Nowe odkrycia dotyczące tłuszczu w diecie
Katarzyna Szulik

Nowe odkrycia dotyczące tłuszczu w diecie

Naukowcy nie ustają w badaniach nad tym, w jaki sposób poszczególne składniki diety wpływają na nasze zdrowie. Najnowsze odkrycie Brytyjczyków rehabilituje tłuszcze zawarte w serach, natomiast Amerykanie ukuli tezę, że dodatek cynamonu ogranicza negatywne skutki diety wysokotłuszczowej.

Wnioski na temat serów sformułowali naukowcy z Reading University w Wielkiej Brytanii, posiłkując się analizą 29 badań prowadzonych z udziałem niemal miliona osób na przestrzeni ostatnich 35 lat. Wyniki są jednoznaczne: nie ma podstaw by twierdzić, że spożywanie nawet tłustego nabiału, takiego jak sery, ma jakiekolwiek przełożenie na występowanie chorób serca czy zawału mózgu. Wspomniane obawy były jednymi z kluczowych przy ustalaniu dziennych norm spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, które w Wielkiej Brytanii wynoszą 30 g na dobę w przypadku mężczyzn i 20 g w odniesieniu do kobiet. Cień na wyniki badań rzuca jednak fakt, że były one współfinansowane przez trzy organizacje promujące spożywanie nabiału, jednak naukowcy twierdzą, że ten fakt nie miał wpływu na ich wnioski. 

Tłusty nabiał w małych dawkach sprzyja sercu

Te zapewnienia można brać za dobrą monetę, ponieważ wnioski Brytyjczyków pośrednio potwierdziły również badania naukowców z norweskiego Uniwersytetu w Bergen. Ich badania pokazały, że tłusty nabiał będący częścią zbilansowanej i niezbyt kalorycznej diety może wręcz obniżać ryzyko zapadnięcia na choroby serca. Kluczem do zdrowia jest więc umiar – serów czy śmietany nie musimy sobie odmawiać, jeśli stanowią wyłącznie dodatek do zdrowej diety. 

Cynamonem w tłuszcz

Wspomniane wnioski nie zmieniają faktu, że spożywanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego może szkodzić zdrowiu, czemu, zgodnie z wynikami badań naukowców z USA, może zapobiec spożywanie cynamonu. Taką tezę ukuto na podstawie badania na myszach, które przez 12 tygodni pozostawały na diecie wysokotłuszczowej. Części z nich w tym czasie podawano suplementy zawierające cynamon i jak się okazało, zwierzęta z tej grupy po zakończeniu badania miały zdecydowanie lepsze wyniki od karmionych standardowo. Szczury na „diecie cynamonowej” miały niższą wagę, mniej tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha oraz zdrowsze poziomy cukru, insuliny i tłuszczu w organizmie. Na tej podstawie naukowcy wysnuli tezę, że cynamon może zapobiegać odkładaniu się tłuszczu, jednak jej prawdziwość muszą potwierdzić ewentualne badania kliniczne. 

Margaryna jednak zdrowa?

W kontekście szkodliwości tłuszczów nienasyconych toczy się również nieustająca dyskusja na temat przewagi masła nad margaryną (lub odwrotnie). Najnowsze badania dowodzą, że jedzenie miękkiej margaryny może zapobiegać zawałom serca. Wnioski sformułowano na podstawie analizy danych o zdrowiu 70 tys. kobiet na przestrzeni 30 lat. Okazało się, że zastąpienie jednej łyżki stołowej masła w standardowej diecie łyżką margaryny miękkiej, a wiec nieutwardzanej, redukowało ryzyko zawału serca o 6 procent. W przypadku zamiany margaryny na masło takich obserwacji nie stwierdzono. Badania są wstępne i wymagają potwierdzenia, jednak warto wziąć pod uwagę, że coraz to nowsze analizy wskazują na pozytywny wpływ miękkiej margaryny w diecie, co może skłaniać do zmiany nawyków żywieniowych w tym zakresie. 

Źródła: PAP, Medexpress, The Independent

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Trening EMS – na czym polega i dla kogo jest przeznaczony trening elektrostymulacji mięśniowej?

    Trening EMS to wywoływanie skurczów mięśni za pomocą impulsów elektrycznych (ich intensywność dobiera się w zależności od trenowanej grupy mięśniowej). Najczęściej wykorzystuje się do tego celu specjalny kombinezon – po założeniu go wykonuje się proste ćwiczenia, a dzięki prądom EMS ich efektywność znacząco wzrasta. Efektami treningu EMS są głównie:  spalanie tkanki tłuszczowej, budowa masy mięśniowej, redukcja cellulitu. Prądy EMS wykorzystuje się również w fizjoterapii, zwłaszcza w schorzeniach, których objawami są osłabienie i zanik mięśni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij