Przegląd nasion
Katarzyna Szulik

Przegląd nasion

Nasiona roślin są wprawdzie drobne, ale często drzemie w nich duża moc. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

Słonecznik

Łuskanie pestek słonecznika wielu osobom może kojarzyć się z dzieciństwem i spotkaniami ze znajomymi na podwórku. Nasiona słonecznego kwiatu są nie tylko smaczne, ale również zdrowe. Trzeba jednak zaznaczyć, że 100 g pestek to ok. 50 g tłuszczu i ponad 550 kcal.

Dobrze jest dawkować sobie słonecznik w niewielkich ilościach, stosować go jako dodatek do sałatek czy jogurtów. Pestki szybko zapewniają uczucie sytości.

Ziarna słonecznika są przede wszystkim bogatym źródłem magnezu. Pierwiastek ten pozytywnie wpływa na koncentrację i pomaga w walce ze stresem. Z powodu jego zawartości, słonecznik powinny jeść osoby mające problemy z nadciśnieniem, skurczami mięśni oraz cierpiące na migrenę. Magnez zmniejsza ryzyko zawału i udaru mózgu.

W pestkach słonecznika znajdziemy również witaminy A, D, E oraz z grupy B, cynk, żelazo, potas i wapń. Spożywanie słonecznika może mieć pozytywne oddziaływanie na wzrok, cerę, kości, układ trawienny (ze względu na duże ilości błonnika) oraz układ krążenia.

Dynia

Pestki dyni poleca się do walki z pasożytami układu pokarmowego, a to dlatego, że w ziarnach znajduje się kukurbitacyna. Substancja jest nieszkodliwa dla człowieka, natomiast uszkadza układ nerwowy tasiemca, glisty i owsika.

Jedzenie nasion dyni może pomóc osobom zmagającym się z trądzikiem czy łamliwymi paznokciami, ponieważ w ich składzie znajduje się dużo cynku. Fitosterole (i wspomniany cynk) wspomagają leczenie chorób prostaty. Poza tym, wraz z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, działają przeciwmiażdżycowo.

W pestkach są obecne witaminy A, C, D, E i witaminy z grupy B. Tak samo, jak w przypadku słonecznika w nasionach dyni znajduje się magnez. Lecytyna jest bardzo ważna w procesach przemiany materii i pomaga w zachowaniu koncentracji.

Sezam

W 100 g ziaren sezamu znajduje się ponad 1100 mg wapnia. Dla porównania, w 100 g mleka jest go ok. 120 mg. Wapń ma duży wpływ na stan zębów oraz kości. Jak wynika z badań Tabriz University of Medical Sciences, sezam dużo skuteczniej obniża ból u osób cierpiących na chorobę zwyrodnieniową stawów kolanowych niż paracetamol i inne konwencjonalne leki.

W sezamie są też sezamol i sezamolina, przeciwutleniacze spowalniające procesy starzenia, obniżające ciśnienie krwi i zapobiegające wchłanianiu przez organizm złego cholesterolu.

W ziarnach sezamu znajduje się białko o porównywalnej wartości, co w jajach kurzych. Warto wspomnieć, że nasiona dostarczają organizmowi wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin A, E oraz z grupy B, a także lecytyny, magnezu, potasu, żelaza, cynku i fosforu. Sezam i zawarte w nim substancje są łatwo przyswajalne dzięki aminokwasom.

Czarny sezam

Czarny sezam wspomaga pracę jelit oraz wątroby i jest skuteczny w walce z zaparciami. Tak samo, jak sezam jasny zawiera sezamol oraz sezamolinę. Ponadto jego ziarna bogate są w cysteinę, aminokwas mający właściwości detoksacyjne i korzystnie wpływający na stan włosów, paznokci, a także skóry. W czarnym sezamie znajdują się m.in. tryptofan (związek wpływający na dobry nastrój), mangan (niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i ważny składnik kości) oraz miedź (ma właściwości przeciwzapalne i zapobiega przedwczesnemu siwieniu włosów).

Siemię lniane

Małe nasiona lnu świetnie nadają się do przygotowywania wywarów. Po zalaniu wodą pęcznieją i wydzielają duże ilości śluzu. Siemię lniane po wypiciu działa osłonowo na przewód pokarmowy, chroni oraz regeneruje jego błonę. Przyczynia się do prawidłowej perystaltyki jelit. Siemię zaleca się zarówno w przypadku zaparć, jak i biegunek

Nasiona lnu są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które mają właściwości przeciwmiażdżycowe. Cenny składnik siemienia lnianego to lignany, związki neutralizujące działanie wolnych rodników i regulujące gospodarkę hormonalną.

Siemię powinny przyjmować kobiety w okresie menopauzalnym, gdyż lignany regulują poziom estrogenów. Nasiona lnu stosuje się również w profilaktyce raka piersi.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij