posłużyć się napojem z mięty pieprzowej, kminku czy kopru włoskiego. Dobrze sprawdza się też napar rumiankowy rozluźniający mięśnie układu pokarmowego. Można też spróbować mieszanki ziołowych zawierających zioła dobrane specjalnie pod potrzeby trawienne np.: ziele mięty, anyżu, kopru włoskiego, kminku zwyczajnego czy lukrecji. Synergia działania w tym przypadku jest korzystna. Zioła te, można też dodać jako przyprawy do potraw, które spożywamy. Aby wspomóc wątrobę przy detoksykacji możemy dostarczyć jej wyciągu z karczocha, ostropestu plamistego czy liści rozmarynu.

Zioła na wzdęcia

Częstym objawem nadmiernego spożycia pokarmów są wzdęcia. Najczęściej przyczyny wzdęć są bardzo prozaiczne. Spożywanie zbyt dużych ilości pokarmów, nieodpowiednia, zbyt ciężkostrawna dieta, mówienie z pełnymi ustami i jedzenie w pośpiechu. Do tego dochodzą współistniejące choroby trzustki, wątroby, jelita grubego i alergie pokarmowe, które bezpośrednio wywołują wzdęcia i powodują ból brzucha. Aby zabezpieczyć się przez wzdęciami i złagodzić ból „pokarmowy”, należy unikać pewnych potraw wzdymających np. fasoli, grochu, kapusty, kalafiorów i napojów gazowanych. Pomocny jest też umiarkowany ruch na świeżym powietrzu. Przy zabezpieczeniu przed wzdęciami pomogą anyż, gorczyca, mięta pieprzowa, kminek, czy koper, a rumianek, mięta i szałwia złagodzą ból. Ciężkostrawne potrawy, warto zastąpić świeżymi owocami i warzywami. Nasz brzuszek na pewno za to nam podziękuje.

Podsumowując, aby w Święta nie przytyć (za dużo) oraz cieszyć się w pełni z tego okresu bez niespodzianek pokarmowych, należy trzymać się kilku prostych reguł:
1.    Jedz mniej, a częściej
2.    Przygotuj się – rano wypij napój z siemienia lnianego
3.    Nie zapomnij o ruchu – spacer będzie idealny
4.    Dopraw swoje potrawy odpowiednimi ziołami
5.    Mniej smażonego i tłustego, więcej owoców i warzyw

I zawsze warto pamiętać, że złotą regułą jest umiar i lepiej zapobiegać niż leczyć. Wesołych, rodzinnych i pełnych zdrowia Świąt, życzy mgr farm. Krzysztof Słomiak.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij