Przegląd nasion

Nasiona roślin są wprawdzie drobne, ale często drzemie w nich duża moc. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

Słonecznik

Łuskanie pestek słonecznika wielu osobom może kojarzyć się z dzieciństwem i spotkaniami ze znajomymi na podwórku. Nasiona słonecznego kwiatu są nie tylko smaczne, ale również zdrowe. Trzeba jednak zaznaczyć, że 100 g pestek to ok. 50 g tłuszczu i ponad 550 kcal. Dobrze jest dawkować sobie słonecznik w niewielkich ilościach, stosować go jako dodatek do sałatek czy jogurtów. Pestki szybko zapewniają uczucie sytości.

Ziarna słonecznika to przede wszystkim bogate źródło magnezu. Pierwiastek ten pozytywnie wpływa na koncentrację i pomaga w walce ze stresem. Z powodu jego zawartości, słonecznik powinny jeść osoby mające problemy z nadciśnieniem, skurczami mięśni oraz cierpiące na migrenę. Magnez zmniejsza ryzyko zawału i udaru mózgu.

W pestkach słonecznika znajdziemy też witaminy A, D, E oraz z grupy B, a także cynk, żelazo, potas i wapń. Spożywanie słonecznika może mieć pozytywne oddziaływanie na wzrok, cerę, kości i układ krążenia. Błonnik dobrze wpływa na układ trawienny.

Dynia

Pestki dyni poleca się do walki z pasożytami układu pokarmowego, a to dlatego, że w ziarnach znajduje się kukurbitacyna. Substancja ta jest nieszkodliwa dla człowieka, ale uszkadza układ nerwowy tasiemca, glisty i owsika.

Jedzenie nasion dyni może pomóc osobom zmagającym się z trądzikiem czy łamliwymi paznokciami, ponieważ w ich składzie znajduje się dużo cynku. Fitosterole (i wspomniany cynk) mogą wspomóc leczenie chorób prostaty. Poza tym, wraz z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, działają przeciwmiażdżycowo.

W pestkach są obecne witaminy A, C, D, E i witaminy z grupy B. Tak samo, jak w przypadku słonecznika, w nasionach dyni znajduje się magnez. Lecytyna jest bardzo ważna w procesach przemiany materii i pomaga w zachowaniu koncentracji.

Sezam

W 100 g ziaren sezamu znajduje się ponad 1100 mg wapnia. Dla porównania, w 100 g mleka jest go ok. 120 mg. Wapń ma duży wpływ stan zębów i kości. Jak wynika z badań Tabriz University of Medical Sciences, sezam dużo skuteczniej obniża ból u osób cierpiących na chorobę zwyrodnieniową stawów kolanowych niż paracetamol i inne konwencjonalne leki.

W sezamie są też sezamol i sezamolina, przeciwutleniacze spowalniające procesy starzenia, obniżające ciśnienie krwi i zapobiegające wchłanianiu przez organizm złego cholesterolu.

W ziarnach sezamu znajduje się białko o porównywalnej wartości, co w jajach kurzych. Warto też wspomnieć o tym, że nasiona mogą dostarczać organizmowi wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin A, E oraz z grupy B, a także lecytyny, magnezu, potasu, żelaza, cynku i fosforu. Sezam i zawarte w nim substancje są łatwo przyswajalne dzięki aminokwasom.

Czarny sezam

Czarny sezam wspomaga pracę jelit oraz wątroby i jest skuteczny w walce z zaparciami. Tak samo, jak sezam jasny zawiera on sezamol i sezamolinę. Ponadto jego ziarna są bogate w cysteinę, aminokwas mający właściwości detoksacyjne i korzystnie wpływający na stan włosów, paznokci i skóry. W czarnym sezamie znajdują się też m.in. tryptofan (związek wpływający na dobry nastrój), mangan (niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i ważny składnik kości) i miedź (ma właściwości przeciwzapalne i zapobiega przedwczesnemu siwieniu włosów).

Siemię lniane

Małe nasiona lnu świetnie nadają się do przygotowywania wywarów. Po zalaniu wodą pęcznieją i wydzielają duże ilości śluzu. Siemię lniane po wypiciu działa osłonowo na przewód pokarmowy, chroni i regeneruje jego błonę. Przyczynia się do prawidłowej perystaltyki jelit. Siemię zaleca się zarówno w przypadku zaparć, jak i biegunek

Nasiona lnu są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które mają właściwości  przeciwmiażdżycowe. Cennym składnikiem siemienia lnianego są lignany, związki neutralizujące działanie wolnych rodników i regulujące gospodarkę hormonalną. Siemię powinny przyjmować kobiety w okresie menopauzalnym, gdyż lignany regulują poziom estrogenów. Nasiona lnu stosuje się też w profilaktyce raka piersi.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus