Aktywne wakacje
Izabella Wojdała

Aktywne wakacje

Aktywność fizyczna to każda forma ruchu. Poniżej znajdują się propozycje sportów dla tych, którzy chcą aktywnie i z korzyścią dla swojego organizmu spędzić wakacje.

Spacery

Być może jest to zadziwiające, ale spacer jest jedną z form aktywności fizycznej. Jego największą zaletą jest to, że nie wymaga żadnego specjalistycznego sprzętu. Jest to naturalny rodzaj ruchu dla organizmu, dlatego też nie jest nadmiernie odciążający.

Na spacer możemy się wybrać o każdej porze i pogodzie, odpowiednio szykując się na panujące warunki atmosferyczne.

Warto wybierać miejsca zazielenione i spokojne, aby dotlenić organizm, wyciszyć się i nabrać sił. Świeże powietrze wpływa także na nasze wewnętrzne wyciszenie, ponieważ spacer obniża hormony stresu.

Jest to dobry, tani i prosty sposób na spalenie kalorii. W ciągu godziny wolnego spaceru można spalić ok. 200 kalorii, szybkie maszerowanie pozwoli nam pozbyć się ok. 300 kalorii. Spacer stanowi również ochronę przed chorobami serca.

Pamiętaj!

  • wybierając się na spacer zadbaj o wygodne buty. Nic tak nie psuje atmosfery relaksacyjnego spaceru jak obcierające i niewygodne obuwie.
  • strój należy dobrać do warunków atmosferycznych.
  • spacerując latem chroń swoją skórę kremami z UV i korzystaj z ochronnych okularów przeciwsłonecznych. Dzięki nie tylko odpoczniesz i spalisz kalorie, ale także ładnie się opalisz.

Polecane dla Ciebie

Nordic walking

Odmianą popularnego spaceru jest coraz bardziej powszechny nordic walking. Jest to nic innego jak maszerowanie z kijkami.

To elastyczna forma ruchu, ponieważ może być uprawiana przez wszystkich, niezależnie do wieku, płci czy kondycji fizycznej. Wspólnym dążeniem jest tutaj dobra wola oraz dbałość o swoje zdrowie i samopoczucie.

Może być praktykowany przez osoby mające problem zdrowotny ze stawami, kolanami i reumatyzmem, gdyż kije odciążają kolana, nogi i stawy biodrowe.

W przypadku dzieci i młodzieży pozwala na kształtowanie właściwej postawy ciała już od najmłodszych lat.

Osoby z nadwagą mogą w łatwy sposób spalać nadmiar kalorii, zaś osoby zgarbione znajdą tu łatwy sposób na wykształtowanie wyprostowanej sylwetki. Sport ten jest również polecany kobietom w ciąży, ponieważ nie stanowi blokady w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej. Jest więc niezwykle bezpiecznym sportem zarówno dla matki jak i dziecka.

Najważniejsze korzyści płynące z uprawiania nordic walking to:

  • zaangażowanie 90% całego układu mięśniowego pozwala na ich odpowiednie wykształcenie,
  • wzmocnione zostają mięśnie przedramion i tylnich ramion,
  • poprawia się krążenie krwi w strefie karku i barków,
  • dotlenienie całego organizmu i zwiększenie objętości płuc,
  • utrzymywanie w dobrej kondycji układu krążenia – podczas marszu tętno wzrasta mniej więcej o 10-15 uderzeń na minutę,
  • godzinny marsz pozwala spalić nawet 400 kalorii,
  • daje poczucie bezpieczeństwa i równowagi – kijki redukują obciążenie kolan, stawów i kręgosłupa,
  • widoczna poprawa w sylwetce ćwiczącego – staje się ona bardziej wyprostowana, wysportowana, elastyczna i zgrabna,
  • wzmacnia system immunologiczny, dzięki czemu stajemy się bardziej odporni na różne choroby i kontuzje. 

Pamiętaj!

  • mimo tego, że nordic walking nie wymaga dużego wkładu finansowego, należy się do niego odpowiednio przygotować. Podstawą są wygodne obuwie, sportowe ubranie oraz specjalne kijki. Buty powinny być na płaskiej podeszwie i powyżej kostki. Ceny obuwia wahają się pomiędzy 150 a nawet 500 zł. Ubranie powinno być sportowe, wygodne i nie krępujące ruchów.
  • najważniejsze są kijki - profesjonalne kije nie są ciężkie, posiadają konstrukcję tłumiącą hałas, są stabilne, sztywne i przede wszystkim bardzo trwałe. Ich długość to 80 cm – 140 cm, dobierane są do wzrostu, sylwetki i długości rąk. Profesjonalne kije to wydatek od 130 do 400 zł.

Jogging

Jogging jest jednym z najprostszych i najbardziej naturalnych sportów.

Biegać możemy samemu lub w towarzystwie, najlepiej rano, zaraz po przebudzeniu się i przed śniadaniem. Rano organizm chętniej spala tkankę tłuszczową, ale niestety też jest bardziej podatny na kontuzje. Dlatego zawsze należy pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce, która przygotuje ciało do aktywnego ruchu.

Co zyskujemy biegając?:

  • wspomaganie w walce nadwagą,
  • pozytywnie wpłynięcie na układ krążenia,
  • usprawnienie płuc,
  • dotlenienie całego organizmu, dzięki czemu nauka i praca stają się łatwiejsze,
  • przeciwdziałanie depresji,
  • uspokojenie wewnętrznie,
  • energię i satysfakcję.

Pamiętaj! 

  • przed rozpoczęciem systematycznego biegania skonsultuj z lekarzem swój stan zdrowia w celu wykluczenia wszelkich przeciwwskazań.
  • nie od razu staniemy się zawodowymi biegaczami. Dlatego też zaczynajmy od krótkich dystansów, poprzedzając każdy bieg ćwiczeniami rozgrzewającymi i rozciągającymi. Podczas biegania należy swobodnie oddychać i pamiętać, że biegamy przede wszystkim dla przyjemności.
  • podstawą są oczywiście dobre, wygodne i profesjonalne buty. Jest to wydatek rzędu 200-400 zł, który jest opłacalny, gdyż nie trzeba go będzie przez długi czas powtarzać.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jaki sport na lato?

    Lato to nie tylko czas wakacji i pięknej pogody, ale również odpoczynku. Sprawmy, aby odpoczynek ten można było nazwać aktywnym.

  • Woda w kolanie - objawy, przyczyny i leczenie

    Woda w kolanie to większa ilość płynu stawowego, który pojawia się z różnych powodów, głównie na skutek stanu zapalnego lub przeciążenia. Stan ten objawia się obrzękiem, bólem i sztywnością stawu kolanowego. Jak zatem leczyć wodę w kolanie? Czy istnieją na tę przypadłość skuteczne domowe sposoby? Podpowiadamy.

  • Jakie badania powinna wykonać kobieta po 40-stce?

    Zaczynając czwartą dekadę życia, dobrze jest wykonać badania kontrolne organizmu. Część z nich będzie taka sama dla kobiety i mężczyzny, niemniej istnieją także te, które powinna wykonać jedynie kobieta. Mówimy tu zarówno o oznaczeniach laboratoryjnych, jak i obrazowych. Które badania powinna wykonać kobieta po ukończeniu 40. roku życia?

  • Pęcherzowe oddzielanie się naskórka

    Pęcherzowe oddzielanie się naskórka to grupa chorób pęcherzowych o podłożu genetycznym lub autoimmunologicznym, która charakteryzuje się powstawaniem pęcherzy samoistnie lub po niewielkim urazie. Zwiększona wrażliwość skóry oraz tendencja do powstawania pęcherzy związana jest ze zmianami w budowie cząsteczek adhezyjnych lub białek strukturalnych, od których zależą prawidłowe połączenia pomiędzy skórą właściwą a naskórkiem.

  • Złamanie trójkostkowe – przyczyny, diagnostyka, leczenie, rehabilitacja

    Złamanie trójkostkowe należy do jednego z najrzadszych i najrozleglejszych urazów. To złożona kontuzja stawu skokowego, w której dochodzi do złamania trzech struktur. Mogą mu towarzyszyć także zwichnięcie kostki czy zerwanie więzozrostu strzałkowo-piszczelowego. Co zatem powoduje złamanie trójkostkowe? Jak je rozpoznać i leczyć?

  • Co zrobić, kiedy dziecko kaszle, a osłuchowo jest czyste?

    Kaszel dziecka bez innych objawów może być związany z przebytym niedawno zakażeniem układu oddechowego albo sygnalizować rozwijającą się w organizmie infekcję dróg oddechowych. Istnieją jednak inne przyczyn kaszlu u dzieci, które wymagają bardziej zaawansowanych badań. Jakie to przyczyny i jak je zdiagnozować?

  • Zatrucie alkoholem – objawy i leczenie

    Zatrucie alkoholem jest stanem zagrożenia życia i występuje przy spożyciu zbyt dużej ilości etanolu lub po wypiciu alkoholi niespożywczych. Ze względu na to, że zarówno etanol, jak i metanol czy propanol wyglądają, smakują i pachną podobnie do zatrucia może dojść nawet przez pomyłkę. Co gorsze, objawy zatrucia alkoholem mogą przypominać oznaki zwykłego upojenia alkoholowego, co powoduje, że osoby zatrute otrzymują pomoc zbyt późno.

  • Kolor, wygląd i zapach stolca – co mogą powiedzieć o naszym zdrowiu?

    Stolec to ważny wskaźnik diagnostyczny. Zmiany w jego kolorze, konsystencji czy zapachu mogą być wynikiem zarówno diety, jak i poważnych chorób oraz zaburzeń w naszym organizmie. Jak zatem wygląda prawidłowy kał? Które odstępstwa od normy powinny na zaniepokoić?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij