Topinambur (Słonecznik bulwiasty) – wielka moc w małej bulwie
Katarzyna Szulik

Topinambur (Słonecznik bulwiasty) – wielka moc w małej bulwie

Na staropolskich stołach gościł często, ale dziś traktujemy go jak ciekawostkę – mowa o topinamburze, który zasługuje na uwagę nie tylko za sprawą bardzo przyjemnego smaku. Niepozorna bulwa, którą ze słonecznikiem łączy aromat i charakterystyczne kwiaty, to bogate źródło inuliny, niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Topinambur może przypominać ziemniaka, ale w pojedynku na wartości odżywcze bije go na głowę. Słonecznik bulwiasty ma więcej witaminy C od swojskiego ziemniaka, której towarzyszy również upiększająca witamina A, wpływająca pozytywnie na nasz wzrok, odmładzająca witamina E oraz niewielkie ilości witaminy K i B6. Topinambur jest też dobrym źródłem witaminy B1, niezbędnej między innymi dla prawidłowej pracy mięśni, gojenia ran i funkcjonowania układu nerwowego.  

W gronie minerałów obecnych w topinamburze dominuje wapń, a tuż za nim znajduje się żelazo. Zjedzenie jednej bulwy zaspokaja dziennie zapotrzebowanie dziecka na ten pierwiastek, co czyni z niego znacznie smaczniejszą alternatywę dla wątróbki czy szpinaku. W topinamburze znajdziemy również sporo potasu (429 mg) koniecznego dla regulacji ciśnienia tętniczego, a także fosfor, sód oraz cynk.

Cudowna inulina

Składniki odżywcze obecne w topinamburze wpływają pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu, jednak pod względem ilościowym wiele warzyw zdecydowanie go przewyższa. Na ich tle topinambur zdecydowanie wyróżnia jednak wysoka zawartość inuliny, czyli naturalnego prebiotyku o bardzo cennych właściwościach.

  • Inulina działa korzystnie na florę jelitową przewodu pokarmowego

Stymuluje wzrost pożytecznych bakterii, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki niej między innymi łatwiej trawimy, lepiej syntezujemy niektóre witaminy, a wchłanianie składników mineralnych, takich jak wapń czy magnez, jest znacznie lepsze, co zapobiega niedoborom.

  • Obniża indeks glikemiczny spożywanych pokarmów

Inulina częściowo rozkłada się do bezpiecznej dla diabetyków fruktozy. Posiada też właściwości żelujące, co pozwala opóźniać wchłanianie węglowodanów prostych do krwiobiegu, w ten sposób hamują skokowy wzrost poziomu glukozy po jedzeniu.

  • Wspomaga odchudzanie

Z podobnych względów topinambur jest pożądanym dodatkiem do diety osób dbających o linię. Opóźnione wchłanianie węglowodanów sprawia, że dłużej pozostajemy syci, co zmniejsza chęci na podjadanie. Topinambur ma również sporo błonnika, który, jak wiemy pęcznieje w żołądku i wypełnia go, dzięki czemu nie odczuwamy głodu. Naukowcy zauważają również związek między otyłością a nieprawidłowa florą bakteryjną, co ponownie przemawia za dobroczynnymi właściwościami topinamburu. Równocześnie, bulwa nie zawiera cholesterolu ani tłuszczu, więc nie trzeba się obawiać, że zaszkodzi naszej diecie.

  • Oczyszcza organizm z toksyn

Ta cecha inuliny wiąże się z jej zdolnościami związanymi z ułatwianiem trawienia, których jednak nie można mylić z właściwościami przeczyszczającymi. Dzięki inulinie szybciej i łatwiej pozbywamy się z organizmu złogów i toksyn, a także alkoholu z krwi, więc dania na bazie topinamburu są mile widziane na imprezach towarzyskich.

  • Zwiększa naturalną odporność

Gdy inulina trafia do jelita grubego, rozpoczyna się proces jej fermentacji, w wyniku którego powstają kwasy obniżające ph jelita. To z kolei zapobiega rozwojowi bakterii i grzybów mogących powodować choroby. Z jednej strony inulina hamuje więc proces gnilne, a z drugiej staje się naturalną pożywką dla dobrych bakterii, dzięki czemu nasz organizm funkcjonuje prawidłowo, a my pozostajemy zdrowi.

  • Pomaga w dolegliwościach sercowo-naczyniowych

Inulina obniża poziom złego cholesterolu LDL, dzięki czemu zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy, w czym wspierają ją również odchudzające właściwości topinamburu.

  • Żeby odczuć zbawienny wpływ inuliny na organizm wystarczy zjadać jedną bulwę dziennie (około 60 gramów), w której znajduje się około 10 gramów probiotyku.

W czym jeszcze pomoże nam jedzenie topinamburu?

  • Dzięki dużej zawartości potasu, topinambur wspomaga obniżanie wysokiego ciśnienia krwi.

 

  • Poprawia stan cery dzięki dużej zawartości krzemionki koloidalnej, która zwiększa jędrność skóry oraz dba o dobrą kondycję włosów i paznokci.

 

  • Zawarte w topinamburze sekwiterpentyny laktonowe mogą pomagać w zwalczaniu raka sutka. Podobne działanie wykazują białka wyizolowane z bulw topinamburu.

 

  • Cenne właściwości lecznicze wykazuje sok uzyskany z topinamburu, który pomaga nie tylko przy dolegliwościach trawiennych, ale także stanach chorobowych skóry, takich jak łuszczyca, zapaleniu spojówek i leczeniu oparzeń.

Topinambur w kuchni

Liczba jego zastosowań jest ogromna, a co ważne, w trakcie obróbki cieplnej topinambur nie traci cennej inuliny, więc odnajduje się w wielu rodzajach potraw. Choć wygląda jak ziemniak bądź korzeń imbiru, w smaku przypomina orzechy brazylijskie, karczochy lub kalarepę. Zgodnie z nazwą, w  aromacie bulwy wyczuć można również ziarno słonecznika. Na surowo topinambur ma świeży smak zbliżony do kalarepy bądź gruszki, a bardziej mącznych, orzechowych smaków nabiera po ugotowaniu.

Topinambur nie zawiera tłuszczu, ale zmiksowany nadaje daniom go pozbawionym bogatą konsystencję, dzięki czemu oszukuje podniebienie bez dodatkowych kalorii. Często trafia do odtłuszczonych ciast, a także mlecznych deserów, a  nawet wegańskich majonezów.

W jakich daniach najlepiej sprawdza się topinambur?

  • w sałatkach
  • jako baza kremowych zup
  • pieczony z ziołami podawany w zastępstwie ziemniaków
  • smażony jak frytki
  • w formie pure po ugotowaniu
  • duszony z innymi warzywami
  • zmiksowany na mus z jabłkiem lub gruszką
  • dodany do herbaty zamiast cytryny

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak chronić się przed koronawirusem? Oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

    Koronawirus zaatakował już ponad 100 tys. ludzi w ponad 100 krajach na całym świecie. WHO mówi o pandemii, jednak zaleca spokój, ostrożność i postępowanie, które zminimalizuje ryzyko zakażenia.  Jak zadbać o zdrowie swoje i bliskich w czasie podwyższonego zagrożenia?

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij