Bądź aktywny jesienią
Katarzyna Redmerska

Bądź aktywny jesienią

Jesienią tracimy zapał do aktywności fizycznej i stajemy się rozleniwieni. Wpływ na taki stan rzeczy ma aura – krótki dzień, niższe temperatury, deszcz. Ponadto w porze jesiennej nabieramy ochoty na spożywanie większej ilości kalorycznych potraw – w efekcie przybywa nam kilogramów, stajemy się ospali, częściej dopadają nas infekcje. Dlatego tak ważne jest, aby dbając o swoje zdrowie oraz samopoczucie wraz z nastaniem jesieni nie rezygnować z ruchu.

Z badań przeprowadzonych przez OBOP wynika, że tylko 32% respondentów przynajmniej raz w tygodniu jest aktywna fizycznie. Rozrywką, jakiej najchętniej się poddajemy to spędzanie czasu przed telewizorem (55% ankietowanych), 21 % unika jakiejkolwiek aktywności fizycznej, 25% nawet nie spaceruje, 24% mając do wyboru schody bądź windę – korzysta z tego drugiego, 22% respondentów porusza się wyłącznie samochodem lub innym środkiem lokomocji (nawet, gdy do przebycia ma tylko 500 - 800 m).  

Jesienią i zimą dla zdrowia na ruch decyduje się tylko 10% ankietowanych.

Powyższe wyniki nie napawają optymizmem i pokazują jasno, że w temacie aktywności fizycznej jest naprawdę źle i to nie tylko w porze jesiennej. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że wraz z unikaniem ruchu narażamy organizm na choroby i nie jest to wyłącznie nadwaga.

Ruch to zdrowie

Aktywność fizyczna w każdej postaci dobroczynnie wpływa na organizm. Ruch wzmaga wydajność serca – zmniejsza stres, pompuje większe ilości krwi.

Regularny ruch wpływa na:

  • obniżanie ciśnienia (dzięki aktywności fizycznej oczyszczają się naczynia krwionośne)
  • spalanie cukru we krwi (m.in. redukcja zaburzeń metabolicznych)
  • obniżanie całkowitego cholesterolu (ćwiczenia wpływają na zwiększenie poziomu dobrego cholesterolu HDL oraz dbają o spadek całkowitego).
  • obniżają tętno
  • redukują stres oraz zły nastrój (aktywność fizyczna stymuluje mózg do wytwarzania endorfin – hormonu szczęścia)
  • kontrola wagi (podczas ruchu spalane są kalorie)

Jesień w ruchu – propozycje

Jest wiele sposobów na to, aby zadbać jesienią o sylwetkę jak i kondycję. Aktywność fizyczna może odbywać się nie tylko na świeżym powietrzu, ale również w domu.

  • Rower

Z ankiety TNS Polska z 2015 roku, która badała aktywność fizyczną Polaków, wynika, że sportem, który lubimy najbardziej jest jazda na rowerze (53% respondentów). Jazda na rowerze cieszy się popularnością wśród wszystkich grup wiekowych, niezależnie od miejsca zamieszkania, płci oraz wykształcenia.

Jazda rowerem nie musi sprowadzać się tylko do weekendowej przejażdżki. Tym środkiem lokomocji możemy jeździć do pracy, bądź na zakupy. W porze jesiennej należy uważać na mokre liście, jak i na pasy namalowane na ścieżkach rowerowych, które po deszczu oraz porannej mgle są śliskie (droga hamowania jest na takiej nawierzchni dłuższa niż na suchej).

Ważne jest, aby rower był wyposażony w działające lampki oraz elementy odblaskowe – zwiększy to bezpieczeństwo na drodze.
  • Spacer, bieganie, kijki  

Nawet, gdy pogoda nie sprzyja wyjściu z domu, warto udać się na 40 minutowy spacer np. do parku – doda energii, zrelaksuje.

Jeżeli nie lubimy spacerować bezproduktywnie, warto zaopatrzyć się w kijki – popularny nordic walking jest około 40% intensywniejszy niż marsz. Poprawia ogólną sprawność, kondycję ruchową, jak i wydolność.

Osoby stawiające na intensywniejszy ruch, mogą wybrać bieganie. Decydując się na bieganie jesienią należy zwrócić szczególną uwagę na ubiór – przy niskiej temperaturze istotna jest czapka oraz rękawiczki. Warto zaopatrzyć się w ubrania ze specjalnie oddychających tkanin, które odprowadzają pot (nie będzie odczuwalny dyskomfort ziębiącego ubrania). Ponadto ważne są buty – powinny dobrze trzymać stopę i amortyzować podłoże.

  • Boisko

Warto zebrać paczkę przyjaciół bądź osób np. z pracy, które lubią grać w kosza, siatkówkę i wynająć salę treningową, w której można będzie oddawać się miłemu i, co ważne, zdrowemu zajęciu. Ponadto takie spotkania służą integracji, zawiązywaniu przyjaźni oraz odstresowaniu po ciężkim dniu pracy.

  • Basen, fitness klub

Są to idealne miejsca, gdzie bez względu na pogodę można zażyć ruchu. Obecnie w takich przybytkach oprócz typowych stref siłowych czeka wiele innych atrakcji do wyboru m.in. aqua aerobic, zajęcia fitness połączone z tańcem.

  • Domowe „gadżety”

Z równym powodzeniem można oddawać się aktywności fizycznej w domowym zaciszu, tworząc mini siłownię. W tym celu warto zakupić m.in. piłkę do ćwiczeń, ciężarki, hula-hoop bądź rowerek stacjonarny lub steper. Warto nabyć DVD z zestawem ćwiczeń.

Form jesiennej aktywności jest sporo – najważniejsze to chęć, aby się ruszyć.

Źródła: magazyn-diagnostyka.pl, sosnowaoaza.pl, old.mzoz.pl, kompasnazycie.pl  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Jakich trunków lepiej unikać w noc sylwestrową?

    Przed nami Sylwester — impreza, podczas której wielu z nas sięgnie po alkohol. Decydując się na jego spożycie, należy zdawać sobie sprawę, że sięgamy równocześnie po puste kalorie, czyli takie, które nie dostarczają żadnych składników odżywczych. Pomimo że wiele drinków nie zawiera w sobie tłuszczy, alkohol sam w sobie jest źródłem energii. Pamiętajmy o tym, że wraz z drinkiem otrzymujemy mieszankę składników, do których zaliczają się: cukry, słód, syrop, sok, żółtka jajek, kakao — ich wartości kaloryczne sumują się z kaloriami zawartymi w alkoholu, i powstaje bomba kaloryczna. Jakich trunków zatem unikać w noc sylwestrową?

  • 8 przepisów na aromatyczną herbatę

    Nie ma jak filiżanka mocnej, gorącej herbaty – aromatyczny zapach, charakterystyczny smak nie tylko poprawia nam nastrój, ale i świetnie rozgrzewa. W chłodne dni, gdy łatwo o przeziębienie i infekcję, dobrze jest wzbogacić herbatę różnymi „naturalnymi dodatkami” – oprócz niepowtarzalnego smaku dostarczą nam również m.in. witamin i substancji odżywczych, które wzmocnią nasz system odpornościowy.

  • Znajdź chwilę dla siebie

    Żyjemy w pośpiechu i ciągłym braku czasu – bez chwili spokoju, wyciszenia. W ferworze codziennych obowiązków zapominamy o sobie i swoich potrzebach. Odpoczynek jest naturalnym elementem higienicznego trybu życia oraz naturalną potrzebą każdego żywego organizmu. Wręcz należy wygospodarować choćby chwilę wolnego czasu i pozwolić sobie na zwyczajne „nicnierobienie”.

  • Jak poprawić jakość snu?

    Sen jest niezbędny nie tylko dla dobrego samopoczucia, ale przede wszystkim dla zdrowia – zapewnia regenerację mózgu oraz całego ciała. Jest także, co istotne, momentem pozbycia się z organizmu toksyn (po nocy w sypialni znajduje się około 2 kg dwutlenku węgla pochodzących tylko od jednej osoby. Jest to dowodem na to, że zachodzą w organizmie zaawansowane procesy odnowy). Aby sen przynosił same korzyści, musi być spokojny i niezakłócony.

  • 10 najbardziej stresujących sytuacji w życiu

    Niektóre wydarzenia w naszym życiu mogą wywoływać większy bądź mniejszy stres – im więcej mocniejszych stresowo zdarzeń w naszym życiu, tym większe istnieje prawdopodobieństwo pojawienia się kryzysu. Stresorami mogą być poważne powody, ale i także błahe wydarzenia – uwarunkowane jest to sposobem postrzegania przez daną osobę sytuacji, z jaką przyszło się jej zmierzyć.

  • Gdzie jest najwięcej bakterii?

    Zarazki, bakterie i grzyby występują w każdym mieszkaniu, miejscu pracy, sklepie etc. Immunologiczny układ odpornościowy człowieka jest tak skonstruowany, aby chronić organizm przed większością z tych mikroorganizmów. Niestety ochrona nie jest stuprocentowa. Bakterie i wirusy nieustannie mutują – organizm może nie umieć ich rozpoznać, a co za tym idzie, może nie być w stanie się obronić. Mając na uwadze zdrowie swoje i bliskich, warto znać newralgiczne miejsca oraz przedmioty, gdzie najczęściej gromadzą się bakterie i wirusy – następnie nauczyć się z nimi walczyć.

  • 10 sposobów, jak przetrwać jesień

    Malownicza, pełna barw i zapachów jesień trwa krótko. W przeważającej części tej pory roku jest szaro, zimno i bardzo często pada deszcz. Dodając do tego coraz krótszy dzień i łapiące nas infekcje – popadamy w przygnębienie i jesteśmy ciągle zmęczeni. Niestety nie ma złotego środka zapobiegającego jesiennej chandrze. Można jednak skutecznie minimalizować złe samopoczucie.

  • Zupa krem na rozgrzewkę – zdrowe i smaczne przepisy

    Zupa to źródło wszystkich niezbędnych składników potrzebnych dla zdrowego funkcjonowania organizmu. Ponadto to również posiłek będący sprzymierzeńcem w dbaniu o idealną sylwetkę. Znajdujące się w zupie takie produkty jak warzywa (błonnik), ryż, ziemniaki (węglowodany) czy białe mięso np. kurczak, indyk (białko) – gwarantują utrzymanie prawidłowej wagi.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij