Topinambur (Słonecznik bulwiasty) – wielka moc w małej bulwie

Na staropolskich stołach gościł często, ale dziś traktujemy go jak ciekawostkę – mowa o topinamburze, który zasługuje na uwagę nie tylko za sprawą bardzo przyjemnego smaku. Niepozorna bulwa, którą ze słonecznikiem łączy aromat i charakterystyczne kwiaty, to bogate źródło inuliny, niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Topinambur może przypominać ziemniaka, ale w pojedynku na wartości odżywcze bije go na głowę. Słonecznik bulwiasty ma więcej witaminy C od swojskiego ziemniaka, której towarzyszy również upiększająca witamina A, wpływająca pozytywnie na nasz wzrok, odmładzająca witamina E oraz niewielkie ilości witaminy K i B6. Topinambur jest też dobrym źródłem witaminy B1, niezbędnej między innymi dla prawidłowej pracy mięśni, gojenia ran i funkcjonowania układu nerwowego.  

W gronie minerałów obecnych w topinamburze dominuje wapń, a tuż za nim znajduje się żelazo. Zjedzenie jednej bulwy zaspokaja dziennie zapotrzebowanie dziecka na ten pierwiastek, co czyni z niego znacznie smaczniejszą alternatywę dla wątróbki czy szpinaku. W topinamburze znajdziemy również sporo potasu (429 mg) koniecznego dla regulacji ciśnienia tętniczego, a także fosfor, sód oraz cynk.

Cudowna inulina

Składniki odżywcze obecne w topinamburze wpływają pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu, jednak pod względem ilościowym wiele warzyw zdecydowanie go przewyższa. Na ich tle topinambur zdecydowanie wyróżnia jednak wysoka zawartość inuliny, czyli naturalnego prebiotyku o bardzo cennych właściwościach.

  • Inulina działa korzystnie na florę jelitową przewodu pokarmowego

Stymuluje wzrost pożytecznych bakterii, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki niej między innymi łatwiej trawimy, lepiej syntezujemy niektóre witaminy, a wchłanianie składników mineralnych, takich jak wapń czy magnez, jest znacznie lepsze, co zapobiega niedoborom.

  • Obniża indeks glikemiczny spożywanych pokarmów

Inulina częściowo rozkłada się do bezpiecznej dla diabetyków fruktozy. Posiada też właściwości żelujące, co pozwala opóźniać wchłanianie węglowodanów prostych do krwiobiegu, w ten sposób hamują skokowy wzrost poziomu glukozy po jedzeniu.

  • Wspomaga odchudzanie

Z podobnych względów topinambur jest pożądanym dodatkiem do diety osób dbających o linię. Opóźnione wchłanianie węglowodanów sprawia, że dłużej pozostajemy syci, co zmniejsza chęci na podjadanie. Topinambur ma również sporo błonnika, który, jak wiemy pęcznieje w żołądku i wypełnia go, dzięki czemu nie odczuwamy głodu. Naukowcy zauważają również związek między otyłością a nieprawidłowa florą bakteryjną, co ponownie przemawia za dobroczynnymi właściwościami topinamburu. Równocześnie, bulwa nie zawiera cholesterolu ani tłuszczu, więc nie trzeba się obawiać, że zaszkodzi naszej diecie.

  • Oczyszcza organizm z toksyn

Ta cecha inuliny wiąże się z jej zdolnościami związanymi z ułatwianiem trawienia, których jednak nie można mylić z właściwościami przeczyszczającymi. Dzięki inulinie szybciej i łatwiej pozbywamy się z organizmu złogów i toksyn, a także alkoholu z krwi, więc dania na bazie topinamburu są mile widziane na imprezach towarzyskich.

  • Zwiększa naturalną odporność

Gdy inulina trafia do jelita grubego, rozpoczyna się proces jej fermentacji, w wyniku którego powstają kwasy obniżające ph jelita. To z kolei zapobiega rozwojowi bakterii i grzybów mogących powodować choroby. Z jednej strony inulina hamuje więc proces gnilne, a z drugiej staje się naturalną pożywką dla dobrych bakterii, dzięki czemu nasz organizm funkcjonuje prawidłowo, a my pozostajemy zdrowi.

  • Pomaga w dolegliwościach sercowo-naczyniowych

Inulina obniża poziom złego cholesterolu LDL, dzięki czemu zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy, w czym wspierają ją również odchudzające właściwości topinamburu.

  • Żeby odczuć zbawienny wpływ inuliny na organizm wystarczy zjadać jedną bulwę dziennie (około 60 gramów), w której znajduje się około 10 gramów probiotyku.

W czym jeszcze pomoże nam jedzenie topinamburu?

  • Dzięki dużej zawartości potasu, topinambur wspomaga obniżanie wysokiego ciśnienia krwi.

  • Poprawia stan cery dzięki dużej zawartości krzemionki koloidalnej, która zwiększa jędrność skóry oraz dba o dobrą kondycję włosów i paznokci.

  • Zawarte w topinamburze sekwiterpentyny laktonowe mogą pomagać w zwalczaniu raka sutka. Podobne działanie wykazują białka wyizolowane z bulw topinamburu.

  • Cenne właściwości lecznicze wykazuje sok uzyskany z topinamburu, który pomaga nie tylko przy dolegliwościach trawiennych, ale także stanach chorobowych skóry, takich jak łuszczyca, zapaleniu spojówek i leczeniu oparzeń.

Topinambur w kuchni

Liczba jego zastosowań jest ogromna, a co ważne, w trakcie obróbki cieplnej topinambur nie traci cennej inuliny, więc odnajduje się w wielu rodzajach potraw. Choć wygląda jak ziemniak bądź korzeń imbiru, w smaku przypomina orzechy brazylijskie, karczochy lub kalarepę. Zgodnie z nazwą, w  aromacie bulwy wyczuć można również ziarno słonecznika. Na surowo topinambur ma świeży smak zbliżony do kalarepy bądź gruszki, a bardziej mącznych, orzechowych smaków nabiera po ugotowaniu.

Topinambur nie zawiera tłuszczu, ale zmiksowany nadaje daniom go pozbawionym bogatą konsystencję, dzięki czemu oszukuje podniebienie bez dodatkowych kalorii. Często trafia do odtłuszczonych ciast, a także mlecznych deserów, a  nawet wegańskich majonezów.

W jakich daniach najlepiej sprawdza się topinambur?

  • w sałatkach
  • jako baza kremowych zup
  • pieczony z ziołami podawany w zastępstwie ziemniaków
  • smażony jak frytki
  • w formie pure po ugotowaniu
  • duszony z innymi warzywami
  • zmiksowany na mus z jabłkiem lub gruszką
  • dodany do herbaty zamiast cytryny


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus