Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów
Krzysztof Słomiak

Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów

Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej w domu i przy stole. Zgodnie z zasadą: zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten jest pełen pysznych potraw. Co więcej, kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa aż do samego Sylwestra.

Tradycja mówi, aby w wieczór wigilijny spróbować wszystkich 12 potraw, które przygotowała gospodyni lub gospodarz wieczerzy. W statystycznym polskim domu jedzenia w święta jest tak dużo, że zostaje go na cały okres świąt. Jak jeść mądrze, żeby nie przesadzić i co zrobić kiedy nie możemy już się podnieść z fotela, a brzuch boli bardzo mocno i daje o sobie znać.

Porady dietetyczne

Paradoksalnie, Wigilię przetrwać dość łatwo. W prawdzie jedzenia jest dużo, ale to jedzenie postne, więc nie zawiera ciężkostrawnego mięsa.

Zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i zaleceniami specjalistów powinniśmy jeść mniej, ale częściej. Wigilię warto więc zacząć odrobinę wcześniej, ale za to przedłużyć czas, który spędzamy przy stole. Damy sobie o wiele więcej czasu na odpoczynek pomiędzy porcjami. W międzyczasie można też zrobić przerwę na rodzinny spacer. Nasz organizm w tym czasie odpocznie i przygotuje się na kolejną porcję pyszności.

Co więcej, nikt nie każe zjeść kilograma ryb, potem 10 pierogów, miski sałatki, zupy grzybowej oraz kilku ciast. Wybierajmy mądrze. Wyjdzie to nam na zdrowie. Mniejsze porcje o wiele bardziej sprawdzają się, w ten trudny dla układu pokarmowego dzień. Tradycja mówi spróbować, a nie zjeść ile się da. Dodatkowo warto popić wodą spożywane potrawy. Zdecydowanie nie zalecam gazowanych napojów, które napełnią układ pokarmowy gazem i będą powodowały wzdęcia, nie mówiąc już o alkoholu. Kiedy organizm mówi stop, powinniśmy przerwać jedzenie. Najgorszym co możemy zrobić, to zapychać się jedzeniem na siłę. Schody zaczynają się w pierwszy i drugi dzień świąt.

Zioła na trawienie

Schody zaczynają się kiedy przedłużamy okresy nadmiernego spożywania dużych ilości jedzenia. To zwykle pierwszego lub drugiego dnia świąt zaczyna się popularny ból brzucha. Aby temu zapobiec, dzień możemy zacząć od napoju z siemienia lnianego. Dostarczy on odpowiedniej ilości błonnika i przygotuje jelita do wytężonej pracy. Trawienie mogą wspomóc także napary ziołowe. Możemy posłużyć się napojem z mięty pieprzowej, kminku czy kopru włoskiego. Dobrze sprawdza się też napar rumiankowy rozluźniający mięśnie układu pokarmowego. Można też spróbować mieszanki ziołowych zawierających zioła dobrane specjalnie pod potrzeby trawienne np.: ziele mięty, anyżu, kopru włoskiego, kminku zwyczajnego czy lukrecji. Synergia działania w tym przypadku jest korzystna. Zioła te, można też dodać jako przyprawy do potraw, które spożywamy. Aby wspomóc wątrobę przy detoksykacji możemy dostarczyć jej wyciągu z karczocha, ostropestu plamistego czy liści rozmarynu.

Zioła na wzdęcia

Częstym objawem nadmiernego spożycia pokarmów są wzdęcia. Najczęściej przyczyny wzdęć są bardzo prozaiczne. Spożywanie zbyt dużych ilości pokarmów, nieodpowiednia, zbyt ciężkostrawna dieta, mówienie z pełnymi ustami i jedzenie w pośpiechu. Do tego dochodzą współistniejące choroby trzustki, wątroby, jelita grubego i alergie pokarmowe, które bezpośrednio wywołują wzdęcia i powodują ból brzucha. Aby zabezpieczyć się przez wzdęciami i złagodzić ból „pokarmowy”, należy unikać pewnych potraw wzdymających np. fasoli, grochu, kapusty, kalafiorów i napojów gazowanych. Pomocny jest też umiarkowany ruch na świeżym powietrzu. Przy zabezpieczeniu przed wzdęciami pomogą anyż, gorczyca, mięta pieprzowa, kminek, czy koper, a rumianek, mięta i szałwia złagodzą ból. Ciężkostrawne potrawy, warto zastąpić świeżymi owocami i warzywami. Nasz brzuszek na pewno za to nam podziękuje.

Podsumowując, aby w Święta nie przytyć (za dużo) oraz cieszyć się w pełni z tego okresu bez niespodzianek pokarmowych, należy trzymać się kilku prostych reguł:
1.    Jedz mniej, a częściej
2.    Przygotuj się – rano wypij napój z siemienia lnianego
3.    Nie zapomnij o ruchu – spacer będzie idealny
4.    Dopraw swoje potrawy odpowiednimi ziołami
5.    Mniej smażonego i tłustego, więcej owoców i warzyw

I zawsze warto pamiętać, że złotą regułą jest umiar i lepiej zapobiegać niż leczyć. Wesołych, rodzinnych i pełnych zdrowia Świąt, życzy mgr farm. Krzysztof Słomiak.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij