Jak nauczyć nasze ciało zmieniać nastrój?
Ewa Dudek

Jak nauczyć nasze ciało zmieniać nastrój?

Odpowiednia zmiana mimiki bądź postawy ciała może wpływać na nasze samopoczucie.

Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że przeżywanie emocji wpływa na ciało. Emocje pociągają za sobą reakcje somatyczne, np. napięcie/zwiotczenie mięśni, przyspieszenie/zwolnienie akcji serca, rozszerzenie/zwężenie źrenic. Przeżywając emocje prezentujemy je za pomocą mimiki (uśmiech, marszczenie czoła) oraz ekspresji w ciele (przygarbienie/zesztywnienie), którym towarzyszą określone myśli.

Czy jednak możliwa jest sytuacja odwrotna? Czy mamy możliwość odpowiednio sterując naszym ciałem – wywołać u siebie bądź zmienić przeżywane właśnie emocje? 

Teoria mimicznego sprzężenia zwrotnego

Fritz Strack i jego współpracownicy przeprowadzili w 1988 roku ciekawy eksperyment.
Osoby biorące w nim udział podzielono na dwie grupy – pierwsza z nich w trakcie wykonywania zadania trzymała ołówki w ustach (usta oraz szczęki pozostawały wówczas zaciśnięte), zaś druga - w zębach (dawało to wrażenie „uśmiechania się”). Zadaniem uczestników eksperymentu było ocenienie w jakim stopniu, prezentowane materiały, ich śmieszą.

Okazało się, że druga grupa oceniała rysunki jako znacznie zabawniejsze. Trzymany w zębach ołówek pobudził do pracy określone mięśnie, co zostało zinterpretowane jako wyrażanie radości.  Natomiast osoby, które trzymały ołówek wargami napięcie mięśni twarzy zinterpretowały przeciwnie – rysunki im się nie podobały.

Istnieje zatem związek miedzy napięciem mięśni a stanem emocjonalnym.
Zgodnie z teorią mimicznego sprzężenia zwrotnego mózg interpretuje wysyłane przez mięśnie informacje, do których następnie dostraja między innymi ilość i rodzaj wydzielanych hormonów, które z kolei wpływają na nastrój.

Okazuje się zatem, że związek ciało-emocje działa w obie strony. Przykładowo, nie tylko strach powoduje, że mięśnie się napinają, ale także rozluźnienie mięśni powoduje ustępowanie napięcia emocjonalnego.

Wnioski płynące z przedstawionej teorii wykorzystywane są między innymi w metodach relaksacji, których zadaniem jest za pomocą równomiernego oddechu, napinania/rozluźniania mięśni,  odpowiedniego myślenia – wywołanie w nas rozluźnienia i pozbawienie napięcia powstałego wskutek przeżywania stresu oraz związanych z nim emocji.

Jak zatem zmieniać swój nastrój?

Już samo przybranie pewnego wyrazu mimicznego jest w stanie wpłynąć na pojawienie się pożądanej emocji. Pamiętajmy również o informacjach zwrotnych płynących z naszego otoczenia. 

Mamy możliwość wpływu na nasz nastrój i operujemy narzędziami umożliwiającymi, przynajmniej do pewnego stopnia, jego modyfikację.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • Przyczyny i objawy nerwicy – jakie są rodzaje i jak objawiają się zaburzenia nerwicowe?

    Nerwica to niepsychotyczne zaburzenie psychiczne, którego przyczyn najczęściej upatruje się w czynnikach środowiskowych oraz genetycznych. Objawy nerwicy nie obejmują wyłącznie sfery psychicznej (lęk, natrętne myśli), mogą także pochodzić ze strony układu oddechowego (np. trudności z oddychaniem), układu krążenia (np. przyspieszone tempo pracy serca), układu nerwowego (np. dezorientacja) czy układu pokarmowego (np. nudności i wymioty). W jaki jeszcze sposób mogą objawiać się zaburzenia nerwicowe?

  • Nerwica – leczenie. Jakie są metody walki z zaburzeniami nerwicowymi i jak długo trwa leczenie nerwicy?

    Metodą najczęściej stosowanej w ocenie nerwic jest psychoterapia, mająca na celu zrozumienie zastosowania opcji i modyfikację zachowania. W wymaganym stosowaniu lękowym należy zastosować leczenie farmakologiczne, przeważnie stosować leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe. Jak długo trwa leczenie nerwicy? Czy jesteś lekarzem, gdy zauważysz u siebie objawy towarzyszące nerwicom? 

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

    Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij