Skąd się biorą zaparcia? Warto wiedzieć

Problem z zaparciami jest jednym z najczęstszych problemów obecnej cywilizacji. Cierpią na nie zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Lecz co jest ich główną przyczyną? Jak uniknąć problemów zalegania pożywienia w jelitach wynikających z nieprawidłowego mechanizmu wchłaniania jelit?

Główne powody zaparć

  1. Zbyt krótkie i niedokładne przeżuwanie - duże kawałki pożywienia stanowią spory problem dla naszego organizmu. Musi on spożytkować sporą ilość energii na ich strawienie oraz wydzielić zwiększoną ilość soków trawiennych, w celu rozbicia nieprawidłowo rozdrobnionego pokarmu. Całość czynników wpływa więc znacznie spowolnienie procesu trwawiennego. Każdy kęs przegryzaj więc około 20-30 razy.
  2. Zbyt duże ilości spożywanego pokarmu - nasz żołądek jest wielkości zaciśniętej pięści, więc wszelkie pożywienie przekraczające tę wielokość dodatkowo wpływa na jego zaleganie w przewodzie pokarmowym. Pamiętaj więc, że lepiej jest jeść często, ale mało.
  3. Picie podczas jedzenia - nie bez przyczyny panie w przedszkolu czy na stołówce szkolnej zabraniały nam pić podczas posiłku. Woda lub inne rodzaje płynów mieszają się bowiem z sokami trawiennymi, co w znacznym stopniu niweluje ich funkcję.
  4. Nocne przekąski - w niejdym artykule można dowiedzieć się, że jedzenie wieczorem jest niewskazane. Dlaczego? Ponieważ układ pokarmowy zaczyna wieczorem funkcjonować w spowolnionym tempie, a więc i przetwarzanie posiłku na składniki energetyczne odbywa się wolniej.
  5. Stres - jest głowną przyczyną spowolnienia perystaltyki jelit. 

Jak rozpoznać zaburzenia trawienia

  1. Ospałość - jesteś coraz częściej senny/a i brak Ci energii mimo, że zjadłeś spore posiłki dzisiejszego dnia? To znak, że zjadłaś/eś za dużo w stosunku do zapotrzebowania organizmu.
  2. Częste wzdęcia, bóle brzucha - to pierwsze oznaki nieprawidłowo strawionego pokarmu, który zalegając w jelitach ulega fermentacji.
  3. Zaparcia - powstają w wyniku opóżnienia perystaltyki jelit.

Bibliografia:

  1. „Zdrowa żywność”,  Dr J. Briffa, Warszawa 2000r
  2. „Dieta fizjologiczna Tomasza Reznera”, T. Rezner

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus