Jesienny niezbędnik. Witaminy i zioła na odporność i przeziębienie
Krzysztof Słomiak

Jesienny niezbędnik. Witaminy i zioła na odporność i przeziębienie

Niezbędnik ten, ma w swoim założeniu dostarczyć kilku pomysłów na wzmocnienie odporności, w tym wymagającym – jesiennym okresie. Do celów leczniczych wykorzystuje się odpowiednio przygotowane elementy roślin zielarskich - liście, kwiaty, pędy, korę, owoce i korzenie lub ich przetwory – soki, syropy, napary, odwary czy nalewki.

Stymulanty układu odpornościowego

Zioła to produkty, od stuleci wykorzystywane w lecznictwie. Pierwsze wzmianki zastosowania leczniczego ziół pochodzą z czasów starożytnych. Ich skuteczność ochronna przed infekcjami, opiera się na działaniu przeciwbakteryjnym, przeciwwirusowym, przeciwzapalnym, ściągającym i stymulującym rozwój komórek odpornościowych. Takie właściwości posiadają:

Bratek polny (Viola tricolor)
Bylica piołun (Artemisia absinthium L.)
Dziurawiec (Hypericum perforatum)
Kolendra (Coriandrum sativum L.)
Pokrzywa (Urtica dioica)
Stokrotka (Bellis perennis)
Świetlik (Euphrasia officinalis L.)
Tymianek (Thymus vulgaris)

Dodatkowo przeciwgrzybiczym działaniem charakteryzują się:

Miodla indyjska (Azadirachta indica) 
Tymianek (Thymus vulgaris)

Synergia działania

Preparaty ziołowe najczęściej dostępne są w postaci monopreratów lub mieszanek ziołowych. Te drugie skomponowane są tak, aby składniki swoim działaniem uzupełniały się oraz wzmacniały swój efekt. 

Bardzo ważne jest, aby szczególną uwagę zwracać na skład. W zależności od tego jaka część rośliny jest wykorzystywana do leczenia, takie efekty uzyskamy. Dla przykładu kwiaty czarnego bzu (Sambucus nigra) świetnie sprawdzą się przy przeziębieniu – wzmacniając odporność, działając wykrztuśnie, moczopędnie i napotnie. Nieco odmiennym działaniem charakteryzuje się kora czarnego bzu, która przede wszystkim jest wykorzystywana przy oczyszczaniu organizmu i w odchudzaniu.

Różne stany wymagają odmiennego działania

Jednym z bardziej uciążliwych elementów przeziębienia jest kaszel i gorączka

Przy kaszlu możemy wykorzystać łagodne działanie przeciwkaszlowe lub wykrztuśne. W zależności od potrzeb zastosowanie znajdą:

Koper włoski (Foeniculum vulgare Mill.)
Korzeń lukrecji (Glycyrrhiza glabra)
Korzeń mydlnicy (Saponaria officinalis L.)
Kwiat kasztanowca (Aesculus sp. L.)
Liść podbiału (Tussilago farfara)
Ziele bratka polnego (Viola tricolor)
Ziele majeranku (Origanum majorana L.)
Ziele szanty (Marrubium vulgare L.)
Ziele tymianku (Thymus vulgaris)

Z kolei na gorączkę pomocne będą:

Kwiat czarnego bzu (Sambucus nigra)
Kwiat lipy (Tilia sp. Mill.)
Liście brzozy (Betula sp. L.)
Suszony owoc maliny (Rubus sp. L.)

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Zioła to prawdziwe bogactwo składników mineralnych i substancji odżywczych. Wiele z nich jesteśmy w stanie wyhodować sami w domu. Produkcja czy hodowla ziół leczniczych jest jednak dość wymagająca, gdyż zależy od wielu czynników. Na zawartość substancji czynnych wpływ będą miały – temperatura, rodzaj podłoża, wilgotność powietrza i podłoża, nasłonecznienie, pora roku, sposób przechowywania i suszenia. Dlatego też, aby otrzymać surowce najwyższej jakości należy sięgnąć po wiedzę specjalistyczną lub skorzystać z usług apteki lub sklepów zielarsko medycznych.  

Stara, dobra witamina C

Naturalnie z odpornością i przeziębieniem kojarzy się też witamina C. Kwas askorbinowy, potocznie zwany witaminą C, w dużych ilościach możemy znaleźć w papryce, natce pietruszki, cytrusach, brokułach, ziemniakach, porzeczkach i szpinaku. Obróbka cieplna rozkłada ten związek, dlatego warto korzystać jak najdłużej, ze świeżych, nieprzetworzonych owoców i warzyw. Związek ten działa jako przeciwutleniacz, rozprawiający się z wolnymi rodnikami. Dodatkowo stymuluje ona wydzielanie przeciwzapalnego interferonu oraz pobudza produkcję kolagenu.

Witaminy w służbie zdrowiu

Nie tylko witamina C ma działanie wspomagające odporność. Do naszych naturalnych obrońców wliczają się również witamina A – stymuluje produkcję białych krwinek, witamina B6 – bierze udział w mechanizmach obronnych organizmu, witamina E – silny przeciwutleniacz. Dobrą alternatywą dla kawy i herbaty są herbatki ziołowe i owocowe. Napary z dzikiej róży, aronii czy malin są źródłem witamin (A, B, C, E) oraz mikro- i makroelementów. Stanowią dobre źródło fosforu, magnezu i żelaza. Będą niezastąpione na długie jesienne wieczory, przynosząc rozluźnienie, a jednocześnie wzmacniając organizm.

Znaczącą rolę we wzmacnianiu odporności pełnią: ziele tymianku, kwiat czarnego bzu, kwiat lipy, liście brzozy oraz owoce dzikiej róży. Składniki witaminowe, na które koniecznie powinniśmy skierować uwagę jesienią, aby zadbać o swoje zdrowie i odporność to witaminy A, B6, C, E. Stosowanie surowców zielarskich wymaga konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. Aby się w nie zaopatrzyć warto skorzystać z usług apteki lub sklepów zielarsko medycznych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij