Aktywne wakacje
Izabella Wojdała

Aktywne wakacje

Aktywność fizyczna to każda forma ruchu. Poniżej znajdują się propozycje sportów dla tych, którzy chcą aktywnie i z korzyścią dla swojego organizmu spędzić wakacje.

Spacery

Być może jest to zadziwiające, ale spacer jest jedną z form aktywności fizycznej. Jego największą zaletą jest to, że nie wymaga żadnego specjalistycznego sprzętu. Jest to naturalny rodzaj ruchu dla organizmu, dlatego też nie jest nadmiernie odciążający.

Na spacer możemy się wybrać o każdej porze i pogodzie, odpowiednio szykując się na panujące warunki atmosferyczne.

Warto wybierać miejsca zazielenione i spokojne, aby dotlenić organizm, wyciszyć się i nabrać sił. Świeże powietrze wpływa także na nasze wewnętrzne wyciszenie, ponieważ spacer obniża hormony stresu.

Jest to dobry, tani i prosty sposób na spalenie kalorii. W ciągu godziny wolnego spaceru można spalić ok. 200 kalorii, szybkie maszerowanie pozwoli nam pozbyć się ok. 300 kalorii. Spacer stanowi również ochronę przed chorobami serca.

Pamiętaj!

  • wybierając się na spacer zadbaj o wygodne buty. Nic tak nie psuje atmosfery relaksacyjnego spaceru jak obcierające i niewygodne obuwie.
  • strój należy dobrać do warunków atmosferycznych.
  • spacerując latem chroń swoją skórę kremami z UV i korzystaj z ochronnych okularów przeciwsłonecznych. Dzięki nie tylko odpoczniesz i spalisz kalorie, ale także ładnie się opalisz.

Nordic walking

Odmianą popularnego spaceru jest coraz bardziej powszechny nordic walking. Jest to nic innego jak maszerowanie z kijkami.

To elastyczna forma ruchu, ponieważ może być uprawiana przez wszystkich, niezależnie do wieku, płci czy kondycji fizycznej. Wspólnym dążeniem jest tutaj dobra wola oraz dbałość o swoje zdrowie i samopoczucie.

Może być praktykowany przez osoby mające problem zdrowotny ze stawami, kolanami i reumatyzmem, gdyż kije odciążają kolana, nogi i stawy biodrowe.

W przypadku dzieci i młodzieży pozwala na kształtowanie właściwej postawy ciała już od najmłodszych lat.

Osoby z nadwagą mogą w łatwy sposób spalać nadmiar kalorii, zaś osoby zgarbione znajdą tu łatwy sposób na wykształtowanie wyprostowanej sylwetki. Sport ten jest również polecany kobietom w ciąży, ponieważ nie stanowi blokady w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej. Jest więc niezwykle bezpiecznym sportem zarówno dla matki jak i dziecka.

Najważniejsze korzyści płynące z uprawiania nordic walking to:

  • zaangażowanie 90% całego układu mięśniowego pozwala na ich odpowiednie wykształcenie,
  • wzmocnione zostają mięśnie przedramion i tylnich ramion,
  • poprawia się krążenie krwi w strefie karku i barków,
  • dotlenienie całego organizmu i zwiększenie objętości płuc,
  • utrzymywanie w dobrej kondycji układu krążenia – podczas marszu tętno wzrasta mniej więcej o 10-15 uderzeń na minutę,
  • godzinny marsz pozwala spalić nawet 400 kalorii,
  • daje poczucie bezpieczeństwa i równowagi – kijki redukują obciążenie kolan, stawów i kręgosłupa,
  • widoczna poprawa w sylwetce ćwiczącego – staje się ona bardziej wyprostowana, wysportowana, elastyczna i zgrabna,
  • wzmacnia system immunologiczny, dzięki czemu stajemy się bardziej odporni na różne choroby i kontuzje. 

Pamiętaj!

  • mimo tego, że nordic walking nie wymaga dużego wkładu finansowego, należy się do niego odpowiednio przygotować. Podstawą są wygodne obuwie, sportowe ubranie oraz specjalne kijki. Buty powinny być na płaskiej podeszwie i powyżej kostki. Ceny obuwia wahają się pomiędzy 150 a nawet 500 zł. Ubranie powinno być sportowe, wygodne i nie krępujące ruchów.
  • najważniejsze są kijki - profesjonalne kije nie są ciężkie, posiadają konstrukcję tłumiącą hałas, są stabilne, sztywne i przede wszystkim bardzo trwałe. Ich długość to 80 cm – 140 cm, dobierane są do wzrostu, sylwetki i długości rąk. Profesjonalne kije to wydatek od 130 do 400 zł.

Jogging

Jogging jest jednym z najprostszych i najbardziej naturalnych sportów.

Biegać możemy samemu lub w towarzystwie, najlepiej rano, zaraz po przebudzeniu się i przed śniadaniem. Rano organizm chętniej spala tkankę tłuszczową, ale niestety też jest bardziej podatny na kontuzje. Dlatego zawsze należy pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce, która przygotuje ciało do aktywnego ruchu.

Co zyskujemy biegając?:

  • wspomaganie w walce nadwagą,
  • pozytywnie wpłynięcie na układ krążenia,
  • usprawnienie płuc,
  • dotlenienie całego organizmu, dzięki czemu nauka i praca stają się łatwiejsze,
  • przeciwdziałanie depresji,
  • uspokojenie wewnętrznie,
  • energię i satysfakcję.

Pamiętaj! 

  • przed rozpoczęciem systematycznego biegania skonsultuj z lekarzem swój stan zdrowia w celu wykluczenia wszelkich przeciwwskazań.
  • nie od razu staniemy się zawodowymi biegaczami. Dlatego też zaczynajmy od krótkich dystansów, poprzedzając każdy bieg ćwiczeniami rozgrzewającymi i rozciągającymi. Podczas biegania należy swobodnie oddychać i pamiętać, że biegamy przede wszystkim dla przyjemności.
  • podstawą są oczywiście dobre, wygodne i profesjonalne buty. Jest to wydatek rzędu 200-400 zł, który jest opłacalny, gdyż nie trzeba go będzie przez długi czas powtarzać.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jaki sport na lato?

    Lato to nie tylko czas wakacji i pięknej pogody, ale również odpoczynku. Sprawmy, aby odpoczynek ten można było nazwać aktywnym.

  • Kwas kojowy i jego zastosowania w kosmetologii, kosmetyce i medycynie

    Kwas kojowy (5-hydroksy-2-(hydroksymetylo)-4H-pirano-4-on) jest związkiem chemicznym naturalnego pochodzenia. Jest produkowany przez wiele gatunków grzybów i bakterii. Można go znaleźć w sfermentowanych produktach kuchni azjatyckiej – np. w sosie sojowym, paście miso czy winie ryżowym. Znany jest głównie ze względu na swoje działanie rozjaśniające. Ta niewielka cząsteczka chemiczna wykazuje także szereg innych ciekawych właściwości, dzięki którym znalazła o wiele szersze zastosowane praktyczne.

  • Jakie choroby mogą wywołać bakterie Salmonella? W jaki sposób dochodzi do zakażenia?

    Salmonella to rodzaj bakterii gram-ujemnych, należących do rodziny Enterobacteriaceae, które żyją w jelitach ludzi i zwierząt. Są najczęstszą przyczyną biegunek, ale też wielu innych dotkliwych dolegliwości. Głównym źródłem infekcji jest skażona wydalinami żywność i woda, ale można zarazić się nimi też przez bezpośredni kontakt z nosicielem. Dowiedz się, jakie są objawy salmonellozy. W jaki sposób dochodzi do zakażenia? Jak można temu zapobiec?

  • Liszajec zakaźny – przyczyny, objawy, leczenie. Jak można zapobiec zarażeniu?

    Liszajec zakaźny jest bakteryjną chorobą skóry wywoływaną przez zakażenie paciorkowcami lub gronkowcami. Cechuje się wysoką zakaźnością dla otoczenia. Charakterystycznym objawem liszajca zakaźnego jest obecność pęcherzyków oraz żółtawych, miodowych strupów. Jak się go leczy? 

  • Rozmaryn – co warto o nim wiedzieć? Właściwości lecznicze i zastosowanie rozmarynu

    Właściwości rozmarynu wykorzystuje się nie tylko w kuchni. Stosuje się go także w medycynie, aromaterapii oraz kosmetologii. Preparaty z dodatkiem rozmarynu poprawiają trawienie, obniżają ciśnienie tętnicze czy działają rozkurczająco. Z dobrodziejstw olejku rozmarynowego korzysta aromaterapia. Jakie inne właściwości posiada rozmaryn? Na co pomoże? Gdzie jeszcze można go wykorzystać? Podpowiadamy. 

  • Czy „latające kleszcze” mogą zagrażać ludziom? W jaki sposób się przed nimi chronić?

    Strzyżaki sarnie obecne w polskich lasach, potocznie zwane „latającymi kleszczami”, to pasożyty, które żerują głównie na dzikich zwierzętach, ale zdarza się, że tymczasowo, także ludziach. Podobnie jak kleszcze, żywią się krwią, nie są jednak pajęczakami. Ukąszenia strzyżyków są wyjątkowo bolesne i mogą być niebezpieczne dla alergików. Te stawonogi mogą być wektorem, który przenosi różne chorobotwórcze drobnoustroje.

  • Cytyzyna – pogromca nałogu nikotynowego ukryty w tabletkach na rzucenie palenia? Jak działa, skutki uboczne, przeciwwskazania

    Cytyzyna to alkaloid (ma pochodzenie roślinne) pobudzający układ nerwowy w sposób podobny do nikotyny. Występuję w nasionach łac. Laburnum anagyroides, czyli złotokapu. Od wielu lat jest wykorzystywana jako substancja czynna w preparatach na rzucenie palenia. Działa podobnie jak nikotyna, niemniej tworzy silniejsze niż ona połączenia z receptorami nikotynowymi w mózgu. Liczne badania kliniczne nad cytyzyną potwierdziły, że pomaga ona rzucić palenie osobom decydującym się na ten krok, którym towarzyszy również wysoki poziom motywacji. Czy kobiety w ciąży i mamy karmiące mogą brać tabletki na rzucenie palenia z cytyzyną, czy terapię można zakończyć wcześniej i czy cytyzyna jest bardziej skuteczna od żywicy nikotynowej? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Niacynamid i jego właściwości – czym jest i na co pomoże?

    Niacynamid, znany również jako nikotynamid, to substancja będąca składową witaminy B3 (niacyny). Charakteryzuje się niezwykle szerokim spektrum działania. Czym jest dokładnie, jakie ma działanie i jak wykorzystać te właściwości dla swoich korzyści zdrowotnych? O tym piszemy poniżej. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij