Jesienny niezbędnik. Witaminy i zioła na odporność i przeziębienie
Krzysztof Słomiak

Jesienny niezbędnik. Witaminy i zioła na odporność i przeziębienie

Niezbędnik ten, ma w swoim założeniu dostarczyć kilku pomysłów na wzmocnienie odporności, w tym wymagającym – jesiennym okresie. Do celów leczniczych wykorzystuje się odpowiednio przygotowane elementy roślin zielarskich - liście, kwiaty, pędy, korę, owoce i korzenie lub ich przetwory – soki, syropy, napary, odwary czy nalewki.

Stymulanty układu odpornościowego

Zioła to produkty, od stuleci wykorzystywane w lecznictwie. Pierwsze wzmianki zastosowania leczniczego ziół pochodzą z czasów starożytnych. Ich skuteczność ochronna przed infekcjami, opiera się na działaniu przeciwbakteryjnym, przeciwwirusowym, przeciwzapalnym, ściągającym i stymulującym rozwój komórek odpornościowych. Takie właściwości posiadają:

Bratek polny (Viola tricolor)
Bylica piołun (Artemisia absinthium L.)
Dziurawiec (Hypericum perforatum)
Kolendra (Coriandrum sativum L.)
Pokrzywa (Urtica dioica)
Stokrotka (Bellis perennis)
Świetlik (Euphrasia officinalis L.)
Tymianek (Thymus vulgaris)

Dodatkowo przeciwgrzybiczym działaniem charakteryzują się:

Miodla indyjska (Azadirachta indica) 
Tymianek (Thymus vulgaris)

Synergia działania

Preparaty ziołowe najczęściej dostępne są w postaci monopreratów lub mieszanek ziołowych. Te drugie skomponowane są tak, aby składniki swoim działaniem uzupełniały się oraz wzmacniały swój efekt. 

Bardzo ważne jest, aby szczególną uwagę zwracać na skład. W zależności od tego jaka część rośliny jest wykorzystywana do leczenia, takie efekty uzyskamy. Dla przykładu kwiaty czarnego bzu (Sambucus nigra) świetnie sprawdzą się przy przeziębieniu – wzmacniając odporność, działając wykrztuśnie, moczopędnie i napotnie. Nieco odmiennym działaniem charakteryzuje się kora czarnego bzu, która przede wszystkim jest wykorzystywana przy oczyszczaniu organizmu i w odchudzaniu.

Różne stany wymagają odmiennego działania

Jednym z bardziej uciążliwych elementów przeziębienia jest kaszel i gorączka

Przy kaszlu możemy wykorzystać łagodne działanie przeciwkaszlowe lub wykrztuśne. W zależności od potrzeb zastosowanie znajdą:

Koper włoski (Foeniculum vulgare Mill.)
Korzeń lukrecji (Glycyrrhiza glabra)
Korzeń mydlnicy (Saponaria officinalis L.)
Kwiat kasztanowca (Aesculus sp. L.)
Liść podbiału (Tussilago farfara)
Ziele bratka polnego (Viola tricolor)
Ziele majeranku (Origanum majorana L.)
Ziele szanty (Marrubium vulgare L.)
Ziele tymianku (Thymus vulgaris)

Z kolei na gorączkę pomocne będą:

Kwiat czarnego bzu (Sambucus nigra)
Kwiat lipy (Tilia sp. Mill.)
Liście brzozy (Betula sp. L.)
Suszony owoc maliny (Rubus sp. L.)

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Zioła to prawdziwe bogactwo składników mineralnych i substancji odżywczych. Wiele z nich jesteśmy w stanie wyhodować sami w domu. Produkcja czy hodowla ziół leczniczych jest jednak dość wymagająca, gdyż zależy od wielu czynników. Na zawartość substancji czynnych wpływ będą miały – temperatura, rodzaj podłoża, wilgotność powietrza i podłoża, nasłonecznienie, pora roku, sposób przechowywania i suszenia. Dlatego też, aby otrzymać surowce najwyższej jakości należy sięgnąć po wiedzę specjalistyczną lub skorzystać z usług apteki lub sklepów zielarsko medycznych.  

Stara, dobra witamina C

Naturalnie z odpornością i przeziębieniem kojarzy się też witamina C. Kwas askorbinowy, potocznie zwany witaminą C, w dużych ilościach możemy znaleźć w papryce, natce pietruszki, cytrusach, brokułach, ziemniakach, porzeczkach i szpinaku. Obróbka cieplna rozkłada ten związek, dlatego warto korzystać jak najdłużej, ze świeżych, nieprzetworzonych owoców i warzyw. Związek ten działa jako przeciwutleniacz, rozprawiający się z wolnymi rodnikami. Dodatkowo stymuluje ona wydzielanie przeciwzapalnego interferonu oraz pobudza produkcję kolagenu.

Witaminy w służbie zdrowiu

Nie tylko witamina C ma działanie wspomagające odporność. Do naszych naturalnych obrońców wliczają się również witamina A – stymuluje produkcję białych krwinek, witamina B6 – bierze udział w mechanizmach obronnych organizmu, witamina E – silny przeciwutleniacz. Dobrą alternatywą dla kawy i herbaty są herbatki ziołowe i owocowe. Napary z dzikiej róży, aronii czy malin są źródłem witamin (A, B, C, E) oraz mikro- i makroelementów. Stanowią dobre źródło fosforu, magnezu i żelaza. Będą niezastąpione na długie jesienne wieczory, przynosząc rozluźnienie, a jednocześnie wzmacniając organizm.

Znaczącą rolę we wzmacnianiu odporności pełnią: ziele tymianku, kwiat czarnego bzu, kwiat lipy, liście brzozy oraz owoce dzikiej róży. Składniki witaminowe, na które koniecznie powinniśmy skierować uwagę jesienią, aby zadbać o swoje zdrowie i odporność to witaminy A, B6, C, E. Stosowanie surowców zielarskich wymaga konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. Aby się w nie zaopatrzyć warto skorzystać z usług apteki lub sklepów zielarsko medycznych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij