Lekarze coraz chętniej udzielają porad w sieci i telefonicznie

Rozwiązania z dziedziny telemedycyny mogą pomóc w przynajmniej częściowym rozładowaniu kolejek – informuje dziennik „Metro”. Jak na razie w udzielaniu porad poza gabinetem przodują lekarze z prywatnych klinik.

Rosnąca popularność porad udzielanych on-line i przez telefon wynika przede wszystkim z braku lekarzy, a co za tym idzie z trudności z zapisaniem się na standardową wizytę. Przykładowo, w Warszawie pracuje ok. 8000 tysięcy medyków, a więc zdecydowanie zbyt mało, żeby zaspokoić potrzeby wszystkich pacjentów. Oczywiście, porada telemedyczna, przynajmniej w świetle polskiego prawa, nie ma charakteru diagnozy, którą lekarz może nam postawić podczas badania.

Mimo to, porady w prostych sprawach, niekoniecznie wymagających wizyty lekarskiej, mogłyby rozładować kolejki do lekarzy, ale żeby tak się stało, konieczne jest wprowadzeniem uregulowań w zakresie świadczenia usług telemedycznych. Jak tłumaczy cytowany przez dziennik dr hab. med. Marcin Grabowski z I Katedry i Kliniki Kardiologii WUM, w Polsce wciąż nie ma rozwiązań prawnych w tej kwestii, obejmujących również możliwość refundacji świadczeń telemedycznych. Do tej grupy należy m.in. monitoring  pacjentów ze wszczepionym urządzeniem, telerehabilitacja czy transmisja EKG.  Zmiany musiałyby objąć ustawę o zawodzie lekarza, a także uwzględnić prawne dopuszczenie usług telemedycznych na rynku.

Uregulowanie statusu telemedycyny mogłoby również zmniejszyć liczbę osób, które dziś czerpią informacje na temat zdrowia z internetu. Możliwość konsultacji ze specjalistą w ten sam sposób na pewno zwiększy komfort pacjentów i zapobiegnie negatywnym skutkom wprowadzania w życie niesprawdzonych porad.

Źródło: Metro


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus