Przegląd zielonych warzyw — część 3
Katarzyna Szulik

Przegląd zielonych warzyw — część 3

W części trzeciej bierzemy pod lupę warzywa, które chronią przed miażdżycą, nowotworami i chorobą Alzheimera, a przy okazji sprawdzą się na każdej diecie. Poznajcie zbawienne właściwości zielonego groszku, szczawiu, selera naciowego, pietruszki i szpinaku.

Zielony groszek

Niepozorne owoce groszku kryją prawdziwe bogactwo wartości odżywczych. Warzywo dostarcza mnóstwa witamin, w tym tych z grupy B, a także A i C oraz K, niezbędnej do syntezy łatwo przyswajalnego wapnia. Groszek zawiera również magnez, fosfor, niacynę pomocną przy kontrolowaniu zawartości cholesterolu we krwi, kwas foliowy potrzebny zwłaszcza przyszłym mamom oraz niehemowe żelazo, którego wchłanialność zwiększa obecna w warzywie witamina C. Groszek jest również bogaty w przeciwutleniacze o działaniu antynowotworowym oraz przeciwstarzeniowym. Na uznanie zasługuje również za sprawą swoich właściwości odżywczych. Zawiera sporo błonnika (aż 6 g na 100 g) oraz białka (6,6 g na 100 g), a także węglowodanów (12,5 g na 100 g), dlatego cukrzycy powinni kontrolować spożycie tego warzywa. Równocześnie groszek jest wyjątkowo niskokaloryczny — w 100-gramowej porcji znajduje się od 40 do 75 kalorii.

Szczaw

Szczaw łąkowy nieodmiennie kojarzy się z wiosennym menu, a zwłaszcza z zupą szczawiową z dodatkiem jaj i śmietany. Łączenie go z nabiałem jest wskazane nie tylko ze względów smakowych, ale również zdrowotnych. Szczaw zawiera kwas szczawiowy, który może prowadzić do powstawania kamieni nerkowych, ale dodanie nabiału do dania na jego bazie niweluje szkodliwość warzywa. Negatywne aspekty jedzenia szczawiu wyrównują ukryte w nim dobrodziejstwa. Roślina ma mnóstwo witaminy C, a także A i witamin z grupy B oraz magnez, fosfor, wapń i żelazo. W szczawiu znajdziemy także rutynę wzmacniająca naczynia krwionośne, a dodawanie go do potraw pobudza apetyt i działa moczopędnie. Dodatkowo, można go jeść praktycznie bez ograniczeń, ponieważ ma zaledwie 20 kalorii w 100 gramach.

Szpinak

W naszym dzieciństwie bywał zmorą, ale w dorosłej diecie szpinak powinien zagościć na dobre, również w formie świeżych, soczystych liści dodawanych do sałatek. Szpinakowi przypisuje się dużą zawartość żelaza, ale należy pamiętać, że w formie roślinnej jest ono niehemowe, a więc trudno przyswajalne. Poza nim szpinak zawiera też wapń, sporo magnezu wzmacniającego układ nerwowy, potas obniżający ciśnienie, kwas foliowy chroniący przed chorobami układu krążenia. Dzięki witaminom z grupy B szpinak obniża cholesterol, a zawarty w nim beta-karoten zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów jamy ustnej, krtani i przełyku. Część lekarzy uważa również, że szpinak może zapobiegać rozwojowi takich chorób jak alzheimer i parkinson.

Seler naciowy

Młodszego brata selera korzeniowego rozsławiły odchudzające koktajle oraz drink „Krwawa Mary”, w którym warzywo występuje w towarzystwie soku pomidorowego, wódki oraz przypraw. Seler naciowy zawiera najwięcej fosforu spośród wszystkich warzyw korzeniowych, a także wapń, potas, cynk, witaminy z grupy B, E oraz sporo witamin C i PP. W chrupiących łodygach znajduje się także kwas foliowy oraz olejek eteryczny, który działa uspokajająco. Seler naciowy nieprzypadkowo polecany jest trzymającym dietę — zawiera zaledwie 5 kalorii w 100 gramach, a do tego przyspiesza trawienie i oczyszcza organizm z toksyn. Podobnie jak szpinak i szczaw, seler naciowy ma także beta-karoten o działaniu przeciwutleniającym.

Natka pietruszki

Popularna w polskiej kuchni natka zawiera więcej witaminy C niż cytrusy — już jedna łyżka stołowa pietruszki zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Zielone liście zawierają również kwas foliowy, wapń, potas, fosfor, miedź, mangan, cynk, żelazo oraz witaminę E. Pietruszka ma także sporo błonnika — 4 gramy w 100 g liści, dzięki czemu wspomaga trawienie i chroni przed zaparciami. Dodatkowo, jedzenie pietruszki zapobiega infekcjom układu moczowego, działa rozkurczowo i łagodzi dolegliwości reumatyczne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Dziecko w samochodzie w upał

    Wraz z nadejściem letnich upałów media zasypują nas informacjami o dzieciach i zwierzętach pozostawianych w rozgrzanych do czerwoności samochodach. Roztargnienie lub brak wyobraźni często prowadzą do tragedii, ponieważ nawet godzina spędzona w takich warunkach może grozić śmiercią dziecka. Najnowsze badanie potwierdzają, że ryzyko jest równie duże także w pojeździe pozostawionym w cieniu.

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij