Przegląd zielonych warzyw — część 3
Katarzyna Szulik

Przegląd zielonych warzyw — część 3

W części trzeciej bierzemy pod lupę warzywa, które chronią przed miażdżycą, nowotworami i chorobą Alzheimera, a przy okazji sprawdzą się na każdej diecie. Poznajcie zbawienne właściwości zielonego groszku, szczawiu, selera naciowego, pietruszki i szpinaku.

Zielony groszek

Niepozorne owoce groszku kryją prawdziwe bogactwo wartości odżywczych. Warzywo dostarcza mnóstwa witamin, w tym tych z grupy B, a także A i C oraz K, niezbędnej do syntezy łatwo przyswajalnego wapnia. Groszek zawiera również magnez, fosfor, niacynę pomocną przy kontrolowaniu zawartości cholesterolu we krwi, kwas foliowy potrzebny zwłaszcza przyszłym mamom oraz niehemowe żelazo, którego wchłanialność zwiększa obecna w warzywie witamina C. Groszek jest również bogaty w przeciwutleniacze o działaniu antynowotworowym oraz przeciwstarzeniowym. Na uznanie zasługuje również za sprawą swoich właściwości odżywczych. Zawiera sporo błonnika (aż 6 g na 100 g) oraz białka (6,6 g na 100 g), a także węglowodanów (12,5 g na 100 g), dlatego cukrzycy powinni kontrolować spożycie tego warzywa. Równocześnie groszek jest wyjątkowo niskokaloryczny — w 100-gramowej porcji znajduje się od 40 do 75 kalorii.

Szczaw

Szczaw łąkowy nieodmiennie kojarzy się z wiosennym menu, a zwłaszcza z zupą szczawiową z dodatkiem jaj i śmietany. Łączenie go z nabiałem jest wskazane nie tylko ze względów smakowych, ale również zdrowotnych. Szczaw zawiera kwas szczawiowy, który może prowadzić do powstawania kamieni nerkowych, ale dodanie nabiału do dania na jego bazie niweluje szkodliwość warzywa. Negatywne aspekty jedzenia szczawiu wyrównują ukryte w nim dobrodziejstwa. Roślina ma mnóstwo witaminy C, a także A i witamin z grupy B oraz magnez, fosfor, wapń i żelazo. W szczawiu znajdziemy także rutynę wzmacniająca naczynia krwionośne, a dodawanie go do potraw pobudza apetyt i działa moczopędnie. Dodatkowo, można go jeść praktycznie bez ograniczeń, ponieważ ma zaledwie 20 kalorii w 100 gramach.

Szpinak

W naszym dzieciństwie bywał zmorą, ale w dorosłej diecie szpinak powinien zagościć na dobre, również w formie świeżych, soczystych liści dodawanych do sałatek. Szpinakowi przypisuje się dużą zawartość żelaza, ale należy pamiętać, że w formie roślinnej jest ono niehemowe, a więc trudno przyswajalne. Poza nim szpinak zawiera też wapń, sporo magnezu wzmacniającego układ nerwowy, potas obniżający ciśnienie, kwas foliowy chroniący przed chorobami układu krążenia. Dzięki witaminom z grupy B szpinak obniża cholesterol, a zawarty w nim beta-karoten zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów jamy ustnej, krtani i przełyku. Część lekarzy uważa również, że szpinak może zapobiegać rozwojowi takich chorób jak alzheimer i parkinson.

Seler naciowy

Młodszego brata selera korzeniowego rozsławiły odchudzające koktajle oraz drink „Krwawa Mary”, w którym warzywo występuje w towarzystwie soku pomidorowego, wódki oraz przypraw. Seler naciowy zawiera najwięcej fosforu spośród wszystkich warzyw korzeniowych, a także wapń, potas, cynk, witaminy z grupy B, E oraz sporo witamin C i PP. W chrupiących łodygach znajduje się także kwas foliowy oraz olejek eteryczny, który działa uspokajająco. Seler naciowy nieprzypadkowo polecany jest trzymającym dietę — zawiera zaledwie 5 kalorii w 100 gramach, a do tego przyspiesza trawienie i oczyszcza organizm z toksyn. Podobnie jak szpinak i szczaw, seler naciowy ma także beta-karoten o działaniu przeciwutleniającym.

Natka pietruszki

Popularna w polskiej kuchni natka zawiera więcej witaminy C niż cytrusy — już jedna łyżka stołowa pietruszki zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Zielone liście zawierają również kwas foliowy, wapń, potas, fosfor, miedź, mangan, cynk, żelazo oraz witaminę E. Pietruszka ma także sporo błonnika — 4 gramy w 100 g liści, dzięki czemu wspomaga trawienie i chroni przed zaparciami. Dodatkowo, jedzenie pietruszki zapobiega infekcjom układu moczowego, działa rozkurczowo i łagodzi dolegliwości reumatyczne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak chronić się przed koronawirusem? Oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

    Koronawirus zaatakował już ponad 100 tys. ludzi w ponad 100 krajach na całym świecie. WHO mówi o pandemii, jednak zaleca spokój, ostrożność i postępowanie, które zminimalizuje ryzyko zakażenia.  Jak zadbać o zdrowie swoje i bliskich w czasie podwyższonego zagrożenia?

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij