Dlaczego sportsmenkom trudniej zajść w ciążę?
Justyna Bielecka

Dlaczego sportsmenkom trudniej zajść w ciążę?

Dlaczego aktywnym kobietom trudniej jest zajść w ciążę? Czy uprawianie sportu spowoduje trwałe problemy z płodnością? Dowiedz się więcej.

U dużej grupy kobiet uprawiających wyczynowo bądź czynnie sport występują zaburzenia cyklu miesiączkowego.

Pod wpływem intensywnego wysiłku i stresu może dochodzić do zaniku miesiączek, wydłużenia czasu między kolejnymi menstruacjami, czy cykli bezowulacyjnych.

Na skutek wyczerpujących treningów:

  • zachwianiu ulega gospodarka hormonalna - następuje spadek gonadotropin (hormony FSH i LH), a wzrost m.in. produkcji prolaktyny i endorfin. U niektórych pań obserwuje się wzrost testosteronu i kortyzolu.
  • dochodzi do spadku masy ciała - restrykcyjna dieta i intensywny wysiłek fizyczny powodują chudnięcie. Spadek wagi poniżej zalecanego minimum bądź gwałtowny spadek masy ciała wiąże się ze znacznym ograniczeniem tkanki tłuszczowej, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania osi podwzgórze-przysadka-jajnik.

Codzienne uprawianie sportu bądź ćwiczenia prowadzące do skrajnego wyczerpania zmniejszają prawdopodobieństwo ciąży. Wyczerpująca aktywność fizyczna sprawia, że ciało kobiety „blokuje” możliwość zajścia w ciążę, na której utrzymanie i rozwój, w czasie regularnych intensywnych ćwiczeń, nie ma wystarczającej energii.

Proces odwracalny

Zmniejszenie intensywności i ilości treningów w tygodniu, a także zwiększenie kaloryczności diety powoduje powrót do optymalnej masy ciała, co zwykle przywraca prawidłowy cykl menstruacyjny i daje możliwość zajścia w ciążę.

Czy warto zrezygnować z ćwiczeń?

Nie ma konieczności całkowitego zaprzestania ćwiczeń, ponieważ umiarkowany wysiłek fizyczny poprawia ogólną kondycję, stabilizuje produkcję insuliny i stwarza optymalne warunki dla zachowania równowagi hormonalnej. Należy pamiętać, że zarówno zbyt intensywna aktywność fizyczna, jak i nadwaga i brak ćwiczeń utrudniają zajście w ciążę.

Kobietom planującym macierzyństwo zaleca się jednak zmniejszenie intensywności oraz częstotliwości treningów oraz zwiększenie kaloryczności diety. Warto bacznie przyglądać się swojemu ciału i zwracać szczególną uwagę na wszelkie zmiany w cyklu menstruacyjnym – jego wydłużenie czy zanik miesiączki powinny być sygnałem do skontaktowania się z ginekologiem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij