Nowe odkrycia dotyczące tłuszczu w diecie
Katarzyna Szulik

Nowe odkrycia dotyczące tłuszczu w diecie

Naukowcy nie ustają w badaniach nad tym, w jaki sposób poszczególne składniki diety wpływają na nasze zdrowie. Najnowsze odkrycie Brytyjczyków rehabilituje tłuszcze zawarte w serach, natomiast Amerykanie ukuli tezę, że dodatek cynamonu ogranicza negatywne skutki diety wysokotłuszczowej.

Wnioski na temat serów sformułowali naukowcy z Reading University w Wielkiej Brytanii, posiłkując się analizą 29 badań prowadzonych z udziałem niemal miliona osób na przestrzeni ostatnich 35 lat. Wyniki są jednoznaczne: nie ma podstaw by twierdzić, że spożywanie nawet tłustego nabiału, takiego jak sery, ma jakiekolwiek przełożenie na występowanie chorób serca czy zawału mózgu. Wspomniane obawy były jednymi z kluczowych przy ustalaniu dziennych norm spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, które w Wielkiej Brytanii wynoszą 30 g na dobę w przypadku mężczyzn i 20 g w odniesieniu do kobiet. Cień na wyniki badań rzuca jednak fakt, że były one współfinansowane przez trzy organizacje promujące spożywanie nabiału, jednak naukowcy twierdzą, że ten fakt nie miał wpływu na ich wnioski. 

Tłusty nabiał w małych dawkach sprzyja sercu

Te zapewnienia można brać za dobrą monetę, ponieważ wnioski Brytyjczyków pośrednio potwierdziły również badania naukowców z norweskiego Uniwersytetu w Bergen. Ich badania pokazały, że tłusty nabiał będący częścią zbilansowanej i niezbyt kalorycznej diety może wręcz obniżać ryzyko zapadnięcia na choroby serca. Kluczem do zdrowia jest więc umiar – serów czy śmietany nie musimy sobie odmawiać, jeśli stanowią wyłącznie dodatek do zdrowej diety. 

Cynamonem w tłuszcz

Wspomniane wnioski nie zmieniają faktu, że spożywanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego może szkodzić zdrowiu, czemu, zgodnie z wynikami badań naukowców z USA, może zapobiec spożywanie cynamonu. Taką tezę ukuto na podstawie badania na myszach, które przez 12 tygodni pozostawały na diecie wysokotłuszczowej. Części z nich w tym czasie podawano suplementy zawierające cynamon i jak się okazało, zwierzęta z tej grupy po zakończeniu badania miały zdecydowanie lepsze wyniki od karmionych standardowo. Szczury na „diecie cynamonowej” miały niższą wagę, mniej tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha oraz zdrowsze poziomy cukru, insuliny i tłuszczu w organizmie. Na tej podstawie naukowcy wysnuli tezę, że cynamon może zapobiegać odkładaniu się tłuszczu, jednak jej prawdziwość muszą potwierdzić ewentualne badania kliniczne. 

Margaryna jednak zdrowa?

W kontekście szkodliwości tłuszczów nienasyconych toczy się również nieustająca dyskusja na temat przewagi masła nad margaryną (lub odwrotnie). Najnowsze badania dowodzą, że jedzenie miękkiej margaryny może zapobiegać zawałom serca. Wnioski sformułowano na podstawie analizy danych o zdrowiu 70 tys. kobiet na przestrzeni 30 lat. Okazało się, że zastąpienie jednej łyżki stołowej masła w standardowej diecie łyżką margaryny miękkiej, a wiec nieutwardzanej, redukowało ryzyko zawału serca o 6 procent. W przypadku zamiany margaryny na masło takich obserwacji nie stwierdzono. Badania są wstępne i wymagają potwierdzenia, jednak warto wziąć pod uwagę, że coraz to nowsze analizy wskazują na pozytywny wpływ miękkiej margaryny w diecie, co może skłaniać do zmiany nawyków żywieniowych w tym zakresie. 

Źródła: PAP, Medexpress, The Independent

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? O czym warto pamiętać? Co jeść, żeby schudnąć?

    Nie ma jednej, uniwersalnej diety pozwalającej na uzyskanie zdrowej i szczupłej sylwetki. To, co sprawdzi się w przypadku jednej osoby (np. wartość kaloryczna, rozkład podstawowych makroskładników, wybór produktów), dla drugiej może być wręcz szkodliwe. Istnieją natomiast pewne zasady, których wprowadzenie do codziennego funkcjonowania na pewno przysłuży się osiągnięciu naszego celu. Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? Czy taka dieta może być szybka i tania? Co należy zrobić, aby odchudzanie było zdrowe i skuteczne? 

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na lato – co jeść i pić podczas upałów? Przepisy na dania i napoje na upalne dni

    Dieta dobra na upały to głównie troska o odpowiednie nawodnienie organizmu, ale także korzystanie ze świeżych warzyw i owoców, których latem nie brakuje. Fundament letniego menu to lekkie i pożywne dania bez złożonej obróbki kulinarnej. Co jeść i pić w upalne dni? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej

    Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neuronauki w King's College London wykazało, że przerywany post jest skutecznym sposobem na poprawę pamięci długoterminowej i przyczynia się do powstawania nowych neuronów w rejonie hipokampa u dorosłych myszy. Odkrycie daje nadzieję na spowolnienie procesu pogarszania się funkcji poznawczych u osób starszych.

  • Cardio – podstawowe zasady i zalety treningu cardio

    Cardio to trening wytrzymałościowy, podczas którego znacząco wzrasta tętno oraz ilość oddechów na minutę. Wysiłek cardio pozytywnie wpływa na pracę układu krążenia, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Sprzyja także poprawie samopoczucia i dostarcza dużej dawki energii. 

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening interwałowy – na czym polega? Przykłady i efekty ćwiczeń interwałowych

    Trening interwałowy (High Intensity Interval Training, HIIT) polega na wykonywaniu serii ćwiczeń o dużej intensywności – na poziomie 90% maksymalnego tętna, przeplatanych przerwami, podczas których tętno spada do 50–60%. Interwały są dużym obciążeniem dla organizmu, są wysiłkiem beztlenowym. Obciążają układ sercowo-naczyniowy oraz nerwowy, dlatego też nie powinny być wykonywane przez osoby początkujące bądź ze schorzeniami przewlekłymi bez wcześniejszej konsultacji lekarskiej. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij