Trening z „wirtualnym instruktorem”. Czy jest bezpieczny?
Piotr Karauda

Trening z „wirtualnym instruktorem”. Czy jest bezpieczny?

Znasz to uczucie, gdy chcesz schudnąć, a nie masz czasu i ochoty wychodzić z domu? Twój budżet nie przewiduje karnetów na treningi, których i tak nie lubisz – gdyż z wielu powodów czujesz się skrępowany ćwicząc w grupie. Nie lubisz, gdy Cię ktoś poprawia i krytykuje. Internet jest Twoim życiowym kompasem a słowo „wirtualny” inspiruje Cię do pracy w domowym zaciszu. Jednak czy trening z „wirtualnym instruktorem” jest równie spersonalizowany, wartościowy i efektywny jak ten prowadzony przez żywego instruktora?

Należy pamiętać, że każda forma aktywności ruchowej wymaga przestrzegania ściśle określonych zasad. Dlatego warto sprawdzić profil osoby, dającej nam cenne wskazówki, w celu zweryfikowania jej kompetencji.

W obecnych czasach każdy, kto posiada telefon z aparatem, bądź kamerkę internetową może zostać instruktorem. Szukając odpowiedniego dla nas wirtualnego trenera warto zweryfikować jego kompetencje (ukończone kursy bądź studia kierunkowe). Instruktor powinien posiadać wiedzę dotyczącą anatomii człowieka, biomechaniki oraz metodyki wykonywania ćwiczeń. Powinien być przygotowany merytorycznie do zajęć, posiadać opracowany konspekt z uwzględnieniem ćwiczeń oraz wykorzystywanego sprzętu. Jego rolą w trakcie zajęć nie jest jedynie nadawanie tempa i liczby powtórzeń danego ćwiczenia. Bardzo ważne jest indywidualne podejście, odpowiednie instruowanie uczestników oraz korygowanie błędów. Do obowiązków instruktora należy również przestrzeganie zasad bezpieczeństwa czy też profilaktyka kontuzji i urazów osób ćwiczących.

W trakcie wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem „wirtualnego instruktora” w domu, nie mamy nawet możliwości sprawdzenia i korekcji błędów, co z kolei może prowadzić do kontuzji. Z doświadczenia z pacjentami wiem, że sam instruktaż nigdy nie wystarcza – zawsze jest coś do poprawienia. Nawet, jeżeli „wirtualny instruktor” jest w pełni wiarygodny i profesjonalny, a my zdeterminowani, powinniśmy liczyć się z tym, że i tak ćwiczenia wykonywane przez nas będą niedokładnie bądź niewłaściwie.

Niestety, znaczna część treningów przedstawianych przez wirtualnych instruktorów nie zawiera w swoim programie rozgrzewki ani choćby informacji o jej znaczeniu. Nie bierze się również pod uwagę dostosowywania intensywności i rodzaju ćwiczeń do poziomu zaawansowania, wieku czy też stanu zdrowia i ogólnej kondycji ćwiczącego.

Ponieważ trudno jest poznać (okiem początkującego) czy wirtualny instruktor nie popełnia podstawowych, kardynalnych błędów, warto choćby jednorazowo skonsultować się z „prawdziwym” trenerem czy fizjoterapeutą. Zawsze przed treningiem stosuj rozgrzewkę i odpowiednie ćwiczenia rozciągające.

Moim zdaniem praca z internetowym trenerem ma rację bytu głównie w przypadku, gdy odbiorca ma już pewne doświadczenie, zna dane ćwiczenia, uczestniczył wcześniej w prawdziwych zajęciach i wie, że wykonuje je właściwie. Wtedy wirtualny instruktor pełni jedynie funkcję motywacyjną oraz proponuje dany program, lub zestaw, ćwiczeń.

Pamiętaj - zawsze przed treningiem stosuj rozgrzewkę i odpowiednie ćwiczenia rozciągające.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy – przykładowy zestaw ćwiczeń na ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa

    Ból zlokalizowany w dolnej części kręgosłupa (ból kręgosłupa lędźwiowego) jest bardzo częstym problemem zdrowotnym, dotykającym osoby w każdym wieku. Brak aktywności fizycznej, przewlekły stres, nadwaga oraz przeciążanie kręgosłupa, towarzyszące obecnym czasom sprawiają, że „bóle krzyża” zaliczamy do chorób cywilizacyjnych. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy wzmacniają mięśnie oraz stabilizują odcinek lędźwiowy kręgosłupa, dzięki czemu można zapobiec pojawieniu się dolegliwości, a także można zmniejszyć ból kręgosłupa, jeśli już się pojawił.

  • Gimnastyka dla kobiet w ciąży

    W okresie ciąży zdecydowanie nie zaleca się ograniczania aktywności związanej z wysiłkiem. Regularne ćwiczenia stanowią jeden z podstawowych elementów zdrowego trybu życia, lecz mimo to, kobiety ciężarne niechętnie podejmują aktywność ruchową w czasie ciąży. Być może jest to spowodowane tym, że ćwiczenia fizyczne kojarzone są z intensywnym wysiłkiem i następującym po nim nadmiernym zmęczeniem. Tymczasem nawet 20-minutowy spacer po parku może być korzystną formą aktywności ruchowej.

  • Nordic Walking – zalety treningu

    Nordic Walking jest to inaczej marsz ze specjalnymi kijkami wymyślony przez grupę fińskich lekarzy i wybitnych sportowców. Nordic Walking to sport nad wyraz łagodny, oszczędza cały aparat lokomocyjny organizmu, stawy, więzadła, ścięgna, mięśnie. Nie stawia zbyt wielkich wymagań, nie trzeba uczyć się żadnych skomplikowanych ćwiczeń. Marsz z wykorzystaniem specjalnie do tego zaprojektowanych kijków przypomina narciarstwo biegowe w połączeniu z chodem sportowym. Jest to prosty i efektywny sposób na zwiększenie poziomu naszej aktywności.

  • Ćwiczenia na dobry sen

    Sen ma duże znaczenie dla naszej pamięci i efektywnego funkcjonowania mózgu. Krótki sen znacznie ogranicza funkcjonowanie mózgu i może być przyczyną problemów z zapamiętywaniem oraz koncentracją. Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że łatwiej zasypia się po dłuższym spacerze bądź po lekkim treningu. Lecz czy na pewno aktywność fizyczna przed snem ułatwia zasypianie, czy działa odwrotnie?

  • Maści i żele dla sportowców

    Uprawianie sportu wiąże się z licznymi kontuzjami, które skutkują nawracającym bólem i obrzękami. Urazy podczas treningów są nieuniknione, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak zminimalizować szansę ich wystąpienia. Jeśli jednak w trakcie ćwiczeń przydarzy nam się wypadek, dobrze jest wiedzieć, jakie środki zastosować. Czasami nawet drobna interwencja może zmienić dalszy przebieg rekonwalescencji.

  • Jak walczyć z opryszczką wargową?

    Opryszczka wargowa, nazywana również „zimnem”, to dolegliwość wywoływana przez wirusa opryszczki pospolitej (HSV - Herpes Simplex Virus). Istnieją dwa typy tego wirusa: HSV-1 i HSV-2. Oba typy mogą spowodować zmiany skórne w postaci ranki wokół ust (opryszczka wargowa). Kiedy “wyskoczy zimno”, czyli uaktywni się wirus opryszczki trzeba działać szybko – im szybciej rozpoczniemy leczenie, tym krócej będziemy borykać się z nieestetycznie wyglądającą i na dodatek bolesną zmianą na wardze.

  • Rola fizjoterapii przed i po operacji

    We współczesnym modelu fizjoterapii oczywista staje się istota zarówno rehabilitacji pooperacyjnej, jak i tej przeprowadzanej przed wykonaniem zabiegu. Ćwiczenia oraz zabiegi, które pacjent będzie wykonywał przed operacją zaowocują w przyszłości – szybszym i łatwiejszym powrotem do sprawności, zmniejszoną liczbą i czasem trwania powikłań, lepszą motywacją do dalszego usprawniania oraz lepszym stanem psychicznym. Jednym słowem, rehabilitacja okołooperacyjna przyspiesza powrót do zdrowia i zapobiega wtórnym powikłaniom

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij