Dlaczego sportsmenkom trudniej zajść w ciążę?

Dlaczego aktywnym kobietom trudniej jest zajść w ciążę? Czy uprawianie sportu spowoduje trwałe problemy z płodnością? Dowiedz się więcej.

U dużej grupy kobiet uprawiających wyczynowo bądź czynnie sport występują zaburzenia cyklu miesiączkowego.

Pod wpływem intensywnego wysiłku i stresu może dochodzić do zaniku miesiączek, wydłużenia czasu między kolejnymi menstruacjami, czy cykli bezowulacyjnych.

Na skutek wyczerpujących treningów:

  • zachwianiu ulega gospodarka hormonalna - następuje spadek gonadotropin (hormony FSH i LH), a wzrost m.in. produkcji prolaktyny i endorfin. U niektórych pań obserwuje się wzrost testosteronu i kortyzolu.

  • dochodzi do spadku masy ciała - restrykcyjna dieta i intensywny wysiłek fizyczny powodują chudnięcie. Spadek wagi poniżej zalecanego minimum bądź gwałtowny spadek masy ciała wiąże się ze znacznym ograniczeniem tkanki tłuszczowej, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania osi podwzgórze-przysadka-jajnik.

Codzienne uprawianie sportu bądź ćwiczenia prowadzące do skrajnego wyczerpania zmniejszają prawdopodobieństwo ciąży. Wyczerpująca aktywność fizyczna sprawia, że ciało kobiety „blokuje” możliwość zajścia w ciążę, na której utrzymanie i rozwój, w czasie regularnych intensywnych ćwiczeń, nie ma wystarczającej energii.

Proces odwracalny

Zmniejszenie intensywności i ilości treningów w tygodniu, a także zwiększenie kaloryczności diety powoduje powrót do optymalnej masy ciała, co zwykle przywraca prawidłowy cykl menstruacyjny i daje możliwość zajścia w ciążę.

Czy warto zrezygnować z ćwiczeń?

Nie ma konieczności całkowitego zaprzestania ćwiczeń, ponieważ umiarkowany wysiłek fizyczny poprawia ogólną kondycję, stabilizuje produkcję insuliny i stwarza optymalne warunki dla zachowania równowagi hormonalnej. Należy pamiętać, że zarówno zbyt intensywna aktywność fizyczna, jak i nadwaga i brak ćwiczeń utrudniają zajście w ciążę.

Kobietom planującym macierzyństwo zaleca się jednak zmniejszenie intensywności oraz częstotliwości treningów oraz zwiększenie kaloryczności diety. Warto bacznie przyglądać się swojemu ciału i zwracać szczególną uwagę na wszelkie zmiany w cyklu menstruacyjnym – jego wydłużenie czy zanik miesiączki powinny być sygnałem do skontaktowania się z ginekologiem.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus