Makowiec. Czy również dla cukrzyków?
Paulina Szczepaniak

Makowiec. Czy również dla cukrzyków?

Jest to niewątpliwie jeden z nieodłącznych składników wigilijnych potraw. Można z niego ‘’wyczarować’’ kluski z makiem, kutię czy też makowca. Sprawdźmy jakie właściwości posiada mak.

Poznajmy trochę podstaw

Mak został odkryty już w starożytności. Możemy wyróżnić kilka jego rodzajów. Najbardziej znaną odmianą maku jest mak niebieski wykorzystywany w kuchni jako dodatek do potraw. Następny
z kolei jest mak lekarski z którego  m.in. pozyskuje się opium. Rzadko spotykanym rodzajem maku jest delikatniejszy w smaku mak biały, który jest niezastąpionym składnikiem słynnych rogali Marcińskich. Z kolei mak polny znajduje swoje zastosowanie w kosmetyce.

Właściwości odżywcze maku niebieskiego

Mak zawiera witaminy A, D, E, C oraz B3. Jest źródłem błonnika niezbędnego do prawidłowej pracy układu trawiennego a także wapnia, żelaza, fosforu, cynku, miedzi, manganu oraz magnezu. Zawiera dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) z grupy omega-6 korzystnie wpływających na układ krążenia. NNKT wspomagają pracę serca oraz obniżają poziom złego cholesterolu. Ze względu na zawartość kwasu oleinowego jest produktem wspomagającym walkę z nowotworami. Mak jest zdrowy, ale niestety dość kaloryczny: 100 g maku zawiera aż 478 kalorii. Kaloryczność tą potęguje fakt, że łączymy go najczęściej z dużą porcją miodu i rozmaitymi słodkimi bakaliami.

Makowiec i cukrzyk?

Tradycyjne ciasta i desery zawierają sporo cukru, dlatego też powinny być spożywane z umiarem. Przy wyjątkowych okazjach, jakimi są święta, chorzy na cukrzycę mogą sobie pozwolić na małą porcję ciasta. Dotyczy to wyłącznie diabetyków z dobrze wyrównaną chorobą oraz posiadających prawidłową masę ciała. Najkorzystniejszym rozwiązaniem dla diabetyka jest spożywanie ciast, które będą zwierały mąkę pełnoziarnistą oraz niewiele cukru i tłuszczu. Jak na tym tle prezentuje się makowiec.

100 g makowca to:

Kcal Białko Tłuszcze Węglowodany Błonnik WW Wniosek
349 9,4 15,8 42.1 4,5 4,2 Średnia zawartość węglowodanów

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Peeling - najlepszy motywator dla skóry

    Po zimie nasza skóra nie wygląda najlepiej. Wiatr, mróz, przebywanie w ogrzewanych pomieszczaniach, a także uboga dieta negatywnie wpłynęły na jej wygląd. Aby poprawić kondycję i stan naszej skóry warto zastosować peeling. Zanim zabierzemy się za nawilżanie, regenerację i inne zbawienne dla naszej skóry zabiegi, zrzućmy "starą" zimową skórę i spotkajmy się z pierwszym, wiosennym słońcem niejako z "nową twarzą". Niezbędny w tym celu będzie...dobry peeling. Dobry, czyli jaki? I jak go prawidłowo wykonać?

  • Kasza kaszy nierówna. Którą wybrać?

    Niegdyś kasza była podstawą staropolskiej kuchni i gościła na stołach częściej niż inne węglowodanowe produkty. W XVII wieku kasza była coraz rzadziej uwzględniana w codziennym jadłospisie na rzecz pojawiających się ziemniaków. Jednak od jakiegoś czasu, coraz więcej ludzi wraca do korzeni i sięga po różnego rodzaju kasze. Co takiego zawierają te różnej maści i koloru ziarenka i czy warto je jadać?

  • Od 1 listopada kolejne zmiany na liście leków refundowanych

    Od 1 listopada obowiązywać będzie nowa lista refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Projekt XVIII obwieszczenia refundacyjnego zamieszczonego na stronie Ministerstwa Zdrowia obejmuje kilka istotnych zmian.

  • Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie

    Olej jadalny to zmora wszystkich osób, nie tylko tych będących na diecie. Często bywa redukowany w codziennym jadłospisie ze względu na krążącą od lat złą opinię. Czy słusznie? Jakie właściwości oraz składniki odżywcze zawiera? I czy pospolity olej rzepakowy jest gorszy od oliwy z oliwek?

  • Odkryjmy szarłat wyniosły, czyli amarantus

    Amarantus (szarłat wyniosły) to jedna z najstarszych uprawianych na ziemi roślin. Obok kukurydzy i fasoli był podstawą diety Inków, Majów oraz Azteków. Jakie wartości odżywcze go charakteryzują?

  • Afrodyzjaki w kuchni – zioła i przyprawy

    Ten artykuł jest kolejnym z "miłosnego" cyklu. Zawiera przegląd przypraw szczególnie przyjaznych zakochanym. Szczypta tych składników uczyni przygotowane dla ukochanego danie nie tylko bardziej smacznym, ale również zmysłowym i pobudzającym. Oprócz tego dostarczą one porcję cennych witamin oraz składników mineralnych bez nadmiernego obciążenia układu trawiennego.

  • Wzmacniamy odporność – przegląd produktów

    Okres jesienny to czas gdy nasz organizm jest bardziej podatny na infekcje rozmaitego pochodzenia. Częściej dopadają nas przeziębienie czy grypa. Wtedy przypominamy sobie też o środkach wspierających odporność naszego organizmu. Jakie produkty można wziąć pod uwagę? Warto zaznaczyć, że znajdziemy je nie tylko w aptece, ale także w… domowej spiżarni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij